خبرگزاری کار ایران

منصوری:

نگاه امام در مورد مشارکت زنان ادامه پیدا نکرد/تابوی‌ حضور زنان در کابینه شکسته شده است/دولت دوازدهم به عدالت جنسیتی توجه کند

نگاه امام در مورد مشارکت زنان ادامه پیدا نکرد/تابوی‌ حضور زنان در کابینه شکسته شده است/دولت دوازدهم به عدالت جنسیتی توجه کند
کد خبر : ۴۵۵۱۴۴

عضو حزب اتحاد ملت گفت: ما باید بتوانیم تحلیل درست و واقع‌بینانه‌ای در مورد انقلاب داشته باشیم و بپذیریم نقص‌هایی در این سی و هشت سال وجود داشته است و بتوانیم این نقص‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آذر منصوری در‌ نشست زنان انقلاب اسلامی و مدیریت سیاسی با تبریک ایام بزرگداشت انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم این ایام فرصتی برای بازگویی زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب شود. نسل ما مواجه با این سوال است که چرا انقلاب کردید و دستاورد این انقلابی که از آن دفاع می‌کنید، چیست. ما باید بتوانیم تحلیل درست و واقع‌بینانه‌ای در مورد انقلاب داشته باشیم و بپذیریم نقص‌هایی در این سی و هشت سال وجود داشته است و بتوانیم این نقص‌ها را برطرف کنیم.

او در مورد مطالبات زنان از رییس‌جمهور، گفت: نگاه زنان به انقلاب اسلامی ارائه الگوی جدیدی از حضور زنان بود و به همین دلیل رهبر فقید انقلاب گفت زنان باید مشارکت داشته باشند و در عمل نیز طوری رفتار کردند که این را ثابت کند.

منصوری تصریح کرد: اولین هیات سه نفره برای ملاقات با گورباچف با حضور مرضیه دباغ بود. این کار  یک پیام داشت. این دیدگاه در آن مقطع از مترقی‌ترین دیدگاه‌ها بود که امام نسبت به مشارکت زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تاکید داشتند و نقدی که وجود دارد این است که چرا این نگاه در ادامه در جمهوری‌اسلامی جاری و ساری نشد. ما باید بپذیریم که کجای کار‌ را اشتباه رفتیم و چه باید کنیم و چه کارهایی را باید می‌کردیم و نمی‌کردیم.

او با بیان اینکه ما باید در طرح مطالبات خود از رییس‌جمهور بعدی که ان‌شاالله ‌روحانی خواهد بود این مسائل را مطرح کنیم، گفت: امروز رتبه ایران بر اساس آنچه مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده است، ۱۳۹ از ۱۴۴ است یعنی پنج رتبه تا رتبه آخر فاصله داریم. رتبه ایران در مشارکت سیاسی زنان در این گزارش ۱۳۷ است که نسبت به سال گذشته دو رقم بهبود یافته است. فارغ از جهت‌گیری‌هایی که این گزارش‌ها ممکن است، داشته باشد نکته مهم این است که اختلاف معناداری بین گزارش داخلی با این گزارش‌ها وجود ندارد. حال باید دید چه اتفاقی افتاده که فنلاند و سوییس و بقیه کشورها این شکاف‌ها را کم کردند و ما علیرغم این نگاه‌های مترقی که در قانون اساسی آمده و امام نیز تصریح داشته با چنین شکافی روبه‌رو هستیم.

منصوری تشریح کرد: اینکه یک زن به عنوان یک زن رییس جمهور شود یا نماینده مجلس مد نظر نیست بلکه اگر ما به دنبال توسعه پایدار هستیم باید بدانیم بدون مشارکت آحاد جامعه و پنجاه درصد آن که زنان هستند، توسعه پایدار ممکن نیست. نگاه امام در برنامه‌های توسعه‌ای ایران بعدها جریان‌ساز نشد.این کشورها پذیرفته‌اند که یک الزام اصلی حضور زنان در مقدرات اصلی مملکت است. آنها پذیرفته‌اند و این چالشی است که با آن مواجه هستیم. مطالبه ما از دولت دوازدهم هم باید این باشد.

او افزود: باید بپذیریم که افزایش حضور زنان در مدیریت‌های کلان و‌ خرد اتفاقی نیست که به خودی خود بیافتد چون ما با پیشینه‌ای مواجه هستیم که در این پیشینه موقعیت‌ها به صورت کاملا نابرابر بین زنان و‌ مردان توزیع شده است. حال وقتی نظم جدیدی شکل می‌گیرد حتی اگر انتخابات آزاد و رقابتی و عادلانه داشته باشیم حتی ممکن است این شکاف عمیق‌تر شود. همین مساله کشورهایی توسعه‌یافته را متوجه این کرد که باید با اعمال تبعیض مثبت این شکاف را پر کنند. من از دکتر عارف تشکر می‌کنم که موجب شدند بحث سهمیه‌ها برای زنان مطرح و پذیرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:  آنها پذیرفته‌اند که در قانون انتخابات و در مدیریت کلی باید مجموعه ادارات زیر مجموعه دولت سی درصد از موقعیت‌های مدیریتی‌شان را برای زنان خالی بگذرانند. این باعث می‌شود بتوانند این شکاف را پر کنند. دولت فرانسه به احزاب می‌گوید شما به شرطی می‌توانید در انتخابات شرکت کنید که به ازای هر‌یک مرد که در لیست دارید یک زن هم در کنار آن باشد. این یعنی نظام سهمیه‌بندی که پذیرفته این رقابت برابر نیست و باید اعمال تبعیض مثبت شود. در قانون انتخابات در کشورهایی که نقش احزاب کمرنگ‌تر است برای زنان سهمیه ترتیب داده شده است. در افغانستان و پاکستان چنین وضعیتی حاکم است یعنی فارغ از اینکه آیا زنان می‌توانند رای کافی را کسب کنند این سی درصد برای آنها هست.

 

منصوری افزود: بعضی از دوستان اصلاح‌طلب از من ناراحت می‌شوند اما اینکه نقش زنان را در مدیریت بپذیریم و قبول کنیم این گفته حضرت امام را که فرمودند "زنان باید در مقدرات مملکت باشند "راه چاره نیست. در این سال‌ها آنچه اتفاق افتاده این بوده که  زنان باید شایستگی‌های خود را اثبات کنند و بعد با ملاک شایسته‌سالاری وزیر کابینه شوند یا مدیر کل شوند. این اشکال کار است. اشکالی این است که منتظریم حضور زنان در مدیریت کلان کشور به خودی خود اتفاق بیفتد.

منصوری خاطرنشان کرد: در همه برنامه‌های توسعه غیر از برنامه چهارم که در آن نگاه جنسیتی وجود داشت جایگاهی برای زنان ترتیب داده شده اما این جایگاه به هیچ روی متضمن عدالت جنسیتی نبوده است. در کنار آن نهادی هم وجود نداشته که بتواند با اختیار و ظرفیت این فرایند را درست کند. ما انتظار داریم در جامعه مدنی و احزاب این اتفاق بیفتد.

عضو حزب اتحاد ملت ایران تشریح کرد: از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۶ شکاف جنسیتی در ایران افزایش یافته است و رتبه ما به آخرین کشور نزدیک شده است. در حالی که ظرفیت قابل توجهی وجود دارد حداقل در ده سال اخیر ۶۰% راه یافتگان به دانشگاه بانوان بودند. شاید یکی از نقاط مثبت دولت یازدهم حضور خانم مولاوردی به عنوان معاون زنان بود. ایشان یکی از خالص‌ترین و بی‌ادعا‌ترین اعضای کابینه بودند . من شاهد هجمه‌هایی که به ایشان وارد شده بودم. در کنار اینکه ساختار معاونت هم به لحاظ قدرت سیاست‌گذاری ساختاری نیست که اثربخش باشد، اما مولاوردی ایستاده و به بهترین شکل اثرگذار بوده است. مولاوردی از بهترین اعضای هیات دولت بوده است.

او افزود: آنچه باید از دولت دوازدهم خواست که به آن توجه داشته باشد موضوعی است که در برنامه ششم توسعه هم به آن توجه شده و آن جریان‌سازی عدالت جنسیتی است. اینکه این به تصویب برسد خود یک نقطه قوت است. عدالت جنسیتی مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری است که بخشی از آن به امنیت و‌ سلامت و بهداشت و رفاه زنان بر‌می‌گردد و بخشی به سیاست‌گذاری‌های کلان دولت. آنجایی که معاونت زنان باید این اختیار را داشته باشد که بتواند به طور ستادی این را در دولت دنبال کند. اگر کابینه دوازدهم بخواهد عدالت جنسیتی را رعایت کند، باید به بحث سهمیه‌بندی و تبعیض مثبت را مورد توجه داشته باشد.

منصوری گفت: تابوی‌ حضور زنان در کابینه شکسته شده و چند وزیر زن می‌توانند معرفی کنند؛ چرا که باید مدافع حضور زنان در کابینه باشیم، اما این اتفاق نیفتاد. اشکالی که در دوات یازدهم وجود داشت و باید در دوات دوازدهم حل شود این است که یا عدالت جنسیتی را قبول نداریم یا اگر داریم باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم. مگر‌ آقایانی که امروز وزیر شده‌اند و در‌ هیات مدیره مجلس هستند وزیر و‌ رییس متولد شدند.

او خاطرنشان کرد: فرصتی برای آنها ایجاد شده که مرحله به مرحله دیده شوند. این فرصت برای زنان نیست. اعمال تبعیض مثبت یعنی همین که فرصت برای  زنان فراهم کنیم. از زنان انتظار دارند که عاری از مشکل باشند. الان بیشترین مشکل پلاسکو در مدیریت شهردار تهران است اما نمی‌پذیرد که یک عذر‌خواهی از ملت کنند.

منصوری تشریح کرد: امروز نگاهی که می‌گفت زنان نمی‌تواند رجل سیاسی باشند، می‌گوید زنان هم می‌توانند رجل سیاسی باشند در نتیجه این گفتمان باید بطن جامعه را هم در بر بگیرد. این که پذیرفته شده زنان باید رجل سیاسی باشند، یعنی این مطالبه دیده شده است. فارغ از پیچیدگی‌های این تصمیم اما در نهایت زنان می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری  باشند. اگر زنان در مبادی تصمیم‌گیری حضور داشته باشند این حضور در راستای رفع شکاف‌ها و چالش‌هایی که وجود دارد و دور خود را متوجه کل جامعه می‌کند گام مهمی برای پر کردن شکاف‌هاست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز