آیتالله رشاد:
آزادی محقق نمیشود مگر در سایه عدالت

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: از هر زاویه ای بنگریم توحید ارتباط با آزادی و آزادگی دارد و آزادی و آزادگی را باید باهم ببینیم و آزادی محقق نمی شود مگر در سایه عدالت.
به گزارش خبرنگار ایلنا ، آیتالله رشاد (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) در نخستین پیشنشست همایش بینالمللی «حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری آیتالله خامنهای» با موضوع «نسبتسنجی حقوق ملت و آزادیهای مشروع با عدالت» که عصر امروز برگزار شد، گفت: آزادی تکوینی به وجود آدم مربوط می شود اینکه چه کارهایی را می تواند انجام داد اما در آزادی تشریعی به این توجه می شود که تشریعا انسان چه کاری میتواند انجام دهد.
وی ادامه داد: آزادی تشریعی را می توان به دوقسمت آزادی درونی و آزادی برونی تقسیم کرد. آزادی درونی رهایی و آزادی انسان در کشش های درونی و جهات معنوی است که موضوع علم اخلاق و علم عرفان است.
آیتالله رشاد گفت: آزادی برونی به کنش جوارحی و رفتار انسان مربوط می شود اینکه براساس چه ضوابطی انسان رفتار کند و این قسم از آزادی مربوط به علم حقوق است.
وی ادامه داد: ما در اینجا با دو مفهوم آزادی و آزادگی سر و کار داریم. آزادی را به آزادی برونی و آزادگی را به آزادی درونی اطلاق می کنیم. در آزادی برونی گاهی جوارح آدم اسیر است یعنی آزادی عمل ندارد و گاهی جوانح آدم اسیر است یعنی آزادی بیان ندارد. آزادی و آزادگی دو مقوله از هم جدا نیستند یعنی آزادی که بدون آزادگی درونی باشد قطعا به آزادی لطمه خواهد زد و از اضرار به خود تا اضرار به دیگران مرتکب خواهد شد. در اسلام آزادی و آزادگی دو روی یک سکه هستند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: یک اصل اساسی در آزادی این است که نمی توان آزادی را از آزادگی جدا کرد و هر یک بدون دیگری ناقص بوده و تحقق پیدا نمیکند.
وی با اشاره به عنوان این نشست یعنی آزادی مشروع و نسبت آن با حقوق و رابطه این دو با عدالت گفت: آزادی حق است و تکلیف هم میآورد یعنی چون فرد آزاد است مکلف است اگر صاحب تشخیص نمیبود انسان نمیتوانست مکلف باشد. اساسا هر حقی تکلیفی را به دنبال دارد و هر تکلیفی حقی را در خود داشته است. بنابراین آزادی و حقوق دو روی یک سکه هستند و عدالت انجام حق است و بزرگترین تکلیف انسان است.
آیتالله رشاد خاطرنشان کرد: قاعده لاضرر یک قاعده پرکاربرد در آزادی و حقوق است. حتی وقتی خدا را عبادت می کنیم باید حرانه عبادت کنیم یعنی آزادی در عبادت هم مهم است. از هر زاویه ای بنگریم توحید ارتباط با آزادی و آزادگی دارد و آزادی و آزادگی را باید باهم ببینیم و آزادی محقق نمی شود مگر در سایه عدالت.