حساسیتی برای ارائه لایحه برجام به مجلس نداریم
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اظهار داشت: آزمایشات موشکی ما موضوع قطعنامه 2231 نیست ، ممکن است این آزمایشات بنا به دلایل دیگری متوقف شده باشد اما هیچ کدام ارتباطی با برجام ندارد.
به گزارش ایلنا٬ سید عباس عراقچی در جلسه عصر یکشنبه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به ادامه بررسی برجام اختصاص داشت٬ گفت: وزارت امور خارجه حساسیتی نسبت به ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ندارد.
معاون وزیر امورخارجه که به پرسشهای باقیمانده از جلسه هفته گذشته این کمیسیون پاسخ میداد، درباره رابطه برجام و مجلس شورای اسلامی گفت: دو دیدگاه درباره رابطه برجام و مجلس شورای اسلامی مطرح است. عده ای با توسل به اصل 77 و 125 قانون اساسی معتقد به ارائه برجام به صورت یک لایحه به مجلس و تصویب آن در مجلس هستند. عدهای دیگر بنا به دلایل مختلف معتقدند لزومی به تصویب برجام در مجلس نیست.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای اضافه کرد: با این حال به لحاظ سیاسی چون لازم است توازن بین تعهدهای ما و 1+5 رعایت شود ، آمدن برجام به مجلس بر تعهدات ما میافزاید و این با روح برجام که مبتنی بر توازن است٬ سازگار نیست. با این حال هیچ حساسیتی نسبت به ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس نداریم.
عراقچی در بخش دیگری از این پاسخ به پرسشها اظهار داشت: اگر قطعنامه 2231 را با قطعنامه 1929 مقایسه کنید خواهید دید که در آن قطعنامه چه اندازه محدودیت برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی پدید آورده است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای تصریح کرد : قطعا محدودیتهای این قطعنامه فراتر از 2231 است٬ یعنی ما توانستهایم از شدت تحریمها بکاهیم؛ بدین ترتیب که « محدودیت» را جایگزین« ممنوعیت » کردهایم.
عراقچی افزود: اگر برجام را مبنا قرار دهیم٬ هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد؛ یعنی محدودیتهای تسلیحاتی که در قطعنامه 2231 اعمال شده٬ ربطی به برجام ندارد. علاوه بر این محدودیتهای تسلیحاتی قطعنامه 2231 لازمالاجرا نیست و میتوانیم آن را اجرا نکنیم.
وی گفت: صرفنظر از این موارد، رفع تحریمهای تسلیحاتی هیچگاه جزو خطوط قرمز ما نبوده است. مقام معظم رهبری هم فرمودهاند اولویت اول در رفع تحریمها، تحریمهای اقتصادی و مالی است. سایر تحریمها باید در فواصل زمانی منطقی رفع شوند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای درباره کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون مشترک نهادی برای حل و فصل اختلاف ایران و 1+5 است. این کمیسیون طبق ضمیمه شماره 4 یک یا چند کارگروه خواهد داشت که به حل اختلافهای احتمالی کشورها کمک میکند. این کمیسیون متشکل از ایران، اتحادیه اروپا و 1+5 است. مصوبههای کمیسیون بر اساس اجماع است.
معاون وزیر امور خارجه در مورد سویفت گفت: سویفت هم علیه بانک های ایرانی است٬ هم علیه افراد. یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی. هشتصد شخصیت حقیقی و حقوقی از محدودیتهای سویفت رها شدهاند. فقط حدود 240 شخص حقیقی و حقوقی هنوز در محدودیتهای سویفت قرار دارند و ایران استثنا نیست.
عراقچی اظهار داشت: مدل ایران پیش از این درباره کشورهای دیگر نیز اعمال شده است. هند، ژاپن، برزیل و آرژانتین از جمله این کشورهاست. به عنوان مثال در مقطعی از زمان 25 درصد بودجه آژانس صرف بازرسی ژاپن میشده است. علت این مهم نگرانی از پیشینه نظامیگری ژاپن است.