خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در همایش استانداران سراسر کشور:

استانداران برای انتخابات بر اساس منافع کشور حرکت کنند

وزیر کشور گفت: همیشه در فضای انتخابات از سوی دشمنان چالش‌هایی ایجاد می‌شود اما وزارت کشور و استانداران به عنوان مجریان انتخابات باید بر اساس مصالح و منافع کشور حرکت کنند.

به گزارش ایلنا٬ رحمانی‌فضلی در همایش استانداران سراسر کشور گفت: یکی از موضوعاتی که باید امسال برای آن تلاش کنیم همدلی و همزبانی با توجه به شعار سال است. این موضوع به دلیل شرایط داخلی کشور و فضای منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: هر چه بیشتر پیش می‌رویم و هر چه توفیقات بیشتری را کسب می‌کنیم فشار فضای بین‌المللی بیشتر می‌شود با نگاهی به موضوع سوریه، عراق و یمن در می‌یابیم که این مسائل در تعاملات منطقه‌ای تاثیرگذار است و نوع نگاه و نوع برخورد دشمنانمان حساس‌تر و فعال‌تر شده است.

وزیر کشور تاکید کرد: با توجه به انتخابات سال ۹۲ و حضور مردم در انتخابات، غرب وادار به تعامل در مسائل مختلف با ایران شد.

وی تاکید کرد: قبل از سال ۹۲ در بحث هسته‌ای شرایط انزوا و تحریم در کشور حاکم بود، ایران در منطقه در انزوا قرار داشت و تبلیغات غرب کشور ما را مقصر نشان می‌داد و هر روز فشارهای بین‌المللی بیشتر می‌شد اما به لطف خداوند حضور مردم، درایت رهبری و عملکرد مناسب دولت اعتدال و توسعه توانستیم در این حوزه گام‌های بلندی برداریم و مذاکرات را با سیاست‌گذاری و هد‌ف‌گذاری پیش ببریم و به جایی برسیم که اگرچه هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست اما مذاکرات به گونه‌ای طی می‌شود که کشورهای اروپایی و غربی تعاملات خود را با ایران افزایش داده‌اند و این تعامل نشان‌دهنده این است که فشار و انزوای سابق از بین رفته و نگاه بین‌المللی به ایران از زوایای جدیدی برخوردار است.

وی تاکید کرد: این موضوع در مسائل داخلی و تعاملات منطقه‌ای فضای خوبی برای ایران ایجاد کرده و نشان می‌دهد که حقوق ایران در چارچوب خط قرمزهای اعلام شده از سوی رهبری در مسائل هسته‌ای پیگیری شده و محقق خواهد شد.

وی با اشاره به مخالفان ایران در منطقه افزود: عربستان و اسرائیل تمام تلاش خود را می‌کنند که ایران در مسائل هسته‌ای موفقیت کسب نکند از این رو هم در مذاکرات و هم با ورود مستقیم به مسائل منطقه فشارهایی را وارد می‌کنند از این رو هر چه درجه توفیقات ایران بیشتر می‌شود شدت رویارویی با ایران نیز افزایش می‌یابد به همین دلیل باید در شرایط داخلی شرایطی را ایجاد کنیم که به کمک آن تقویت‌کننده سیاست خارجی باشیم تا کار‌ها در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای پیش برود.

وی افزود: در فضای داخلی دو انتخابات مهم پیش‌رو داریم و رقابت مجلس، تبلیغات و رقابت‌ها به صورت پنهان آغاز شده و فضا به گونه‌ای پیش می‌رود که نشان‌دهنده رقابت فشرده و با نشاط در این عرصه است.

رحمانی فضلی افزود: همیشه در فضای انتخابات از سوی دشمنان چالش‌هایی ایجاد می‌شود اما وزارت کشور و استانداران به عنوان مجریان انتخابات باید بر اساس مصالح و منافع کشور حرکت کنند.

رحمانی فضلی گفت: جهت‌گیری رسانه‌ها، نشریات به گونه‌ای انجام می‌شود که دولت را وارد فضای زودرس انتخاباتی کند اما ما باید در فضای ایجاد شده بی‌طرفی خود را حفظ کنیم و از ورود به فضای سیاسی بپرهیزیم.

وی خطاب به استانداران تاکید کرد: در رفتارهای روزانه خودمان حضور در محافل و مراسم و حتی استقبال از شخصیت‌ها باید به گونه‌ای عمل کنیم که از آن حمایت جریان خاصی برداشت نشود وظیفه اصلی ما برگزاری انتخابات سالم است.

رحمانی فضلی با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: در ۲۰ ماه گذشته توفیقات زیادی در فضای اقتصادی کشور داشته‌ایم و این مسائل سبب شده تا فضای اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و مردم قابل پیش‌بینی و ارزیابی شود.

