خبرگزاری کار ایران

زیباکلام با اشاره به نامه ۴۷ سناتور آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام ظریف در استفاده از بند هفت منشور سازمان ملل سنجیده بود

یک پژوهشگر سیاسی گفت: بند هفتم منشور سازمان ملل این اختیار را می دهد که حتی بشود زیر نظر این شورا علیه ایران عملیات نظامی صورت بگیرد.

صادق زیباکلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت بسیار پیچیده هستند و همواره می‌توانند از آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. بند هفتم منشور سازمان ملل این اختیار را می‌دهد که حتی بشود زیر نظر این شورا٬ علیه ایران عملیات نظامی صورت بگیرد٬ بنابراین آقای ظریف حرکت بسیار سنجیده‌ای را کردند که می‌خواهند موضوع ایران از طریق شورای امنیت حل شده و قطعنامه‌ای که علیه کشورمان صادر شده بود٬ غیر قابل اجرا تلقی شود. 

وی در خصوص نامه سرگشاده ۴۷ نفر از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی که به مقامات ایران هشدار دادند هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت و همچنین جواب ظریف درباره اینکه هر توافق احتمالی بین ایران و کشورهای غربی تحت نظارت فصل هفتم منشور سازمان ملل قابلیت اجرایی پیدا می‌کند، گفت: از جمله ستم‌هایی که از طرف رییس جمهور پیشین بر ما نازل شد این بود که پرونده از شورای حکام در وین به شورای امنیت در نیویورک برود بنابراین قطعنامه‌ای که علیه ما تنظیم شده متعلق به شورای امنیت است. 

وی ادامه داد: قطعنامه‌های شورای امنیت بسیار پیچیده هستند و همواره می‌توانند از آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. بند هفتم منشور سازمان ملل این اختیار را می‌دهد که حتی بشود زیر نظر این شورا علیه ایران عملیات نظامی صورت بگیرد٬ بنابراین آقای ظریف حرکت بسیار سنجیده‌ای را کردند که می‌خواهند موضوع ایران از طریق شورای امنیت حل شده و قطعنامه‌ای که علیه کشورمان صادر شده بود غیر قابل اجرا تلقی شود. 

این فعال اصلاح طلب افزود: در نتیجه ما با کشورهای مختلف مواجه خواهیم بود و نه با شورای امنیت و هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید من ملزم به رعایت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هستم. 

زیباکلام خاطرنشان کرد: بنابراین با صحبت درستی که وزیر امور خارجه کشورمان کرده اگر ما بتوانیم چنین قطعنامه‌هایی را در شورای امنیت علیه خودمان غیر قابل اجرا کنیم٬ گام بسیار مهمی را برداشته‌ایم. 

فصل هفت منشور سازمان ملل این اختیار را می‌دهد که علیه کشوری که علیه آن قطعنامه صادر شده است اقدام نظامی شود.

کد خبر : ۲۵۹۲۷۹