وزیر امور خارجه اعلام کرد:
شش اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور
وزیر امور خارجه از تعیین شش اولویت راهبردی برای حوزه دپیلماسی اقتصادی کشور خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در این ارتباط گفت: با توجه به جهتگیری کشور و وزارت امور خارجه به سمت تشکیل روابط اقتصادی خارجی و همچنین کمک به بخش خصوصی در جهت فعالتر شدن در این حوزه، از ابتدای دولت دوازدهم تصمیم بر این شد که ساختار وزارتخانه دستخوش تغییر و تحول شود.
وی ادامه داد: تشکیل معاونت اقتصادی با این هدف در دستورکار مجموعه وزارت خارجه قرار گرفت.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی از بهمن سال گذشته در این وزارتخانه عملیاتی شده است، اظهار داشت: هدف از ایجاد این معاونت تسهیل امور است چراکه مجموعه مزبور نه توانایی و نه این وظیفه را دارد که در حوزه تصدیگری روابط خارجی اقتصادی مداخله کند.
ظریف افزود: بیشتر فعالیتها در این حوزه باید از ناحیه بخش خصوصی باشد ولی مسئولان و کارشناسان وزارتخانه مربوطه کمک حال فعالان اقتصادی خواهند بود.
ظریف در ادامه گفتوگو با برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد، اضافه کرد: سه حوزه واردات (فناوری، سرمایه و گردشگری) و سه حوزه صادرات (کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص) به عنوان شش اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.
وی ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: از این تعداد سه حوزه از قبیل واردات فناوری، سرمایه و صادرات کالاهای غیرنفتی ارتباط مستقیم با بحث شعار سال دارد.
وزیر امور خارجه افزود: نتیجه واردات فناوری و سرمایه منجر به ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی و همینطور امکان رقابت این اقلام در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
ظریف اظهار امیدواری کرد که با سازوکار جدیدی که در مجموعه وزارت امور خارجه ایجاد شده، بتوان بیشتر در خدمت اهداف شعار سال بود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که وزارت امور خارجه در سال حمایت از کالای ایرانی برای تسهیل ورود کالاهای داخلی به بازارهای هدف چه برنامههایی را مدنظر دارد؟، خاطرنشان کرد: اولویتهای ششگانه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی به تمامی سفارتخانههای ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: کمک به تولیدکنندگان ایرانی با هدف شناخت بیشتر بازارهای موجود در کشورهای هدف و همینطور تعیین بهترین دریافتکنندگان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در دستور کار این سفارتخانهها است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بیشتر تمرکز دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف بر کشورهای همسایه خواهد بود، ابراز داشت: نخستین سفر رئیسجمهور در سال جدید به کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان خود گواهی صادق بر این مدعاست.
ظریف ادامه داد: تسهیل صادرات کالاهای ایرانی و تولید مشترک در این کشورها از اهداف سفر مزبور بوده است.
وی افزود: خوشبختانه در راستای سفر اخیر رئیسجمهور ایران به جمهوری آذربایجان، کارخانه مشترک ایرانخودرو و یک شرکت آذری در این کشور به بهرهبرداری رسید.
وزیر امور خارجه یادآور شد: اعزام هیأتهای تجاری و اقتصادی مرکب از کارآفرینان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به کشورهای خارجی از دیگر روشهای مناسب جهت تسهیل عرضه کالاهای داخلی به بازارهای جهانی است.
ظریف تاکید کرد: این سیاست همواره مورد توجه وزارت خارجه بوده و در سال «حمایت از کالای ایرانی» با شدت و حدت بیشتری دنبال خواهد شد.