خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه بزریل در نشست مشترک با ظریف:

به فکر گسترش مناسبات با تهران هستیم/ دعوت از ظریف برای سفر به برزیل

وزیر خارجه بزریل گفت: راه‌های گسترش روابط دوجانبه با ایران را بررسی کردیم٬ زیرا آنها در طول چند سال گذشته افزایش نیافته بودند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ مائورو وییرا وزیر خارجه برزیل در نشست خبری مشترک صبح امروز خود با محمدجواد ظریف، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه برزیل برای مبارزه با افراط و تروریسم چیست؟ گفت: برزیل از همه تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه کشورش به تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با ترورریسم پیوسته است٬ اظهار داشت: در خصوص سوریه ما معتقد نیستیم اقدام نظامی باعث پایان بحران این کشور می‌شود. ما به دیپلماسی و مذاکره اعتقاد داریم و آمادگی خود را برای تلاش‌های بین‌المللی در راستای مبارزه با تروریسم اعلام می‌کنیم٬ زیرا مبارزه با تروریسم بخشی از سیاست‌های برزیل است.

وزیر امور خارجه برزیل ادامه داد: برزیل همیشه برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ها تلاش کرده و ما خواستار مذاکره و یافتن راهکارهای دیپلماتیک برای مقابله با بحران سوریه و سایر مناطق دیگر هستیم.

وییرا با بیان اینکه کشورش نگرانی فراوانی درباره سوریه دارد و تمامی تحولات سوریه را رصد می‌‌کند، اظهار داشت: این نگرانی فقط به خاطر تاثیر این بحران در صحنه بین‌المللی نیست٬ زیرا برزیل شهروندان بسیاری دارد که سوری‌الاصل هستند. ۴ میلیون نفر در برزیل هستند که اجداد آن‌ها سوری‌اند و به جامعه برزیل و توسعه این کشور کمک کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی برزیل تاکید کرد: مردم سوریه حمایت ما را دارند و برزیل به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌های مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط تهران و برزیلیا یادآور شد: ایران و برزیل همیشه روابط دیپلماتیک خوبی داشته است و ما تماس‌های خوبی با ایران داشته‌ایم.

وزیر خارجه برزیل با تاکید بر اینکه سطح روابط دو جانبه دو کشور بسیار عالی است، تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم این روابط دو جانبه را گسترش داده و به آن تعمیق ببخشیم و بنابراین راه‌های گسترش روابط دوجانبه را بررسی کردیم زیرا آنها در طول چند سال گذشته افزایش نیافته بودند و رنج می‌بردند.

وییرا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برزیل برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد٬ خاطرنشان کرد: برزیل علاقمند به تعمیق روابط خود با ایران است و ما همه گزینه‌ها را از جمله سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی برزیل با بیان اینکه وزیر توسعه و صنعت برزیل در ماه آتی به تهران خواهد آمد، ابراز داشت: ایشان به تهران می‌آیند تا همه گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهند همچنین در ماه‌های آینده وزیراقتصاد ایران به برزیل می‌ آیند تا ایشان هم مسائل فی‌مابین را مورد بررسی قرار دهند.

وی اضافه کرد: تحرک هر دو دولت نشان‌دهنده علاقمندی آن‌ها برای تعمیق روابط دو جانبه است و البته بگویم این تعمیق همکاری محدود به مسائل تجاری و اقتصادی نیست بلکه ما در مذاکرات امروز مسائل مختلف و از جمله مسائل سیاسی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و باید بگویم ما به منافع گسترده‌تر می‌اندیشیم.

در این نشست نیز این نشست، مائورو وییرا با تشکر از محمدجواد ظریف برای دعوت از وی برای سفر به تهران گفت: ‌خرسند هستم تا بگویم افتخار بزرگی برای حضور در تهران دارم. بازدید مهمی را انجام دادم و از پذیرایی امروز خوب شما تشکر می‌‌کنم.

وی با بیان اینکه رایزنی‌های امروزش با ظریف خوب بوده است، اظهار داشت: ما تبادل‌نظرهای خوبی در زمینه روابط دو‌جانبه و چند جانبه داشتیم. ایران و برزیل روابط دیپلماتیک‌شان بیش از هفت سال است و ما روابط خوبی با یکدیگر داشته‌ایم.

وزیر امور خارجه برزیل با تاکید بر اینکه با هدف ارتقا و تعمیق روابط دو جانبه به تهران سفر کرده است، یادآور شد: ما می‌خواهیم این روابط را گسترش بدهیم. ما روابط عالی داشته‌ایم و می‌خواهیم به این روابط ادامه بدهیم.

وییرا با بیان اینکه وزیر توسعه، صنعت و تجارت برزیل در مهر ماه به همراه یک هیات تجاری به تهران می‌آید، خاطرنشان کرد: وزیر کار برزیل به تهران خواهد آمد و علاوه بر آن نیز تبادل هیات‌های دیگری را هم بررسی کردیم و دعوت کردیم تا آقای وزیر از برزیل بازدید کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی برزیل با اشاره به سفر چند ماه آینده وزیر اقتصاد به کشورش یادآور شد: این سفر اهمیت خاصی دارد و دو کشور اهمیت بسیاری را برای ارتقا روابط دو جانبه‌شان قائل هستند.

وی با تبریک به ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای ابراز داشت: این توافق پیروزی دیپلماسی و نقطه عطفی تاریخی است. ایران، برزیل و ترکیه در سال ۲۰۱۰ تعهدات‌شان را به دیپلماسی اعلام کرده بودند و در همین راستا بیانیه تهران صادر شد. هر چند متاسفیم که در آن زمان آن بیانیه به جایی نرسید.

وزیر امور خارجه برزیل ادامه داد: برزیل از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استقبال می‌کند زیرا می‌تواند باعث ارتقای روابط میان ایران و دیگر کشور‌ها شود.

وییرا با بیان اینکه ما در رایزنی‌های امروزمان در رابطه با موضوعات مختلف در روابط دو جانبه حرف زدیم، عنوان کرد: فضا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. در زمینه‌های مختلف پتانسیل همکاری بالاست و ما می‌خواهیم با تبادل هیات‌ها و تبادل یادداشت‌ها بتوانیم روابط دو جانبه‌مان را افزایش دهیم.

کد خبر : ۳۰۴۷۰۳