خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم روز صنعت دفاعی:

برای تقویت بنیه دفاعی‌مان منتظر تایید کسی نمی‌مانیم/ قدرت‌ نظامی ایران علیه هیچ کشوری نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قدرت‌ نظامی ایران علیه هیچ کشوری نیست٬ گفت: برای تقویت بنیه دفاعی‌مان منتظر تایید کسی نمی‌مانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی گفت: در راستای دستیابی به اهداف تکنولوژی صنعت دفاعی، وزارت دفاع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با یکدیگر تشریک مساعی دارند که این هم‌افزایی خشنودکننده است.

وی با اشاره به صحبت‌های سال گذشته خویش در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی تصریح کرد: سال قبل گفتم صنعت دفاعی در بخش‌هایی که دارای طبقه‌بندی و اسرار نظامی است باید زیر نظر وزارت دفاع باشد٬ ولی در مابقی امور باید از دستاوردهای بیرون استفاده کند. یعنی باید سفارش‌دهنده و همکار باشیم و این صنعت را به بخش‌های غیردولتی منتقل کنیم که این‌کار هم به نفع نیروهای مسلح و هم به نفع مردم و به نفع صنعت کشور است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بسیاری از تحولات صنعتی آغازش از نیروهای مسلح بوده است یا در ابتدا یا برای تامین نیروهای مسلح تحولاتی در صنعت صورت گرفته است٬ خاطرنشان کرد: بسیاری از تحولات ارتباطاتی و اطلاعاتی مانند اینترنت برای نیروهای مسلح است. در بسیاری از بخش‌های الکترونیک، هوا و فضا و دریایی از نیروهای مسلح است پس نیروهای مسلح ضمن ایجاد یک ایده باید قادر باشند که در مقام اجرا نیز درست تقسیم‌بندی کنند مثلا از ۱۰ قسمت یک صنعت، ۲ قسمت را برای خود و ۱۰ قسمت را به خارج سفارش دهند.

روحانی افزود: این کار شروع شده است و باید تکمیل شود و باید بتوانیم صنعت دفاعی را با صنعت کشور ترکیب کنیم تا بتوانیم از کشور دفاع کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه به تغییر روند عنوان وزارت جنگ به وزارت دفاع اشاره کرد و ابراز داشت: بسیار طول کشیده است که از جنگ به دفاع برسیم. قرن‌ها بحث جنگ و جنگ‌سالاری مطرح بود وقتی اسلام به عنوان دین رحمت در شبه‌جزیره عربستان طلوع و آیین خود را برای جهانیان تبیین کرد به جای جنگ، دفاع را گذاشت.

وی اضافه کرد: اولین آیه در قران درباره جهاد از دفاع سخن گفته است و دفاع از صفات خداوندی است. دفاع اصلی از جانب خدا و مدافع اصلی خداست. خدا مدافع مردان باایمان است. بنابراین اسلام به جای جنگ کلمه دفاع را نشان و حتی جنگ‌های اسلام و جهاد‌های بعدی، به معنای واقعی یا مدافع از سرزمین‌هاست یا مدافع از ایمان و آزادی است.

روحانی با بیان اینکه به یک معنا همه جهادهای اسلامی می‌تواند جهاد دفاعی باشد٬ ولو جنگ‌های ابتدایی اسلام گفت: در کشور ما هم ابتدا وزارت جنگ داشتیم. بعد در دوران مرحوم مصدق تبدیل به وزارت دفاع شد٬ بعد از کودتای ۲۸ مرداد دوباره این وزارتخانه به وزارت جنگ تبدیل شد. مثل اینکه برخی با لجبازی تحمل نکردند اسم وزارت دفاع روی این وزارتخانه باقی بماند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این وزارتخانه دوباره وزارت دفاع شد٬ البته در مقطعی وزارت سپاه هم داشتیم که در ‌‌نهایت تبدیل به شکل امروزی آن یعنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شد. وزارت دفاع فقط یک نام نیست٬ پشت سر آن محتوای بلندی همراه است که نشان می‌دهد آرمان ما دفاعی است و آرمان جنگ نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام ما مردم‌سالار و نه جنگ‌سالار است٬ گفت: ما به دنبال جنگ و تجاوز نیستیم در دنیا کشورهایی هستند که نوع صنعت نظامی آنها نشانگر این است که دکترین نظامیشان تجاوز است؛ جزیره متحرک در آب درست می‌کنند و ده‌ها فروند هلیکوپتر موشک و هواپیما روی آن می‌گذارند. همه اینها برای این ساخته شده که بررسی کنند چگونه می‌توانند در دنیا مسلط شوند و به اهدافشان برسند.

