امروز در کمیسیون اصل نود مطرح شد؛
نظرات متفاوت کارشناسان درباره علل سقوط هواپیمای ATR/ از عدم تسلط کارکنان هواپیما تا به روز نبودن سیستم یخزدایی
یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از حضور کارشناسان هواپیمایی و مشاوران مجلس برای بررسی علل سقوط هواپیمای ATR در کمیسیون اصل نود خبر داد.
محمدرضا امیرحسنخانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: جلسه امروز این کمیسیون به بررسی علل سقوط هواپیمای ATR محور تهران یاسوج اختصاص داشت که البته بدون حضور مسئولان سازمانها و مدیران دولتی شکل گرفت.
وی تاکید کرد: کارشناسان مختلف که سقوط این هواپیما را از جنبههای متفاوتی از جمله وضعیت آب و هوایی، موتور، مدیریت عملیات، پیادهسازی جعبه سیاه و... بررسی کرده بودند در جلسه امروز کمیسیون اصل نود حضور داشتند. آقای بهرام پارسایی هم مشاورانی را به کمیسیون دعوت کرده بود.
نماینده مردم فردوس و طبس گفت: در نهایت با حضور این کارشناسان و مشاوران، مباحث تخصصی مطرح شد. کارشناسان مستقل توجهشان بیشتر به خلبان پرواز معطوف بود و گفتند که خلبان، هواپیما را در شرایط پرواز خودکار قرار داده و ارتفاع را کم کرده است که در آن شرایط با ایجاد بادهای کوهستانی و ابرها در آن ارتفاع این حادثه پیش آمده است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر برخی کارشناسان معتقد بودند که هواپیمای ATR مجهز به یک سیستم یخزدایی است که آن سیستم یخ زدایی به روز نشده بود و این عدم به روز بدون باعث شده که سیستمهایی در هواپیما یخ بزند و این کارشناسان این سانحه را ناشی از عملکرد خلبان نمیدانند بلکه عامل سقوط را عدم به روز بودن سیستم یخزدایی میدانند.
این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی از کارشناسان مستقل هم گفتند که بعضی کارکنان هواپیما تسلط کافی ندارند که باید در زمان بحران به چه تصمیمی روی آورند به عنوان مثال در برخی مواقع باید از روشهای خاصی از جمله تهدید و خطا بهره برد که در آن زمان نتوانستهاند آن مدیریت را داشته باشند.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد موتور این هواپیما گفت: کارشناسان میگویند که ما موتو را چک کرده بودیم و حتی در چندماهی که هواپیما پرواز داشته موتور را چک کردهایم و مشکلی نداشته است و جدیدا اوورهال شده بود و جعبه سیاه را هم برررسی کردیم و به کمک فرانسوی ها این کار را انجام دادیم. کارشناسان کمیسیون هم به این بحث اشاره کردند و گفتند که همین فرانسوی ها گفته اند که ما چندبار برای به روز شدن سیستم یخ زدایی در ATR نامه نوشتیم که باید آن را به روز کنید که این کار صورت نگرفته است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنین بحث های متفاوتی در جلسه مطرح بود افزود: مدیران به این جهت در جلسه کمیسیون حضور نداشتند که کارشناسان در رودربایستی قرار نگیرند و نظر خودشان را بی پرده مطرح کنند یا اینکه اینطور نباشد که از مدیرانشان حساب ببرند و این دلیل بود که مدیران را دعوت نکرده بودند.
امیرحسنخانی ابراز داشت: درست است که ما دچار تحریم و مشکل هستیم اما تامین امنیت هواپیماهای کشور بسیار حائز اهمییت است. اگر امنیت هواپیما وجود ندارد پروازها را لغو کنند و به مردم هم اعلام کنند که مردم هم در این صورت به سمت پروازها نخواهند رفت.
وی اظهار کرد: ما می خواهیم با این بحث ها نهایتا سطح امنیت را بالا ببریم و به یک جمع بندی برسیم که عمدتا در جهت پیشگیری و عدم تکرار اینگونه حوادث باشد.