در جریان اخطاری در صحن؛
دهقان: انتشار اوراق برای استفاده در مواردی بهجز طرحهای عمرانی انتفاعی سودده خلاف است / لاریجانی: پیگیری میکنیم / پورمحمدی: اطلاعات آقای دهقان دقیق نیست
رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه انتشار اوراق تاکید کرد که فلسفه انتشار اوراق برای پروژههای عمرانی سودآور است، نه اینکه برای خرید تضمینی گندم نیز اوراق داده شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمد دهقان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی بخشهای هزینهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، در اخطاری با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی و ماده ۸ قانون برنامه ششم، اعلام کرد: در سال ۷۶ قانونی به تصویب رسید که نحوه انتشار اوراق و مدیریت بر آن مشخص شد. بنابر این قانون اوراق مشارکت باید برای طرحهای عمرانی انتفاعی سودده صادر شود؛ یعنی اگر غیر از این موارد اوراق را منتشر کنیم، خلاف قانون است.
وی افزود: از طرف دیگر کمیتهای با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای نظارت بر نحوه انتشار اوراق تشکیل شد تا مشخص شود که اوراق برای طرحهای انتفاعی منتشر میشود یا خیر. این نشان از اهمیت این موضوع دارد.
نماینده اصولگرای طرقبه و چناران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بنابر قانون برنامه، نباید نسبت بدهی دولت به درآمدهایش بیشتر شود اما براساس گزارش خزانه کشور در پایان سال ۹۵ بدهی دولت ۶۵۷ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان بوده که بنابر گزارش بانک مرکزی میزان تولید ناخالص داخلی یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۵ بوده است.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در عین حال تاکید کرد: بر اساس این آمار، نسبت بدهی دولت به شرکتهای دولتی و تولید ناخالص ۵۱.۷ درصد است که این میزان بدهی نباید بیش از ۴۰ درصد باشد. برآورد کارشناسان اقتصادی حکایت از آن دارد که این آمار در سال ۹۶ بدتر میشود.
دهقان همچنین یادآور شد: بر اساس این موارد نباید بیپروا اسناد خزانه و اوراق منتشر شود. این وضعیت در کشور یونان رخ داد و به دلیل بالا رفتن این شاخص، اقتصاد کشور با مشکل مواجه شد.
علی لاریجانی در پاسخ به اخطار نماینده اصولگرای طرقبه درباره انتشار اوراق، گفت: صحبتهای آقای دهقان قابل توجه است. بارها راجع به اوراق بحث شده است. فلسفه انتشار اوراق برای پروژههای عمرانی سودآور است وگرنه انتشار آن مفهومی ندارد و رویکردی غیر از آن به این معناست که از ریل خود خارج شده است.
وی افزود: اینکه الان برای خرید تضمینی گندم هم اوراق داده میشود روش درستی نیست. وقتی قانون داریم چرا باید از چنین روشهایی استفاده شود؟
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایراد آقای دهقان آن است که کشور را نباید در بودجههای جاری به اوراق بند کنیم که حرف درستی است. بنابر این، موضوع را پیگیری میکنیم.
پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه برای دفاع از بندی از لایحه بودجه پشت تریبون حاضر شد و در توضیحاتی در این رابطه گفت: اطلاعات آقای دهقان صحیح نیست. به هیچ وجه بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت درست نیست.
وی تاکید کرد: زمانی که بانکها اعلام میکردند طلب ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دارند سازمان حسابرسی در همان دوران یعنی سال ۹۵ طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی را تایید کرد لذا مواردی که توسط نمایندگان از پشت تریبون بیان میشود را جامعه اصالت میدهد و فکر میکنم که حاکمیت و دولت نمیتوانند بدهیهایشان را پرداخت کنند حال که این رقم درست نیست، سرجمع بدهی دولت، نهادها و شرکتهای دولتی روی هم رفته ۲۷ درصد GDP است.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: ۱۵ گونه صکوک اسلامی وجود دارد که هر کدام یک هدف و جهتی را دنبال میکنند. آقای دهقان فقط به موضوع اوراق مشارکت اشاره کرده است حال اینکه ۱۴ نوع دیگر اوراق مالی و اسلامی وجود دارد.
علی لاریجانی نیز پس از صحبتهای پورمحمدی گفت: با توجه به اینکه ۲ آمار مختلف در مجلس داده شده است، آقای تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه بررسیهایی را انجام داده و گزارشی به مجلس ارائه دهد تا این موضوع برای مجلس روشن شود.