هیچ یک از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد امنیت ملی کشور نیستند
رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به تیم مذاکره کننده هستهای ایران تاکید کرد که هیچ یک از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و کارکردهای امنیت ملی ایران نیستند.
به گزارش ایلنا٬ متن کامل پیام سرلشکر فیروزآبادی به شرح ذیل است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
راهبرد استقامت و هوشیاری در مکتب انقلاب اسلامی در برابر گزاره برگ استکباری دغلکارانه آمریکا (فکت شیت)
مقدمه:
دفاع جزیی از هویت یک ملت زنده است... ما زنده و هوشیاریم و از سرمایه عظیم و ارزندهای که پیش ماست (انقلاب و اسلام و نظاممان) غفلت نخواهیم ورزید و از آن دفاع خواهیم کرد. (امام خامنهای عزیز ۲۹/ ۰۸ /۱۳۶۸)
تاریخ تجربیات بشر و نظامهای سیاسی هیچگاه در تعریف عزت، هویت و افتخار یک ملت، صفحهای در جایی برای انفعال و هراس از مقاومت قرار نداده و همواره از اصل دفاع و حفاظت از هویت و منافع ملی به عنوان سرلوحه افتخار و ماندگاری یادکرده است.
ملتی که به دنبال حفاظت از استقلال و عزت، تمدن و حاکمیت تاسیسی خود میباشد نمیتواند خود را فارغ از اصول امنیت ساز و دفاع از ارکان حیات ملی خود در برابر هرگونه تهدید تصویر نماید و آنانی که ملت خود را در وادی سراب وابستگی تصویر و تفسیر میکنند به یقین تصویری واهی و مجازی را میسازند که با کوچکترین موجی از فشار و سرانگشتی از تردید، به راحتی از صفحه تاریخ محو و به فراموشی سپرده میشود.
چه بسا ملتها و دولتهایی که در کشاکش منطقهای و جهانی به همین گونه در دامان تردید و یا انفصال افتاده و ناگهان خود را در گردابهای سیاسی - امنیتی خود ساخته دیده و شکست و سقوط خود را تجربه کردهاند.
چه بسا ملتها و دولتهایی که در شناخت دشمنان و خباثتهای محیطی و پیرامونی خود غفلت و یا به انحراف کشیده شده و بسیاری از فرازهای موفقیت و سربلندی خود را واگذار و تجربیات ذلت باری از سقوط را پشت سر گذاشتهاند.
و چه بسا دولتهای و ملتهایی که در ضرورت ایستادگی، استقامت و هنگامه پایداری، شیرینی موقت آسودگی، رفاه و خوش نشینی را ترجیح داده و به هنگام بیداری از آن خواب گران، از دست دادن بسیاری از داراییها، غرور ملی و تمدنی خویش را شاهد بودهاند و در مقابل صفحات تاریخ ملتهایی را به یاد دارند که در برابر تمامی امواج تغافل و زیاده خواهی دولتهای استکباری با تکیه بر هویت ملی و اعتماد به نفس در برابر مطامع و نفوذ آنان مقاومت کردهاند و توانستند با اتکا بر هوشیاری و وحدت و انسجام درونی خود پلکانهای ترقی و تعالی خود را پشت سر نهاده و احیاگر تمدن خود باشند.
در عرصههای تمدن سازم نیز رهبران و بزرگ مردانی را به یاد میآوریم که در برابر تمامی تهدیدات، تهاجمات و فشارهای گوناگون با درایت و توانمندی و اتکاء به منابع قدرت درونی ملت خود قوام و دیرینگی ملی خود را به عرصههای جهانی کشانیده و اقبال و جذابیت جهانی را پشتوانه تمدنی خود تجربه میکنند.
رهبرانی که عرصههای دفاع و پیشبرد منافع ملت و کرامت بشری را شرط موفقیت در مقابله با شیطان صفتی و تحمیل و زورمداری کسانی دانستند که ارضاء اموال امیال درنده خوی آنها آثار جنایت باری را بر تارک مظلومیت و محرومیت جوامع مستضعف بر جای میگذاشت.
رهبرانی که این موفقیت و توانمندی خود را مرهون به توکل و اتکاء به منبع لایزال قدرت الهی میدانند و در نفحات و آموزهای این قدرت تواناییهای پوشالی قدرتهای بزرگ را در عرصه جهانی به شکست کشانیده و به تعبیری کتاب تاریخ را دگرگون و بازنویسی کردند خدای بزرگ را شاکریم که در پناه ادعیه خاص حضرت بقیه الله الاعظم (سلام الله علیه) جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه دار یک تمدن بزرگ و قدسی با اتکاء بر رهنمودهای رهبر عظیم الشان خود همچنان مسیر سلامت و صحت روابط دولت و ملت خود را شاهد و همچنان در مسیر تداوم تدابیر و فرامین ایشان، شرایط تضمین و تحقق منافع ملی را با صلابت و اقتدار دنبال مینماید، اقتداری که متضمن امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمداری انقلاب اسلامی وام القرای جهان اسلام شده و تمامی ارکان و حافظان این رسالت قدسی را در کنار مولا و فرمانده خود فراهم و تقویت مینماید.
