خبرگزاری کار ایران

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایلنا:

توزیع نامتوازن باعث شده استان‌های کم‌برخوردار‌ دسترسی کمتری به اعتبارات و قدرت داشته باشند/ مکران ظرفیت پایتخت اقتصادی شدن را دارد

توزیع نامتوازن باعث شده استان‌های کم‌برخوردار‌ دسترسی کمتری به اعتبارات و قدرت داشته باشند/ مکران ظرفیت پایتخت اقتصادی شدن را دارد
کد خبر : ۱۶۱۱۷۴۸

توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری و تقویت اشتغال‌زایی اولویت‌های سال ۱۴۰۴ است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که زمینه توسعه نیافتگی استان را فراهم کرده است، توزیع نامتوازن در قالب ساختار مدیریتی فربه است که موجب شده استان‌های کم برخوردار‌تر دسترسی کمتری به اعتبارات و قدرت داشته باشند که در همین راستا و در ستاد ملی توسعه استان در سال جدید، به اولویت‌هایی از جمله توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری و تقویت اشتغال‌زایی توجه ویژه خواهیم داشت و در شاخص‌های مختلف برنامه‌های‌هایی تحول گرا و وفاق محور تدوین خواهم کرد.

منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۴ گفت: چالش‌های اصلی استان شامل مسائل اقتصادی، اشتغال، ضعف در زیرساخت‌ها و مدیریت منابع آب است. اما مهم‌ترین مساله‌ای که زمینه توسعه نیافتگی استان را فراهم کرده است، توزیع نامتوازن در قالب ساختار مدیریتی فربه است که موجب شده استان‌های کم برخوردار‌تر دسترسی کمتری به اعتبارات و قدرت داشته باشند که در همین راستا و در ستاد ملی توسعه استان در سال جدید، به اولویت‌هایی از جمله توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری و تقویت اشتغال‌زایی توجه ویژه خواهیم داشت و در شاخص‌های مختلف برنامه‌های‌هایی تحول‌گرا و وفاق‌محور تدوین خواهم کرد. 

وی همچنین درباره موضوعاتی که درخصوص احتمال انتقال پایتخت به مکران در سال گذشته مطرح شده بود، گفت: در خصوص انتقال پایتخت، مکران دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است. اما تصمیم‌گیری در این زمینه نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی دارد. ما باید به زیرساخت‌ها و امکانات موجود در این منطقه توجه کنیم که اتفاقا شرح این مساله توجه ویژه‌ای را به استان جلب کرده است. 

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حقیقت جایگاه دادن به منطقه مکران به‌عنوان پایتخت‌ اقتصادی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای رشد اقتصادی سریع و توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار در کشور خلق کند. انتقال پایتخت به عنوان یک ایده و به مثابه یک حرکت استراتژیک، به‌ویژه با توجه به سیستم جدید تجارت جهانی و چالش‌های حوزه فناوری که کشورهای سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند، می‌تواند نقش تحول‌آفرینی داشته باشد، در حقیقت ما از این ایده بهره خواهیم برد تا توجهی ملی و حتی بین‌المللی را به این خطه جلب کنیم. 

بیجار درباره تفویض اختیار به استانداران خاطرنشان کرد: به جرائت می‌توانم بگویم که در نخستین نشست اخذ رای اعتماد به من، این مساله را طرح و سپس به عنوان یکی از مصوبات در این نشست ثبت شد، اکنون هم در دیدارهای مداوم با رئیس‌جمهور، برنامه‌های ستاد ملی توسعه استان هم این زمینه ارائه می‌شود، خوشبختانه تمرکززدایی در مدیریت استان در دستور کار ماست و اکنون وزارت راه و شهرسازی بخشی از اختیاراتش را برای پیشبرد پروژه‌های زیربنایی به استان واگذار کرده است. 

وی ادامه داد: ما برنامه‌محور این مسیر را دنبال خواهیم کرد، چراکه سیستان و بلوچستان به عنوان هاب منطقه‌ای قابلیت آن را دارد که در تولید، فراوری و صادرات محصولات نقشی مهم ایفا کند و این مساله مستلزم چابک‌سازی در نظام مدیریتی و تفویض اختیارات ویژه به استان است. تلاش ما تدوین راهبردی برای تفویض اختیارات به استان در تمامی ساحت ادارای و سهولت در تصمیم‌گیری است. 

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین درباره توسعه اقتصاد دریامحور گفت: در راستای توسعه دریامحور، اقدامات متعددی صورت گرفته است، از جمله ایجاد زیرساخت‌های بندری و تسهیل در ارائه خدمات دریایی. برای سال جدید، برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری دریایی و بهره‌برداری از منابع دریایی در دستور کار است. مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به استان به این مساله اهتمام و توصیه ویژه داشته و پیرو نگاه ویژه ایشان و تاکید رئیس‌جمهور در نشست‌های اقتصاد دریامحور حضور یافتم. 

بیجار خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی در حال انجام است که از مهم‌ترین آن می‌توان به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای اشاره کرد که در کنار آغاز به کار منطقه آزاد سیستان اشاره کرد، چراکه سیستان و بلوچستان در توسعه‌ای همه‌جانبه می‌تواند نقشی استراتژیک در کشور برای اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد ایفا کند. 

وی ادامه داد: ۵۴۰ کیلومتر از بندر راهبردی مَکُران در سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. سیستان و بلوچستان در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد و این مساله باعث شده تا این منطقه به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق نامیده شود. حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و به همین جهت برنامه ریزی برای حمایت از صنایع مرتبط با آب از جمله حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، تا انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی در حال انجام است. 

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی و کنشگرا و در نهایت تحول آفرین است چرا که در سطح بالایی نهادها و سازمان‌های زیادی را درگیر می‌کند و این روزها در اولویت کاری دولت چهاردهم نیز قرار گرفته است. اقتصاد دریامحور به عنوان یک ابرپروژه توسعه منطقه‌ای کشور و تبدیل آن به کانون جدید اقتصاد ملی با توسعه زیرساخت‌های بندری، ریلی، لجستیکی و ایجاد سکونتگاه‌ها و شهرهای جدید یکی از اصلی‌ترین راهکارهای پیشنهادی برای گذر از اقتصاد خشکی‌محور تاریخی کشور به اقتصاد دریامحور در آینده نزدیک است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز