لاریجانی تاکید کرد:
ضرورت دریافت سرمایهگذاریهای خارجی برای تکمیل ناوگان ریلی
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کارخانجات باید برای ارتباط با راهآهن انگیزهمند شوند که طرحهای قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه میشود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در نشستی که با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشت به تقویت مسیرهای پر رفت و آمد ریلی از حیث مسافران اشاره کرد و گفت: لازم است در مسیرهای اصلی همچون تهران - مشهد و اصفهان - شیراز مسافر بیشتری از طریق ریل جابجا شود که نیازمند تقویت ناوگان است.
وی ادامه داد: باید به سمت سرمایه گذاری های خارجی حرکت کرد و تمرکز روی منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تقریبا سودی ندارد چرا که این منابع صرف هزینه های جاری می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به کارخانجات تسهیلات داد تا حمل و نقل خود را از طریق ریل صورت دهند، اظهار داشت: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزهمند شوند که طرحهای قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه میشود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
مدیرعامل شرکت راهآهن: بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی جابجا شود
سعید محمدزاده به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینکه شرکت راه آهن از ابتدای سال ۹۲ تعرفه خود را افزایش نداده است، تصریح کرد: ما حتی یک ریال هم حق دسترسی از مسافر یا کانتینر نمیگیریم و از سال ۹۳ تاکنون درآمد ثابتی داریم که بخشی از درآمد از محل هدفمندی یارانهها یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۲۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال بود و البته بخشی نیز معادل ۱۸۰ میلیارد تومان باید از طریق تهاتر انجام میشد که مجلس موافقت نکرد.
وی با بیان اینکه سهم قطار از حمل و نقل عمومی صرفا ۱۰ درصد است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ حدود ۲۳ میلیون نفر مسافر جابجایی مسافر داشتیم که با سرعت حداقلی ۱۴۰ کیلومتر در ساعت بوده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به برخی از دستآوردهای این شرکت اشاره کرد و ابراز داشت: کاهش زمان مسافرت میان تهران و مشهد از ۱۲ به ۱۰ ساعت، افزایش ظرفیت از ۵۵ قطار در روز به ۲۰۰ قطار و راهاندازی قطارهای پنج ستاره و قطارهای به مقصد کربلا در اربعین ۹۵ از مهمترین دستآوردهای این شرکت بوده است.
محمدزاده با اشاره به نرخ هزار تومانی مسیر ریلی تهران - هشتگرد بیان کرد: این قیمت برای جذب مسافر است و در حالی که روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر وارد تهران شده و به همین میزان نیز خارج میشود، البته برنامه داریم تا پایان برنامه ششم حدود ۵۰ میلیون مسافر حومهای را منتقل کنیم.
مدیرعامل راه آهن با تأکید بر اینکه باید با سیاستهایی که دولت در نظر دارد به انتقال ۱۹۵ میلیون تن بار در سال برسیم، یادآور شد: متأسفانه در ایران مترو با راه آهن هیچ ارتباطی ندارد در حالی که در همه جای دنیا این اتفاق رخ داده لذا قصد داریم در نقاطی مترو را با راه آهن مرتبط کنیم که میدان راه آهن تهران یکی از این مقاصد بوده و در آینده این اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز نیز خواهد افتاد.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت انتقال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور عنوان کرد: مطلوب این است که حداقل دولت مکلف شود تا بارهای دولتی را به روی ریل بیاورد اما برخی مخالفتها در این زمینه صورت میگیرد لذا حمل و نقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چراکه هرچه بار روی ریل بیاید کشتار جادهای نیز کاهش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی به مقایسه سهم برخی کشورها از حمل و نقل ریلی حومهای پرداخت و گفت: حمل و نقل ریلی آلمان ۵۸ درصد، انگلیس ۵۳ درصد و ایران تنها دو درصد سهم انتقال حومهای را دارد که این میزان باید افزایش یابد.
محمدزاده ایران را به لحاظ کریدورهای بین المللی دارای موقعیت ممتازی دانست.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه ترانزیت تاکنون نیم میلیون تن بوده که به ۱.۵ میلیون تن باید افزایش یابد، اظهار داشت: کریدور ایران با ترکیه با رشد مواجه بوده و حمل بار در شش ماه گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است لذا باید در بودجه ۹۷ به سیاستهای بند ۲۴ و ۲۵ حوزه حمل و نقل توجه ویژه شود.