به منظور فعالسازی کریدور شمال- جنوب؛
تعرفهها در اجلاس راهآهن ایران، روسیه و آذربایجان ۵۰ درصد کاهش یافت
![تعرفهها در اجلاس راهآهن ایران، روسیه و آذربایجان ۵۰ درصد کاهش یافت](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/a2AiDDQ2FZkU/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0piqqJxglxVmk7otfNPZWXfo,/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%8C+%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87+%D9%88+%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86.jpg)
در اجلاس سهجانبه راهآهن ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی کریدور شمال - جنوب تعرفهها ٥٠ درصد کاهش داشت. در اجلاس سهجانبه راهآهن ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی کریدور شمال - جنوب تعرفهها ٥٠ درصد کاهش داشت.
به گزارش ایلنا، نمایندگان راهآهنهای سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان در خصوص سازماندهی حمل بار در چارچوب کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب از طریق قلمرو آذربایجان و همچنین توسعه پتانسیل ترانزیتی ترمینال مرزی آستارای ایران به بحث و گفتوگو نشستند.
محور اصلی مذاکرات سه جانبه تعیین نرخ تعرفه ترجیحی برای سال ۲۰۱۷ و تعیین زمان سیر بار در این مسیر بود.
نمایندگان سه کشور در خصوص فعالسازی این مسیر برای حمل بار کشورهای روسیه، آذربایجان، بلاروس، لتونی، استونی و فنلاند به طرف خلیج فارس و هند و بالعکس بحث و تبادلنظر کرده و در خصوص تعرفههای آن به توافق نظر رسیدند.
حسین عاشوری، عضو هیات مدیره راهآهن و رئیس کارگروه ترانزیت در این رابطه خاطرنشان کرد: پس از ۱۴ سال که کشورهای ایران، روسیه و هند بر سر راهاندازی این کریدور توافق حاصل کردند، سال ۲۰۱۶ با همکاری راهآهنهای آذربایجان و روسیه اولین قطار باری آزمایشی را در مسیر بمبئی هند - بندرعباس - آستارا - مسکو راهاندازی کردیم.
او افزود: در چارچوب گفتوگوهای سهجانبه توافق شد با کاهش ۵۰ درصدی نرخهای تعرفه برای سال ۲۰۱۷ این مسیر را به صورت عملیاتی فعال شود و امیدواریم که با پیوستن کشورهای نامبرده (فنلاند - استونی - لتونی - بلاروس) به این کریدور شاهد فعالسازی جدی این مسیر هستیم.
عاشوری در ادامه گفت: روسیه علاوه بر مساعدت در کاهش تعرفهها پیشنهاد داد در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک روسیه (ترانس راشا) بسته پیشنهادی این کریدور به تمامی مشتریان معرفی و عرضه شود.
با توجه به ساخت خطآهن آستارا - آستارا که حداکثر تا دو ماه آینده به پایان میرسد، کشورهای ایران و آذربایجان عزم خود را برای فعالسازی این کریدور نشان دادند. پیشبینی می شود که مسیر قزوین - رشت حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بهرهبرداری برسد و با تکمیل این محدوده کریدور کاملتر شده و سرعت حمل بار بیش از قبل خواهد شد.