وزیر راه و شهرسازی:
«بد مسکنی»۱۹میلیون اصلیترین مسئله ایران است/کاهش پروازهای چارتری
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش بی رویه نرخ بلیت در روزهای اخیر، چارتر شدن بلیتها بود و به همین دلیل در تلاش هستیم سهم چارتر کردن بلیت کاهش یابد.
به گزارش ایلنا، عباس آخوندی که برای پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون عمران مجلس حضور یافته بود در پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص علت افزایش بهای بلیت در روزهای اخیر گفت: سهم چارتر شدن بلیتها هشتاد درصد بود که امروز این سقف به هفتاد درصد رسیده و به زودی با هماهنگی انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی این سهم باز هم کاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: هماکنون بخش مهمی از تخلفات نرخگذاری با ورود سازمان هواپیمایی و شرکتهای هواپیمایی کاهش یافته و به مردم هم توصیه کردهایم برای پرهیز از گران خریدن، بلیت خود را از سامانهها و آژانسهای مجوزدار یا پایگاه اینترنتی شرکتهای هواپیمایی خریداری کنند.
رفع نقاط حادثه خیز جادهها نیاز به تامین بودجه دارد
این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره برنامههای این وزارتخانه برای ارتقای ایمنی جادهها و راهها اظهار داشت: ایمنی راه پنج ستون مهم دارد که شامل جاده، خودرو، قوانین، کاربری ایمن و امدادرسانی بعد از حادثه است.
آخوندی افزود: از همان ابتدای حضور در وزارتخانه تلاش کردهام جلسات کمیسیون ایمنی راهها ماهانه به صورت منظم تشکیل شود و این جلسات به صورت مستمر در سطح استانها هم به ریاست استانداران برگزار میشود.
وی اضافه کرد: یکی از وظایف مستمر وزارت راه وشهرسازی، بازدید و پایش مستمر جادهها و رفع نقاط پرحادثه است اما پیش از تامین بودجه لازم برای رفع این نقاط، عملیات آشکارسازی با نصب علایم هشداردهنده به رانندگان انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دستورالعمل روشنی برای عملیات آشکارسازی نقاط پرخطر تهیه و به استانها ابلاغ شده است اما رفع نقاط پرحادثه نیاز به تامین بودجههای مربوطه دارد چراکه در برخی نقاط، رفع خطر از یک نقطه نیازمند هزینههای بسیار بالا و از جمله احداث پل و... است که باید در ردیفهای بودجهای گنجانده شود.
آخوندی، اقدامات بازدارنده، نصب دوربین ثبت تخلف در جادهها، تجدیدنظر در آییننامههای مربوط به اعطای گواهینامه، استانداردسازی خودروهای تولیدی و بازنگری در نحوه بازرسی دورهای خودروها را از دیگر اقدامات کمیسیون ایمنی راهها با مشارکت سایر دستگاهها دانست و تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور، وقتی نقص سامانه ترمز و برق در یک مدل اتوبوس اسکانیا قطعی شد، این شرکت مکلف به فراخوانی همه خودروهای خود و رفع کامل نقص مربوطه شد که این امر نشان از اهتمام وزارت راه برای ارتقای ایمنی راهها دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامههای این وزارتخانه در خروج بخش مسکن از رکود خاطرنشان کرد: مفاهیمی چون رونق یا رکود و تورم مسایل اقتصاد کلان هستند و نمیتوان بدون توجه به شاخصهای اقتصاد کلان، در بخشی رونق ایجاد کرد.
این عضو دولت تدبیر و امید افزود: مبنای برنامه ششم توسعه در بخش مسکن، توسعه بازآفرینی شهری بود یعنی اینکه همه دو هزار و ۷۰۰ محله کشور ظرف مدت ۱۰ سال یعنی سالانه ۲۷۰ محله بازآفرینی شود.
آخوندی با بیان اینکه بهسازی مسکن روستایی و تکمیل خدمات بخش مسکن مهر از برنامههای این سیاست کلان است، ابراز داشت: برای نیل به این هدف، مقرر شد بانک مسکن به بانکی توسعهای تبدیل شود تا اهرم مالی برای توسعه بازار فراهم گردد اما این بانک برای افزایش قدرت خرید مردم نباید به منابع بانک مرکزی متوسل شود تا پایه پولی کشور و در نتیجه تورم رشد نکند.
وی با اشاره به اصلاح ساختار مسکن مهر در کشور بیان کرد: جلوی گسترش طرح را گرفته و پروژه های مسکن مهر را به سمت و سوی بازآفرینی شهری بردیم که یک تحول بزرگ و راهبردی بود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این طرح مسکن مهر تاثیری در کم شدن حاشیهنشینی نداشت و توفیقی در کاستن از سوداگری بخش مسکن نداشت اما دیدیم که سطح زیربناها بالا رفت و از صد متر فراتر رفت درحالی که تقاضای طبقه متوسط جامعه زیر یکصد متر زیربناست و وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی هم نشان میدهد این خانهها برای حل مشکل تقاضای مسکن ساخته نشده و برای سوداگری ساخته شده است.
بدمسکنی ۱۹ میلیون نفر اصلیترین مسئله ایران است
آخوندی با اشاره به اینکه هماکنون اصلیترین مسئله ایران و نه این وزارتخانه، وجود بدمسکنی ۱۹ میلیون نفر است، یادآور شد: همه این ۱۹ میلیون نفر یعنی پنج میلیون خانواده ایرانی سرپناه دارند اما نمیتوان آن را مسکن دانست.
وی افزود: مشکل دولت قبل این بود که میگفت این تعداد خانه میخواهم و میدید در سطح شهرها زمین نیست بنابراین در حاشیه شهرهای جدید دو میلیون خانه ساخت که مشکلی از مردم را حل نکرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اصلیترین و سختترین مساله کشور در حال حاضر مسئله بازآفرینی شهری است که از دهه پنجاه در کشور وجود داشته و هیچ دولتی نه قبل و نه بعد از انقلاب به سراغ آن نرفت اما من به سراغ آن رفتم.
حاشیهنشینی ۳۲ درصد جمعیت کشور
آخوندی افزود: انفجار شهری به وجود آمده و رشد نامتقارن در حاشیه شهرها به وجود آمده است و به طور متوسط ۳۱.۸ درصد جمعیت شهری در حاشیه شهرها زندگی میکنند که این آمار در شهری مثل زاهدان به ۴۱ درصد میرسد.
وی اضافه کرد: کلیدیترین و محوریترین مسئله کشور، حل مشکل بدمسکنی پنج میلیون خانوار ایرانی است و باید همه از مردم، مجلس و دولت کمک کنند تا این مشکل برطرف شود.