خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه علنی مجلس؛

کلیات بودجه سال ۹۷ رد شد/ لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بازگشت

کلیات بودجه سال ۹۷ رد شد/ لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بازگشت
کد خبر : ۵۸۷۵۶۱

نسبت به ادامه رسیدگی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور پرداختند و در نهایت کلیات در مجلس رد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس در نوبت عصر که به رسیدگی به کلیات بودجه سال ۹۷ اختصاص داشت، پس از شنیدن نظرات نمایندگان موافق و مخالف کلیات لایحه و نظر نماینده دولت، این لایحه را با ۸۳ رأی موافق،۱۲۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶نماینده حاضر، رد کردند.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، پس از عدم موافقت نمایندگان با کلیات بودجه گفت: اکنون این لایحه به کمیسیون تلفیق بازگردانده شده و این کمیسیون موظف است ظرف ۷۲ ساعت اصلاحات لازم را اعمال کند.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق بیش از زمان مطرح شده، فرصت ندارد و تنها یک بار این اتفاق می تواند رخ دهد، بنابراین از کمیسیون تلفیق درخواست می‌شود که از امشب بررسی لایحه را در دستور کار قرار دهد و پیشنهادات و ایرادات نمایندگان که در صحن مطرح شد، مورد توجه قرار دهد و اصلاحات انجام شود تا پس از بررسی کمیسیون تلفیق مجدداً بررسی لایحه آغاز شود.

رییس مجلس افزود:‌ در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه علنی مجلس برگزار خواهد و از شنبه هفته آینده بررسی بودجه در دستور کار قرار می‌گیرد.

رد کردن لایحه بودجه برای افکار عمومی پیام خوبی ندارد

 

سخنگوی دولت خطاب به نمایندگان گفت که رد کردن لایحه بودجه در کشور برای افکار عمومی پیام خوبی ندارد و تنها ۷۲ ساعت وقت نمایندگان مجلس را می‌گیرد.

دولت قصد دارد ۳۴ میلیون نفر را از تحت پوشش پرداخت یارانه نقدی خارج کند

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت قصد دارد ۳۴ میلیون نفر را از تحت پوشش پرداخت یارانه نقدی خارج کند، گفت:‌برخی از مردم به این میزان یارانه احتیاج دارند و این خطای استراتژیک است که این تعداد از افراد را از یارانه محروم کنیم.

سال آینده هیچ کدام از تعرفه‌های انرژی آب برق و گاز و سوخت گران نمی‌شود

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در سال آینده هیچ کدام از تعرفه‌های انرژی آب برق و گاز و سوخت گران نمی‌شود.

نظام بودجه‌ریزی کشور نیاز به تحولی اساسی دارد

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نظام بودجه‌ریزی نیاز به تحولی اساسی دارد در غیر این صورت بودجه تا یک یا دو سال آینده به نتیجه نخواهد رسید.

بدهی دولت به نظام بانکی افزایش داشته است 

 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداق در مجلس شورای اسلامی گفت:در شرایط فعلی که رکود بر بازار حاکم است و فعالیت‌های اقتصادی عموما سودده نیستند فشار آوردن به واحدهای تجاری برای گرفتن مالیات باعث تعطیلی آنها می‌شود بهتر است از مسیر افزایش پایه مالیاتی درآمد مالیاتی افزایش یابد نه فشار به مویدیان موجود.

کمیسیون تلفیق حقوق‌های نجومی را ساماندهی کرد

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۶۵ هزار معلم بازنشسته می شوند، از رهبری تقاضا دارم که اجازه دهند از محل صندوق توسعه ملی حداقل ۲ میلیارد دلار به این امر مهم اختصاص پیدا کند، در غیر اینصورت اوضاع خوبی پیش بینی نمی‌شود.

حس بی‌عدالتی باعث می‌شود افراد از یارانه خود دست برندارند

 

نماینده مردم مبارکه در مجلس، گفت:چاپ اوراق اسناد بلای جان بودجه شده و اگرچه ممکن است چاپ اوراق در کوتاه مدت پاسخگو باشد اما روند ۵ تا ۱۰ ساله آن آسیب جدی را وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی دولت می شود.

دولت در بودجه ۹۷ به عدالت مالیاتی توجه کرده است

 

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه اگر اقتصاد تنها راهکار سعادت ما بود چرا اقشاری که مشکل اقتصادی ندارند دچار مسائلی مانند اعتیاد و طلاق هستند، گفت: در کنار توجه اقتصادی به توجه فرهنگی نیز نیاز داریم.

دو سوم بودجه فعلی خارج از دسترس مجلس است/نسبت بودجه عمرانی به عمومی ۱ به ۷ است

 

نماینده مردم اصفهان گفت: حدود ۴۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه عمومی کشور است و ۶۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی است. این یعنی نسبت ۱ به ۷ بودجه عمرانی به بودجه عمومی. با این شرایط می‌خواهیم کشور را توسعه دهیم؟

نباید آینده کشور برای سلامت امروز مردم بفروشیم

 

نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در بخش بیمه سلامت و خرید تضمینی گندم قرار است ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق داده شود، ادامه داد: یعنی آینده کشور برای سلامت امروز مردم فروخته شود، بحثی نیست اما با ۹۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی که ۳ ساله توزیع شده، کشور بدهکار می شود و چه کسی می خواهد در آینده این بدهی را پرداخت کند.

افزایش بودجه دولت را متورم‌تر می‌کند/ با رد کلیات بحران ایجاد نمی‌شود

 

نماینده مردم تبریز گفت: در بودجه ۹۷ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی سال های قبل به جهت اوراق در نظر گرفته شده و در جریان رسیدگی تلفیق نه تنها این میزان کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است و ۵۷ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۳۲ هزار میلیارد تومان اضافه شد که بخش قابل توجهی از آن در بخش جاری استفاده می شود.

کمیسیون تلفیق با هرگونه گرانی در سال آینده مخالفت کرد

 

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب گفت: با وجود اینکه منابع درآمدی دولت کاهش می یابد ولی تصمیم گرفته شد گرانی به جامعه تحمیل نشود بنابراین نباید در فضای رکود مالیات را افزایش داد.

پیش‌بینی درآمدها در بودجه شفاف نیست

 

نماینده مردم خمینی‌شهر گفت:‌ پیش‌بینی درآمدها در بودجه سال ۹۷ شفاف نیست.

برای بنیاد سعدی که پایان‌نامه دانشجویان را بررسی می‌کند ۱۲ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است

 

نماینده مردم ایلام در انتقاد به تخصیص بودجه به برخی دستگاه‌ها بیشتر از نیازی که داشتند،گفت: برای بنیاد سعدی که عملکرد آن در کنار فعالیت سایر دانشگاه‌های کشور که در جهت سعدی شناسی فعالیت داشته و پایان نامه های دانشجویان را در این مورد مورد بررسی قرار می دهد، از کارایی لازم برخوردار نیست، ۱۲ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است.

کمیسیون تلفیق به‌جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی جایگزین درنظر گرفت

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده کل کشور در تشریح روند بررسی لایحه بودجه ۹۷ و تغییرات اعمال شده، گفت: عدم افزایش حامل‌های انرژی که برای دولت سخت بود به دلیل مسائل اجتماعی از لایحه بودجه حذف شد اما جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد تا دولت بتواند در امر اشتغالزایی فعالیت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز