خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی:

امکان تخلف سازمان‌دهی شده در انتخابات وجود ندارد

وزیر کشور گفت: نمایندگان هر کاندیدا پای صندوق‌ها به عنوان ناظر حضور دارند و با توجه به مکانیسم در نظر گرفته شده امکان تخلف سازمان‌دهی شده در حد صفر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه دومین نشست دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های شرق و جنوب شرق کشور با بیان اینکه موضوع مرز و مدیریت کنترل آن نقش مهمی در حوزه امنیت، قاچاق مواد مخدر و نحوه مبارزه با آن دارد، گفت: تلاش کردیم کارگروه مرزمان که در وزارت کشور تشکیل می‌شود هر دو ماه یک بار تشکیل جلسه دهد و همه نیروهایی که در نقاط مرزی وجود دارند از جمله استاندار‌ها در این جلسات حضور دارند.

وی از آماده‌سازی و ابلاغ طرح امنیت مناطق مرزی در شرق و غرب کشور خبر داد و افزود: کنترل مرز‌ها را به ویژه در شرق و غرب کشور افزایش دادیم و کارهای عمرانی را برای کنترل فیزیکی در مرز‌ها تقویت کردیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه بودجه‌ای که در این دو سال به مرز‌ها تعلق گرفته است٬ ۴برابر بودجه‌ای است که قبلاً وجود داشته اظهار کرد: نیروهای انتظامی ایجاد پاسگاه‌ها و استحکامات را در شرق کشور در دستور کار قرار داده و سپاه نیز بحث جاده‌سازی و کنترل فیزیکی مرز‌ها را انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها یک منطقه در شرق کشور وجود دارد که در آن هنوز دچار ضعف هستیم و با مصوبه‌ای که اخیراً از جانب ریاست محترم جمهوری ابلاغ شده است ظرف یک و نیم سال آینده این منطقه نیز تحت پوشش قرار خواهد گرفت٬ اما در باقی مناطق مشکلی نداریم در حوزه امنیت نیز با مشکلی مواجه نیستیم و تنها در بحث مواد مخدر با مشکل مواجهیم که آن هم ان‌شاءالله حل خواهیم کرد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه با قوه قضائیه مشکلی در زمینه موضوع مواد مخدر نداریم٬ گفت: تعاریفی که از معتادان متجاهر دستگیر شده ارائه می‌دهند و تعاریفی که از نگهداری آنها دارند از جمله موضوعاتی است که مورد توجه است زیرا بعضی از افراد که در سنین بالایی هستند یا در شرایطی هستند که امکان نگهداریشان در مراکز نیست باید نگهداری ویژه شوند.

وی ادامه داد: در برخی از موارد قاضی باید متناسب با جرمی که انجام شده حکم صادر کند اما در مجموع وظیفه قاضی یک چیز و وظیفه نیروی انتظامی چیز دیگر است.

رحمانی‌فضلی در خصوص ظرفیت زندان‌های کشور گفت: زندان‌های ما به لحاظ ظرفیت با محدودیت مواجه است اما بنده مسئولیت آن را قبول کردم و دولت تدبیر و امید این موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

وزیر کشور اضافه کرد: ما در مجموع در زندان‌های تهران ۴۰۰ نفر ظرفیت داشتیم، با یک برنامه‌ریزی دقیق این ظرفیت را به مرز ۶هزار نفر رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه با یک برنامه‌ریزی دقیق تا سال آینده امیدواریم مشکلی از نظر جمع‌آوری معتادان متجاهر نداشته باشیم تاکید کرد: موضوع ظرفیت زندان‌ها را قوه قضائیه باید پیگیری کند، اما طی ۲ سال ظرفیت زندان‌های تهران را از ۴۰۰ نفر به ۶ هزار نفر رسانده‌ایم.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: ظرفیت‌سازی برای این مقدار کار بسیار سختی است و این اقدام تنها با همکاری دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت داشتند ممکن شد.

وزیر کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی تجهیزات و منابع لازم را دارد اظهار کرد: ظرفیت‌سازی در زندان‌های تهران را ۱۰ هزار نفر پیش‌بینی کرده‌ایم و در تلاش برای محقق شدن آن هستیم.

وی با اعلام اینکه جمعیت معتادان تهران ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر است ادامه داد: در خصوص داروهای اعتیادآور با وزیر بهداشت و کمیته درمان و دستگاه‌های مرتبط صحبت کردیم تا موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

وزیر کشور درباره تخلفات انتخاباتی در انتخابات پیش‌روی مجلس بیان کرد: در مکانیزم برگزاری انتخابات اجرا بخشی از کار است و هیات‌های اجرایی، بازرسان شورای نگهبان از ابتدا تا آخر دوره ناظر اصلی انتخابات هستند.

وزیر کشور افزود: زمان ثبت‌نام و روز رای‌گیری، نمایندگان هر کاندیدا پای صندوق‌ها به عنوان ناظر حضور دارند لذا با توجه به مکانیزم در نظر گرفته شده امکان تخلف سازمان‌دهی شده در حد صفر است.

رحمانی‌فضلی در خصوص تخلفات خارج از اراده سازمانی و در بخش شناسایی هویت افراد اظهار کرد: افرادی که با یک شناسنامه چندین بار رای می‌دهند یا در شهر دیگری اقدام به این کار می‌کنند همچنین اشخاصی که با شناسنامه افراد زیر ۱۸ سال یا با شناسنامه فوت شدگان رای می‌دهند مرتکب تخلف می‌شوند که اقداماتی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

کد خبر : ۳۰۴۷۶۶