بدون تضمین ارائه تسهیلات توسعه ناوگان قطار حومهای، سرمایهگذاری انجام نمیشود
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تضمین دولت برای ارائه تسهیلات جهت توسعه ناوگان قطار حومهای ضروری است، گفت: اگر این تضمین وجود نداشته باشد هیچ سرمایهگذاری صورت نخواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عباس آخوندی در جریان نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه کشور اختصاص داشت، درخصوص تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری در بودجه سنواتی توضیح داد: در حالی که روزانه حدود بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج میشوند، مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستن بار «تشکیل قطار حومهای» را تصویب کرد؛ هر چند قطار حومهای نظام متفاومتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطارهای حومهای صبحها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر میروند، بنابراین سیستم آنها عمدتاً تا ۵۰ درصد ظرفیت کار میکند. البته سیستمهای قطارهای حومهای معمولا در تمام دنیا مجزا و خاص هستند، چرا که در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمیگیرند بنابراین دولتها در این نوع ناوگانهای قطاری ورود کرده و به نوعی حمایت میکنند.
او با تاکید بر اینکه سرمایهگذاری در قطارهای حومهای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام میشود، اضافه کرد: همانطور که در مترو، سرمایهگذاری شهرداریها تضمین و حدود ۵۰ درصد بلیط پرداخت میشود، در قطارهای حومهای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیطزیست سیستمهای آنها با ۵۰ درصد ظرفیت عمل میکنند، بنابراین این قطارها کاملاً خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت «تضمین دولت» در بند (ب) ماده ۷۰ ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایهگذاری شکل نگرفته و کسی سرمایهگذاری نخواهد کرد، بنابر این بر وجود این عبارت تاکید دارم.
به گزارش ایلنا، در بند (ب) ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیشبینی شده در بودجه سنواتی بنحوی اقدام کند که تا پایان برنامه دوهزار( ۲۰۰۰) دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود. شهرداریها نیز موظفند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام کنند.