امام (ره) میگفت همه ما درون خودمان یک محمدرضا پهلوی داریم
یادگار امام گفت: اگر امروز جامعه مان را دچار آفت های تربیتی می بینیم تنها باید به کار تربیتی بیشتر روی بیاوریم و در این حوزه هیچ عاملی قوی تر، عمیق تر و تاثیرگذارتر از نهاد آموزش و پروش نیست.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار معاون و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به این تعبیر که «تزکیه بر تعلیم مقدم است»، اظهار داشت: هرکس که میخواهد خودش را بسازد، باید ابتدا نفس خود را پاک کند و پس به یک علم خود را آرایش ببخشد، همانگونه که در بحثهای عرفانی گفته میشود ابتدا باید رذائل را «تخلیه» کرد و سپس نفس پاک شده را «تجلیه» و «تحلیه» بخشید.
او با اشاره به آیه شریفه «و لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ (خداوند بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند)، به طرح این سوال پرداخت که چرا تربیت در بخشهایی از جامعه ما با مشکل مواجه است؟ و افزود: البته این بدان معنا نیست که جامعهای کاملا غیر تربیت یافته داریم؛ اما بخشی از آسیبهای اجتماعی موجود ناشی از اشکالات در تربیتهاست. چرا آمار طلاق در کشور بالاست و سال گذشته ۲/۲ درصد آمار ازدواج کاهش یافته و همین مقدار نیز طلاق افزایش یافته است؟ چرا وضع مواد مخدر اینگونه است؟ چرا این بیادبی و به کارگیری الفاظ رکیک در جامعه و شبکههای اجتماعی به کار برده میشود؟ راحت است که منشاء تمام این آسیبها را مشکلات اقتصادی بدانیم؛ اما مشکلات اقتصادی گرچه ممکن است به مثابه یک متغیر مقتضی نقش داشته باشد اما تنها علت پیدایش بینزاکتی و آسیبپذیری اجتماعی نیست.
یادگار امام با اشاره به آمار آسیبهای اجتماعی و توجه و پیگیری نسبت آنها در قالب تشکیل شوراهای مربوطه، ابراز امیدواری کرد که این پیگیریها فروکش نکند و مانند بسیاری امور که آرام آرام به دلیل حل نشدن ،فراموش شدند، از دستور کار کنار گذاشته نشود.
او در ادامه سخنان خود مهمترین شرط تربیت را «الگو» دانست و گفت: اگر الگوی صحیحی برای فرد وجود داشته باشد آنها خود به خود تربیت میشوند و اگر الگوی بدی بر جامعه حاکم شود انسانها خود به خود بد میشوند.
سیدحسن خمینی با اشاره به این روایت که الناس بامرائهم اشبه من ابائهم( شباهت انسان به مسئولان بیش از شباهتش به پدر و مادر است)، یادآور شد: امام میگویند همه ما درون خودمان یک محمدرضا پهلوی داریم (صحیفه امام جلد ۱۳، ص۲۰۰؛ جلد ۹، ص۱۳ و ۱۸؛ جلد ۱۴ صفحات ۳۷۹ و ...)؛ بدین معنا که همه ما درون خودمان بدیهایی داریم و وقتی با این بدیها الگو قرار گرفتیم، جامعه هم دستخوش همین بدیها می شود.
وی تأکید کرد: تربیت اجتماع محصول عملکرد همه جامعه است و تک تک انسانها به اندازه توان خویش آن را میسازند.
یادگار امام سپس به موضوع تغییرات هنجاری در جوامع پرداخت و گفت: در گذشته افراد در ناهنجار بودن برخی رفتارها اتفاق نظر داشتند و وجدان نیز مانع ارتکاب آنها میشد اما امروزه بسیاری از ناهنجاریها و بزهها با سوال مواجه شده و اگر کسی را از انجام آنها منع کنید او بد بودن آن عمل را مورد ابهام قرار میدهد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات تلاقی نظامهای ارزشی و دینی با جریانهای غیر دینی در این نقطه است که آنها برای آنچه که از نظر ما ضد ارزش است، نظام به ظاهر فلسفی ساختهاند.
سید حسن خمینی با اشاره به نظام مُد در دنیا آن را گفت: در صورت وجود چنین نظامی که الگو برای انسانها تعریف میکند جامعه بدون احتیاج به تحریک، به سمت آن نظام پیش میرود.
وی با تأکید بر اینکه جامعهای که الگوهای بد داشته باشد بد میشود، تصریح کرد: الگوها در جامعه فراوان هستند و همه ما هم الگوپذیر و هم الگو هستیم؛ لذا خوبی و بهتر شدن را باید از خودمان شروع کنیم.
یادگار امام قویترین مقطع الگوپذیری برای انسان را دوره راهنمایی و خصوصا دبیرستان ذکر کرد و افزود: نظام ارزشی انسانها در همین دوره بدست میآید و الگوهای تربیتی در همین دوره انتخاب میشود که در این میان هیچ کسی مانند معلم بخصوص آنانی که از نظر سنی و صمیمیت نزدیکتر به دانش آموز هستند توان تعریف این نظام تربیتی و الگو را ندارند.
وی تأکید کرد: اگر امروز جامعهمان را دچار آفتهای تربیتی میبینیم تنها باید به کار تربیتی بیشتر روی بیاوریم و در این حوزه هیچ عاملی قویتر، عمیقتر و تاثیرگذارتر از نهاد آموزش و پرورش نیست؛ جامعه خوب آموزش و پرورش خوب داشته است و خدای نکرده اگر آموزش و پرورش لطمه بخورد به آفات تربیتی جامعه منجر میشود.
سید حسن خمینی در ادامه اظهار کرد: در زمینه اقتصاد باید الگوی تربیتی «کار» به عنوان یک الگوی ارزشی در جامعه معرفی شود، در حالی که در نظام ارزشی ما اینگونه تصور میشود که هرکس زودتر به نتیجه برسد عمل او ارزشمندتر است که این روحیه ریشه در تاریخ نیز دارد.
یادگار امام با بیان اینکه هیچ عاملی مانند دوره آموزش و پرورش به تربیت جامعه منجر نخواهد شد، گفت: تربیت صحیح از همین کلاسها و معلمان شکل میگیرد و هرچه یک نظام به حوزه آموزش و پرویش توجه بیشتری نشان دهد سعادتمندتر میشود.
وی همچنین با اشاره به بهبود حقوق معلمان ابراز امیدواری کرد که این وضع روز به روز بهتر شود.
سید حسن خمینی در پایان سخنان خود خطاب به معاونان و مدیران آموزش و پرورش توصیه کرد: به یاد داشته باشید یک حرکت کوچک معلمان و نظام آموزش و پرورش اثر سنگینی روی تربیت جامعه میگذارد و جامعه تربیت یافته تزکیه شده جامعهای است که الگوی صحیح با نظام ارزشی صحیح داشته باشد و این امر فقط در دوره نوجوانی تحقق مییابد.
پیش از سخنان یادگار امام علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش از نگاه امام خمینی از دوران مبارزات تاکنون گفت: امروز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در همه نقاط کشور تا روستاها حضور دارد.
وی با تأکید بر اینکه تک تک مدیران آموزش و پرورش در خدمت راه امام هستند، یادآور شد: دانشآموزان سکان داران آینده نظام و زیرساخت منابع انسانی به عنوان سرمایه اصلی کشور، هستند.