معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه:
FATF جدای از مباحث برجام است/رویکرد ایرانهراسی بهدنبال توافق هستهای تغییر کرد
معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه مساله FATF جدای از مباحث برجام است، تامید کرد: طرفهای اروپایی در رابطه با ادامه کار برجام پیشنهادهایی دادهاند که اصول کلی است ولی هنوز راجع به راهحلها در حال مذاکره هستند.
به گزارش ایلنا، حسین پناهیآذر در پاسخ به این سوال که چه تعداد از ایرانیان به خارج از کشور مهاجرت کردند و تمرکز بیشتر در کدام کشورها بوده است؟ گفت: به دلیل تغییر آمارها در کشورهای مختلف، آمار دقیقی موجود نیست و بحث چند میلیون ایرانی در خارج از کشور آمار کلی از حضور ایرانیان در خارج از کشور است.
در سوئد، آلمان و انگلیس ایرانیان بیشتری حضور دارند
وی ادامه داد: در قاره آمریکا در کشورهای آمریکا و کانادا حضور ایرانیان بیشتر است اما در اروپا آمار پخش شده است، اما در سوئد، آلمان و انگلیس ایرانیان بیشتری حضور دارند اما در سایر مناطق دنیا نیز حضور دارند.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایرانهراسی در دنیا باعث ترس ایرانیان برای بازگشت به کشورشان میشود؟ اظهار داشت: بحث ایرانهراسی و ایرانستیزی بحثی بود که سالها مراکز خاصی دنبال کردند اما این رویکردها به دنبال توافق هستهای تغییر کرد و متوجه شدند ایران دنبال صلح و آرامش و رفتار خوب با همسایگان و آماده کردن شرایط مطلوب در داخل کشور است لذا آن بحث کلی در مسیر تبلیغاتی است که قابل توجه نیست و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به جز یک یا دو مورد محدود با اکثر کشورها روابط خوبی دارد و گفتنی است که در داخل ایران یک آرامش، ثبات و امنیتی برقرار است.
تسهیلات ریاستجمهوری برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران
پناهیآذر در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور نخبگان ایرانی خارج از کشور تسهیلاتی برای حضورشان در نظر گرفته شده است؟ تصریح کرد: در نهاد ریاست جمهوری یک معاونتی برای رسیدگی به امور نخبگان است که ارتباطاتی با دانشگاههای خارج از کشور دارند و با ارسال دعوتنامههایی با ایرانیان خارج از کشور ارتباط برقرار میکنند. از همین رو افرادی که دارای تواناییهای علمی هستند با دعوتنامههای ارسالی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری به داخل ایران تردد میکنند و برای آنها قطعا تسهیلاتی نیز فراهم شده است که برای مثال یکی از این تسهیلات این است که طی یک سال نخست پس از بازگشت محل کاری را برایشان فراهم و امکان فعالیت اقتصادی را برایشان مهیا میکنند تا بعد خودشان تصمیم میگیرند پس از یکسال کارشان را ادامه دهند یا خیر.
وی در پاسخ به این سوال که برخی محدودیتها پیرامون مراودات اقتصادی ایرانیان با کشورهای حوزه خلیج فارس به چه علت است؟ خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات کشورها برعهده خودشان است و هر کشوری بر اساس برنامهها و منافع اقتصادی و سیاستهایی که دارد برنامهریزی اقتصادی را برای خارجیها تدوین میکند لذا آن قسمتش مربوط به کشورهایی میشود که اینها تردد دارند و طبیعتا هر کسی که کار تجاری یا سرمایهگذاری انجام میدهد در صورتی با یک کشور دیگر این روابط را برقرار میکند که در آنجا امکان فعالیتش فراهم شده باشد.
توضیح درخصوص روند بررسی لوایح چهارگانه در مجلس
معاون وزیر امور خارجه افزود: در حال حاضر هم برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تسهیلات بیشتری فراهم میکنند و برخی محدودیتهایی را ایجاد میکنند و این بستگی به کشورهای مختلف دارد و این شرایط هنوز هم هست و هنوز هم روابط اقتصادی ما با کشورهای جنوبی خلیج فارس رقم بسیار بالایی را نشان میدهد که نشانگر آن است که ایرانیان و بخش خصوصی همچنان فعالیت خود را انجام میدهند.
پناهیآذر در رابطه با FATF و لوایح آن ابراز داشت: مجموعهای که گفته میشود منظور چهار لایحه است که در مجلس است و دو لایحه آن اصلاح قوانین موجود کشور است یعنی قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مقابله با تامین مالی تروریسم. در مورد اینها در سال ۹۲ قوانین تصویب شده که این فقط دو اصلاحیه است که در نتیجه همه آنها در مجلس تصویب شده است که در پروسه اظهارنظر شورای نگهبان قرار میگیرد. این دو لایحه اصلاح قوانین موجود است، دو لایحه راجع به دو کنوانسیون است؛ کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمانیافته که این کنوانسیون در مجلس تصویب شده و برای اظهارنظر شورای نگهبان رفته و دو سه مورد ایراد گرفته شده و مجددا به مجلس برگشته و مجلس باید راجع به این ایرادات اظهار نظر و مراحل بعدی را طی کند.
وی با بیان اینکه یک کنوانسیون دیگر هم هست که مقابله با تامین مالی تروریسم است، عنوان کرد: این کنوانسیون هم آخرین جلسهاش قبل از تعطیلات اخیر مجلس برگزار شد و بنا به نظر نمایندگان رسیدگی آن به مدت دو ماه به تعویق افتاد که قرار شد بعد از تعطیلات رسیدگی شود. لذا هر چهار لایحه در پروسه طی کردن مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی هستند که اگر در مجلس تصویب شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد، نهایی میشود و اگر بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف باشد، برای تصویب به مجمع تشخیص مجلس شورای اسلامی ارجاع میشود.
معاون ظریف در پاسخ به این سوال که روند تصویب لایحههای مربوط به پولشویی در مجلس شورای اسلامی در چه مرحلهای قرار دارد؟ یادآور شد: همانطور که اشاره کردم دو لایحه که اصلاح قوانین داخلی ما است، بنابراین آنها هیچ مشکلی ندارد اما دو لایحه مربوط به دو کنوانسیون بینالمللی است که یک کنوانسیون مربوط به جرایم سازمانیافته است. در مورد جرایم سازمانیافته هم مشخص کردهاند که هدف این کنوانسیون در مورد جرایم سازمانیافته توسط گروههایی است که با اهداف مادی و مالی ارتکاب جرم را انجام میدهند یعنی بحث سیاسی در چارچوب اهداف آنها نیست.
پناهیآذر اضافه کرد: کنوانسیون دیگر هم که مقابله با تامین مالی تروریسم است، ما در مورد هر دوی این کنوانسیونها یکسری شروطی را در لایحه دولت به مجلس پیشنهاد کردیم. از جمله شروطی که تاکید کردهایم این است که به هیچ وجه این کنوانسیونها تغییری در سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در رابطه با گروههای نهضتهای آزادیبخش و مقابله با اشغال و استعمار نخواهد داشت، یعنی تفسیر جمهوری اسلامی ایران این است و غیر از ما کشورهای دیگری هم هستند که زمان تصویب این کنوانسیونها همین شرط را به صراحت اعلام کردهاند.
FATF جدای از مباحث برجام است
وی در پاسخ به این سوال که اخیرا کشورهای اروپایی اعلام کردهاند که معاملات نفتی و روابط اقتصادی با ایران ادامه خواهد یافت. آیا مطلع هستید که آنها شرط کردهاند برای مراوده اقتصادی با ایران باید FATF تصویب و اجرایی شود؟ بیان کرد: نه خیر در این مورد مطلبی نداشتهایم. موضوع FATF یک بحث جدای از مباحث برجام است. طرفهای اروپایی در رابطه با ادامه کار برجام پیشنهادهایی دادهاند که اصول کلی است ولی هنوز درخصوص راهحلها در حال مذاکره هستند. یعنی تاکید کردهاند بر تعهد خود مبنی بر اینکه ایران باید از ادامه برجام به تجارت نفت و زمینههای دیگر اقتصادی آن دست یابد.
معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد بدون اینکه ما FATF را تصویب کنیم بانک اتحادیه اروپا با ما مراوده برقرار کند؟ گفت: این مرحله جدای از مرحله فعلی است. کلا شرکتها و بانکها بر اساس قوانین و مقررات هر کشوری و اینکه چقدر شفاف باشد و چارچوبهای بینالمللی را رعایت کند مراودات خود را تنظیم میکنند و کشورهایی که قوانین داخلی آنها در رابطه با مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم شفاف و روشن است، امکان فعالیت روانتر بانکی را فراهم خواهند کرد.
مقررات ما شفاف باشد، مراودات بانکی راحت انجام میشود
پناهیآذر با بیان اینکه ما یک بحث جدا در رابطه با روابط اقتصادی و تجاری با اروپا داریم، در چارچوب برجام که تعهد آنها است و یک بحث جدایی داریم در رابطه با روابط بانکی که این بستگی به بانکهای دوطرف و قوانین و مقررات آن کشور دارد، اظهار داشت: طبیعتا اگر قوانین و مقررات ما به گونهای باشد که شفافیت لازم را در سطح بینالمللی داشته باشد مراودات بانکی راحت انجام خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که در حوزه معاهدات بینالمللی که باید به تصویب مجلس برسد در حال حاضر کدام کنوانسیون و سازمانهای بینالملی در اولویت هستند؟ تصریح کرد: مورد دیگری در حال حاضر در دستورکار نداریم؛ مهمترین موردی که مربوط به ۱۸ سال پیش یعنی قبل از بحث FATF دنبال میشد، پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمانیافته است که جمهوری اسلامی ایران هم مثل خیلی از کشورهای در حال توسعه فعالیت زیادی زمان تدوین آن داشته است.
سفارتخانهها موظفند به همه ایرانیان بدون هیچ محدودیتی خدمات ارایه دهند
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه یکی از اولویت های ما در آن کنوانسیون بحث بازگرداندن اموال فرهنگی است که با اصرار ما و تعدادی از کشورها در این کنوانسیون ذکر شده است، خاطرنشان کرد: در پیوستن به این کنوانسیون سالها بررسی صورت گرفته و در بخشهای مختلف کشور قوه قضاییه، وزارت کشور، نهادهای امنیتی و انتظامی خواهان پیوستن بودند برای اینکه بتوانند با اینگونه جرایم مقابله کنند که نوع جرم در ایران صورت میگیرد ولی به دلیل اینکه فرامرزی است مجرمین در کشورهای دیگر هستند و از طریق این کنوانسیون میتوان آنها را پیگیری و مجازات کرد ، اموال را برگرداند.
پناهیآذر در پاسخ به این سوال که در سخنرانی سران قوا در جلسه با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آیا به موضوع ایرانیان خارج از کشور اشارهای شد؟ ابراز داشت: در صحبتهای رییسجمهور شاهد بودیم که ایشان تاکید و تکلیف کردند به همه سفارتخانهها و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که باید به طور کامل درخدمت ایرانیان خارج از کشور باشند و مسایلی که هنگام مراجعه به نمایندگی با آن مواجه هستند، هرگونه تسهیلات یا خواستهای که آنها در رابطه با مدارکشان دارند باید حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا بیشترین خدمات را در سریعترین زمان ارایه دهند. هموطنان ما در هر کجای دنیا که باشند ایرانی محسوب میشوند و سفارتخانهها و نمایندگیها موظف هستند به همه ایرانیان بدون هیچ محدودیتی خدمات ارایه دهند.
برخورد مثبت روسای قوه قضاییه و مقننه با مسئله بازگشت ایرانیان خارج از کشور
وی ادامه داد: در جلسه بعدازظهر که روسای محترم قوای قضاییه و مقننه حضور داشتند بحث ایرانیان مطرح شد و اینکه تمایل دارند خیلی از ایرانیان در کشورشان فعالیت داشته باشند یا بخشی از فعالیت خود را در ایران انجام دهند. تاکید شد تا هر دو قوه در این زمینه کمک کنند که ما شاهد برخورد بسیار مثبت هم رییس قوه قضاییه و هم ریاست مجلس شورای اسلامی بودیم که برای ایجاد آرامش و تسهیل تردد ایرانیان به کشورشان اعلام آمادگی کردند. حتی ریاست مجلس شورای سلامی اظهار کردند که اگر نیاز هست مقررات و قوانین جدیدی برای این موضوع وضع شود، مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در این زمینه همکاری کند که ایرانیانی که تمایل دارند، برای تردد به کشور خود هیچگونه مشکلی نداشته باشند و تسهیلات لازم برای آنها فراهم شود.
معاون ظریف با بیان اینکه ایرانیانی که مایل هستند در کشور خود سرمایهگذاری کنند، سران قوا برای فراهم کردن تسهیلات لازم اعلام آمادگی کردند، عنوان کرد: اگر هموطنان ما در این موضوع ابهاماتی برایشان پیش آمده است میتوانند از طریق وزارت امور خارجه و نمایندگیهای کشورمان در خارج یا مجلس و قوه قضائیه پیگیری کنند. در حال حاضر ایرانیان خارج از کشور در ایران سرمایهگذاری میکنند برای مثال اخیرا طی بازدیدی از شهر صنعتی قم یک فرد ایرانی در خارج از کشور در بخشی سرمایهگذاری کرده است و حدود ۵۰۰ نیروی کار را نیز به خدمت گرفته است و در راستای اشتغالزایی قدم برداشته است.
به گزارش ایلنا به نقل از العالم، پناهیآذر اضافه کرد: سازمان سرمایهگذاری کشورمان تسهیلاتی را برای سرمایهگذاری ایرانیان در خارج از کشور ایجاد کرده و در سایت این سازمان مشخص شده است و سخنگوی دولت اخیرا اشاره کردند که از این موضوع استقبال میکنند.