محمدجواد لاریجانی:
ساختار مدنی فقط زمان انتخابات و دعواهای سیاسی رشد میکند و بعد فراموش میشود

رییس پژوهشگاه دانشهای بنیادی گفت: ما اصلاً به ساختار مدنی خیلی توجه نداریم فقط زمان انتخابات و دعوای سیاسی این بخش رشد میکند و بعد فراموش میشود در حالی که چرخ دنده های زندگی مدنی خیلی چیز مهمی است و آن هم احتیاج به توسعه دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد لاریجانی در نخستین پیشنشست همایش بینالمللی «حقوق ملت و آزادیهای مشروع» گفت: جمهوری اسلامی یک شی نیست که بگوییم ما ساختیم و تمام شد رفت یک تجربه اجتماعی است یک واقعیت اجتماعی است که اصطلاحاً سوشیال فکت به آن میگویند و تولد دارد، رشد، تطور و تحول دارد بنابراین این یک پدیدهای در حال جریان است.
وی ادامه داد: این پدیده بر این اساس بوده است که ملت تصمیم گرفت بعد از انقلاب یک نظم مدنی سیاسی ایجاد کند که بر اساس عقلانیت اسلامی منبعث از مکتب اهل بیت و ساز و کار دموکراسی و نمایندگی و قانون اساسی باشد. این طرح و این تجربه به طور حقیقی شروع شد و طبیعتاً این موجود اجتماعی در خلأ پیش نمی رود و تطورش در بسترهای واقعیست که الان وجود دارد. البته همان اول که اوایل انقلاب بود تردیدهایی راجع به این پروژه یا راجع به این حرکت مطرح میشود و مرحوم بازرگان و جمعی از یاران آنها میگفتند اصلاً اسلام یک دین مندرس و برای هزار و خوردهای سال قبل است و با دنیای امروز و دنیای علم و تکنولوژی متفاوت است و این توان را ندارد که یک چنین نظم اجتماعی را ایجاد کند بعد گروه دیگر میگفتند که اسلام مندرس نیست اما اسلام برای بخش خصوصی زندگی است و دارای دوگانه خصوصی و عمومی است افرادی مثل جناب آقای خاتمی و جریان اصلاحات عمدتاً معتقد به این موضوع هستند که دین برای بخش خصوصی زندگی است ولی زندگی مدنی باید بر اساس عقلانیت سکولار تشکیل شود البته بیتأثیر از دین نخواهد بود ولی از طریق افراد متدینی که مسئولیت پیدا میکنند. گروه سومی بودند که میگفتند اسلام خیلی خوب است اما مندرس و نمیشود انجام داد.
وی با اشاره به پاسخ امام به این موضوعات گفت: تفکرات دموکراسی از قبل از افلاطون بوده بنابراین سنش از اسلام خیلی بالاتر است و اصلا این مکتب، مکتب مندرسی نیست. در مورد خصوصی و عمومی هم امام فرمودند در تفکر اسلامی مکتب اهل بیت خصوصی و عمومی نداریم بنابراین اینطوری نیست که خط کشی کنیم بین خصوصی و عمومی. پاسخ امام به موضوع سوم یکی از شاهکارهای امام بود و فرمودند خیلی خوب می شود اسلام را پیاده کرد و پای آن ایستاد و هیمنه تمدن غربی نباید ما را بترساند. پس این تجربه که در جمهوری اسلامی شروع شد به این واقعیت اجتماعی منجر شد که ما میتوانیم یک نظم مدنی کاملاً معقول پیشرفته درست کنیم که براساس عقلانیت باشد. عقلانیت اسلامی منبعث از مکتب اهل بیت است و البته مکانیزم دموکراسی نمایندگان در آن وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد: در این چهل و اندی سال هم عملاً توفیقات چشمگیری وجود داشته و ضمناً نکات هم ضعفی هم داریم که نشان بدهد ما به این قسمتها کم توجهی کردیم ما اصلاً به ساختار مدنی خیلی توجه نداریم فقط زمان انتخابات و دعوای سیاسی این بخش رشد میکند و بعد فراموش میشود در حالی که چرخ دنده های زندگی مدنی خیلی چیز مهمی است و آن هم احتیاج به توسعه دارد.
وی تصریح کرد: تجربه اجتماعی جمهوری اسلامی در یک بستر در خلاء نیست امروز مهمترین عنصری که تاثیرگذار است و در آن هستیم مسئله تمدن غربیست تمدن غربی بنای تفکر نظم مدنی مبتنی بر تفکر سکولاریسم است سکولاریسم لیبرال حالا این هم اصول پایه های خیلی جالب و جذاب برای خودش دارد، اتفاقا جاذب بودن این اصول همراه با ناتمام بودنش و ناقص بودنش خودش یک چالش است.
لاریجانی گفت: ما در جمهوری اسلامی با مسائل مختلفی روبرو هستیم که مربوط به نوع آزادیهاست و اینها چیزهایی است که ما هم باید ریشه آن را پیدا کنیم، همچنین راه حل آن را درست پیدا کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در ابتدای انقلاب مرحوم بازرگان می گفت بعضی از احکام اسلام را الان اجرا نکنیم مثل شرب خمر یا رجم امثال اینها را بگذاریم حکومت اسلامی مستقر که شد اینها را اجرا کنیم. چراکه جمهوری اسلامی از روز اول تولدش تحریم شده بود فکر نکنید تحریمها تازه هستند از روز اول تحریم بودیم و من میتوانم لیست تحریمها را یکی یکی شرح بدهم.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حجاب گفت: الان تئوری که وجود دارد این است که جمع زیادی از خانمها نمیخواهند حجاب داشته باشند این پدیده برای حالا نمیگوییم اکثریت ولی جمعیت قابل توجه هستند و معتقدند اصلا چرا باید مجبور باشند که افراد حجاب داشته باشند، البته در فرهنگ غربی یک عنوانی را اختراع کردند به معنی اخلاق عمومی مثلاً در یک مورد در هواپیمای یکی از ایرلاینهای خارجی سال پیش یک خانمی لباس بدی پوشیده بود او را از هواپیما بیرون کردند و یک سال دادگاه او طول کشید نهایتاً دادگاه اعلام کرد که این خانم امنیت و آسایش عمومی را به هم زده است. حالا ما در کشورمان باید یک حدودی داشته باشیم بی حدود که نمیشود در واقع من میگویم حالا حجاب پیشکش ما حدود برهنگی در مجامع عمومی یا جاهایی که دسترسی عمومی به آن هست را داشته باشیم و این بحث آزادی نیست میخواهم بگویم یک مواردی است که ما باید با آن روبرو شویم خیلی موضوعات مربوط به آزادی نیست مربوط به آن شرایطی است که ما در آن داریم زندگی میکنیم.