خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در اسلام‌آباد:

از همکاری پاکستان و چین در توسعه بندر چابهار استقبال می‌کنیم

سفیر ایران در اسلام آباد برای کاهش تنش های ناشی از حضور هندی ها در مرز ایران و پاکستان به عنوان کاگزار توسعه بندر چابهار از پاکستان و چین برای همکاری در این توافق سه جانبه بین تهران-کابل-دهلی دعوت به عمل آورد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مهدی هنردوست سفیر ایران در اسلام آباد از پاکستان و چین اعلام کرد که برای همکاری در توسعه بندر چابهار دعوت به عمل آورده است.

به گفته سفیر ایران در پاکستان توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هند در بندر چابهار هنوز تمام نشده و پاکستان و چین نیز برای پیوستن به این توافق دعوت شده‌اند

به گزارش اکونومیک تایمز هند، مهدی هنردوست طی سخنانی در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام آباد در خصوص روابط ایران و پاکستان گفته است: از پاکستان و سپس چین برای حضور در پروژه توسعه بندر چابهار دعوت به عمل آمده و این توافق بین سه کشور ایران و هند و افغانستان محدود نشده است.

سفیر ایران در پاستان همچنین اطمینان داده که دو بندر چابهار و گوادار بنادر خواهر در این منطقه هستند و مقام‌های مسئول در بندر چابهار همکاری‌های خود را تا بندر گودار توسعه خواهند داد.

هنر دوست با بیان اینکه توافق در بندر چابهار هنوز تمام نشده است و کشور دوست و همسایه پاکستان و کشور چین، به عنوان شریک فوق العاده ایران و دوست پاکستان هردو برای حضور در این توافق مورد استقبااژل قرار خواهند گرفت گفت هند شریک خوبی برای ایران در دوره تحریم ها بوده است چرا که تنها کشوری بود که در این دوره واردات نفت ایران را قطع نکرد.

سخنرانی سفیر ایران در اسلام آباد در خصوص دعوت از پاکستان برای همکاری در توافق چابهار که میان هند، ایران و افغانستان با حضور نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان هفته گذشته در تهران به امضا رسید در حالی بود که وزارت امور خارجه پاکستان در آستانه امضای این توافق اعلام کرد در خودروی رهبر کشته‌‌شده طالبان پاسپورتی پیدا شده است که تصویری شبیه به رهبر کشته شده طالبان دارد و یک ویزای سفر به ایران در آن الصاق شده است.

هدف پاکستان از اعلام چنین خبری در آستانه سفر نخست وزیر هند به تهران بیشتر با هدف تحت فشار قرار دادن ایران برای توافق با هندوستان بود.

بندر چابهار واقع در ۷۲ کیلومتری بندر گوادار و در استان سیستان و بلوچستان در مرز ایران و پاکستان، برای این کشور از اولویت های امنیتی به شمار می رود. 

توسعه بندر چابهار توسط کاگزار هندی و حضور مستمر هندی ها در این منطقه سبب شده دولت پاکستان نسبت به این توافق نظر مثبتی نداشته باشد. بر اساس خبرهای رسیده از سال ۲۰۰۳ که اولین جرقه های توسعه این بندر توسط هندی ها زده شد، دولت پاکستان و نهادهای امنیتی در این کشور به کررات نسبت به این حضور واکنش نشان داده‌اند.

کد خبر : ۳۷۵۱۹۳