روحانی گفت: آنها ابایی ندارند که از هر سلاح و امکاناتی ولو ضدبشری و ضدانسانی استفاده و بهره‌برداری کنند. صنعت دفاعی کشور نشان از آرمان آن ملت و کشور دارد. صنایع دفاعی ما همواره صنایعی بوده که از سرزمین، نظام و مردم ما به خوبی دفاع کنند. ما هیچگاه اهل تجاوز و جنگ نبوده‌ایم٬ در مقاطعی قرار داشتیم که اگر کشور دیگری در این مقطع بود شاید به دنبال جنگ و تجاوز می‌رفت٬ اما این کار را نکرده‌ایم.

وی افزود: همین عراق متجاوز آنقدر به انسانیت این نظام و کشور باور داشت که همه نیروهای خود را به سمت جنوب برده بود و شرق کشورش را‌‌ رها کرده بود و آن دشمن هم مطمئن بود که ما اهل تجاوز و آغاز جنگ نیستیم. اگر اهل تجاوز بودیم زمان فروپاشی شوروی برایمان فرصت مناسبی برای تجاوز بود٬ اما رفتیم و به ساماندهی کشورهای تازه استقلال یافته کمک کردیم. مردم در مرز‌ها به یکدیگر خوشامد و تبریک می‌گفتند و برای مردمان سرزمین‌های جداشده قرآن و مفاتیح فرستادند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما اهل کتاب، فرهنگ و تمدن هستیم بر همین اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد بازدارندگی و دفاعی است سیاست ما سیاست تنش‌زدایی، همگرایی و اعتمادسازی با دنیاست. وقتی می‌گوییم سیاست تنش‌زدایی، همگرایی و اعتمادسازی با دنیاست این مساله منافاتی با قدرت دفاعی و صنعت نظامی ما ندارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما وقتی می‌توانیم با طرف مقابل به خوبی مذاکره کنیم که توانمند باشیم٬ گفت: شما بدانید اگر کشوری اقتدار، استقلال و ثبات نداشته باشد نمی‌تواند به دنبال صلح واقعی هم باشد. یک کشور ناتوان و ضعیف که برابر قدرت نظامی کشورهای همجوارش توان برخورد و دفاع ندارد٬ چگونه می‌تواند مدعی صلح باشد. این کشور همیشه باید آماده اشغال باشد.

رئیس شورای‌‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: ادعای صلح‌خواهی و تنش‌زدایی بدون قدرت یعنی آمادگی برای تجاوز به دیگران، ما نیازمند قدرت ملی هستیم که بخشی از آن سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی است. قدرت‌های مختلف کنار یکدیگر قدرت ملی را می‌سازند. ما می‌گوییم سیاست ما سیاست بازدارندگی است٬ اما بازدارندگی تنها با صنعت دفاعی و قدرت نظامی حاصل نمی‌شود٬ بلکه نیاز به قدرت فرهنگی‌، نظامی و سیاسی هم داریم. اینها باید کنار یکدیگر قرار بگیرد تا قدرت ملی تشکیل شود.

 روحانی افزود: اگر ملتی از نظر فرهنگی آماده ایثار و فرداکاری نباشد٬ نمی‌توانیم آن را مقاوم تلقی کنیم. اگر ملتی توان سیاسی نداشته باشد، دیپلمات‌های قوی، قدرت مذاکره‌ و مفهمه نداشته باشد و نتواند حرف خود را به کرسی بنشاند٬ نمی‌تواند قدرتمند باشد. می‌گویند دیپلمات‌ها در خط اول و بعد از آن ژنرال‌ها هستند یعنی خط اول مذاکره و دیپلماسی است. اگر دیپلمات‌ها ناموفق باشند٬ نوبت به ژنرال‌ها می‌رسد. اگر طرف مقابل زیر بار حرف حق نرود٬ قدرت نظامی است که باید وارد عمل شود. ما باید با قدرت ملی خود که متشکل از قدرت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و دفاعی است قدرت بازدارندگی نیز داشته باشیم.

 

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه توانمندی ما زمانی است که در زمان مناسب بتوانیم از قدرت‌هایمان درست استفاده کنیم، یادآور شد: جابجایی این قدرت‌ها برای کشور شکست ایجاد می‌کند. وقتی در زمانی که باید از قدرت دیپلماسی استفاده کنیم، از قدرت نظامی استفاده شود کشور می‌بازد و هنگامی هم که باید از قدرت نظامی استفاده کنیم٬ از قدرت دیپلماسی استفاده کنیم٬ باز شکست می‌خوریم. پس باید از هر قدرتی به‌جا و به موقع استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در شرایط بهتری از یکسال و دوسال قبل هستیم. چرا شرایط بهتری است؟ ما امروز با توان سیاسی‌مان توانسته‌ایم به توافقی برسیم که تمام قدرت‌های دنیا به غیر از یک کشور جنگ‌طلب و یک جماعت جنگ‌طلب در یک کشور دیگر از آن حمایت می‌کنند. حالا ممکن است کشوری از توافق خوشحال نباشد ولی با توجه به شرایط ایجاد شده حرفی هم نمی‌زند و فقط یک رژیم جنگ طلب نا‌مشروع علیه توافق حرف می‌زند٬ کم نظیر است که توافقی صورت گرفته و از ۱۹۹ کشور، یک رژیم نامشروع و غاصب مخالف است و حتی آمریکا نیز دولتش موافق است فقط برخی در کنگره مخالف هستند.

رئیس دولت یازدهم با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از توافق برد-برد حمایت می‌کرده است، بیان کرد: اینکه ما می‌گفتیم به دنبال توافق برد-برد هستیم که به نفع جهان، همسایگان ما، جهان اسلام و همه قاره‌ها باشد صورت گرفته و دلیل آن استقبال دنیا از توافق است.

روحانی ادامه داد: به یک معنا اگر کشوری به دنبال سلاح کشتار جمعی باشد، این توافق بدی است. اگر ایران می‌خواست دنبال ساخت بمب اتم باشد این توافق خوبی نبود٬ ولی اگر کشوری دنبال کشتار بیگناهان نیست و طبق منطق عقل و فتوای رهبرش تولید بمب را دنبال نمی‌کند بلکه به دنبال فناوری صلح آمیز هسته‌ای است توافق خوبی صورت گرفته نقضی ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از شبهات در برخی از افراد عنوان کرد: ممکن است در ذهن برخی‌ها این شبهه ایجاد شود حالا که روابطمان با دنیا بهتر شده است٬ برای چه به دنبال ساخت موشک و سلاح و افزایش قدرت دفاعی هستیم؟ برای اینکه توافق پایدار بماند برای اینکه نیروهای مسلح را تقویت کنیم تا ثبات پایدار باشد.

وی با تاکید براینکه اگر کشوری مستقل نباشد هر چند قدرت داشته باشد تبدیل به ژاندارم می‌شود٬ گفت: این برای شما صلحی را ایجاد نمی‌کند. اگر کشوری ثبات نداشته باشد٬ انسجام و وحدت نیز نداشته باشد نیروهای مسلح آن کشور نمی‌تواند به اهدافش دست یابد. شما دیده‌اید در کشورهایی که از اختلافات مذهبی و قومیتی رنج می‌برند٬ ارتش ناتوانی هم دارند که با حمله یک گروه تروریستی از هم پاشیده می‌شوند.

رئیس دولت تدبیر یادآور شد: ما مشکلات فراوانی در اطرافمان است. کشور ما کشور آرامی است ولی متاسفانه منطقه ما امن نیست. شرایطی نیست که آدم بگوید تا ده سال دیگر در منطقه خبری نیست. در شرق کشور آمریکایی‌ها سکنی گزیده‌اند و پایگاه زده‌اند. به غرب نگاه کنیدیک کشور بزرگ در ناامنی و بی‌ثباتی تروریست‌ها است و همچنین آمریکا یی‌ها ماوا دارند جنوب هم که واویلا هم قدرتهای بزرگ حضور دارند و هم پایگاه دارند در شمال نیز آنچنان وضعیت باثباتی وجود ندارد پس ما می‌توانیم در این شرایط بی‌خیال باشیم آن هم در شرایطی که قدرت‌های بزرگ به تروریست‌ها جنگ نیابتی را داده‌اند.

روحانی با اشاره به گروهک‌های تروریستی در فلسطین، لبنان و سوریه گفت: برای مقابله با این گروه‌های تروریستی باید آماده و مجهز باشیم. هرچند این بلاهایی که در منطقه می‌آورند را اول در ایران تجربه کردند.

رئیس جمهور با اشاره به سال‌های ابتدای انقلاب که گروهک منافقین و افراطیون قومگرا در مرزهای کشور و تهران عملیات انتحاری انجام دادند و ائمه جمعه را در حین نماز به شهادت می‌رساندند٬ گفت: این انتحار‌ها از ایران شروع شد و امروز به القاعده و داعش رسیده است٬ لذا ما آماده‌ایم با کشورهای منطقه که دنبال ثبات و مقابله با تروریست‌ها هستند همکاری و ائتلاف کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به جنگ هشت ساله ایران گفت: قبل از انقلاب ایران مصرف کننده سلاح‌های نظامی بود بعد از انقلاب مدتی تعمیر کننده بودیم و بعد با مهندسی معکوس بعضی سلاح‌ها را خودمان تولید کردیم و به تکنولوژی ساخت موشک‌هایی مثل تاو رسیدیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موشک‌های اسکات و زمین‌به‌زمین در دوران دفاع مقدس گفت: امروز ما خودمان به سمت طراحی و ساخت و خودکفایی در این زمینه رفته‌ایم و هر روز یک محصول جدید معرفی می‌کنیم و موشک فاتح ۳۱۳ نیز یکی از این موارد است.

روحانی با اشاره به اینکه کشور با این شرایط می‌تواند مقتدر باشد٬ تاکید کرد: این اقدامات علیه هیچ کشوری نیست و نه قصد تصرف و نه مداخله در امور کشوری را نداریم و این برای حراست از منافع ملی ماست و قدرت ما به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه ایران آمادگی دارد با کشورهای منطقه که به دنبال ثبات هستند همکاری داشته باشد٬ تاکید کرد:‌ ای کاش جزئیات مذاکرات هسته‌ای را می‌دیدید تا متوجه شوید تا چه اندازه دیپلمات‌های ایران در مباحث دفاعی مثل شیر غریدند و از منافع دفاعی ایران دفاع کردند.

روحانی با اشاره به اینکه تنها ممنوعیت ایران در توافق هسته‌ای ساخت موشک‌های هسته‌ای بوده است٬ گفت: همانطور که گفته‌ام؛ توافق برای کشوری که بمب اتم بخواهد توافق بدی است٬ اما برای ایران که به دنبال صلح و ثبات بوده است توافق خوبی خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه تحریم‌های دائمی سلاح‌های نظامی به تحریم‌های ۵ ساله و ۸ ساله تبدیل شده٬ گفت: ما هرجا که لازم باشد از هر کشوری صلاح بدانیم٬ سلاح می‌خریم و منتظر تایید هیچکس نمی‌مانیم و اگر لازم به فروش باشد نیز سلاح‌های خود را خواهیم فروخت و برای تقویت بنیه دفاعی کشور هر چه لازم باشد انجام می‌دهیم.

روحانی در پایان از زحمتکشان صنایع دفاعی کشور تشکر و قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله که خادم خوبی برای آنان باشیم.

 

کد خبر : ۲۹۹۰۱۷