در جامعه همه باید بدون ترس سخن بگویند/ ناپرهیزی کردید و ما بعد از سالها به تلویزیون آمدیم
یادگار امام خاطرنشان کرد: من سال های زیادی است که به تلویزیون نیامده ام و حالا شما ناپرهیزی کردید و ما بعد سالها آمدیم در تلویزیون و الان از پشت صحنه دائم به بنده اشاره میکنند که درست بنشینم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن خمینی در برنامه نگاه یک در مورد جایگاه و شخصیت همسر امام گفت: ایشان در آن زمان فرد عقب مانده سنتی نبود. همسر امام در آن زمان زبان فرانسه خوانده بود. در آن زمان خانم امام میگفت من وقتی جوان بودم از مغازه های مارک دار خرید میکردم.
یادگار امام خاطرنشان کرد: همسر امام با چنین شخصیت و سبقه خانوادگی به نجف با آن سختی ها فرستاده شدند.
او به رابطه امام با دخترها نیز اشاره کرد و گفت: ایشان روی دخترها و نوه ها خیلی حساس بودند ما هیچ وقت از ایشان تشر ندیدیم .
سید حسن خمینی با بیان اینکه خواسته های مردم ایران از مشروطه به این سو سه خواسته کلیدی شامل استقلال آزادی و دین داری بوده است، گفت: جامعه ما در قاجار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست به ویژه در زمان ناصر الدین شاه که رو به اضمحلال بود . قاجارها قرض می گرفتند و به سفر میرفتند . تاریخ نویسان میگویند قبل از سفرهای او ما یک احترامی در جهان داشتیم ولی این ها را که دیدند حیثیت مان رفت.
او گفت: آزادی از خواسته های مردم ایران است. استبداد سلطنت به شدت مورد نفرت مردم ایران است. دوره قاجار یک دوره به شدت استبدادی است . در دوره مظفرالدین شاه ایران چیزی به نام استقلال ندارد و تصمیمات در سفارت خانه ها گرفته میشود.
یادگار حضرت امام با بیان اینکه سومین خواسته مردم دین داری است، تصریح کرد: متاسفانه حرکت ها از مشروطه به این سو تماما یک بعد را دارد دو بعد دیگر به آن توجه کمتری شده است . مثلا در مشروطه توجه به استبدادستیزی است اما می بینیم که بزرگان ما در سفارت انگلیس می نشینند و تحصن میکنند و توجه به ضربات به دین داری نمی کنند که ناشی از تولد یک روشن فکری بیمار است.
او با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی تلاقی سه خواسته تارخی ماست، افزود: این که امام پرچم آینده و دیروز ماست یعنی هم دیروز رهبر ماست هم فردا به این دلیل است که این سه گانه تاریخی را همزمان دنبال می کند. یعنی در اثر انقلاب اسلامی به دنبال هر سه اینها هستیم .
سیدحسن خمینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بعد سیاسی استقلال داریم ولی در بعد فرهنگی باید تلاش بیشتری داشته باشیم. در بعد آزادی هم همین طور.
او به بعد خدا محوری و معنویت نیز اشاره کرد و گفت: ما تا می گوییم دین به شریعت و ضوابط شرعی می رسیم، این درست نیست. در عین حال بعضی ها عوامانه می گویند می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن.
او تاکید کرد: ما می گوییم نه می بخور نه منبر بسوزان نه مردم آزاری کن. حجاب قطعا جزو دین است . اما اصل دین ظلم ستیزی است . دین یعنی فقر نباید باشد . یعنی در جامعه همه باید بدون ترس سخن بگویند یعنی همه باید بتوانند در معیشت خوب و راحت زندگی کنند . این معنویتی است که خواسته تاریخی ماست.
سیدحسن خمینی در بخش دیگری از صحبت های خود لبخند زد و گفت: من سال های زیادی است که به تلویزیون نیامده ام و حالا شما ناپرهیزی کردید و ما بعد سالها آمدیم در تلویزیون این است که از پشت صحنه دائم به بنده اشاره می کنند که درست بنشینم.
نوه امام در ادامه صحبت های خود گفت: علم مبازره انقلاب در ابتدا در مقابله با اسرائیل است. یعنی آغازین حرکت های انقلاب اعتراض به ذلتی است که جامعه اسلامی و ایران ستم شاهی به آن تن داده است. یعنی عزت نباید فراموش شود . پیام استقلال و آزادی همین عزت است. کشوری که استقلال ندارد، عزت ندارد.
او تاکید کرد: ذلت به این معنی نیست که فردا تیر و تفنگ برداریم و همه را بزنیم. معنی اش این است که ملت از روی ترس تصمیم نگیرد بلکه از روی مصلحت تصمیم بگیرد . جمله مرحوم مدرس تکان دهنده است وقتی روس ها اولتیماتوم می دهند، ایشان می گوید از ترس مرگ نباید خودکشی کنیم ولی این به این معنی نیست که مصلحت اندیشی نکنیم.
یادگار امام برای روشن شدن جریان تصریح کرد: همین شما از ترس من و سازمان یا اینجا نیامده اید بلکه از مصلحت خودتان آمدید یعنی کسی نباید برای ما تصمیم بگیرد.
او ادامه داد: بحث اسرائیل بحث جدی عزت ستیز در جهان است. دومین مساله کاپیتالاسیون است . یک نوع فروش عزت ایرانی است . سومین مساله مساله انجمن های ایالتی و ولایتی است . امام می گوید اینها مرتجع هستند. میگوید در جامعه ای که مردان آن حق رای ندارند به زنان می خواهید حق رای بدهید .
یادگار امام خاطرنشان کرد: انقلاب از سال ۴۲ به دنبال عزت اسلامی است یعنی دینداری، عزت ملی یعنی استقلال و آزادی را فریاد بزند . علت اینکه مورد اقبال قرار می گیرد، همین است.
او با این مقدمه گفت: در تاریخ ما آخوند زیاد بوده مرجع هم زیاد بوده و سید خوشگل هم زیاد بوده چرا مردم عاشق امام شدند.
سید حسن خمینی تاکید کرد: امام خواسته ها و سعادت آنها را نمایندگی می کرد. امام نه خاستگاه طبقاتی خاصی داشته نه از آریستوکراسی قاجار بوده بلکه یک مدرس در قم بود که شاگردان به او عشق می ورزیدند و نمایندگی چیزهایی را کرده که مردم فکر می کردند اینها سعادت آنهاست.
او دلیل دیگر محبوبیت و مقبولیت امام را صداقت خواند و افزود: حتی دشمنان امام این بخش را اذعان دارند. ممکن است برخی قبول نکنند اما این نکته را اگر نپذیرند، منصف نیستند. این پیوند صادقانه مردم و امام باعث شد مردم به ایشان اعتماد کنند
سید حسن با بیان اینکه امام با وجود قاطعیتی که داشت به شدت عاطفی بود، گفت: ایشان به سرعت تحت تاثیر قرار می گرفت و این رابطه امام و امتش دو سویه و ناشی از صداقت بود.
یادگار امام تاکید کرد: امروز ارتباطات پیشرفت زیادی کرده که در زمان انقلاب این چنین نبود. در زمان انقلاب یک رادیو بود اما امروز ارتباطات گسترده شده و هیچ چیز را نمی توان پنهان کرد.
او افزود: امروز نمی توان با ممنوع التصویری و ممنوع السخن کردن کسی را محدود کرد. این کار در این دوره با توجه به وسعت ارتباطات مسخره است.