اتمام حجت دادستان تهران با شرکتهای هواپیمایی/ تاکید بر لزوم تشدید نظارتها
جلسه دادستان تهران با رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرکل شرکت فرودگاه های کشور، مدیر عامل شرکتهای هواپیمایی و تعدادی از معاونان دادستان تهران درباره بررسی علل تاخیر پروازها چهارشنبه هفته قبل به ریاست دادستان تهران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولتآبادی با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع گفت: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.
وی یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ میدهد و اظهار داشت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم واحیای حقوق عامه تصریح شده است.
دادستان تهران با بیان اینکه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تاخیرهای بیمورد، فروش بلیت هواپیما با قیمتهای متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافران برخی در فرودگاهها است، به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.
جعفری دولتآبادی ادامه داد: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونان داستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور یافتهاند که گزارشهای تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.
وی افزود: به موجب این گزارشها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد که برخی تأخیرها غیرقابل قبول است و به مسافران نیز علت آن توضیح داده نمیشود و در برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمیگردد. البته برخی تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ میدهد که این موضوع قابل دفاع است.
این مقام عالی قضایی با اشاره به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و نتایج آن تصریح کرد: معاونان دراین بازدیدها با مردم، مدیران شرکتهای هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفتوگو کرده و بیست علت برای تأخیرها احصا گردیده است.
جعفری دولتآبادی با تقسیمبندی تأخیر پروازها به درونسازمانی و برونسازمانی خاطرنشان کرد: دسته اول تاخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمیتوان به شرکتهای هواپیمایی ایراد وارد کرد؛ چراکه در بیان دلایل تاخیر اعلام میکنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی است البته به شرطی که دلیل اصلی تأخیر پرواز این موضوع باشد.
وی اضافه کرد: برخی از تاخیرها به خاطر وضعیت آب و هوا است و شرکتهای هواپیمایی اعلام میکنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارشها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکتهای هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شدهاند.
دادستان تهران تاکید کرد بیان واقعیتها به مردم بهترین راه نجات است.
جعفری دولتآبادی با اشاره به اینکه برخی از تأخیرها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است، ابراز داشت: حسب اعلام مسئولان در فرودگاه مهرآباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیکهای پروازی رخ میدهد که این مشکلات به شرکتهای هواپیمایی مربوط نمیشود.
وی ادامه داد: برخی تاخیرها به خاطر تاخیر ورود هواپیما در مقصد است، و پس از این تاخیر، در سلسله پروازها، تاخیر رخ میدهد.
این مقام عالی قضایی با بیان اینکه برخی شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهاند که بخشی از تاخیرها به دلیل کمبود مسافر است، با رد این موضوع بیان کرد: اگر مسافر وجود ندارد، نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمیتواند بلیت بفروشد و سپس اعلام کند که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.
جعفری دولتآبادی میزان اعتبار شرکتهای هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و یادآور شد: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفته نباشد، بهتر است فعالیتهای دیگری انجام دهد.
وی یکی از مشکلات مرتبط با تاخیرها را عدم اطلاعرسانی به موقع به مسافران دانست و عنوان کرد: اگرچه طبق گزارشها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاعرسانی مناسبی انجام شده؛ اما در برخی موارد به مسافران اطلاعرسانی نشده است که در این رابطه ممکن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطهها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاعرسانی خودداری کرده است.
دادستان تهران افزود: تمام شرکتها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاهها مکلف شوند؛ چراکه مسافران باید بدانند که چه حقوقی دارند و شرکتها در صورت تاخیر چه وظیفهای برعهده دارند.
جعفری دولتآبادی با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه درخصوص تأخیر پروازها گفت: وقتی مسافران با تاخیر پرواز مواجه میشوند، هیچ کس از مدیران شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه حضور نمییابند که نسبت به آن شفافسازی کنند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام میکند تا ساعاتی دیگر پرواز انجام میشود.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات تاخیر پروازها طولانی میشود به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پروازها حدود ۲۳ ساعت تاخیر داشته است که این موضوع قابل دفاع نیست.
