اسلامی:
۶۰ هزار تن قیر به وزارت راه دادند اما فقط به سه پیمانکار داده شد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به در جریان بودن سه طرح تحقیق و تفحص مجلس از زیرمجموعههای این وزارتخانه تاکید کرد: سرنوشت ۶۰ هزار تن قیر تحویلی به وزارت راه و شهرسازی نامعلوم است.
به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در نشست با مدیران حراستهای تابعه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه حراست وظیفه مهمی است، گفت: هیچ تردیدی نباید داشت که مهمترین عاملی که میتواند به انقلاب ضربه بزند از بین بردن مشروعیت نظام است و دشمن از بدو پیروزی انقلاب همواره تلاش کرد تا مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد و سالها سعی کرد تا بگوید که نظام ایران دارای مشروعیت نبوده و این نظام حاکم خواست تمامی مردم نیست.
وی با بیان اینکه رانت و رانتخواری، امضاءهای طلایی و فامیل بازی جلوههای زشت فساد هستند، اظهار داشت: یک راه خدشه به مقبولیت نظام، برهم زدن مناسبات رسمی و انتقال دادن این مناسبات به کانالهای غیررسمی بود که در قالب تحریم اتفاق افتاد.
برجام، ایران را از شمول قطعنامههای سازمان ملل خارج کرد
این عضو دولت تدبیر و امید ادامه داد: دولت در این چند ساله تمهیداتی در پیش گرفت تا بتواند از فضای تحریم خارجشده و بهانهها را از دشمن بگیرد؛ اوج این تمهیدات در برجام خود را نشان داد و ما را از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج کرده و به لغو قطعنامههای سازمان ملل متحد انجامید که میتوان این مسئله را مهمترین دستآورد برجام دانست.
اسلامی با اشاره به برخی اتفاقات گذشته در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اتفاقاتی که در گذشته در این وزارتخانه افتاده است به عملکرد کشور لطمه زده و به همین خاطر، سه تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی در مورد عملکردهای سازمانهای تابعه و خود وزارتخانه در مجلس در جریان است که باید به آنها رسیدگی شود.
۶۰ هزار تن قیر به وزارت راه دادند اما فقط به سه پیمانکار داده شد
وی مهمترین این بحثهای غیرشفاف را موضوع اختصاص قیر دانست و خاطرنشان کرد: موضوع تخصیص قیر بسیار سؤالبرانگیز شده است زیرا در چند سال گذشته ۶۰ هزار تن قیر به وزارت راه و شهرسازی تخصیصیافته با این حال طبق گزارشها همه این میزان فقط به سه پیمانکار اختصاصیافته و حواله قیرهای تحویلی نیز در حساب این پیمانکاران منظور نشده است که همین عامل مشخص است که فسادی در کار بوده و باید توسط حراست تذکر داده میشد.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که چرا باید اعمال ما غیرشفاف باشد و پاسخ درستی به دستگاههای نظارتی نیز ندهیم، ابراز داشت: چرا در گذشته اجازه داده شده است که مسائل آن مقدار پر ابهام باشد و اقدامات بهگونهای صورت گیرد که راهی جز تحقیق و تفحص برای مجلس باقی نگذارد البته این تحقیق و تفحصها یک سالی است که در مجلس در جریاناند و پاسخهای گذشته قانعکننده نبوده که همین امر باعث شده تا این مسئله به صحن برود و رایگیری برای آن صورت گیرد.
سازمان بازرسی هم در کنار مجلس به وزارت راه ایراد وارد کرده است
اسلامی ادامه داد: در کنار تحقیق و تفحصهای مجلس باید دقت کرد که بازرسی کل کشور نیز موارد بسیاری را از این وزارتخانه سوال کرده اما وزارتخانه به سوالات آنها جواب نداده و باعث تنش در این حوزه نیز شده است.
وی با بیان اینکه اتفاقات رویداده از دو عامل مدیریت ناآگاه یا مشکلات سیستم خارج نیست، عنوان کرد: در صورتی که مدیر ناآگاه باشد بهوسیله تذکر متوجه اشتباه خود خواهد شد ولی اگر سیستم دارای ایراد است این مسئله به حراست بازمیگردد که چرا نتوانسته به مسائل اشراف داشته باشد؟
گاهی مردم زودتر از حراست به مسئولان مسائل را گوشزد کردهاند
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: در واقع پذیرفته نیست که حراست از مسائل مختلف و گوناگونی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی میگذرد، بیاطلاع باشد. البته گاهی دیده شده است که مردم زودتر از حراست به مسئولان مسائل را گوشزد کردهاند که این مسئله با ماهیت حراست که باید همیشه و ۲۴ ساعته بر مسائل اشراف داشته باشد، مغایر بوده زیرا اگر اتفاقی در شرف تکوین باشد از اتفاقات کوچک شروع خواهد شد و اگر در همان وهله اول جلوی آن گرفته شود به بزرگ شدن مسئله منجر نخواهد شد.
اسلامی با تأکید بر اینکه باید حراست به دنبال عوامل برخی از اتفاقات باشد و در صورت یافتن عامل اصلی بهسوی اصلاح آن گام بردارد، یادآور شد: اتفاقی نباید روی دهد که الزامات ایمنی در آن رعایت نشده باشد و در شرایط عادی در مسائل یومیه باید همه مسائل طبق چکلیست انجام شوند.
حراست هیچ ملاحظهای در برخورد با فساد نداشته باشد
وی با تاکید بر اینکه هیچ ملاحظهای نباید با فاسد داشت و باید طبق سیستم و ضوابط بهگونهای رفتار شود که فساد در نطفه خفه شده و از بین برود، بیان کرد: همه عملیات و مسائل باید بهصورت درست در وزارت راه و شهرسازی رعایت شود به این خاطر که اگر مشکلی وجود دارد یا در مدیریت فردی یا در سیستم معیوب است که باید بهوسیله شما این مشکلات یافته و حل شوند.
وزیر راه و شهرسازی نکته بعدی حائز اهمیت را انگیزه خدمتی در نیروهای وزارتخانه خصوصاً حراست دانست و گفت: نباید بگذاریم در انتصابات و برخورداریها تبعیضی رواج یابد و شایستهسالاری باید محقق شود زیرا این عمل را ما در وزارتخانه با شروع به کار کمیسیون انتصابات آغاز کردهایم و بدون تصویب این کمیسیون هیچ انتصابی را انجام نمیدهیم. کارکرد کمیسیون مربوطه بر اساس یک ضابطه شکلگرفته و آن شایستهسالاری و دوری از فساد است البته باید این کمیسیونها در سازمانهای تابعه و استانها نیز شکل بگیرد و جلسات آن با حضور رئیس حراست برگزار شود.