خبرگزاری کار ایران

نماینده کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

در برنامه بطحایی راه‌حل مشخصی برای مشکلات برگزاری کنکور ارائه نشده است/ نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند

در برنامه بطحایی راه‌حل مشخصی برای مشکلات برگزاری کنکور ارائه نشده است/ نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند
کد خبر : ۵۲۴۱۵۷

نماینده مردم کرمانشاه تاکید کرد: متاسفانه در برنامه بطحایی راه حل مشخصی برای مشکلات برگزاری کنکور ارائه نشده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به دوره وزارت فانی و دانش آشتیانی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌ها است که از نظر روند کمی و کیفی موثر واقع شده و بیش از یک میلیون نفر از خدوم‌ترین و شریف‌ترین انسان‌ها به عنوان معلم در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند. همچنین دختران و پسران نجیب ایران در این وزارتخانه تعلیم و تربیت پیدا خواهند کرد. ما انسان‌های بزرگی در کشور داریم که روشنی‌بخش جهان هستند؛ مانند میرزاخانی که چند وقت پیش فوت کردند آن‌ها دست‌مایه‌های نظام جمهوری اسلامی هستند.

او با اشاره به ایرادات برنامه بطحایی برای وزارت خانه آموزش و پرورش گفت: شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین یکی از این ایرادات است چراکه این سند، سند مادر برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است. اجرای این سند بنیادین فرآهم آوردن زیرساخت‌ها است که بدون توجه به آن اجرای آن آغاز شده که آسیب‌های جدی را وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه به دومین ایراد برنامه بطحایی اشاره کرد و افزود: عدم گفتمان‌سازی درباره اجرای سند بنیادین یکی دیگر از مشکلات این برنامه است چراکه اجرای این سند نیازمند همراهی دارد و باید از ظرفیت رسانه ملی نیز استفاده شود که متاسفانه این گفتمان سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند تحول ندارند. همچنین یکی دیگر از مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان است که متاسفانه از سختی‌ها و تبعیض‌ها رنج می‌برند. این مشکلات تاثیر منفی روی معلمان گذاشته و انگیزه را به حداقل رسانده است و متاسفانه در برنامه آقای بطحایی به آن اشاره نشده است

جاسمی درباره مشکلات برگزاری کنکور گفت: یکی از مشکلات آموزش و پرورش برگزاری کنکور است و متاسفانه برخی بنگاه‌های سودجو و آموزشگاه‌های علمی باعث شده‌اند تا کنکور به عنوان پدیده تلخ فراروی آموزش و پرورش قرار بگیرد و اجازه ندهند به رسالت تربیتی خود بپردازد متاسفانه در برنامه آقای بطحایی نیز راه حل مشخصی ارائه نشده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

او درباره عدم برخورداری آموزش و پرورش از فناوری روز دنیا گفت: حوزه آموزش در دنیا از ظرفیت فناوری‌های جدید حداکثر استفاده را می‌کنند متاسفانه تعداد قابل توجهی از مدارس فاقد این فناوری هستند لذا نمی‌توانند از آخرین یافته‌های علمی استفاده کنند همچنین کتاب‌های درسی که عنصر اصلی تعلیم و تربیت هستند و حجم، محتوا و تناسب آنها با نیازهای سنی در نظر گرفته نشده و این موضوع از درخواست‌های اصلی دانش‌آموزان و خانواده‌هاست برای بازنگری و تجدید نظر مبتنی بر سند تحول بنیادین باید برنامه‌ریزی لازم و جدی انجام شود.

او همچنین ادامه داد: در راستای تحول و تکریم جامعه آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور و در راستای همگرایی وزیر پیشنهادی در موضوع صندوق بازنشستگی، دل خیلی از فرهنگیان آزرده خاطر است و باعث شده در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت‌هایی داشته باشیم.

جاسمی افزود: توجه به رفاه و زندگی مربیان و معلمان این کارخانه انسان‌سازی یعنی آموزش و پرورش بسیار کم‌رنگ است. آنچه باعث شده این وزارتخانه ناکارآمد باشد، عدم توجه به دغدغه همین معلمان و مربیان است که بیانگر مدیریت سطح پایین بوده و عامل اصلی آن شخص وزیر در راس وزارتخانه است.

او گفت: توجه به توانمندی فرد آن هم در دوران اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری است که امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش از عهده ‌آن برمی آید چون کارها در گذشته به درستی انجام نشده است و فارغ‌التحصیلان از مدارس قدرت اشتغالزایی و کارآفرینی ندارند و علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف و گذراندن بهترین دوران عمر خود یعنی نوجوانی و جوانی از اشتغال بی‌بهره‌اند و دچار ناامیدی هستند.

نماینده مجلس گفت: نیازمند است اصلاح ساختار در سطح کلان و همچنین در ا ستان‌ها و شهرهای وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. این وزارتخانه نیازمند تحقق است. امروز بزرگترین نگرانی مقام معظم رهبری و مردم شرایط و وضعیت نوجوانان و جوانان است که به علت بیکاری همه آنها هدر رفته‌اند و معضلاتی مانند آسیب‌های اجتماعی در پی این بیکاری هزینه‌های زیادی به کشور متحمل شده‌است که دلیل آن سطح کیفی آموزش و پرورش بوده است. بنابراین هرچه به این جایگاه توجه داشته باشیم باز هم کم است.

او با اشاره به مربیان حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی گفت: وزیر جدید باید به مربیان حق‌التدریس و مربیان نهضت سوادآموزش توجه ویژه داشته باشد. در کمیسیونی با موضوع دانش آشتیانی و دکتر فانی تشکیل شد راجع به همه این مسائل گفت‌وگو کردیم اما علی رغم همه این موارد باز هم با وجود شعارها با رویکرد سیاسی با مسائل برخورد می‌کنیم. به طور مثال  فردی که سال‌ها در آموزش و پرورش تربیت شده و مدارج عالی را طی کرده و در سمت فرماندار یکی از کلانشهرها انجام وظیفه کرده با تغییرات دولت به آموزش و پرورش برگشته و از او به عنوان انباردار در یک شهرک اقماری استفاده شده.

جاسمی افزود: این فضا رویکرد سیاسی دارد و در شهرستان‌ها فضای سیاسی همه را خفه کرده است. متاسفانه آنهایی که لایق بودند و می‌توانستند این سنگر را حفظ کنند به اجبار بازنشسته و خانه‌نشین شده‌اند که امیدواریم دکتر بطحایی بتواند از این افراد استفاده کند. ما نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند و شرایط چندگانه‌ای را برای آموزش رقم بزند.

او گفت: بنده توقع دارم وزیر جدید اگر رای اعتماد آورد شرایط و بستری فراهم کند که معلمان و دانش‌آموزان با آرامش و آسایش رتبه برتر آموزشی را کسب کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز