اصل را بر عدم برائت اصلاحطلبان گذاشتهاند/ استعلام از معتمدان محلی مال اول انقلاب بود نه الان
سخنگوی حزب کارگزان گفت: میگویند ما از معتمدان محل در مورد فلان فرد سوال میکنیم. معتمدان محل چه کسانی هستند؟ الان دیگر اول انقلاب نیست. ما نهادهایی مثل وزارت اطلاعات و دیگر مراجع قانونی را در اختیار داریم٬ بنابراین دیگر چه نیازی به تحقیقات محلی است؟ به نظرم این مباحث به نوعی فرار از قانون و ایجاد فرصتهای سلیقهای است و این برای کشور خوب نیست.
حسین مرعشی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا٬ با توجه به تصویب برجام در مجلس و ضمن تبریک موفقیت دولت، مردم و رهبری و با تقدیر از رئیس مجلس در مورد بازشدن فضای سیاسی کشور عنوان کرد: ما در این دوره یک تجربه زنده داریم و آن هم موفقیت بزرگ ملی در پرونده هستهای است. از این موفقیت کسی نمیتواند به سادگی بگذرد٬ این تجربه زنده چند شاخص دارد که یکی از شاخصهای آن اراده رئیس جمهور است. او اراده کرده بود این مسئله را حل کند.
وی افزود: در شاخص دوم رئیسجمهور در تعامل نزدیک با رهبری حمایتهای ایشان را نیز برای این پروسه جلب کرده بود. شاخص سوم هم این است که روحانی قویترین و کارآمدترین نیروی انسانی کشور در این حوزه را به کار گرفت. این پروسه موفقی بود که در کنار آن باید به همکاری با قوای دیگر نیز اشاره کرد.
سخنگوی حزب کارگزان تاکید کرد: باید بهطور خاص در پشتیبانی از این پروژه و شکلگیری اجماع ملی از از اقدامات عقلای مجلس تشکر کنیم. آنها در مقابل نیروهای افراطی پایداری به خوبی ایستادگی و دولت را همراهی کردند.
وی با اشاره به انتخابات مجلس دهم تاکید کرد: فکر میکنم ما باید برای آینده در چند موضوع مهم از جمله انتخابات مجلس دهم، حلوفصل باقیمانده حوادث سال ۸۸ از جمله حصر، تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و ایجاد حرکتی پرشور در عرصه اقتصادی باید متمرکز شویم. مردم در این زمینهها واقعا دچار مشکلاتی هستند٬ بهویژه در عرصه اشتغال و تامین معیشت. در این سه عرصه ما همان مدل پرونده هستهای را نیاز داریم. یعنی اراده رئیسجمهور، جلب نظر رهبری و بکارگیری زبدهترین مدیران و کارشناسان.
مرعشی با بیان اینکه مدلی که روحانی در عرصه هستهای دنبال کرد را مدلی بسیار خوب و کارآمد میدانم، گفت: لذا در موضوعات مربوط به انتخابات مجلس٬ رئیسجمهور باید از همان مدل استفاده کند. وقتی مدلی تجربه شده و جواب داده و به ثمر نشسته باید آن را دنبال کرد. اساسا تصور اینکه در جمهوری اسلامی صرفا اراده رئیسجمهور بدون استفاده از نیروهای کارشناسی و جلب حمایت رهبری، مسئلهای قابل حل است، در واقع نوعی فرار از واقعیت است. توصیه من به آقای رئیسجمهور٬ استفاده از این دستاورد مهم و درس گرفتن از تجربهای است که خود ایشان مبتکر آن بودهاند.
وی در مورد نگرانیهای اصلاحطلبان برای عبور از فیلتر شورای نگهبان و تهدید به حذف آنها از سوی جناح مقابل یادآور شد: روشن است جناح اصولگرا احساسش این است که اگر در انتخابات رقابتی با اصلاحطلبان مواجه شود، ممکن است اکثریت مجلس را از دست بدهد و فکر میکند حفظ نظام و انقلاب هم به حاکمیت مطلق اصولگرایان بستگی دارد.
سخنگوی حزب کارگزان خاطرنشان کرد: این جناح یا متوجه نشده یا نمیخواهد باور کند که در نبود رقابت و حذف نیروهای صالح از عرصه مدیریت کشور٬ ممکن است آرامشی نسبی بر فضای کشور حاکم باشد اما اداره کشور مختل میشود؛ فساد افزایش مییابد؛ افراد ضعیف وارد مجلس میشوند و کفایت مورد نیاز سیاسی و مدیریتی کشور کاهش پیدا میکند. فکر میکنم رئیسجمهور باید در تعامل رهبری و سایر نهاد همانطور که در مسئله هستهای همه به خطرات ناشی از تحریمها رسیدند و اینکه هزینههای اداره کشور با تحریمهای سنگین زیاد است باید اراده کنیم تا این مسئله حل شود و این اتفاق افتاد، باید در تشکیل مجلسی فراگیر و با حضور همه سلیقهها یک جمعبندی ملی ایجاد شود.
وی افزود: اصولگرایان ترجیح میدهند به جای پاسخگو بودن و خوب کار کردن، رقیبشان در صحنه نباشد. حال آنکه در نبودن نیروهای اصیل اصلاحطلب و اصولگرا در صحنه افرادی مثل مشایی و بقایی بر کشور حاکم میشوند. سوال من این است آیا مدیریت چنین افرادی برای ما عزت ایجاد کرد؟ آیا از اینکه یک عده افراد بیهویت و بیریشه و مسئولیتناپذیر بر کشور حاکم شدند٬ چه بُردی نصیب اصولگرایان شد؟
مرعشی ادامه داد: البته از این سوالها مخاطب من افراطیون نیستند٬ بلکه مخاطب من دلسوزان اصولگرا هستند. راه کشورداری فرار از رقابت نیست بلکه تن دادن به رقابت با رعایت کلیه چارچوبهای اصولی است٬ باید این مسیر را بازسازی کنیم و تلاش کنیم کشور دوباره به این مسیر بازگردد.
وی در مورد استفاده جناحی از نهادهای عمومی و فراجناحی تاکید کرد: در انتخابات سال ۸۸ از ۱۲ عضو شورای نگهبان٬ ۹ نفرشان از احمدینژاد حمایت کردند. اینها همه اشتباههایی است که کشور از ناحیه آنها ضربه خورده است. اگر نتوانیم از این اتفاقات درس بگیریم ضرر کردهایم٬ چون هم هزینه دادهایم٬ هم درس نگرفتیم. غیر از نصحیت رقیب کار دیگری نمیتوانیم انجام دهیم٬ چون ما ابزاری مثل شورای نگهبان در اختیار نداریم. اگر هم چنین ابزاری را داشتیم برای حذف رقیب خود از آن استفاده نمیکردیم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به اینکه در ایران همیشه در دورههایی احساسات سیاسی زیادی بر جریانهای مختلف حاکم میشود، یادآور شد: همیشه معتقد بوده و هستم که فردی مثل آقای ناطق نوری در ایران عنصر مفید و موثری است. ناطق نوری سال ۷۶ به یک انتخابات رقابتی تن داد و نتیجه انتخابات را هم پذیرفت برخی از دوستان جوان و احساساتی ما بیش از اندازه در نقد ناطق افراط کردند. یک فرد اصلاحطلب و خردورز هیچگاه کسی را تخریب نمیکند بلکه مردم را روشن میکند.
وی افزود: در دوره انتخابات ۸۴ که آقای احمدینژاد رئیسجمهور شد تا پایان دوره ایشان٬ هیچ روزی سکوت نکردم چون معتقد بودم مردم باید بدانند با چه پدیدهای مواجه هستند.
مرعشی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر در هر دو طیف اصلاحطلب و اصولگرای کشور واقعگرایی تقویت شده است، گفت: امروز اصولگرایان اصیل هم به نقش کلیدی آقای هاشمی در کشور پی بردهاند؛ به گونهای که احمد توکلی که زمانی منتقد هاشمی بود امروز عنوان میکند دولت هاشمی موفقترین دولت بوده است. این یعنی واقعبینی تقویت شده است. یک زمانی اصولگرایان فکر میکردند کار خیلی ساده است و همین که رئیسجمهور بیاید که با افکار آنها سازگار باشد میتوان کشور را کنفیکون کنند اما برعکس شد. توکلی گفت من به احمدینژاد رای دادم و بابت این کار متاسفم. همین واقعگرایی خیلی مهم است.
وی در مورد اینکه برخی اصولگرایان میگویند دولت لیستی برای تایید صلاحیتها دارند که میخواهند آن را به شورای نگهبان بدهند، گفت: این موضوع را فقط شایعه میدانم. هرکسی چنین مطلبی را عنوان کرده حتما اطلاعات درستی نداشته است. اطلاعات بنده بسیار موثق است. روحانی به دنبال برگزاری انتخاباتی رقابتی با حضور همه سلیقههاست که به نظر من رهبری هم از این موضوع پشتیبانی خواهند کرد٬ اما آقای روحانی به خوبی میداند که در شأن دولت و رئیس دولت نیست که وارد مصادیق انتخاباتی شوند.
سخنگوی حزب کارگزان در خصوص رایزنی اصلاحطلبان با شورای نگهبان تاکید کرد: آقای رهامی به عنوان یک فرد اصلاحطلب و نه به نمایندگی از کلیه این جریان رایزنیهایی را کرده است. با هیچ رایزنی مخالف نیستم ولی تا الان به صورت رسمی هیچ رایزنی بین اصلاحطلبان و شورای نگهبان صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه برای شورای نگهبان اصل مواضع سیاسی است. اینکه افراد در مجلس چگونه تصمیمگیری خواهند کرد، گفت: در دورههای مختلف مواردی داشتیم که از نیروهای اصولگرا هم به دلیل مسائل مالی یا اخلاقی رد صلاحیت شدهاند یا به آنها گفتهاند که ثبتنام نکنند٬ در این مورد نمیتوان از حق گذشت. منتها برداشت من این است که در مورد اصولگرایان عینک شورای نگهبان عینک خوشبینی است و در مورد رقبای آنها؛ یعنی اصلاحطلبان عینک بدبینی وجود دارد. در مورد اصولگرایان اصل بر برائت است مگر آنکه خلافش ثابت شود٬ اما در مورد اصلاحطلبان اصل بر عدم برائت است مگر آنکه برائت افراد ثابت شود. این نوع نگاه همیشه قدری کار ما را سخت کرده است.
مرعشی تاکید کرد: هم به نفع خود شورای نگهبان و هم به نفع کشور است که شورای نگهبان نظارت استصوابی خود را (که ما هم در مجلس ششم موفق به لغو آن نشدیم) بدون مراعات قانون انجام ندهد. شورای نگهبان هر نقصی در قوانین انتخابات میبیند میتواند با پیشنهادی به مجلس آن را اصلاح کند. مجلس هم که اصولگرا است و در اختیار خودشان است.ما راهی جز این نداریم که در چارچوب قانون عمل کنیم.
وی گفت: مراجع چهارگانه وقتی قرار است در مورد فردی مطلبی را بنویسند٬ باید مسئولیت آن را هم بپذیرند. مثلا اگر دادگستری اعلام کرد من محکومیتی دارم باید حکم آن را ارائه دهد. اگر فردی متهم به همکاری با گروههای معاند نظام است باید مستندات آن را هم داشته باشد٬ در غیر اینصورت فرد میتواند از مرجع مربوطه شکایت کند٬ اما آقایان میخواهند این موضوعات را به مراجع مبهمی ارجاع دهند.
مرعشی افزود: مثلا میگویند ما از معتمدان محل در مورد فلان فرد سوال میکنیم. معتمدان محل چه کسانی هستند؟ الان دیگر اول انقلاب نیست. ما نهادهایی مثل وزارت اطلاعات و دیگر مراجع قانونی را در اختیار داریم٬ بنابراین دیگر چه نیازی به تحقیقات محلی است؟ به نظرم این مباحث به نوعی فرار از قانون و ایجاد فرصتهای سلیقهای است و این برای کشور خوب نیست. اگر فردی محکومیت ندارد٬ چه دلیل دارد که ما کشور را از وجود افراد لایق محروم کنیم؟ همانطور که وزیر کشور هم بیان کرد٬ قانون اساسی ما اصل را بر برائت گذاشته است لذا ما هم نمیتوانیم بدون توجه به قوانین کشور در مورد افراد قضاوت کنیم.