ذوالقدر در سوال از وزیر جهاد کشاورزی:
شیلات جانب کشتی داران را میگیرد و به نفع صیادان عمل نمیکند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کشتیهای چینی از سوخت یارانهای و از خدمه غیرایرانی استفاده میکنند و متأسفانه شیلات هم اغلب جانب کشتی داران را میگیرد و به نفع صیادان عمل نمیکند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه علنی امروز در جریان طرح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی در مورد ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آبهای دریای عمان، اظهار داشت: صید بی رویه انواع گونههای ماهی به روش صنعتی و با شناورهای پرال آسیبهای مختلف زیست محیطی و معیشتی برای صیادان ایجاد کرده است. کشتی چینی و فانوس ماهی چه منفعتی برای کشور دارد.
وی افزود: ذخایر فانوس ماهی دو میلیون تن تخمین زده میشود که در سال ۹۶ با ۹۰ شناور فعال ۱۷ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد تومان صید شده است، اما در مقابل ۲۸ میلیارد تومان یارانه سوخت تخصیص یافته است. همین نشان میدهد که صید این ماهیها به تنهایی صرفه مالی ندارد و به گونههای دیگر دریایی آسیب زیادی وارد میکند.
ذوالقدر با اشاره به این که صدور ۶۱ موافقتنامه اصولی برای این صید استدلال منطقی ندارد، اضافه کرد: این اقدام معیشت صیادان و زندگی آنها را مختل کرده و زیست بوم دریا را مورد هجوم قرار داده است. این صید فناوری چندانی نمیخواهد و یک ناخدای با تجربه هم میتواند این نوع صید را انجام دهد و نیاز نیست که کشتیهای چینی در دریای عمان راه بیفتند. موضوع دیگر این است که لنجهای تجاری مرزنشینان و کشتیهای تجاری از سوخت غیر یارانهای با قیمت نزدیک به فوب خلیج فارس استفاده میکنند در حالی که کشتیهای خارجی از سوخت یارانهای بهره مند میشوند و میزان یارانه آنها در سال جاری به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که سامانه تردد کنترل آنلاین به راحتی تنها با یک قابلمه مختل میشود، اضافه کرد: ۱۰۷ پرونده تخلف در یک سال عدد کوچکی نیست. اگر مدعی ارزآوری هستید این ارزها کجاست. درآمد حاصله کجا هزینه شده است؟ قرار بود مرکز پژوهش اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در مورد صید فانوس ماهی کار تحقیقاتی انجام دهد ولی برای این مرکز مجوز صادر نکردند، زیرا نمیخواهند آسیبی که به زیست بوم دریا وارد میشود مستند شود.
وی با اشاره به این که این نوع صید موجب آسیب دیدگی زیست بوم خلیج فارس و گونههای دریایی شده است، تاکید کرد: به نام صید فانوس ماهی همه ماهیها را صید میکنند و کف دریا را جارو کردهاند. مرگ دلفینها که به ۱۵۴ عدد هم رسیده است اتفاقی نبوده است و بارها کشتیهای چینی به فاصله کمتر از ۱۲ مایل آمده و وارد محدوده صیادان سنتی شده و حتی با آنها درگیر شدهاند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شناورهای تجاری اعم از داخلی و خارجی ریالی مالیات پرداخت نکرده اند، در این باره گفت: برداشت غیر علمی و غیر کارشناسی از ذخایر "فانوس ماهی" برای سود آوری است آن هم نه برای کشور، بلکه برای یک گروه خاص.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه فیلمی را در صحن مجلس شورای اسلامی پخش کرد که صیادان محلی از آسیبهای صید فانوس ماهیها صحبت میکردند.
وی با اشاره به این که کشتیهای چینی از سوخت یارانهای و از خدمه غیر ایرانی استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه شیلات هم اغلب جانب کشتی داران را میگیرد و به نفع صیادان عمل نمیکند. این حق صیادان ما نیست که در سومالی صیادی کنند و به اسارت گرفته شوند. کشتیهای چینی به اسم "فانوس ماهی" ماهیهای دیگری را صید میکنند و در دریای عمان میفروشند. این در حالی است که کل بازرسان شیلات تنها پنج نفر هستند و اینها توان برخورد با تخلفات را ندارند.