خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جبهه تدبیر و توسعه مطرح شد؛

نمایندگان واقعی مردم در دوره جدید وارد مجلس می‌شوند

وقتی ٧٠٠ میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور دود می‌شود و توسعه‌ای رخ نمی‌دهد، عاملان آن باید پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ نشست خبری آشنایی با دیدگاه‌های جبهه تدبیر و توسعه در خبرگزاری کار ایران -ایلنا- برگزار شد

حسینی: آمریکایی‌ها طنابی که به دور ایران کشیده بودند را با دست خودشان باز کردند

سیدمحمد حسینی در ابتدای این نشست در ارتباط با دستاورد‌های برجام برای کشور گفت: برجام یک پدیده تاریخی است و تا کنون سابقه نداشته که کشوری مشمول فصل ۷ منشور ملل متحد شده٬ بدون جنگ و با مذاکرات دیپلماتیک از آن بیرون آمده باشد، لذا برجام نشان‌دهنده سطح عقلانیت نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

او با اشاره به اینکه به ندرت در تاریخ رخ داده که قدرت‌های بزرگ جهان با قدرتی منطقه‌ای در پشت میز مذاکره بنشینند، اظهار کرد: حق مطلب این موفقیت در جامعه ما آنگونه که باید تبیین نشد. اگر بخواهیم این واقعه تاریخی را با دیگر وقایع مقایسه کنیم، باید بگوییم که برجام حتی از ملی شدن صنعت نفت نیز اهمیت بیشتری داشت.

سفیر اسبق ایران در سنگال و عربستان سعودی افزود: برجام یک نقطه عطف در تاریخ روابط بین‌الملل بود که می‌تواند الگویی برای حل بحران‌ها از طریق مذاکره و دیپلماسی باشد، زیرا پیش از این عموم بحران‌ها با جنگ حل می‌شدند و برجام اولین راه حل موفقی است که با دیپلماسی هوشمندانه پیش رفت.

حسینی اظهار کرد: کشور ما در شرایطی قرار گرفته بود که همه بر تحریم آن اجماع داشتند حتی شاهد بودیم که برخی کشورهای آفریقایی همانند سنگال یا نیجر نیز با ایران قطع رابطه کردند یا سطح روابط دیپلماتیک را تنزل دادند. حتی کشورهای اروپایی بخشنامه‌ای را پیش از برجام صادر کردند که مقام‌های سطح مدیرکل به بالا حق سفر به ایران را ندارند و تحریم‌ها روز به روز در حال بیشتر شدن بود. این اتفاق بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشت؛ حتی برنامه داشتند میزان فروش نفت ایران را به صفر برسانند تا به سیاست نفت برابر غذا برسیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از برجام یکی از تحلیلگران شرق ‌لاوسط تحلیل خوبی ارائه کرد و گفت آمریکایی‌ها طنابی که به دور ایران کشیده بودند را با دست خودشان باز کردند٬ علاوه بر این بحث ایران‌هراسی که از سوی آمریکایی‌ها ٬سعودی‌ها و در راس آن‌ها صهیونیست‌ها٬ دامنه آن گسترده شده و حتی به کشورهای کوچک افریقایی و آسیایی نیز رسیده بود؛ شکست خورد و به تعبیر دکتر روحانی ساختمان تحریم‌ها فرو ریخت و دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.

حسینی با اشاره به اینکه اکنون حجم روابط کشور‌ها با ایران نشان دهنده قرار گرفتن جمهوری اسلامی در جایگاه شایسته خود است٬ تصریح کرد: باید نمایندگانی را انتخاب کنیم که ابعاد ظرفیت پسا برجام را درک کنند اکنون فضا مانند سدی است که مدت‌ها آب در پشت آن جمع شده است وباید کانال‌های درست استفاده از این آب را پیدا کنیم. ما سال‌ها تحریم اقتصادی را تجربه کرده‌ایم ولی برجام رتبهٔ جمهوری اسلامی را چند پله بالا خواهد برد و این مساله ترکیه و عربستان را نگران کرده است.

حسینی: سابقه ندارد کشوری بدون جنگ از فصل هفت منشور بیرون آمده باشد

حسینی درباره اجرای برجام و شرایط پس از برجام در کشور اظهار کرد: سابقه ندارد کشوری مشمول فصل هفت منشور شورای امنیت سازمان ملل شده باشد و بدون جنگ بیرون آمده باشد. تجربه برجام نشان دهنده عقلانیت نظام جمهوری اسلامی ایران بود که ۶ قدرت بر‌تر جهانی را پای میز مذاکره نشاند و تمام کشور‌ها را به حیرت واداشت.

او ادامه داد: برجام از منظر تاریخی حتی از ملی شدن صنعت نفت نیز اهمیت بیشتری داشت و ما به عنوان دانشجویان روابط بین‌الملل آموختیم می‌توان یک بحران جهانی را با گفتگو و دیپلماسی هوشمند حل و فصل کرد.

این کار‌شناس امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: کشور در شرایطی قرار گرفته بود که همه بر تحریم یا کاهش سطح روابط دیپلماتیک اجماع داشتند. حتی مدیران اروپایی از سطح مدیرکل به بالا حق سفر به ایران را نداشتند و تحریم‌ها روز به روز بیشتر می‌شد. این اتفاق بعد از جنگ جهانی سابقه نداشته و برنامه داشتند میزان فروش نفت ایران را به صفر برسانند تا به سیاست نفت در برابر غذا برسیم.

حسینی تصریح کرد: به گفته یک تحلیلگر عرب برجام یک نقطه عطف بود و آمریکایی‌ها طناب تنیده دور ایران را با دست خودشان باز کردند. بحث ایران هراسی به شدت شکست و دامنهٔ ایران‌هراسی که حتی به کشورهای کوچک آفریقایی رسیده بود، از بین رفت. به تعبیر دکتر روحانی ساختمان تحریم فرو ریخت و دیگر اتفاقی نخواهد افتاد و حجم روابط کشور‌ها نشان می‌دهد اروپایی‌ها هم به بنای سابق باز نمی‌گردند.

او با تاکید براینکه «باید نمایندگانی انتخاب کنیم که ظرفیت عمل در فضای پسابرجام را داشته باشند»، گفت: ما سال‌ها تحریم اقتصادی را تجربه کرده‌ایم ولی برجام رتبهٔ جمهوری اسلامی را چند پله بالا خواهد برد و ترکیه و عربستان به همین دلیل بسیار نگران هستند. معتقدم ایران با ظرفیت‌های جدید ایجاد شده می‌تواند قدرت جدی باشد ولی باید نمایندگانی به مجلس بفرستیم که بتوانند به دولت کمک کنند.

حسینی گفت: گرچه بعضی کشورهای منطقه قصد ادامه راه ایران‌هراسی را در سر دارند و ایران را یک کشور تهاجمی معرفی می‌کنند، ولی تجربه تاریخی نشان می‌دهد کشور ما هیچگاه دست به چنین کاری نزده است. برنامه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم شیوه برجام را برای منطقه و به نفع کشورهای همسایه استفاده کنیم.

مخاطب: نمایندگان واقعی مردم در دوره جدید وارد مجلس خواهند شد

مخاطب، «دبیرکل جبهه تدبیر و توسعه»؛ درباره برنامه‌های جبهه برای تعامل با جریان‌های داخلی بخصوص گروهی که علاقمند به ایجاد حاشیه هستند، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته بحث برجام دو مجلس به اوج رسید و از آنجا که ما حامی دولت هستیم در صف موافقان قرار داشتیم و تشویق می‌کردیم. این اتفاق حتی پیش از برجام و در تعیین وزرا در مجلس هم وجود داشت.

او افزود: قطعا مخالفان و موافقان زیادی در کشور وجود دارد ولی‌‌‌ همان موکلان که نمایندگان را به مجلس فرستادند، رأی به ریس جمهور جدید دادند و این نمایندگان باید خود را با موکلانشان هماهنگ می‌کردند؛ به نظر می‌رسد نمایندگانی واقعی مردم در دوره جدید وارد مجلس خواهند شد.

شریف: مردم تندروها را در مجلس منزوی می‌کنند

احمد شریف، خاطرنشان کرد: سیاست‌های ستیزه جویانه در دوره ریاست جمهوری هم وجود داشت و انتخاب مردم نشان داد این رویکرد توسط مردم کنار گذاشته می‌شود. معتقدیم مردم این تفکر را در مجلس هم کنار می‌زنند و جریان تندرو هرچه بیشتر منزوی خواهد شد.

حسینی: فرصتی برای آزمون و خطا نداریم

حسینی درباره برنامه جبهه برای مقابله با جریانی که پیروزی‌های دولت را تاب نمی‌آورد و حتی برجام را خیانت به کشور تعریف می‌کند، اظهار کرد: وقتی مبنا، حرکت عقلانی تجربه شده باشد مشکل چندانی پیش نمی‌آید. بویژه برای این دولت که تجربه ۴ دهه گذشته را پشت سر دارد. ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و شرایط منطقه نشان می‌دهد کوچک‌ترین بی‌تدبیری خسارت‌های غیر قابل انتظاری به بار می‌آورد که نمونه سفارت عربستان آن را تایید کرد.

او ادامه داد: ظرفیت‌های تجربه برجام در داخل روشن است، چون تنها اقلیتی نخواستند تاثیر برجام را باور کنند ولی مردم پذیرفتند. از سوی دیگر در تمام دنیا بحث گفتگوهای ملی در مواردی راه گشا بوده بویژه برای کشورهایی که به بلوغ سیاسی رسیده‌اند. جامعه ما هم به شرایطی رسیده که دیگر در مورد منافع جمعی به تشدد نرسد و حتی مجلسی که با دولت همسو نبود به این باور رسید که مسیر درست است. مجلس آینده هم قطعا نشان دهنده همین تدبیر و عقلانیت مورد خواست مردم خواهد بود.

باقرزاده: کاسبان تحریم را باید به مردم معرفی کنیم

باقرزاده درباره چگونگی مواجهه این جبهه با گروه‌هایی که در جریان حرکت دولت مانع‌تراشی می‌کنند بیان کرد: در مورد جریان‌های تندرو باید تقسیم بندی منطقی داشته باشیم. یک گروه دلسوزِ واقعی هستند که مسائل از طریق گفتگو با آن‌ها قابل حل و فصل است. باید توجه کنیم معیار ما در مواجهه با مسائل کار‌شناسی‌ست نه خوشامد یا بدآمد آمریکا.

او افزود: گروه دوم خودشان را به خواب زده‌اند و به نوعی کاسبان تحریم هستند که باید آن‌ها را به مردم معرفی کنیم و همین امر در دستور کار جبهه قرار گرفته است. وقتی ٧٠٠ میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور دود می‌شود و توسعه‌ای رخ نمی‌دهداین افراد باید پاسخگو باشند و ما باید آن‌ها را به صاحبان اصلی انقلاب که مردم هستند معرفی کنیم.

حسینی: همه جهان برای مقابله با جریان‌های تکفیری چشم به کمک ایران دوخته‌اند

حسینی با تاکید براینکه «مجلس در میان قوا اهمیت و نقش اساسی دارد و می‌تواند بیشترین ظرفیت را برای پیشبرد اهداف دولت و مردم داشته باشد» گفت: اطمینان دارم مردم در انتخابات مجلس ٢٩٠ نخبه را وارد خانه ملت خواهند کرد. اتفاقا در این دوره وجود تکفیری‌ها در منطقه است که ایران می‌تواند توان خود را نشان دهد و نمایندگان مجلس جای احضار وزیر خارجه برای یک لبخند، باید بحث‌های کا‌شناسی برای استفاده از ظرفیت‌های پس از برجام را افزایش دهند. تنها مقطع تاریخی است که همه جهان برای مقابله با جریان‌های تکفیری چشم به کمک ایران دوخته‌اند چون دولتی دارد که عقلانی عمل می‌کند.