دادستان تهران تاکید کرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینههای اعتراض مسافران را فراهم کرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع کنند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده و دیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.
جعفری دولتآبادی با شرکتهای هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در این بخش ورود جدیتر خواهد کرد و انتظار میرود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکتهایی که خود را با مقررات تطبیق نمیهند افزایش دهد.
وی با قدردانی از برخی شرکتها که اقدامات مناسبی انجام دادهاند، اظهار داشت: باید این شرکت ها به مردم معرفی شوند.
این مقام عالی قضایی از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد.
جعفری دولتآبادی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاهها را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و تصریح کرد: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسئولیت نظارت بر وضعیت شرکتهای هواپیمایی و پروازها را برعهده دارد باید در ترمینالها حضور مستمر داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای محل استقرار معاونان دادستان در فرودگاهها نیز تدبیر لازم پیشبینی شود، خاطرنشان کرد: دادستانی تهران از سالها قبل با تأسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تأخیر پروازها به سامان برسد.
دادستان تهران با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تاخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، ابراز داشت: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام میکند.
جعفری دولتآبادی با تاکید بر اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکتهایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمیدهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکتها فعالیت خود را با برخی از شرکتها تجمیع کرده یا فعالیت آن را متوقف کنند.
وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی باشند و سایر مسئولان مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکتها به حقوق مسافرین را پیگیری کنند.
این مقام عالی قضایی خدمت به مردم را بزرگترین کاری دانست که میتوان انجام داد و یادآور شد: در شرایطی که دشمنان همه ابزارها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بسیج کرده و مشکلات ناشی از تحریمها افزایش مییابد، ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت شرکتهای هواپیمایی و مدیریت فرودگاهها نقش بیشتری در این زمینه ایفا کنند.
جعفری دولتآبادی پس از استماع اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مسئولان شرکتهای هواپیمایی و گزارش سرپرست دادسرای فرودگاه با بیان اینکه در کشور مدیر زیاد داریم ولی پیگیریکننده کم داریم، عنوان کرد: سالها است که برخی مشکلات مزمن در کشور وجود دارد اما برطرف نمیشود.
وی با معطوف کردن توجه حاضران به دو مقوله شیوه مدیریتها و پیگیریها گفت: مدیران شرکتهای هواپیمایی وقتی تاخیر پرواز رخ میدهد باید احساس کنند که فرزندان و خانواده آنها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.
این مقام عالی قضایی با تاکید بر اینکه اگر تاخیر پرواز به دلیل تحریم یا نبود قطعه باشد، مردم دلایل شرکتهای هواپیمایی را میپذیرند، به صبر و مقاومت مردم در برابر مشکلات اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: کشور در دوران جنگ تحمیلی سالانه با هفت میلیارد دلار اداره میشد و هر روز صدها شهید تقدیم انقلاب میشد اما مردم پای نظام اسلامی ایستادند.
جعفری دولتآبادی افزود: امروزه شرایط کشور تغییر کرده و انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است و مردم انتظار دارند دلایلی که به تحریمها ربط ندارد، مورد استناد قرار نگیرد.
وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات تاخیر در پروازها را میتوان با مدیریت هوشمندانه، پیگیری، تدبیر، توضیح مناسب، عذرخواهی به موقع و اتخاذ تصمیمات لازم کاهش داد.
دادستان تهران پیشنهاد داد نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی در تیم بازرسی معاونان دادستانی تهران در بازدید از فرودگاهها حضور یابند.
جعفری دولت آبادی از فرودگاه به عنوان ویترین کشور برشمرد و تصریح کرد: تجمع اعتراضآمیز مسافران یا درگیری در فرودگاه تبعات زیادی به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه با صداقت با مردم رفتار شود مشکلات را درک میکنند همانطور که مردم با تداوم تحریمها هر سال پرشورتر در راهپیماییهای روز قدس یا روز ٢٢ بهمن شرکت میکنند بنابراین با مدیریت صحیح و انقلابی میتوان مشکلات کنونی را برطرف کرد.