خبرگزاری کار ایران

مسئولان نروژی خبر دادند؛

انعقاد قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات گاز با شرکت نروژی

فایننشال تایمز گزارشی از عقد قریب الوقوع یک قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری بین شرکت گازی نروژی و شرکت پتروشیمی خارک خبر داد. مدیر شرکت نروژی گفت قرار است موسسه های مالی اروپایی از جمله چند بانک آلمانی در تامین مالی این پروژه کمک کنند

به گزارش ایلنا به نقل از فایننشال تایمز، شرکت نفت و گاز نروژی قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری با گروه پتروشیمی ایران منعقد کرده است که این قرارداد یکی از اولین معاملات عمده گاز بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

این قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت هلما ونتیج (Hemla Vantage )، شرکت پتروشیمی خارک و یک شرکت شبه‌خصوصی، برای تولید و صادرات گاز طبیعی مایع و گاز مایع تا سال ۲۰۱۷ خواهد بود

گرهارد لودویسن یکی از اعضای هیات موسس شرکت هلما و مدیر این شرکت در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت: هلما تامین مالی این پروژه را بر عهده خواهد گرفت.

مدیر شرکت هلما در این گزارش به علاقه ایران در تبدیل از یک بازیگر سنتی به یک بازیگر مدرن در عرصه تولید و صادرات گاز اشاره کرده و گفته است که هیچ کس باور نمی‌کرد ایران بتواند اولین تولید کننده گاز طبیعی مایع از طریق شناور های گاز مایع (FLNG) باشد.

او همچنین تامین مالی پروژه را با وجود احتیاط بانک‌های بزرگ در برقراری روابط بانکی با ایران را بدون مشکل خواند و به پتانسیل‌های ایران و جزیره خارک نیز اشاره کرده و گفته است که امکاناتی نظیر اسکله، خطوط لوله و قابلیت‌های ذخیره‌سازی در این منطقه وجود دارد که پروژه از لحاظ اقتصادی قابل توجیه می‌کند.

او بدون اشاره به نام بانک‌ها، به برخی بانک‌های آلمانی اشاره کرد که علاقمندند برای تامین مالی این پروژه وام‌های لازم را اعطا کنند.

فایننشال تایمز نوشت سیاستهای ایران در قبال پروژه های گاز مایع تغییرات زیادی را تجربه کرده است. دولت محمود احمدی نژاد تولید گاز طبیعی را متوقف کرد. اما دولت حسن روحانی علاقه خود را به از سرگیری طرح تولید و صادرات گاز طبیعی مایع نشان داده است.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۷۶۷۸۱