به یقین رمز موفقیت ملت قهرمان و پرافتخار ایران طرد همه شکافها و آسیبهایی بوده است که موجب کاهش توان و سطح تامین و تحقق سیاستهای ملی اعم از سیاست خارجی و امنیت ملی بوده است که آنان را در دفع تهدیدات نظامی و امنیتی موفق و کار آمده کرده و با تکیه بر همین تجربه که در دفاع مقدس موجب سربلندی ملت انقلاب ایران گردید، دگر بار اجازه نخواهد داد که در صحنه منطق از احقاق حق خود در مذاکرات هستهای که به منظور استفاده از فرصتهای حاصله در رفع تهدیدات امنیت ملی شکل گرفته است با فرببکاری توان دفاعی و متعارف جمهوری اسلامی در محاق و در معرض آسیب قرار گیرد.
این براورد نابجا و پرخطای دشمنان ملت بزرگ ایران است که تصور میکنند بر اساس برخی از گمانه زنیهای نابجا میتوانند در برابر تایید حق مسلم این ملت در بهره گیری از توان صلح آمیز هستهای به حریم امن و حفاظت شده منافع امنیت ملی کشور وارد شده و هر گونه حق دفاع در برابر تجاوزگری را از آنان سلب کنند.
شاید تصور میکنند با این خیال خام بتوانند خود را از وضعیت اسفباری که ملتهای منطقه با تکیه بر بیداری ناب اسلامی فراهم آوردهاند نجات دهند و با بمباران و کشتار مردم مظلوم منطقه در سوریه، عراق، لبنان و یمن به ادامه حیات جنایت بار خود ادامه و با فراغبال از بسته شدن بال پرواز انقلاب اسلامی همچنان خود را بر منابع ارزشمند ملی این ملتها صاحب اختیار و محقق قلمداد کنند.
هر چند که مجددا مایلم از تلاش سربازان و ارتش منظم دیپلماسی کشور در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در صحنه نبرد دیپلماسی از هر گونه غافلگیری در برابر حریف مستکبر و پر فریب در صحنه کشاکش مذاکرات سیاسی و هستهای برخوردار داشته و ضمن هشدار چندین مسئله را با مخاطبان گرامی در میان میگذارم.
مسئله دفاع و امنیت ملی در گرو فهم مقاومت و ایستادگی:
امریکاییان بعد از بیانیه قرائت شده لوزان دست به انتشار اطلاعیهای رسمی در بیان مواضع به اصطلاح توافق شده خود در لوزان زده و در این گزاره برگ مدعی گردیدهاند که:
از طریق دسترسی و بازرسی به حوزههای موشکی و تسلیحاتی ایران محدودیتهایی در نظر گرفته میشود.
در ابتدا تصور میشود که این اصل به دنبال قاعده PMD (انحراف کارکردهای هستهای به سمت فعالیتهای تسلیحاتی) میباشد ولیکن با بررسی بیشتر مشخص شد که این اختیارات فراتر از انحراف برنامههای هستهای بوده و با سوء استفاده از رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در حرمت ساخت بمب هستهای خود را به دروازههای امن دفاعی کشور نزدیک کرده تا بتوانند در پناه آن سیاستهای تسلیحاتی و راهبردهای نظامی همچون جنگ از راه دور خود را در نبردهای احتمالی به عنوان عاملی برای چانه زنی و ادامه فشارهای سیاسی – نظامی و یا گزینههای مطرح مقابله با جمهوری اسلامی ایران مطرح و یا به فشارهای اجتماعی وجود چنین فناوری و قدرت بازدارندهای را با تردید مواجه کنند.
اما ملت ما فراموش نکردهاند که غربیها چگونه در طی جنگ تحمیلی و تجاوزات خاورمیانهای خود از همین فناوریها دیوارههای دفاعی کشور را مورد خدشه قرار دادند.
- فراموش نکردهایم که چگونه با موشکهای اگزواست تمامی خلیج فارس و خط انتقال انرژی را ناامن کردند.
- فراموش نکردهایم که چگونه با موشکهای بالستیک شهرها و مردمان مظلوم و بیدفاع کشور را به خاک و خون کشیدند.
- فراموش نکردهایم چگونه با پهپادهای بلند پرواز خود تمامی فضای حساس کشور را ضربه پذیر و مورد جمع آوری اطلاعاتی قرار دادند.
- فراموش نکردهایم چگونه بمبهای بونکر ۱۴ تنی خود را برای حمله به تاسیسات حساس کشور آزمایش و هراس افکنی رسانهای را دنبال کردند.
- فراموش نکردهایم که چگونه با تجاوزات هوایی خود در خلیج فارس و آبهای میهنی، سعی بر ناامن سازی هوایی کشور داشتند.
- فراموش نکردهایم که چگونه با تحریک عوامل پنهان تروریسم و فرقهای خود در جوار مرزها، امکان استفاده از فناوریهای شناسایی علیه آنان را محدود ساخته و با دستیابی مواجه ساختند.
- فراموش نکردهایم چگونه با کوچکترین پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر منافع حقه خویش گزینه نظامی و موشکی و حتی استفاده از سلاح هستهای را علیه ملت قهرمان ایران گستاخانه مطرح و سپس داعیه محدود سازی حق دفاعی کشورمان را نیز آرزو میکنند.
این هوشیاری تاریخی در دفع زیاده خواهیهای دشمن سبب شد که نخبگان علمی و فرزندان انقلابی این ملت با تکیه بر فناوریهای بومی و اعتماد به نفس ملی از آغاز جنگ تحمیلی تاکنون با نثار جان و تلاش و ایثارگری خود حفاظی از امنیت و اطمینان را بر فضای کشور گسترانیدند و هزینههای یک تهاجم نظامی از سوی دشمن را غیرقابل محاسبه نمودند. لذا همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی در استمرار رهنمودهای خود در ادامه مسیر مذاکرات به صلاح دولت و ملت ترسیم نمودهاند به مسوولان و کارگزاران دفاعی و امنیتی ابلاغ فرمودند که:
- به هیچ وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند.
- به هیچ وجه مسوولان کشور ماذون نیستند بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی - دفاعی کشیده راه دهند.
- مطلقا مسوولین نظامی کشور ماذون نیستند به بهانه نظارت و به بهانه بازرسی توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند.
- مطلقا توسعه دفاعی کشور، تواناییهای دفاعی کشور نباید در مذاکره مورد خدشه قرار گیرد.
- به هیچ وجه نبایستی حمایت ما از برادران مقاومتمان در نقاط مختلف در مذاکرات خدشه وارد شود. (نسبت محکم ملت در عرصه نظامی باید همچنان محکم بماند و محکمتر شود.)
فرمانده معظم کل قوا در بخش دیگری از بیانات خود که در جمع مداحان اهل بیت (ع) در بیستم فروردین ماه عنوان فرمودند به نکات مهمی اشاره کردند که ارزشهای امنیت ملی را برجسته و مورد تاکید قرار دادند و در این فرازها نگرانی رهبری معظم انقلاب را از به خطر افتادن امنیت ملی کشور ناشی از اعتماد بیش از حد به دشمن قابل توجه بود.
سعی کردهام در چند گزاره این ضرورتهای توجه به امنیت ملی و انسجام مردم در پشتیبانی از نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی را از لسان معظم له در چند ماه اخیر بیان کنم:
- مراقب باشید لبخند فریبگرانه دشمن به شما را دچار اشتباه و خطا نکند.
- وزارت خارجه یک ارتش منظم دیپلماسی در مساله سیاست خارجی است. دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب یک سازمان مواظب و منظم.
- در صلاحیتهای این سازمان (دیپلماتیک) بدون هوش و مهارت و پایبندی عمیق و صادقانه به آرمانها و اهداف قطعا نمیتواند موفق باشد (هوشمندی راهبردی تامین کننده اقتدار واقعی از سوی دستگاه دیپلماسی است.)
- طرف مقابل اهل فریب، دروغ، عهدشکنی و حرکت در خلاف مسیر صحیح است. نمونه آن صدور بیانیهای چند صفحهای دو ساعت از پایان مذاکرات بود که مخدوش، غلط و در اغلب موارد خلاف واقع بود. (امنیت ملی پدیده هوشیارانه و ضد غافلگیری ملی شکل میگیرد.)
- مساله هستهای بهانه است و آمریکاییها زمانی از خصومت دست برمی دارند که ملت ایران به ملتی منزوی، بیاعتبار و بیاحترام تبدیل شود. (هویت امنیت ملی هر کشور در گرو تامین آرامش و عزت ملی است.)
- ایران امروز به نظر من قدرتمندتر از آن است که بخواهد با کشورهای غربی و آمریکا تن به یک توافق بد بدهد (تمامی تحولات در حوزه مدیریت امنیت ملی میبایستی متناسب باشان قدرت ملی باشد)
- همیشه اعلام کردهایم و گفتهایم که این گفتگو نیست، این تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود. (امنیت ملی، مسوولیت نفی تمامی شرایط تهدید و تحمیل بر فضای ملی کشور است).
عرصه دیپلماسی عرصه لبخند و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود... درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او (ضعف در ادراک تهدید و غافلگیری در برابر ترفندهای او باعث به خطر افتادن امنیت ملی میشود.)
اگر روزی این مساله با عقب نشینی حاصل شود آنها برای ادامه دشمنی با ایران عزیز دهها بهانه دیگر از جمله پیشرفتهای موشکی و مخالف با رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت را مطرح میکنند. (امنیت ملی تابعی از ضریب اطمینان حداکثری در رسیدن به اهداف در مصاف با دشمن حتی در جبهه دیپلماتیک میباشد)
- در پایان این تذکرات و توجهات چندین ماهه ایشان نیل به توافق را متضمن تامین عزت و امنیت جامعه اسلامی میداند و در صورت دسترسی به یک توافق خوب از آن استقبال نموده ولیکن ۶ شاخص اساسی را به عنوان خط قرمز و حفاظت از منابع ملی کشور مطرح میفرمایند:
ضرورت حفاظت از دستاوردهای هستهای
مهمترین ویژگی صنعت هستهای در کشور به زعم فرمایش حضرت امام خامنهای عزیز (مدظله العالی) انفجار علم در نسل جوان و دانشمند کشور بود و قاعدتا باید در مسیر توافق، بتوان به تحکیم و توسعه تحقیقات در زیرساختهای علمی و فناوری حوزه صنعت هستهای پرداخت و با اعمال محدودیتها در این صنعت و به انجماد و رکود کشیده شدن هسته تحقیقاتی این صنعت و غیرفعال سازی آن، شاهد افت اقتدار علمی و آسیب پذیر استقلال و خودکفایی ملی شود که امید است در ادامه مذاکرات این نیاز ملی به عنوان بخشی از منافع امنیت ملی کشور مورد توجه قرار گیرد.
عدم اعتماد به آمریکا به عنوان یک تجربه مستعد تاریخی در دشمنی با ملت ایران
آمریکا از زمان حضور سلطه گرانه خود در کودتای سال ۱۳۳۲ تا زمان تسخیر لانه جاسوسی خود هیچگاه راهبرد دشمنی خود را به راهبرد اعتمادسازی نزدیک ننموده است و همواره با بدعهدی و از پشت خنجر زدن هرگونه از احقاق حقوق ملت ایران را در عرصههای گوناگون با چالش و بن بست سازی مواجه ساخته است و علیرغم نظارتهای مختلف نهادهای بین المللی، با تحریم کشورها و جنگ افروزی خود بیش از چهار مرحله از تحریمهای متنوع جهانی و موضوعی را علیه ملت ایران و نیازهای اساسی آن به اجرا نهاده و آنها را به عنوان یک تهدید علیه روندهای رشد و پیشرفت این ملت فعال نمود.
حال نباید با حریفی که این همه سابقه بدعهدی و شدیدترین توطئههای نظامی - اطلاعاتی و امنیتی را در طول یک سده گذشته علیه فضای جامعه ایران داشته است نمیتوان روندهای امنیت ملی کشور را با اعتمادی بدون پشتوانه و هشیاری تاریخی و انعقاد یک توافق جامع با امکان بازگشت پذیری سریع ایران در صورت بدعهدی حریف دنبال کرد.
لغو کامل و یک جای تمامی تحریمها همزمان با انعقاد توافق جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵
احتمالی جدی و قابل اتکا و ناشی از نقض تعهدات جهانی و بین المللی غرب نشان میدهد که نظام استکباری پس از انعقاد قرارداد نسبت به لغو تمامی تحریمها به صورت همزمان اقدام ننموده و یا به بهانههای واهی و تهدیدآفرین گذشته همچون استفاده از موشکهای بالستیک و یا نقض حقوق بشر و امثالهم مجددا بازگشت تحریمها را دنبال و به اجرا گذارد در حالیکه امنیت ملی کشور نیازمند تضمینهای برگشت ناپذیری تحریمها را ایجاب میکند و این مهم قابل چانه زنی و معامله نیست.
ممنوعیت ورود و نفوذ به حریم امنیتی و دفاعی به بهانه نظارت بازرسی
در گزاره برگ آمریکاییان تاکیدی بر امکان بازرسی بر تسلیحات و صنایع موشکی جهت محدودسازی آن با عبارت «همه جای ایران» آمده است که در ترکیب با قاعده بازرسیهای بدون اطلاع که مورد اتکاء فکت شیت آمریکا، آلمان و فرانسه میباشد، گواه بروز یک نگرانی در انعقاد توافق علیه امنیت ملی کشور باشد که موجب بازرسی تمامی مقرهای نظامی و کلیدی کشور را در معرض آسیب پذیری اطلاعاتی، امنیتی و نظامی قرار دهد.
عدم توقف توسعه علمی و فنی صنعت هستهای در هیچ شرایط
پشتوانهای از نیروهای پرتوان و نخبه داخلی روند توسعه علمی صنعت هستهای را به صنعتی مرزشکن در قیاس با دانش هستهای جهان تبدیل نموده است و بیتوجهی به سرعت رشد این دانش در رقابت با دانش جهانی یا محدودسازی آن به یک مدل ساده و پیش پای افتاده آزمایشگاهی در عین تحریمهای علمی دانشجویان و اساتید در دانشگاههای غرب به معنای به رکود کشانیدن عرصه تحقیق و نوآوری جهادی این عرصه است به گونهای که حتی در بازطراحی قلب راکتور اراک نیز هزینه و تقلیل توانمندی را به دانش موجود هستهای در کشور سپرده و مایل به انتقال فناوری جدید و یا آموزش متخصصان ایرانی را نیز تایید نمینمایند و فرزندان ملت در مذاکرات رویاروی خود نباید این تحقیر و تضعیف ملی را تاب آورده و تحمیل آن را به جامعه علمی کشور پذیرا باشند.
ممنوعیت هر شیوه نظارتی که ایران را به یک استثنای غیرمتعارف در نظارت جهانی
نظارتهای غیرمتعارف و تمکین در برابر فشار دشمن به منظور بازرسیهای تحقیرآمیز و متعارض با عرف نظام و حقوق بین الملل از یک سو و مغایرت با شئون و مصالح امنیت ملی که موجب جریحه دار شدن غرور و عزت ملی شود باید طرد شده و از ورود و پذیرش آن در پروتکل الحاقی و توافقات پیش رو پرهیز کرد و در کنار آن نیز گزارههای پربهانه همچون مشکوکیت بدون هرگونه مدرک مستند و محرز اطلاعاتی نمیتواند بهانهای برای نظارتهای اطلاعاتی، امنیتی و قابل سوءاستفاده کشورهای معارض و دشمن جمهوری اسلامی ایران باید از توافقنامه با دقت و هوشیاری حذف شده، فرماندهان عرصه دیپلماسی به الگوی ضداستکباری جمهوری اسلامی و تاریخ زرین مقاومت و پایداری آن را به عنوان سرسلسله عزت اسلامی مدنظر قرار دهند.
بایستهها و الزامات امنیت ملی در توافقات هستهای
آنچه را که امروز ملت ایران به عنوان آرامش و احساس امنیت خود از آن یاد میکنند مرهون نقش بیبدیل رهبری معظم انقلاب اسلامی و ولایت او بر تمامی ارکان هدایت و تامین امنیت ملی است به گونهای که تحلیل گر موسسه بروکینگز نیز موافقت جمهوری اسلامی ایران را ناشی از نبوغ، ساده زیستی و اتکاء رهبریت انقلاب اسلامی بر کلام الله اکبر است.
تلاش و زحمات رزمندگان و فرماندهان مومن و انقلابی عرصههای دفاع و امنیت و حفظ آمادگیهای همه جانبه آنان در دفع تمامی تحرکات و رفتارهای تهدید آمیز دشمنان را در اجرای تدابیر و فرامین صادره از سوی فرماندهی معظم کل قوا نیز زنجیرههای موفقیت و کار آمدی دفاعی - امنیتی را تکمیل و احساس امنیت را در جامعه مضاعف نموده است.
به یقین موفقیت مذاکرات سخت و سنگین حقوقی و بین المللی بدون اتکاء به نگاه راهبردی و راهنماییهای دقیق، هوشمندانه و قاطع مقام معظم رهبری به طور قطع نمیتواند تامین کننده امنیت ملی کشور و آینده شفاف و اطمینان بخشی در طی مسیر پیشرفت و تعالی علمی و معنوی در جمهوری اسلامی ایران محسوب شود.
حال که فرزندان انقلابی و مومن انقلاب اسلامی پا در این عرصه و مصاف یک نبرد نابرابر دیپلماتیک گذاشته تا حق تاریخی یک تمدن پایدار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت علیه السلام را بازستانند، بدانند و آگاه باشند که گردن آویز افتخار و خدمتگزاری این ملت زمانی به خانواده دلاور سیاست خارجی تعلق خواهد گرفت که احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پناه رهنمودهای رهبری عظیم الشان در مراحل آتی مذاکرات دنبال کنند که فرمودند:
همه مشکل بعد از این است که باید در باره جزئیات بحث و گفتوگو شود... و ممکن است کشور ملت و مذاکره کنندگان را در حصار قرار دهند... امروز اگر شما این حق را به چنگ نیاورید (اگر فریب لبخند دشمن را بخورید) دهها سال ملت ایران به عقب رفته و عقب مانده خواهد شد... باید توجه داشته باشید که آنان در هر دوره از حیات انقلاب اسلامی، برای تضعیف، تغییر و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یکی از حوزههایی که در آن مقطع به عنوان نقطه هدف مدنظر قرار داده بودند تلاش کردهاند و امروز نیز برگ برنده آنان کشانیدن کشور به پای میز مذاکره و تحمیل و فشار بر ملت ایران است.
لذا برخود وظیفه میدانم به عنوان عضوی از خانواده بزرگ و پر افتخار بسیج مقاومت، روحیه پایداری و استقامت این ملت را در تعقیب و تحقق حقوق حقه خود برای جامعهای امن، مستقل و مقتدر در سالهای پیش روی را توجه داده و تامین آن را اساسیترین ماموریت و وظیفه ارتش منظم دیپلماسی در مذاکرات هستهای بیان کنم.
* اصول و مبانی اساسی در ورود به تنظیم سند پایانی:
- عدم غفلت از جنایات و تاریخ شر بار آمریکا در مقابله با عزت، پیشرفت و کرامت مردم ایران.
- عدم نقض، تعدیل و یا تنزیل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست اساسی طی روند توافق با طرف مذاکرات.
- توجه تام به حقوق امنیت ملی کشور و با امکان تعقیب و تامین موفق آن در دو دهه آینده بر اساس مفاد توافقنامه.
- توجه به حفظ استقلال و حاکمیت مادی و معنوی نظام جمهوری اسلامی و ملت قهرمان ایران بر سرنوشت انقلابی و ملی خود در کشور و منطقه.
- توجه به امکان تولید اجماع ملی بر موضوع و مواد توافق در نزد ملت و نمایندگان منتخب و شایسته آنان.
- پرهیز از بروز اختلال و مین گذاری در نقشه راه توافقات و تقویت مسیر رشد و پیشرفت تحقیقات هستهای در کشور.
- به حداقل رسانیدن هزینهها و زمان برگشت پذیری جمهوری اسلامی ایران به شرایط مجدد و نامحدود غنی سازی در صورت عدم توجه هریک از اعضای ۱+۵ به اجرای توافقات.
- اتکاء واقعی به ارزش و قدرت مقاومت و پایداری ملت به عنوان اصل جایگزین در صورت عدم توافق.
- ابتناء نتایج و اهداف مورد انتظار بر سه اصل واقع بینی، آینده نگری و استحکام منافع و مصالح ملی کشور.
- شفافیت در مواد توافق و ضمائم و پرهیز از کلی گویی و الفاظ چند وجهی و منطبق با تمامی ملاحظات امنیت ملی کشور.
* بایستهها و الزامات توجه به توافقات موثر در امنیت ملی کشور
بعد از انتشار گزاره برگ آمریکا که مبتنی بر مطالبات غلط غیر موجه و توافق ناشده بود آقای دیوید آلبرایت در مصاحبهای عنوان داشت که باور نکرده است که ایران چنین امتیازاتی را در مذاکره با ۱+۵ بده و جان برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA نیز شگفتی خود را از دستاوردهای آمریکا در این مذاکره بیان نمود.
در حالی که مسوولان و کارگزاران جمهوری اسلامی نتایج مذاکرات را در قالب بیانیه لوزان، تفاهمی ابتدایی برای طی مسیر مذاکرات منصفانه در آینده میدیدند، انتشار این گزاره برگ نشان از دقت تمامی دست اندرکاران مذاکره در رویارویی با طرفی پرفریب و دغل باز است که همواره تصورات غلط و خیانت کارانهای را از خود بر جای میگذارد.
ظاهرا آمریکا از این گزاره برگ فراتر از یک مصرف داخلی و دلگرم سازی سرمایه اجتماعی خود برنامه ریزی نموده است. نقطه مشترک فیمابین مایکل هادین رییس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا و ایهود باراک نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دلگرم سازی نتایج مذاکره فیمابین دولت اوباما و شرکای بین المللی آن بوده است زیرا بیش از آن چیزی بود که فکر میکردیم میخواهیم و در آن به چیزی برخورد نکردیم که حائز شرایط تحقق اهداف ما نباشد.
به واقع آنچه که در گزاره برگ غرب با بیتوجهی به آنچه خطرات و آسیبهایی را از برای امنیت ملی کشور به همراه خواهد داشت، بیانیه اعلامی در لوزان طرح گردید چه تفاوتهایی را در بر داشته و مقالهای که توسط آقای جکسون دیل در اواخر ماه فروردین منتشر شد برخی از اهداف آمریکا را اینگونه تفسیر مینمود.
به یقین آمریکا در تمامی بندهای مورد توافق در سه افق ۱۰، ۱۵ و ۲۵ سال برنامههایی را تنظیم کرده است که تحولات آینده ایران را در قالب آن پیش بینی و مدیریت نماید. در غیر این صورت چه تضمینی وجود دارد که ایران با آزادسازی صدها میلیارد دلار ناشی از این توافق به سمت سرمایه گذاری بیشتر در امور سایبری و فناوریهای نظامی متعارف و تحقیقات پیشرفته نرفته و بعد از ۱۰ سال خود را به یک ابرقدرت منطقهای و جهانی تبدیل ننماید. اگر سناریوهای این توافقنامه ایران را به سمت تغییر نبرد، تمامی این تلاشها بیفایده خواهد بود.
بزعم این گزارش غرب تصور میکند پرونده هستهای به چند روش میتواند به تغییر معادلات تصمیم سازی در داخل کشور به عنوان یک ابزار فشار و درهم ریختن محیط سیاست داخلی کمک کند که مطلوب نظر آمریکا تامین شود و به تدریج جریان منافع آمریکا را به قدرت نزدیک نماید.
برخی از این هشدار و مقابله سازی در سخنرانی آغاز سال ۱۳۹۴ در حرم رضوی از سوی حضرت امام خامنهای عزیز تحت عنوان توجه به روشنفکری قاجار مآبانه مطرح گردید که میتواند این سیاست آمریکا را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برملا سازد.
بخشی دیگر از این واقعیت را میتوان در سند سیاست خارجی آمریکا در ۲۰۱۲ مشاهده نمود که براساس آن آمریکا بدلیل مشکلات درونی و مالی در درون آمریکا مایل است که مناقشات منطقهای را به یک یا چند کشور قدرتمند منطقهای سپرده و صرفا با مشخص سازی چالشها، به هدایت ظرفیتهای منطقهای و نحوه برخورد با آنها اشاره و مدیریت نماید.
هر چند به نظر میرسد این عملکرد نوعی مدیریت هوشمندانه ضعف غالب و تاریخی بر فضای آمریکاست، ولی این واقعیت را نفی نمیکند که آمریکا وارد دوران ضعف ژئوپلیتیکی خود در جهان شده و مایل نیست که روند افول خود را تشدید و یا ابزار آن را در دسترس دیگران قرار دهد. و فرزندان دیپلماتیک کشور باید بتوانند این عرصه و ناتوانی را درک کرده و امکان حضور آمریکا در صحنه گردانی آینده کشور و امنیت آن را با اتکاء بر زیرکی، قاطعیت و آینده نگری خود به بن بست برسانند.
باید توجه داشت که:
۱ واگذاری حقوق امنیتی کشور به دولتی که نتواند و یا نگذارند به تعهدات خود عمل نماید و با رفتار خارج از اراده او در توافقات تاثیر بگذارد، خطایی نابخشودنی است.
الزام نخست و مهم آن است که در صورت امکان بازگشت تحریمها به هر صورت و بهانهای باید به صراحت با عدم الزام حقوقی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهدات داده شده مواجهه و حق بازگشت به شرایط قبل و اعمال حاکمیت کشور در ادامه مسیر را بلامانع سازد.
۲ ماهیت توافق بگونهای باشد که جمهوری اسلامی ایران بتواند زیرساختهای صنعت خود را در بازگشت پذیری حفظ و نگهداری نموده و برای اعمال حاکمیت خود نیازمند هزینههای سنگین نصب، جابجایی و یا ترمیم عناصر مستهلک شده، نگردد.
۳ غرب باید متعهد گردد که به منظور اجرای توافق و نظارت بر آن از لابیگری و استفاده از گروههای فشار سیاسی و یا هرگونه طرف ثالث در خارج از حکومت به عنوان ابزار فشار، جمع آوری اطلاعات، اتکاء خبری و یا رسانهای پرهیز نموده و این نکته در قطعنامه ابطال مصوبات قبلی در شورای امنیت به صراحت گنجانیده شود.
۴ تمامی قطعنامههای شورای امنیت مبتنی بر تحریم کشور و گنجانیدن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بایستی به صورت شفاف و قاطع، لغو و ابطال شود و در قطعنامه دیگری با حضور تمامی اعضا بر آن تصریح شده و مشروط به رفتار دیگر، زمان مشخص و یا وقوع تعهدی دیگر نباشد و کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پایبندی و اجرای آن متعهد بوده و دارای ضمانتهای عدم نقض باشد.
۵ گزارشهای مبتنی بر راستی آزمایی میبایستی در قالب یک پیوست و صرفا در موضوعات غنی سازی و براساس حوزه توافق و با رعایت اصول حاکم بر حقوق بین الملل در نظارت بر بازرسی تنظیم و به پیوست توافق به عنوان سند رسمی ضمیمه گشته و مشخص گردد مسائل و ابهامات فیمابین آژانس و ایران کاملا حل شده است.
آژانس مجاز نباشد به غیر از موضوعات غنی ساز و امکان مشخص و مربوط و یا بدون مدرک و دلایل متقن و مستند به صرف مشکوکیت و براساس دلایل واهی، سیاسی، جناحی و تحریک شده خود را مجاز به ورود به مناطق و مراکز حساس نموده و یا از اختیارات استثنایی در نظارت و بازرسی برخوردار شود.قاعده و گونه بازرسیهای مزبور بایستی مستند به مواد و مفاد مصرح در حقوق و قوانین بین المللی و پادمان مورد توافق با آژانس باشد.
۶ هیچ یک از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و کارکردهای امنیت ملی کشور همچون برنامههای دفاعی - اطلاعاتی- امنیتی، منطقهای و سیاستهای سایبری و سیاسی کشور تحت عناوینی همچون فعالیتهای مجاز و یا مشابه آن نبوده و هیچ مدل و الگویی را برای تبعیت و یا پیشنهاد نمیتوانند ارائه و مطرح سازند.
۷ هرگونه اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران باید منوط به تصویب مراجع رسمی و قانونی در کشور بوده و آغاز زمان تعهدات منوط به تایید آن از سوی مراجع ذیربط بوده و نقض تعهد و یا رد توافق، هیچ مسوولیتی را در ادامه انجام تعهد، الزام نمیسازد و در همین راستا نیز در صورت تایید تعهدات و تصویب توافق بدیهی است که به اجرا نهادن آن و آغاز تعهدات باید از روزی که تمامی تحریمها توسط شورای امنیت، کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا لغو و ابطال گردد، به اجرا نهاده میشود و فرآینده توقف غنی سازی و برچیدن سانتریفیوژهای M۱IR، ۲IR، ۴IR، ۵IR، ۶IR، ۸IR تحت نظارت آژانس آغاز شود در غیر این صورت عملا دستکاری هر نوع از این زیرساختها و برچیدن آن عملا بازگشت پذیری آن را با هزینههای فراوان و تخریب بسیاری از اتصالات و اجزاء اساسی آن مواجه میسازد.
۸ تعلیق و برچیدن هر یک از زیرساختهای هستهای باید متضمن برچیدن زیرساختهای تحریم توسط ۱+۵ باشد و در صورت اصرار بر تعلیق و نه لغو تحریمها از سوی غرب جمهوری اسلامی ایران نیز باید کلیه توافقات را در سطح تعلیق فعالیتهای هستهای اعم از فعالیت سانتریفیوژها، تعلیق سطح غنی سازی، تعلیق تحقیقات پیشرفته سازی سانتریفیوژها و راکتورها و تعلیق مراکز هستهای مورد هدف همچون قلب راکتور اراک و تغییر کاربری سایت فردو.
۹ جمهوری اسلامی ایران در انتقال دانش هستهای خود به دیگر کشورها آزاد و فاقد هرگونه محدودیت میباشد لذا در انتخاب مشتری و محصولاتی همچون آب سنگین، اورانیوم، تخلیصی، دانش و فرآوری، دانش ساخت و راه اندازی راکتور و اکتشاف معادن و یا دگر فناوریهای وابسته و نیز راه اندازی کنسرسیومهای مشترک و تخصصی صرفا براساس معاهده NPT عمل نموده و ملزم به پاسخگویی در قالب توافق ۱+۵ نمیباشد.
۱۰ هیچ یک از طرفین نمیبایستی عدم توافق در مورد برخی از بندهای مورد بحث را به عنوان ابزار فشار و تحمیل نیات خود بر محیط اجتماعی و رسانهای طرف مقابل استفاده و با حفظ محرمانگی مذاکرات از تحریک اجتماعی محیط مقابل و صفر و یک سازی مذاکرات و متهم سازی دیگری پرهیز شود. با این رویکرد خود را از دام خطاهای محاسباتی دشمن دور نگهداشته و سازوکارهای ضداقتدار طراحی شده از سوی او را در شبکه سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور خنثی مینماییم.
۱۱ پنج کشور مذاکره کننده متعهد گردند تا با جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ساخت و تکمیل سلاحهای هستهای در سطح منطقه همکاری نموده و مقدمات برچیدن کشورهای دارای تسلیحات هستهای و بازرسی بین المللی از مراکز آنان را براساس پادمانهای نظارت بین المللی فراهم سازنذد.
۱۲ کلیه کشورهای متعهد به تامین سوخت مورد نیاز جمهوری اسلامی ملزم گردند که مابه ازاء راه اندازی راکتورهای تولید انرژی تا سقف ۲۰ هزار مگاوات در سطح ملی و یا صنعتی که تضمین تداوم پیشرفت علمی کشور میباشد، آن را در قالب نظارت و بازرسی پادمانهای مورد توافق آماده بارگذاری و بهره وری نمایند.
۱۳ گروه کشورهای پنج طرف مذاکره در صورت نقض تعهد در اجرای توافقات به مثابه طرف واحد محسوب شوند و طرف ایرانی باید از منظر حقوقی بتواند به طور یکجانبه همه تعهدات خود را به دلخواه نادیده گرفته و براساس تشخیص منافع ملی خود عمل کند.
۱۴ کلیه مواد و تجهیزاتی که در توافق ۱+۵ در زمره محدودیت و کاهش میزان و یا عملکرد قرار میگیرند، میبایستی براساس نرخ و مبلغ توافقی بین دو طرف در معرض فروش و یا واگذاری واقع شود و عدم واگذاری مبلغ مابه ازاء آن به مثابه آزادی جمهوری اسلامی ایران در فروش آن تحت نظارت آژانس میباشد.
۱۵ به یقین در مذاکرات پیش روی، هیچ شائبه جناحی و یا خاص سیاسی مطرح نبوده و ادبیات مذاکرات براساس امین منافع ملی و حصول فرصت مناسب دیگری در احقاق حقوق ملت ایران است. تنظیم و دنبال میشود لذا دولت خدمتگزار میبایستی از ورود پیامها و رسانههایی که به دنبال دو قطبی سازی فضای فعلی و آتی مذاکرات برای ترسیم فضای آینده منطبق با نیات جناحی و غیرولایی و تحلیلهای نادرست میباشند، خودداری نماید.
۱۶ گروه ۱+۵ در یکی از بندهای توافق خود عدم حمایت کشورها را از اشاعه سلاح هستهای در منطقه اعلام نموده و امکان حمایت از اقدام قضایی و بین المللی علیه دارندگان سلاح هستهای را فراهم و مشروع و قلمداد نموده و از هرگونه اقدام مشابه در راستای خلع سلاح هستهای رژیم صهیونیستی اعلام دارند.
در خاتمه امید دارم که در پناه توافقی شرافتمندانه و عزت آفرین بتوان آزمونی بر عدالت بین المللی در اعاده حقوق انسانی یک ملت باشیم و فرزندان این ملت در تیم مذاکره کننده خصوصا آقای ظریف تمامی خطوط قرمز مورد تاکید را پاس بدارد و با توجه به نمایندگی حساس و سرنوشت ساز خود از سوی ملت ایران، اقتدار و سربلندی انقلابی و باور و پایداری ملی را با برگرفتن صحیح از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای عزیز تحکیم بخشند.
ان الله لایفلج الصالحین
رییس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی»