جمهورى اسلامى در مواجهه با داعش خویشتن دارى مىکند
نوه امام راحل گفت: امروز جمهورى اسلامى خویشتن دارى مى کند و الا اگر پیچ تبلیغات را باز کنند نمیتوان جوانان انقلابی را برای مواجهه با داعش کنترل کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت الاسلام سید علی خمینی در مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم سردار حاج احمد غلامی که در حسینیه جماران برگزار شد، گفت: مسألهای که امروز جهان اسلام با آن رو به رو است پدیده ای است که بیشتر به نام داعش شناخته میشود اگرچه داعش یکی از گروههایی است که ذیل تفکر متحجرانه تکفیر وجود دارد.
نوه امام خمینی افزود: قبل از اینکه در میدان به جنگ با این تفکر برخیزیم باید نقاط تفاوت شیعه انقلابی را با آنها بشناسیم تا دچار فهم غلط نشویم. غربی ها نیز باید تفاوت های تفکر غربی با تکفر داعش را بشناسند. اما ضرورت این امر برای ما بیشتر است. چون با داعش یک نقطه مشترک به نام اسلام داریم.
تفاوت هاى شیعه انقلابى و تحجر داعشى
وی در مورد تفاوتهای شیعه انقلابی و تفکر داعش، اظهار داشت: مورد اول از نقاط اختلاف شیعه انقلابی و بلکه اهل سنت با داعش مسأله «تکفیر» است. اصل اینکه ما در اسلام چیزی به نام کفر، کافر و کافر شدن داریم را کسی منکر نمی شود. اما اصل در هر مسلمی این است که او باقی بر اسلام است؛ همچنان که اصل این است که باقی بر عدالت است.
سید علی خمینی تأکید کرد: پرهیر از تکفیر در سنت اسلامی ما به وفور یافت می شود. اینکه آیه قرآن می فرماید «و لاتقولوا لم القی الیکم السلام لست مؤمنا» یعنی به کسی که به شما القاء سلام می کند بی جهت کافر نگویید. همچنین در روایات ما بابی به نام «اثم من کفّر مسلما» وجود دارد. در روایت نبوی آمده است که «ملعون ملعون من رمى مؤمنا بکفر» یعنی کسی که تهمت کفر به مسلمان یا مؤمن بزند ملعون است.
شرایط تکفیر در میان اهل سنت
وی با بیان اینکه ما در میان اهل سنت شرایطی برای تکفیر داریم، تصریح کرد: یکی از این شرایط این است که فرد "عالمانه" با پیامبر و حکم الله مخالفت کند. همچنین آنها تصریح دارند که رفتار از روی اکراه موجب تکفیر نمی شود. اهل سنت معتقدند اگر کسی از روی هیجان، اجبار و یا شبهه کاری کرد ما نمی توانیم او را کافر بدانیم. ما در شیعه هم این موارد را داریم ولی می خواهم روی اهل سنت تأکید کنم.
نوه امام خمینی گفت: عبارت عجیبی از ابن تیمیه پایه گذار تفکر تکفیری دیدم که در کتاب مجموع الفتاوی می گوید، اگر کسی از امت پیغمبر اجتهاد اشتباه کند، اگر قصد حق داشته باشد بخشیده می شود. بعد می گوید اگر کسی از هوای نفس تبعیت کند و حرفی بزند گنهکار است و نمی گوید کافر است. عجیب تر اینکه می گوید همین آدمی که اشتباه می کند و حرف غلط می زند گنهکار است و چه بسا فاسق باشد یا نباشد. باز همین ابن تیمیه که او را پدر تفکر تکفیری ها و سعودی ها می دانند می گوید اگر مردی تازه مسلمان شده حرف های خلاف دین بزند کافر نمی شود؛ به خاطر اینکه از تازه مسلمان توقع نیست تا حجت بر او روشن شود.
سید على خمینى گفت این نظر ابن تیمیه است در حالیکه بعدا افراطیون از او تندتر رفته و سردمدار تکفیر شدند.
وی ادامه داد ابن تیمیه صراحتا مى گوید که اگر کسی روایات را نشنیده یا روایات را شنیده و مطمئن نیست یا ادله دیگری رسیده در نظر او معارضه دارد این فرد اگرچه خطا کرده شما نمی توانید بگویید کافر است. یا در روایات اهل سنت است که اگر کسی گفت جنازه من را بسوزانید و به آب دریا بیاندازید نمی توانید او را تکفیر کنید. شاید دلیل او ترس از خدا باشد و خدا او را ببخشد.
سید علی خمینی، محمد بن عبدالوهاب را پایه گذار تکفیر در دنیای جدید دانست و گفت: محمد بن عبدالوهاب می گوید اگر کسی قبر پیامبر و صالحین را زیارت کند خونش حلال و مالش جایز است. او در کتاب خود 24 بار شرک و 25 بار نیز معنای آن یعنی کفر، الحاد، مرتد و منافق را به کار برده است. طرفداران او خود را "الموحد" می دانند و می گویند در دوره جدید با شرک و کفری بدتر از دوره پیامبر و جاهلیت رو به رو هستیم. بعد به جایی می رسند که فتوا می دهند شیعیان کافر هستند.
وی یادآور شد: در هیأت عالی افتاء سعودی شیعیان را تکفیر می کنند و به صراحت گفته اند هرکس یا علی، یا حسن و یا حسین (علیهم السلام) بگوید مشرک است. خیلی از اهل سنت را هم کافر می دانند.
ظالم ستیزى شیعى و مخالف ستیزى داعش
سید على خمینى ادامه داد: ثمره این برداشت از تکفیر این می شود که به جای ظالم ستیزی، مخالف ستیزی به وجود می آید. ما معتقدیم بر اساس تعالیم اسلامی مسلمان باید ظالم ستیز و ظلم ستیز باشد و در مقابل ظلم و ظالم بایستد. اما از تفکر داعش مخالف ستیزی بیرون می آید، نه ظلم ستیزی.
نوه گرامی امام خمینی تأکید کرد: در دیدگاه اسلامی جنگ با استکبار است اما در دیدگاه داعش جنگ با مخالف عقیدتی است. یعنی به جای اینکه با ظالمان به جنگ برخیزند با مخالفان می جنگند. ثمره آن این می شود که داعش تا نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی هم می رود اما کاری با آنها ندارد ولی مسلمانان را می کشد. چون آنها دشمن خود را کس دیگری می دانند.
استشهاد تدافعى و استشهاد تهاجمى
وی با بیان اینکه در تفکر امام خمینی (س) ما با ظالم تقابل داشته و سر سازش نداریم، گفت: برخی می گویند فرق حسین فهمیده و داعش چیست؟ فرق آنها این است که وقتی مقابله با ظلم مطرح است، استشهاد تدافعی و ظالم کش است؛ اما وقتی مخالف ستیز شدی، می شوی فرد داعشی که در بازار بغداد به خود بمب بسته و همه مردم را می کشد. استشهاد ما تدافعی بود و در مقاب ظالم ایستادیم؛ اما استشهاد داعشی تهاجمی است. استشهاد ما ظالم کش می شود اما استشهاد آنها مطلق کش است؛ یعنی همه را می کشد. لذا ازدل تحجر داعشى، قساوت، خون ریزی و آدم کشی بیرون می آید و از دل شیعه انقلابى زیباترین حرف هایی که امام خمینی (س) در مورد شهید و شهادت زدند بیرون می آید.
تفکرات اصیل به صورت تحریف آمیز بازتولید نشود!
سید علی خمینی تأکید کرد: یکی از بدبختی های جامعه ما این است که برخی از تفکرات اصیل به صورت تحریف آمیز بازتولید می شود. یک عده آدم منحرف همان شعارها را در اختیار گرفتند. ما نباید کوتاه بیاییم و باید اعتقادات خود را بیان کنیم. مفاهیم اعتقادی ما بلند است؛ نباید بگذاریم تحریف و بازتولید اشتباه شود. مفاهیم ولایت، شهادت و دیگر موارد مفاهیمی است که نباید بگذاریم بازتولید غلط شوند.
وی افزود: تفکر فردگرایی غربی که ممکن است در برخی شئون غربی شکل گرفته باشد می گوید ظلم ستیزی به ما ربطی ندارد. اما برای حاج احمد غلامی این مسأله حل شده است. برای خیلی از کسانی که اینجا حاضرند هم همین طور است.
فردگرایان افراطى معناى شهادت را نمى فهمند
نوه امام تصریح کرد: رسانه های خارجی برنامه می سازند و خجالت هم نمی کشند، می گویند اینها پول میگیرند. کدام پول ارزش جان آدم را دارد؟ من بعضی خانوادههای شهدای مدافع حرم را دیدم فرد بچه خود را رها کرده و برای تقابل با تکفیری ها می رود. این موضوع با کدام پول قابل مقایسه است؟ در زمان جنگ هم همین است.
وی گفت: غربی ها از اول هم مفهوم شهادت را درک نکرده بودند و نمیکنند. همین امروز جمهورى اسلامى خویشتن دارى مى کند و الا اگر پیچ تبلیغات را باز کنند نمی توان جوانان انقلابی را کنترل کرد. در این تفکر انقلابی که ما بزرگ شدیم، درست است مشکلات هست اما در بزنگاه ها می بینید که هنوز تربیت انقلابی و روح جاری امام وجود دارد و گره ها را باز مى کند. اگر یک مقدار رها کنیم عاشقان ائمه (علیهم السلام) و عاشقان مقابله با ظالمین نمی گذارند که آنها نفس بکشند.
وی اظهار داشت: بعضی ها با اصل ظلم ستیزی و بعضی ها با مصادیق مشکل دارند و بعضی نیز اهمیت را مطرح می کنند. این مسأله جوابی دارد که مسئولین ما به آن دادند. جواب این است که ما نباید بگذاریم دشمن به داخل کشور بیاید و آن وقت دفاع کنیم. ثانیا تکفر اسلامی ما و تفکر امام مرز نمی شناسد.