خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی:

اتصال ۷۵ درصد از مشاوران املاک به سامانه خدمات دیجیتال ثبتی

اتصال ۷۵ درصد از مشاوران املاک به سامانه خدمات دیجیتال ثبتی
کد خبر : ۱۶۱۸۹۵۵

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سال جاری در سکوی خدمات دیجیتال ثبتی یا همان سامانه کاتب که خدمات ثبتی را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌دهیم به سمت باز طراحی برخی از سامانه‌ها حرکت کرده‌ایم و امیدواریم که در نیمه اول سال ۱۴۰۴ بتوانیم بسیاری از خدمات ثبتی را از طریق سکوی کاتب به مردم ارائه دهیم.

به گزارش ایلنا، محسن طاهریان سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: اولین دستاورد این معاونت در سال ۱۴۰۳ صدور اسناد املاک به صورت الکترونیکی است و در این راستا بیش از ۹ میلیون سند در مخزن اسناد الکترونیکی وجود دارد که باعث افزایش امنیت و جلوگیری از جعل می‌شود همچنین دسترسی سریع و آسان به اسناد را به همراه دارد، دیگر محدودیت‌های زمان و مکان را نداریم و در هر نقطه از کشور می‌توانیم به اسناد مورد نظر دسترسی داشته باشیم.

احراز هویت هوشمند در سامانه کاتب

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سامانه کاتب در واقع یک سکوی خدمات دیجیتال ثبتی است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طراحی شده و تمام خدمات ثبتی در آن به صورت الکترونیکی و غیرحضوری در هر ساعت از شبانه روز به مردم ارائه می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته سکوی کاتب بحث احراز هویت است که به صورت هوشمند اتفاق می‌افتد و هر شهروند ایرانی دارای یک کارتابل است که از آن طریق تمام اموال ثبتی خود را می‌تواند رصد، پیگیری و مشاهده کند و دسترسی داشته باشد.

ارائه بیش از ۴۰ خدمت ثبتی در سال ۱۴۰۳ از طریق سامانه کاتب

طاهریان ادامه داد: در سال گذشته خدمات متعددی در بستر پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی موسوم به کاتب ارائه کرده‌ایم به طوری که بیش از ۴۰ خدمت را در سال ۱۴۰۳ از طریق سامانه کاتب ارائه کردیم که شامل درخواست صدور سند مالکیت المثنی، درخواست صدور سند مالکیت انتقالی، تعویض سند مالکیت دفترچه‌ای، اصلاح ملک، وضعیت ثبتی، تفکیک عرصه و… است که قبلا متقاضیان و شهروندان برای هر کدام از این خدمت‌ها بایستی حضوری به واحدهای ثبتی مراجعه و درخواست‌های خود را ارسال می‌کردند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دادند تا بتوانند یک خدمت خوب دریافت کنند. اگر به هر دلیلی نیاز به حضور متقاضی برای آن پرونده ثبتی باشد از طریق یک پیامک متقاضی را مطلع می‌کنیم که در یک زمان و تاریخ مشخص به واحد ثبتی مراجعه کند.

وی افزود: در سال گذشته سعی کرده‌ایم که سامانه‌هایی که به صورت الکترونیکی هستند ولی مجزا ارائه خدمت می‌دهند را باز طراحی کنیم تا هم از تکنولوژی جدید استفاده کنیم و هم با اصلاح فرایندها نیم نگاهی نیز به مباحث هوشمندسازی داشته باشیم تا بتوانیم خدمات با کیفیت، ارزان و در کوتاه‌ترین زمان ارائه دهیم مثلا بحث تعیین نام در ثبت شرکت‌ها یک فرایند تقریباً زمان بر بود که حدود سه الی چهار هفته طول می‌کشید تا یک نام تایید شود ولی در حال حاضر این خدمت به صورت بر خط ارائه می‌شود و متقاضیان زیر پنج دقیقه می‌توانند مراجعه و درخواست خود را ارائه و نام شرکت را انتخاب کنند که به صورت هوشمند به آن‌ها پاسخ داده می‌شود که این نام قابل قبول است یا خیر. اگر قابل قبول نباشد به صورت هوشمند سامانه نام جدید پیشنهاد می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نام شرکت انتخاب شود.

پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سال گذشته در بحث کسب و کارها پلمب دفاتر تجاری را داشتیم که یک فرایند سنتی، زمان بر و غیر شفافیت بود در حال حاضر این خدمت را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهیم و تمام کسب و کارها می‌توانند دفاتر خود را به صورت الکترونیکی ثبت و پلمب کنند.

۷۵ درصد از مشاوران املاک به سامانه کاتب متصل هستند

طاهریان عنوان کرد: اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سال ۱۴۰۳ تکالیف متعددی را برای سازمان ثبت به همراه داشت که می‌توان آن‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرد، در دسته اول سازمان ثبت تکالیف دارد به محض لازم اجرا شدن قانون یعنی از ۳ تیر ۱۴۰۳ خدماتی را به مردم ارائه دهد و دسته دوم تکالیفی هستند که قانون گذار برای سازمان ثبت تعیین کرده است. براساس دسته اول سازمان ثبت اسناد ۳ تکلیف برعهده داشت که اولین تکلیف ایجاد زیرساخت لازم برای اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد سازمان بود که در همان تاریخ مقرر این زیرساخت لازم را برای مشاورین املاک فراهم کردیم و بیش از ۱۴۷ هزار مشاور املاک دارای پروانه تخصصی داریم که این شرایط برای آن‌ها فراهم است و در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از مشاوران املاک به سامانه کاتب متصل هستند و می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: تکلیف دوم ایجاد زیر ساخت لازم برای ثبت پیش‌نویس قرار داد از طریق مشاورین املاک بود که این مهم هم انجام شد و بیش از ۳۵۰ هزار پیش‌نویس به ثبت رسیده که مردم و مشاوران املاک میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و پیش نویس‌هایی که راجع به اسناد ۳ تیر ۱۴۰۳ به بعد است را در اختیار مشاورین املاک قرار دادیم. تکلیف سوم بحث زیرساخت لازم در دفاتر اسناد رسمی مطابق با ماده ۲ بود یعنی قرارداد خصوصی افراد را بتوانیم در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنیم که این مهم هم اتفاق افتاد و در حال حاضر در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: براساس دسته دوم یک سری تکالیفی داشتیم که به موجب آن حداقل یک سال فرصت داشتیم یک مورد بحث قراردادهای یکسان و یا قراردادهای خودکاری به موجب تبصره ۲ ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول بود که طراحی و پیاده‌سازی اولیه آن انجام شده و در بیش از ۲۰۰ بنگاه و مشاور املاک نیز پایلوت شده تا ایرادات موجود را برطرف کنیم. امیدواریم سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که ما نیاز داریم سرویس‌های الکترونیکی و برخط به ما ارائه دهند تا بتوانیم این قراردادهای یکسان را در اختیار مردم و مشاوران املاک قرار دهیم.

ارائه سرویس بر خط توسط دستگاه‌ها و ارگان‌های دارای تکلیف در راستای راه اندازی سامانه ثبت ادعا

وی افزود: تکلیف دوم که در این راستا داریم بحث سامانه موضوع ماده ۱۰ یا سامانه ثبت اسناد عادی موسوم به سامانه ثبت ادعا است که سازمان تاکید دارد یک سامانه‌ای را طراحی کند تا مردم تمام املاکی که در تصرف آن‌ها است، مالکیتی دارند ولی سند رسمی ندارند بتوانند ادعای خود را در آن ثبت کنند تا سازمان ثبت بررسی‌های لازم را انجام دهد و فرایند قانونی را طی کند و منجر به صدور سند شود این سامانه نیز جزو تکالیف مهم و کلیدی است که بحث تحلیل و شناخت آن تمام شده و فاز اول سامانه نیز تقریبا رو به اتمام است. امیدواریم که دستگاه ها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که تکلیف دارند سرویس بر خط در راستای راه اندازی این سامانه به ما بدهند به تکالیف خود در زمان مقرر عمل کنند و این سرویس‌ها را به موقع در اختیار سازمان ثبت قرار دهند تا بتوانیم این سامانه را نیز به شکل مطلوب راه اندازی و بهره برداری کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

افزایش و باز طراحی بسیاری از خدمات الکترونیکی سکوی کاتب در سال جاری

طاهریان با اشاره به اهداف این معاونت در سال جدید بیان کرد: در سال جاری در سکوی خدمات دیجیتال ثبتی یا همان سامانه کاتب که تمام خدمات را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌دهیم به سمت باز طراحی برخی از سامانه‌ها حرکت کرده‌ایم و امیدواریم که در نیمه اول سال ۱۴۰۴ بتوانیم بسیاری از این خدمات را از طریق سکوی کاتب به مردم ارائه دهیم مثلا سامانه ثبت آنی یا همان سامانه ثبت الکترونیک اسناد را داریم که برخی از خدمات آن را باز طراحی کردیم و امیدواریم بتوانیم به صورت غیر حضوری به شهروندان ارائه دهیم.

سرپرست معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بحث شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری امیدواریم بتوانیم از طریق باز طراحی جدید و با آن نیم نگاهی که به بحث اصلاح فرایندها در چارچوب قانون و هوشمندسازی داشتیم زمان تاسیس یک شرکت و یا تغییراتی که شرکت‌ها دارند را به حداقل ممکن برسانیم و یک خدمت با کیفیت در راستای حمایت از کسب و کارها به مردم ارائه دهیم. در بحث مالکیت معنوی که مرتبط با ثبت برند، اختراعات، ثبت علائم تجاری و… است امیدواریم در نیمه اول سال جاری بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که خدمات با کیفیت را در مدت زمان کوتاه‌تر به دست مردم برسانیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز