موسویان با اشاره به طرح تحقیق و تفحص مجلس درمورد دوتابعیتیها:
دارای تابعیت هیچ کشور خارجی نیستم/ همه اتهامزنندگان جاسوسی محکوم شدند یا حلالیت طلبیدند
دیپلمات پیشین کشورمان در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص مجلس درمورد اتباع دوتابعیتی ایران نامهای سرگشاده خطاب به رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی منتشر کرد.
به گزارش ایلنا، متن نامه سرگشاده سیدحسین موسویان بدین شرح است:
باسلام،
یک خبرگزاری در خبر اختصاصی بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۷، متن گزارش تحقیق و تفحص مجلس در مورد اتباع دوتابعیتی ایران را منتشر کرده است. در متن این گزارش، نحوه بهرهبرداری از ظرفیتهای افراد دوتابعیتی در حوزههای گوناگون جهت اجرایی کردن پروژه نفوذ، توسط سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی دشمن به سه قسم تقسیم شده و در ابتدای قسمت اول این گزارش چنین آمده است:
«به کارگیری این افراد در مناصب دولتی به دلیل وابستگیهای پیشگفته؛ میتواند بالقوه و بالفعل متضمن تهدیدات جدی باشد به طوری که تأثیرات اقتصادی و سیاسی این افراد در بروز تهدیدات بسیار عمیق و بعضاً غیرقابل جبران است، به طور مثال افرادی چون سیدحسین موسویان از جمله این موارد است که به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم خارجی در پرونده مذاکرات هستهای تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم گردید و هماکنون در اندیشکدههای آمریکایی مشغول فعالیت میباشد. از دیگر موارد میتوان به افرادی چون محمدجعفر محلاتی (تبعه آمریکا) و سیروس ناصری (شهروند اتریش و مقیم انگلیس) که به طور فعال در برهه تاریخی قطعنامه ۵۹۸، پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران، ایفای نقش محوری و هدایتکنندگی در مذاکرات سعدآباد در جهت هدایت و پیشبرد توافق برجام حضور داشتهاند، اشاره نمود. دری اصفهانی (تبعه کانادا) از دیگر محکومین به اتهام جاسوسی در تیم مذاکرهکننده هستهای بود که در رأس حساسترین بخش مذاکرات یعنی کمیته مالی ـ بانکی بوده است که پذیرش اجرای FATF به عنوان پیششرط امضای برجام و در منگنه قرار دادن نظام به نحوی که راه رفت و برگشت برای آن وجود نداشته باشد، از نتایج آن بوده است.»
اگر این گزارش درست باشد، هر سه موردی که در گزارش مذکور در مورد اینجانب مطرح شده، خلاف حقیقت و واقعیت است. زیرا:
اولا من دارای تابعیت هیچ کشور خارجی نیستم و همیشه یک تابعیت داشتهام و آن هم تابعیت ایران است و لاغیر. من نه در دوران ۳۰ سال خدمت رسمی خود در دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلت نظام، دارای تابعیت کشور خارجی بودهام و نه بعد از آن. امروز هم تابعیت هیچ کشور خارجی را ندارم و به تابعیت ایرانی خود هم افتخار میکنم.
ثانیا در گزارش مذکور آمده که من در یک اندیشکده آمریکایی کار میکنم. این هم خلاف است. اینجانب در دانشگاه پرینستون آمریکا شاغل هستم و بعد از هجرت هم هیچگاه در هیچ اندیشکدهای چه در آمریکا و چه در خارج آمریکا هیچ نوع اشتغالی نداشتهام و ندارم. نام دانشکده علوم سیاسی دانشگاه پرینستون «دانشکده وودرو ویلسون» است. آقای وودرو ویلسون یکی از روسای دانشگاه پرینستون بود که بعدا رییسجمهور آمریکا شد. دانشگاه پرینستون هم در شهر پرینستون ایالت نیوجرسی آمریکاست. اندیشکدهای در شهر واشنگتن هست بنام «اندیشکده وودر وویلسون». ظاهرا گزارش تحقیق و تفحص مذکور تفاوت این دو که یک موضوع ساده و آشکار است را تشخیص نداده و دچار اشتباه شده است.
با توجه به اینکه وظیفه نمایندگان محترم مجلس دفاع از حقوق مردم است لازم میدانم به این واقعیت اشاره کنم که در ۹ سال هجرت و کار در دانشگاه پرینستون، احدی از متصدیان در کل نظام نه به اندازه اینجانب از منافع و حقوق کشور و مردم رنج دیده و مظلوم ایران در سطح رسانهها و افکارعمومی جهان دفاع کرده و نه تا این حد مورد هجمه و تهدید گروهک منافقین و گروههای وابسته به صهیونیسم و اعراب تکفیری بوده است. حتما اعضاء محترم کمیسیون تحقیق و تحفص اطلاع دارند که در ایام هجرت، دو کتاب «بحران هسته ای ایران» و «روابط ایران و آمریکا» را منتشر کردم که کشورهای امارات، عربستان و بحرین هر دو کتاب را در لیست سیاه قرار داده و به کتابخانههایشان دستور دادهاند که حق نگهداری این دو کتاب را ندارند. خوب بود کمیته تفحص مجلس محترم در راستای دفاع از حقوق مردم، این واقعیتها را مورد تحقیق و بررسی قرار میداد.
ثالثا بنده در دولت آقای احمدینژاد بازداشت و ایشان هم مکرر اینجانب را در سخنرانیهای علنی متهم به جاسوسی نمود. آقای حسن حداد، معاون امنیت وقت دادستان تهران که حکم بازداشت بنده را در اردیبهشت سال یکهزار و سیصد وهشتاد و شش صادر کرده بود، در قرار نهایی خود که حدود شش ماه بعد از بازداشت صادر شد، تصریح کرد که اصولا اتهام جاسوسی در این پرونده مطرح نبوده و وزارت اطلاعات هم اساسا چنین ادعایی را مطرح نکرده است. علیهذا آقای مرتضوی دادستان وقت کل تهران، قرار آقای حداد را لغو و بازپرس دیگری تعیین کرد. بعد از شش ماه بنده هم توسط بازپرس دوم و هم توسط قاضی از اتهام جاسوسی تبرئه شدم. لازم است اعضای کمیته تفحص در مورد سایر مطالبی که در حکم قاضی دادگاه بدوی مطرح شده، دفاعیات اینجانب را مطالعه کنند. با وجودی که برخی رسانهها چند بار متن حکم را منتشر کردند و بدین وسیله حق انتشار دفاعیه را به من دادند، باز هم به خاطر مصالح و آبروی کشور از انتشار دفاعیه خودداری کردم. تنها کسانی که دفاعیه را خواندهاند، میتوانند حقایق این ماجرا و علت خودداری من از انتشار دفاعیه را درک کنند.
اینکه بنده به پنج سال محرومیت از پست دیپلماتیک محکوم شدم، بدین خاطر بود که طبق متن قرار بازپرس دوم، در بازجوییها نوشته بودم که با سیاست خارجی و هستهای دولت آقای احمدینژاد مخالفم. لذا تا مادامی که ایشان رئیسجمهور بود؛ نه به من پستی میداد و نه من میپذیرفتم. در عین حال حکم پنج سال محرومیت و بعد هم بازنشستگی تحمیلی، تنها دلیل هجرت من بود.
جنابعالی در جریان بودید، که من اولین فردی بودم که آقای احمدینژاد بعد از انتخابات دور اول ریاستجمهوریاش برای تصدی پست وزارت امور خارجه با او گفتوگو کرد و من با نهایت احترام و صداقت به ایشان گفتم که از پذیرش این مسئولیت معذورم چون اختلاف دیدگاه ما دو نفر در مورد سیاست خارجی و هستهای بسیار زیاد است. جناب آقای متکی وزیر وقت امور خارجه هم در اولین روزهای مسئولیت، بنده را دعوت و پیشنهاد داد که مسئولیت کل امور هستهای در وزارت امور خارجه را عهدهدار شوم و جنابعالی هم در این مورد به بنده تاکید کردید. باز هم با همه احترامی که برای جنابعالی و جناب متکی قائل بودم و هنوز هم هستم، از پذیرش این مسئولیت عذرخواهی کردم.
در آن دوران، افراد و رسانههای متعددی، در مواضع و گزارشهای خود اتهام جاسوسی به بنده را مطرح کردند. اینجانب بیش از بیست مورد شکایت به شعبات دادگاههای دیگر عرضه کردم که بدون استثناء، همه اتهامزنندگان جاسوسی یا محکوم شدند، یا حلالیت طلبیدند یا همچون خانم فاطمه رجبی همسر وزیر دادگستری دولت آقای احمدینژاد، در پیغام خصوصی، خواهان گذشت شدند که من هم گذشت کردم. اگر لازم دانستید وکیل اینجانب میتواند رایهای متعدد دادگاههای جمهوری اسلامی در محکومیت اتهامزنندگان جاسوسی را تقدیم هئیت تحقیق و تفحص کند.
همچنین مستحضرید که جناب آقای احمد توکلی نماینده و رییس وقت مرکز پژوهشهای مجلس بعد از طرح چنین اتهاماتی در سایت الف، طی بیانیه رسمی اعلام نمود: با تلاش چهار ماهه و با کوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زیادی را ببینم و با برخی مسؤلان ذیربط مکرراً گفتوگو کنم. نتیجه کار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسویان در بیاساس بودن اکثر مطالب نقلشده در الف بود. ... بررسیهای اینجانب نشان داد که اتهاماتی که در زیر میآید در قرارِ نهایی قاضی اول، کیفرخواست دادستان و حکم دادگاه وجود ندارد، و حتی اکثراً در گردش کار وزارت اطلاعات نیز نیامده ولی متاسفانه "الف" نیز آنها را منتشر کرده است». جناب توکلی در این بیانیه ضمن حلالیتطلبی از اینجانب، روشن نمود که با بررسی اسناد، کل سیزده اتهام مطرح شده در رسانههای کشور حقیقت نداشت.
در آن مقطع اینجانب علیه آقای احمدینژاد به دو دلیل شکایت نکردم. اول اینکه ایشان رئیسجمهور بود، حرمت نگاه داشتم و نخواستم اختلافات جناحی داخلی با شکایت من تشدید شود. دوم هم اینکه مطلع شدم در دیداری، مقامات عالیه نظام به شدت ایشان را در مورد طرح این اتهام شدیدا سرزنش کردند. این محبت مقامات عالی نظام برای من کافی بود.
با توجه به توضیحات مذکور و با عنایت به اینکه هر سه مورد ذکر شده در گزارش مذکور هئیت تفحص مجلس خلاف واقع است، استدعا دارد دستور فرمایید نسبت به اصلاح گزارش مذکور و انعکاس عمومی آن اقدام لازم به عمل آید.
مایلم از فرصت استفاده نموده و با توجه به گزارش کمیته تفحص مجلس شورای اسلامی در مورد افراد دوتابعیتی، توجه جنابعالی و نمایندگان محترم مجلس را به چند نکته مهم جلب کنم.
۱- اینکه افراد دوتابعیتی نباید در مشاغل رسمی دولتی پست و مقام داشته باشند، موضوعی است که برخی از کشورها چنین مقرراتی داشته و به دوتابعیتیها پست دولتی نمیدهند و برخی کشورها هم با گماردن آنها در پستهایی، از این ظرفیت به عنوان فرصت استفاده نموده و با برنامهریزی و هدایت این افراد، در راستای منافع ملی خود از آنها بهره میگیرند. تشخیص اینکه کدام روش به مصلحت کشور است به عهده دستاندرکاران ذیربط است و نه امثال بنده.
۲- اما جدای از موضوع واگذاری پست دولتی، کشورها از ظرفیتها، تواناییها و امکانات اتباع خود در خارج در راستای منافع ملی خود استفاده میکنند. میلیونها ایرانی در خارج از کشور زندگی میکنند که جملگی یا دارای تابعیت مضاعف یا دارای اقامت قانونی هستند. اکثریت قریب به اتفاق آنها وطندوست بوده و با جنگ و تحریم علیه ایران مخالف هستند. ظرفیت و امکاناتی که ایرانیهای خارج از کشور برای خدمت به مردم و کشورشان دارند به حدی زیاد است که به تنهایی میتواند بخش عمدهای از نیازهای علمی، اقتصادی، مالی و تکنولوژیک ایران را تامین نموده و حتی به مثابه چند لشگر مقتدر در صحنه رسانهها و افکارعمومی جهان با پروژه ایرانستیزی و ایرانهراسی دشمنان ایران مقابله کنند.
تردید نفرمایید که دشمنان خارجی ایران با تمام ظرفیت برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه ایرانی خارج از کشور و منزوی نمودن آنها از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و نخواهند کرد تا جرات نکنند به کشور خود خدمت کنند و ایران هم نتواند از این سرمایه عظیم خود در خارج از کشوراستفاده کند. خوب است بعد از چهل سال و با توجه به تهدیدات عظیمی که کشور در شرایط جاری با آن مواجه است، نمایندگان محترم مجلس به فکر مقرراتی باشند که از این ظرفیت و سرمایه عظیم خدادادی در راستای منافع کشور استفاده شود.
۳- در گزارش مذکور به نقش دوتابعیتیها در تحقق برجام اشاره شده است. هرچند به بنده ربطی ندارد چون دوتابعیتی نیستم، منتهی توجه به این نکته لازم است که برجام با تایید همه ارکان اصلی نظام یعنی مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری دام ظله پذیرفته شد. این مهم هیچ تردیدی باقی نمیگذارد که برجام در راستای منافع و مصالح کشور بوده است. دلیل آشکار دوم هم مخالفت سرسختانه جبهه متحد دشمنان ایران شامل رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات متحده عربی، کاخ سفید و گروهک منافقین است. با درک این واقعیت حتی بعد از خروج آمریکا از برجام، کلیت نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که در برجام بماند تا توطئههای دشمن خنثی شود.
سید حسین موسویان- دانشکاه پرینستون آمریکا
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