باقرزاده: خرید‌های ایرباس منطقی و اقتصادی بود

باقرزاده در تکمیل این اظهارات بیان کرد: ایران از هر نظر در قلب جهان واقع شده و شرایط منطقه‌ای نیز ایجاب می‌کند ظرفیت‌های اقتصادی را افزایش دهیم. بویژه با توجه به افزایش شاخص فلاکت در کشور که در نتیجه عملکرد دولت سابق بوجود آمد و تدابیر دولت جدید نیز چندان کارگر نیفتاد و مجلس باید ظرفیت‌ها را برای جلوگیری از آن فعال کند.

او با بیان اینکه «ایده ما این است که دولت روز به روز لاغر‌تر و از نظر فکری عقلانی‌تر شود»؛ درباره واردات ایرباس به کشور گفت: در مجموع ٢۵ میلیارد دلار برای خرید هواپیما‌ها هزینه شد اما این هزینه از صندوق دولت صورت نگرفته و اجاره به شرط تملیک است. باید توجه کنیم طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود ۶٠٠ فروند ناوگان هوایی داشته باشیم که تا پیش از این خرید‌ها حدود ١۶٠ هواپیما داشتیم و این آمار نشان می‌دهد حتی باید خریدهای بیشتری نیز صورت بگیرد.

این کار‌شناس ناوگان هوایی کشور درباره خرید هواپیماهای A٣٨٠ و انتقادهای صورت گرفته بعد از آن بیان کرد: این خرید‌ها از نظر من منطقی و اقتصادی بود. هر صندلی برای یک ساعت پرواز ٣۵ دلار هزینه دارد ولی ما آن را ۶٠ تا ٧٠ دلار می‌فروشیم. از طرفی امکان پرواز مستقیم را بوجود می‌آورد که مسافران ایرانی را از پرواز با ایرلاین‌های ترکیه و عمارات معاف می‌کند. اتفاقی که در گذشته رخ می‌داد از نظر وجاهت چهره کشور در عرصه بین‌الملل هم خوب نبود و باید شرایط پرواز خارجی از داخل فراهم می‌شد.

شریف: ٢٩۵ کاندیدا در سراسر کشور داریم

شریف در این نشست با بیان اینکه «جبهه توسعه و عدالت» در سراسر کشور ٢٩۵ کاندید دارد اظهار کرد: امید ما به احراز صلاحیت‌ها موجب شد زمان برنامه‌ریزی را از دست بدهیم. این در صورتی‌ است که عدالت در چنین مسائلی رعایت نمی‌شود و یک جناح می‌تواند از مدت‌ها قبل فهرست خود را تهیه کند و برنامه‌ریزی داشته باشد ولی برای گروهی دیگر چنین نیست. مثلا در تهران تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری ما کاندید بودند که تأیید نشدند و تأیید‌ها بعضا تا روز گذشته ادامه داشت که همین برنامه‌ریزی ما و معرفی کاندید‌ها را با تاخیر مواجه کرد. به هرحال تلاش می‌کنیم در تمام حوزه‌های انتخابی کشور کاندیدهایی داشته باشیم

او درباره حضور چهره‌هایی همچون علی مطهری در فهرست «جبهه اعتدال و توسعه» بیان کرد: سرلیست ما دکتر عارف هستند و با دکتر مطهری هم مذاکراتی داشتیم که پذیرفتند با ایده‌های ما همراهی کنند، ولی تاکید می‌کنم عده زیادی از افراد توانمند امکان ورود به رقابت‌های انتخاباتی را پیدا نکردند و اطمینان دارم در صورت حضور مردم در عرصه، ما با یاران ذخیره هم رقیب را شکست می‌دهیم.

به علت رد صلاحیت‌ها، تنها در کمتر از ۱۰ حوزه انتخابیه نامزد نداریم

او در مورد تعداد کاندیدای این جبهه در انتخابات مجلس دهم در سراسر کشور گفت: ٢٩۵ کاندید در سراسر کشور دارد از جبهه تدبیر و توسعه وجود دارد و شاید تنها در کمتر از ۱۰ حوزه انتخابیه است که ما کاندیدا نداشته باشیم که در این حوزه‌ها نیز با بررسی‌های لازم نماینده مناسب را از دیگر گروه‌ها معرفی کرده‌ایم.