وی افزود: در حوزه کنترل تورم سال ۹۳ را با رقم ۱۵ درصد پشت سر گذاشتیم که نشان می‌دهد رشد تورم شتابان به ثبات رسیده و امیدواریم امسال نیز کاهش بیشتری داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به مسائل عمرانی در کشور گفت: توانستیم بودجه عمرانی کشور را به رقم ۳۲ هزار میلیارد در سال ۹۳ برسانیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه عمرانی سرمایه‌گذاری‌ها بهبود خوبی داشته است. با این وجود ما با چالش‌هایی در فضای اقتصادی مواجه هستیم. اثر تحریم در نقل و انتقال پول و نفت و تعامل با دنیا هنوز وجود دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: گرچه قیمت نفت کاهش پیدا کرده اما در حوزه‌های مهم اثر نداشته و توانستیم با تخصیص اعتبارات حداقلی سال گذشته را طی کنیم اما یکی از چالش‌های امسال کاهش قیمت نفت است و نباید اجازه بدهیم که در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی اثرچندانی بگذارد این موضوع به اقدامات استانداران بازمی‌گردد که با ایجاد فضای اقتصادی و میدان دادن به بخش خصوصی این خلا را پوشش دهند.

وزیر کشور با اشاره به بحث خشکسالی و اثر آن بر کشاورزی منطقه گفت: موضوع کاهش بارندگی گرچه مساله اقلیمی است اما تاثیرات اجتماعی زیادی دارد. با تدابیر انجام شده مشکلات کنترل شده اما همچنان در حوزه‌های آبریزی بزرگ مشکلات به دلیل خشکسالی وجود دارد اما به دلیل شرایط کشور و نزدیک بودن فضای انتخابات و استفاده از موضوع خشکسالی برای تبلیغات باید فضا به گونه‌ای مدیریت شود که آرامش در جامعه حفظ شده و در مسائل حساس دچار مشکل نشویم.

رحمانی‌فضلی در همایش استانداران سراسر کشور گفت: با نگاهی به همه این اتفاقات به اهمیت سال همدلی و همزبانی پی می‌بریم. در بحث همدلی و همزبانی دولت در یک سو و مردم در سوی دیگر جریان هستند، ما به عنوان دولت باید شرایط مطلوب برای همدلی و همزبانی در کشور را ایجاد کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: باید بر اعمال حاکمیت به گونه‌ای رفتار کنیم که ضعف‌ها را کم کرده و نشاط در جامعه ایجاد شود، تا رضایت‌مندی مردم نسبت به دولت و حاکمیت افزایش یابد، چراکه اعتماد مردم به دولت، همدلی مردم را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: لازم است به گونه‌ای رفتار شود که مردم وقتی به ارگان یا سازمانی مراجعه می‌کنند، حتی اگر قرار است به آنها پاسخ منفی داده شود، با خوشرویی مواجه شوند بررسی‌ها در فضای اجتماعی نشان می‌دهند که در هشت سال گذشته با خلاء اعتماد عمومی زیادی مواجه بودیم. درست است که با تهدیدات منطقه‌ای چالش‌ها و تنش‌های منطقه‌ای مواجه هستیم، اما آنچه برای ما مهم است چالش‌های اجتماعی و ضعف اعتماد عمومی است، برای بهبود این مسئله باید رضایت‌مندی مردم جلب شود.

وزیر کشور تاکید کرد: استانداران باید در این زمینه تلاش کنند؛ چراکه یکی از مسائل تقویت‌کننده شرایط حاکمیت کشور نوع تعامل ملت و دولت و میزان اعتماد مردم به دولت است که امیدواریم با توجه به شعار امسال محقق شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم افزایش وحدت و انسجام گفت: بنا به ماهیت انتخابات با شرایط اجتماعی و سیاسی مواجه هستیم که نتیجه آن در پاره‌ای از موارد در شهرها و استان‌های کوچک و بزرگ منجر به بروز مشکلاتی می‌شود بحث امانتداری دولت، تحریکات، هیجانات و رقابت‌هایی که در برخی موارد به ستیزه‌جویی نیز می‌رسد، در شرایط انتخاباتی تشدید می‌شود و در نتیجه آن به فضای اجتماعی لطمه وارد می‌شود. وزارت کشور و استانداری با توجه به جایگاه اجرایی در زمینه انتخابات و وظیفه تامین آرامش در حوزه سیاسی، باید برای وحدت و انسجام تلاش بیش‌تری نشان دهد.

وی تاکید کرد: مردم باید وقتی اسم فرماندار، استاندار و بخشدار را می‌شنوند، احساس آرامش کنند و بدانند که در مسائل آنها بی‌طرف و قابل‌اعتماد هستند و در مسیر تحقق اهداف ملی حرکت می‌کنند. به همین دلیل در جهت ایجاد وحدت و انسجام باید به سطوح خرد و کلان توجه شود؛ چراکه مسائل خرد می‌تواند به اختلافات دامنه‌دار منجر شود.

