استاندار تهران:
استان تهران در سال ۹۶ باید ۱۶.۱ صادرات داشته باشد
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار و با حضور معاون امور اقتصادی استانداری، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و اعضای ستاد برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در ابتدای جلسه موضوع ارائه گزارشی از وضعیت صادرات غیرنفتی استان در راستای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی به عنوان دستور جلسه نخست مطرح شد.
در این گزارش آمده است، ۱۲ درصد توسعه صادرات غیرنفتی کشور متعلق به استان تهران است.
لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طی ۸ ماهه سالجاری صادرات غیرنفتی کشور ۲۸ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار است، گفت: مجموع صادرات و واردات استان تهران در این مدت ۱۲ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار است و ۲۱ درصد تجارت کل کشور را شامل میشود و این رقم در هشت ماهه سال ۹۵، ۱۰ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار بوده که ۲۰ درصد رشد را نشان میدهد.
وی افزود: صادرات غیرنفتی شامل کالاها و صنایع پتروشیمی در ۸ ماهه امسال رقم ۵ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار را نشان میدهد و اندکی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
لاهوتی ادامه داد: استان تهران در ۸ ماهه امسال، دو میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار صادرات خدمات داشته است و براساس هدفگذاری سال ۹۵ با رشد در این بخش مواجه هستیم.
در ادامه محمّدحسین مقیمی، استاندار تهران با اشاره به گزارش ارائهشده از وضعیت صادرات استان تهران گفت: اجرای اصول اقتصاد مقاومتی بسیار مهمّ است و باید در این بخش جدیتر وارد شویم و براساس هدفگذاری تعیین شده و تکلیف مشخص عمل کنیم.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی خود را در صادرات نشان میدهد و گزارشها باید متناسب با تکالیف مشخص شده برای هر دستگاه ارائه شود.
استاندار تهران با بیان اینکه ایجاد علاقمندی برای خرید کالای داخلی در داخل و ایجاد مطلوبیت برای خرید کالای ایرانی در خارج اجرای اقتصاد مقاومتی را نشان میدهد تصریح کرد: اگر بتوانیم رغبت خرید کالای داخلی را برای خریدار خارجی بیشتر کنیم بخش مهمّی از اصول اقتصاد مقاومتی اجرا شده است.
مقیمی ادامه داد: براساس هدفگذاری مشخصشده سال ۹۶ باید ۱۶.۱ میلیارد دلار صادرات استان تهران انجام شود و لازم است بر اساس این تکلیف برنامهریزیها انجام شود.
وی اضافه کرد: آذر و دی ماه فصل مهمّی برای صادرات است و باید فعالیتها در این دو ماه برای صادرات افزایش یابد.
استاندار در پایان تاکید کرد: باید مشکلات سر راه صادرات شناسایی شود و پارامترهایی که موجب شده تا برخی شرکتها در صادرات موفقتر عمل کنند به سایر شرکتهای داخلی نیز گسترش یابد.