شریف در ارتباط با علت تاخیر در اعلام لیست نهایی نامزدهای انتخاباتی این جبهه توضیح داد: امید ما به احراز صلاحیت نامزد‌های اصلی بود٬ این عادلانه نیست که یک جناح می‌تواند از مدت‌ها قبل فهرست خود را تهیه کند و برنامه‌ریزی داشته باشد اما برای برای گروهی دیگر چنین نیست برای نمونه در تهران تعدادی از اعضای شورای سیاست گذاری ما کاندید بودند که تأیید نشدند٬ اما از آنجا که تأیید صلاحیت‌ها تا روز آخر ادامه پیدا کرد ٬ما تا آخرین دقایق منتظر بودیم.

او با اشاره به اینکه اولویت جبهه ما توسعه اقتصادی است ٬گفت: انتظار داریم مجلس دهم توجه ویژه‌ای بر این امر داشته‌باشد ٬همچنین نظارت برقوانین نیز برای ما بسیار مهم است و امیدواریم جنبه نظارتی در مجلس آینده پررنگ‌تر شود، زیرا که اکنون شاهدیم حتی داخل خود مجلس نیز به برخی قوانین عمل نمی‌شود.

شریف در ارتباط با پرداختن کاندیداهای این جبهه به مسائل زیست‌محیطی گفت: محیط‌زیست از دغدغه‌های ما در مجلس آتی است؛ از این رو از برنامه‌ نامزدهایی که موفق به حضور در عرصه انتخابات نشدند، اما در زمینه محیط‌زیست برنامه داشتند استفاده می‌کنیم و از برخی کار‌شناسان نیز تقاضا کردیم نظرات تخصصی خودشان را در عرصه محیط‌زیست به ما ارائه کنند. امیدواریم که برنامه‌های محیط‌زیست نیز در قالب همکاری‌های متقابل دولت و مجلس ادامه پیدا کند.

او در ارتباط با رویکرد نامزدهای جبهه تدبیر و توسعه در ارتباط با برجام افزود: بحث حمایت از سیاست‌های دولت و همراهی با آن در مورد برجام مد نظر ما است اطمینان داریم که وزیر امور خارجه از توانمندی‌های لازم برخوردار هستند٬ بنابراین ملت ایران و مسئولان نیز ایشان را مورد حمایت قرار می‌دهند.

شریف تصریح کرد: اگر انتقادی نیز در مورد برجام صورت گرفته٬ دولت توانسته است با سعه صدر به این انتقادها جواب بدهد در شرایط کنونی آورده‌هایی که از این مذاکرات به دست آمده حداکثری بوده است.

محسن محمدباقرزاده در این نشست خبری گفت: در مورد جریان‌های تندرو باید تقسیم بندی منطقی داشته باشیم. یک گروه دلسوزِ واقعی، که دغدغه‌های آن‌ها با گفتگو قابل حل و فصل است. گروه دوم تندرو‌ها خودشان را به خواب زده‌اند و در واقع کاسبان تحریم هستند. وقتی ۷۰۰ میلیارد دلار دود می‌شود و توسعه‌ای رخ نمی‌دهد باید پاسخگو باشند چون صاحب انقلاب مردم هستند.

باقرزاده: باید ظرفیت‌های اقتصادی کشور را افزایش دهیم

باقرزاده در این نشست گفت: ایران از هر نظر در قلب جهان واقع شده که این مسئله ایجاب می‌کند ظرفیت‌های اقتصادی را افزایش دهیم. متاسفانه شاخص فلاکت در کشور با توجه به عملکرد دولت سابق روز به روز بیشتر شده که باید ظرفیت‌ها را برای جلوگیری از آن فعال کنیم. ایده ما این است که دولت از نظر حجم روز به روز لاغر‌تر و از نظر فکری عقلانی‌تر شود.

کد خبر : ۳۴۸۵۱۵