وی با اشاره به حادثه مهاباد گفت: در این حادثه یک مسئله شخصی به مسئله اجتماعی بدل شد و اگر تدابیر مسئولان منطقه و نیروی انتظامی نبود و اگر ما از ظرفیت معتمدین محلی استفاده نمی‌کردیم، این مسئله اجتماعی تبدیل به مسئله امنیتی می‌شد. به همین دلیل تاکید می‌کنم یک مسئله اجتماعی با بی‌توجهی تبعات امنیتی به همراه خواهد داشت.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اعتراض بختیاری‌ها به دیالوگی در یک سریال گفت: یک دیالوگ یک دقیق‌ ای وزارت کشور را یک ماه درگیر کرد. اگر تدابیر مسئولان بخش نبود، این مسئله منجر به مسائل امنیتی می‌شد در نتیجه در خردترین مسائل اجتماعی باید با تدبیر کارها مدیریت شود.

وی با اشاره به جایگاه دولت و نحوه تعامل با مردم گفت: دولت تدبیر و امید با تمام توان در حال انجام کار است و در تبعیت از رهبری به جرات می‌توان گفت هیچ دولتی چنین سابقه‌ای نداشته است. با سابقه آقای روحانی، اقدامات و دستوراتی که می‌دهند، هیچ‌گونه مسیر انحرافی در دولت وجود ندارد و با همه فشارهایی که به دولت وارد بوده تمام تلاش ما این است که دولت با حفظ آرامش و ایجاد ثبات در جامعه مردم را همراه خود داشته باشد.

وزیر کشور با اشاره به رقابت‌های سیاسی که گروه‌ها و جریان‌ها با یکدیگر دارند، گفت: برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی گویی دائم در حال رقابت سیاسی هستند که درست نیست. ما تعهد و میثاقی با مردم داریم که براساس آن باید با دولت همکاری کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به حمایت رهبری از دولت گفت: ایشان در همه شرایط ضمن بیان انتقادات و نظرات خود در همه زمینه‌ها از دولت حمایت کرده‌اند. اما برخی از قضاوت‌ها از سوی برخی گروه‌های سیاسی منصفانه و از سر خیرخواهی و مصلحت نیست. مسائل کوچک چنان بزرگ‌نمایی می‌شود که در مقابل عظمت شرایط کشور، رقابت‌های منطقه‌ای و فشارهای بیرونی نمود بیشتری پیدا می‌کند و این‌گونه مسائل فدای موضع‌گیری‌های داخلی می‌شوند و مسئله به جایی کشیده می‌شود که موضع‌گیری‌های داخلی مسئله‌ساز می‌شود.

وی افزود: همچنین افرادی در کشور وجود دارند که در هیچ زمانی با دولت جمهوری اسلامی سرسازگاری نداشتند. این افراد به دنبال سود بادآورده و اهداف سیاسی خود هستند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه این افراد معاند نظام و انقلاب هستند، گفت: معاندین در همه شرایط کشور موضع‌گیری خود را دارند و حتی اقداماتی علیه امنیت ملی انجام می‌دهند.

رحمانی فضلی سومین گروه در جریان‌های سیاسی را افرادی دانست که از سر ناآگاهی وارد فضای سیاسی کشور می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان دولت این است که سیاست‌های نظام در منطقه را پیش ببریم و با این گروه با رفتار قانونی، منصفانه کردن قضاوت‌ها، شکل دادن جریان‌های سیاسی در قالب خانه احزاب ، فعالیت‌های حزبی و رسانه‌های آزاد به گونه‌ای رفتار کنیم که به سمت اهداف کشور سوق پیدا کند. باید از رفتارهای مثبت سیاسی حمایت شود و از رفتارهای غیرمنصفانه این گروه از سر بزرگواری دولت گذشت شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه اگر شرایط کشور به گونه‌ای باشد که مسائل تحت تاثیر موضع‌گیری‌ها قرار بگیرد، با گروه اول که در حال رقابت سیاسی هستند با تعامل مثبت، نگاه مدبرانه و رفتار قانونی برخورد خواهد شد، گفت:  در مقابل معاندین و افرادی که در چارچوب نظام رفتار نمی‌کنند، اقدامات قانونی انجام خواهد گرفت و در مواجهه با گروه سوم تلاش بر مدارا و هدایت آنها به جو صحیح کشور است.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر نظارت بر حوزه اجتماعی گفت: نباید از بیرون به گونه‌ای نشان داده شود که دولت به فکر ملت نیست یا با رهبری زاویه دارد و یا آرمان‌های انقلابی را تضعیف می‌کند. این نوع قضاوت‌ها مربوط به معاندین است. از این رو حوزه روابط عمومی و تبلیغات باید حساس باشد و در هر زمینه‌ای که بستر تحریک افکار عمومی فراهم می‌شود، باید شجاعانه برخورد شود.

وزیر کشور گفت: وقتی رهبری از رفتارهای دولت دفاع می‌کنند، باید آگاهانه از دولت دفاع کرد، همه ظرفیت‌ها را با برنامه‌ریزی درست به گونه‌ای بکار بگیرید که بدنه اجتماعی را همراه خود کنید تا در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی پایگاه خوبی داشته باشید. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تقویت‌کننده همدلی و همزبانی خواهد بود.

 

 

کد خبر : ۲۷۶۳۶۰