راه ارتباطی ایران و ارمنستان با جنگ قرهباغ مسدود شد
رییس منطقه آزاد ارس با بیان اینکه از ۴ محدوده منطقه آزاد ارس تنها منطقه خداآفرین قلی بگلو درگیر مناقشات قره باغ است، گفت: قبل از شروع دوباره مناقشات قره باغ، قرار بود راه ارتباطی بین ارمنستان و ایران باز شود اما این مسیر همچنان مسدود ماند.
محسن عربباغی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره تاثیر مناقشات بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان اظهار داشت: منطقه آزاد ارس از جلفا شروع و به خداآفرین قلیبگلو منتهی میشود و یک مسیر ۲۴۰ کیلومتری را شامل می شود و دارای چهار منطقه منفصل از هم است و تنها منطقه قلیبگلو از منطقه آزاد ارس، تحت تاثیر جنگ قره باغ قرار گرفته است.
او با بیان اینکه مناقشه قره باغ انتهایی ترین نقطه، منطقه آزاد ارس را تحت شعاع قرار داده است، گفت: از سوی دیگر وسعت ۲۴۰ کیلیومتر منطقه آزاد ارس متصل به هم نیست و خوشبختانه این مناقشه در موقعیتی است که تاثیر قابل توجهی در اقتصاد منطقه آزاد ارس نمیگذارد، اما افکار عمومی مناقشات بین آذربایجان و ارمنستان را در منطقه ارس تاثیر گذار میدانند اما خوشبختانه جنگ قرهباغ، منطقه جلفا را درگیر نکرده است و تنها یک منطقه از چهار منطقهی آزاد ارس در نزدیکی موقعیت جغرافیای مناقشات قره باغ قرار دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه در منطقه خداآفرین گمرک نداریم، ادامه داد: خوشبختانه از منطقه خداآفرین ترانزیت و مبادله کالا با کشورهای همسایه انجام نمی شد که مناقشات قره باغ بخواهد صادرات یا واردات این منطقه را مختل کند.
او درباره برقراری ارتباط ریلی بین ایران و آذربایجان و ایران و ارمنستان گفت: قرار بر این بود که دقیقا در منطقه قره باغ پلی از ایران به سمت آذربایجان احداث شود که محل این پل حدود ۷ کیلومتر با محل مناقشات فاصله دارد و مذاکراتی هم بین مقامات تهران و باکو در این باره انجام شده بود .
عربباغی افزود: از ابتدای شروع مناقشات بین اذربایجان و ارمنستان، ارمنستان تونلی را که در خاک این کشور قرار گرفته است را مسدود کرد و راه ترانزیت ریلی به این کشورها بسته شده است.
او گفت: اگر این مسیر باز شود با رفع مسائل فنی خط آهن دو کشور می توان ترانزیت ریلی از مسیر این کشور را راه اندازی کرد. ترانزیت ریلی از ارمنستان و آذربایجان در اقتصاد ایران و منطقه بسیارتاثیر گذار و حیاتی است اما مناقشات قره باغ اجازه راه اندازی ترانزیت ریلی از مسیر را نمیدهد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه این مسیر ریلی می تواند دروازه ورود به اروپا و کشورهای حوزه قفقاز باشد، گفت: این مسیر ریلی می تواند شاهراه اقتصادی منطقه باشد و به طور قطع درآمدزایی قابل توجهی برای کشورهای این مسیر ریلی و ترانزیتی خواهد داشت.
او افزود: این راه آهن از ایران به آذربایجان و ارمنستان و از آنجا وارد کشورهای حوزه قفقاز می شود. اگر ارمنستان اجازه راه اندازی این خط آهن را بدهد، ترانزیت را از جاده بر روی ریل خواهیم برد و از آنجایی که تعرفه استفاده از ریل بسیار کمتر از جاده است، حداقل چیزی بین ۵۰ الی ۶۰ درصد از هزینه ها کاهش پیدا می کند.