نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس؛
سیستم آموزشی ناکارآمد، سلامت رزیدنتها را به مخاطره انداخته است
ابراهیمپور نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نارضایتی رزیدنتها از وضعیت خود را ناشی از مشکلات سیستم آموزشی ناکارآمد و فشارهای ساختاری دانست و گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، رزیدنتها به عنوان بخش حیاتی نظام درمانی شناخته میشوند و برای آموزش آنها سرمایهگذاریهای جدی صورت میگیرد؛ اما در ایران، متاسفانه نظام آموزشی پزشکی بیشتر بر مبنای بهرهکشی از نیروی انسانی و فشار کاری استوار است.
به گزارش ایلنا، فرشاد ابراهیمپور نورآبادی، در واکنش به انتشار فیلمی از وضعیت ناخوشایند رزیدنتها در بیمارستان شهدای تجریش، گفت: این فیلم نشاندهنده فشار و تحقیر رزیدنتها در برابر برخی اساتید است، متاسفانه شاهد چنین شرایطی در بیمارستان شهدای تجریش بودیم که نمایانگر یک بحران جدی در نظام آموزش پزشکی کشور است.
نماینده مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی، افزود: این تنها یک مورد خاص نیست و بسیاری از رزیدنتها در سراسر کشور با چنین مشکلاتی مواجهاند. در واقع، فشار بیوقفه، تحقیرها و شرایط کاری نامناسب باعث شده که بسیاری از پزشکان آینده احساس کنند در حال از دست دادن سلامتی روانی و جسمی خود هستند، این وضعیت بهویژه برای رزیدنتهای سال اول که هنوز در مراحل ابتدایی یادگیری قرار دارند، بسیار دردناک است.
سیستم آموزشی ناکارآمد نارضایتی رزیدنتها
نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نارضایتی رزیدنتها از وضعیت خود را ناشی از مشکلات سیستم آموزشی ناکارآمد و فشارهای ساختاری دانست و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، رزیدنتها به عنوان بخش حیاتی نظام درمانی شناخته میشوند و برای آموزش آنها سرمایهگذاریهای جدی صورت میگیرد؛ اما در ایران، متاسفانه نظام آموزشی پزشکی بیشتر بر مبنای بی توجهی به نیروی انسانی و فشار کاری استوار است تا آموزش با کیفیت. این فشارها نه تنها سلامت رزیدنتها بلکه کیفیت درمان و خدمات پزشکی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
بازنگری اساسی در نظام آموزش پزشکی کشور مهمترین اصل در حل مشکلات رزیدنتها
ابراهیم پور بازنگری اساسی در نظام آموزش پزشکی کشور را مهمترین اصل در حل مشکلات رزیدنتها دانست و گفت: باید از فشارهای غیرضروری بر رزیدنتها کاسته شود و برای آموزش آنها شرایط بهتری را فراهم کنیم. در کشورهای پیشرفته، برنامههای آموزشی برای رزیدنتها به گونهای طراحی میشود که بهطور متوازن از فشارهای کاری و آموزش عملی بهرهمند شوند. به فرض مثال، در بسیاری از کشورها، رزیدنتها بخشی از زمان خود را به آموزشهای عملی تحت نظارت دقیق میگذرانند و این کار به بهبود کیفیت خدمات درمانی کمک میکند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: باید از سیستمهای حمایتی روانی برای رزیدنتها استفاده کرد، در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، پشتیبانی روانی برای پزشکان در حال آموزش از اهمیت ویژهای برخوردار است و این امر در کاهش فشار روانی و جسمی آنها تأثیر زیادی دارد. ما نیز باید این روند را در ایران به عنوان یک ضرورت جدی در نظر بگیریم.
ابراهیم پور با تاکید بر اینکه سیستم حمایتی از رزیدنتها باید وجود داشته باشد، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته همچون آلمان، کانادا و ایالات متحده، سیستم آموزشی پزشکی به گونهای است که علاوه بر تأکید بر آموزش علمی، به سلامت روانی و رفاه رزیدنتها نیز اهمیت ویژهای داده میشود، آنها معمولاً به صورت گروهی و در شرایط محیطی مناسب تحت آموزش قرار میگیرند و ساعات کاری به گونهای تنظیم میشود که سلامت آنها آسیب نبیند،همچنین، در این کشورها، وجود مشاوران و سیستمهای حمایتی برای کمک به پزشکان در مواجهه با فشارهای روانی در نظر گرفته شده است.
نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی به وضعیت رزیدنتها، اظهار داشت: متاسفانه نهادهای آموزشی بیشتر بر کمیت کار و بهرهبرداری از نیروی انسانی تمرکز دارند و توجه کمتری به کیفیت آموزش و رفاه این گروه از دانشجویان دارند. این مسئله باید در دستور کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قرار گیرد و اقدامات عملی برای بهبود شرایط انجام شود.
ابراهیم پور در پایان خاطر نشان کرد: اگر میخواهیم یک سیستم بهداشتی و درمانی کارآمد و پایدار داشته باشیم، باید از پزشکان و رزیدنتها بهعنوان سرمایههای اصلی این سیستم حمایت کنیم. این حمایتگری نه تنها در قالب افزایش امکانات آموزشی و کاهش فشار کاری، بلکه از طریق ایجاد سیستمهای حمایتی روانی و اجتماعی نیز باید باشد. جامعه پزشکی بداند که این تغییرات برای حفظ کرامت انسانی و همچنین ارتقای کیفیت خدمات درمانی ضروری است.