خبرگزاری کار ایران

آهنی:

فرانسوی‌ها در پسابرجام در صنعت خودروی ایران پیش رو بوده‌اند

فرانسوی‌ها در پسابرجام در صنعت خودروی ایران پیش رو بوده‌اند
کد خبر : ۴۶۳۴۷۱

سفیر کشورمان در فرانسه با اشاره به قرارداد ایجاد جوینت ونچر مشترک میان رایزکو و مکاپلاست فرانسه اعلام کرد که شرط صادرات ۳۰ درصدی در این قرارداد، امکان استفاده از قطعات ساخت داخل ایران را در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی فراهم می‌کند.

به گزارش ایلنا، این قرارداد بین حمیدرضا صمدی رئیس هیات مدیره رایزکو ایران و پیر بوله مدیرعامل شرکت مکاپلاست فرانسه به امضاء رسید.

در این مراسم که با حضور علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه برگزار شد، حمیدرضا صمدی، رییس هیات مدیره رایزکو گفت: قرارداد شکل گرفته میان رایزکو و مکاپلاست برای تولید قطعات موتور و قطعات تزیینی خودرو است که برای اولین بار شرط ۳۰ درصد صادرات محصولات تولیدی در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: مکاپلاست یکی از قطعه‌سازان بزرگ فرانسه و از تامین کنندگان تک سورس برخی از قطعات این دو خودروساز است.

صمدی با بیان اینکه برای اولین بار در متن یک قرارداد قطعه‌سازی به صادرات حداقل ۳۰ درصد از محصولات تولیدی اشاره شده، گفت: قراردادن این شرط خواسته ما بوده چرا که قرار نیست فعالیت ما در داخل مرزهای ایران محدود شود. نگاه ما به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، فرامرزی بوده است.

رییس هیات مدیره رایزکو در پاسخ به اینکه با این قرارداد قطعه‌سازان ایرانی مستقیما به زنجیره تامین رنو و پژو سیتروئن وصل خواهند شد، بیان کرد: در گردهمایی کوچکی که امروز برگزار شد، مدیران ارشد پژو و رنو حضور داشتند و بر اینکه با حضور مکاپلاست در ایران سرعت فعالیت این رو شرکت افزایش خواهد داشت، تاکید داشتند. بنابراین ما به راحتی به زنجیره تامین پژو و رنو متصل خواهیم شد.

 سفیر کشورمان در فرانسه در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه روابط ایران و فرانسه در مسیر خوبی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما شاهد پیشرفت‌های خوبی در صنعت خودرو با مشارکت فرانسوی‌ها بودیم و می‌توانیم بگوییم فرانسوی‌ها در پسابرجام در صنعت خودروی ایران پیش رو بوده‌اند.

او ادامه داد: نکته‌ای که در قراردادهای خودرویی امضا شده میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی مطرح بوده، موضوع عمق بخشیدن به ساخت قطعات داخل و صادرات این تولیدات بوده است.

آهنی با اشاره به ویژگی مثبت جوینت ونچر رازمکاپلاست، تاکید کرد: یکی از نقاط قوت قرارداد امروز، کمک به تولید قطعات خودرو با استانداردهای بالا در داخل کشور است. همچنین شرط صادرات ۳۰ درصدی در این قرارداد، امکان استفاده از قطعات ساخت داخل ایران را در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی فراهم می‌کند.

سفیر کشورمان در فرانسه گفت: در قرارداد امروز موضوع صادرات قطعات به عنوان‌بندی از این قرارداد در نظر گرفته شده، که بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند به افزایش کیفیت قطعات تولید داخل بیانجامد.

 پیر بوله مدیرعامل شرکت مکاپلاست نیز در مراسم امضای این قرارداد اعلام کرد: این شرکت در زمینه تولید قطعات پلاستیکی داخلی، خارجی و موتور خودرو فعالیت می‌کند و در تلاش هستیم تا از طریق مشارکت با طرف ایرانی حضور موثری در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران داشته باشیم.

او با اشاره به زیرساخت‌های مناسب و قابل توجه صنعت قطعه‌سازی ایران در منطقه خاورمیانه گفت: در سال‌های گذشته از طریق همکاری با شرکت‌های پژو و رنو قطعات تولیدی این مجموعه به ایران صادر می‌شد، اما در شرایط فعلی و با لغو تحریم‌ها تلاش کرده‌ایم تا از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، ایران را به یکی از پایگاه‌های صادراتی خود تبدیل کنیم.

پیر بوله با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی ایران از منابع انسانی بسیار توانمند نسبت به دیگر کشورهای منطقه برخوردار است، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته تصمیم گرفتیم از طریق همکاری با گروه رایزکو و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید قطعات حضور گسترده‌ای در ایران داشته باشیم.

او گفت: بر اساس این قرارداد علاوه بر انتقال دانش فنی و تکنولوژی انحصاری ساخت، بالغ بر ٣٠ درصد از قطعات تولیدی در ایران، از طریق شبکه جهانی تامین شرکت‌های پژو، رنو و دیگر خودروسازان همکار با مکاپلاست به دیگر کشورها صادر خواهد شد.

این قطعه ساز فرانسوی تصریح کرد: یکی از نکات مهم این قرارداد، سرعت اجرای آن است و در سال ٢٠١٧ برنامه های تولید قطعات آغاز و همزمان هدف‌گذاری‌های صادراتی نیز دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز