در صحن مجلس؛
طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت تصویب شد
نمایندگان با جزئیات طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت موافقت کردند.
به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سهشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت، با ماده واحده این طرح، با ۱۹۷ رای موافق، ۲۷ رای مخالف، یک رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در نشست علنی موافقت کردند.
بهزاد پورسید، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با اشاره به طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت، گفت: در جلسه گذشته کلیات طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت به تصویب رسید. این اولین تجربه در جمهوری اسلامی بعد از ابلاغ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری از سوی مقام معظم رهبری بوده است و این افتخار مجلس شورای اسلامی هست که اولین قانون جامع در کشور را به تصویب میرساند.
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان حدود ۱۴۱۶ عنوان قانونی داشتیم. مجلس در سال ۹۹ طرح قوانین و احکام نامعتبر حوزه سلامت را تعیین تکلیف کرده بود و حدود ۱۲۲۳ قانون معتبر مورد شناسایی قرار گرفت که در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شد. الان با تصویب این قانون شما ۱۹۳ قانون موجود و معتبر در کشور را که ناظر بر حوزه بهداشت درمان بود را در یک قانون جامع جمع کردهاید. به لحاظ احکام اگر بخواهیم این را توضیح بدهیم، درحال حاضر شما نمایندگان ۱۳۸۴ حکم قانونی را در یک فهرستبندی موضوعی ساماندهی کردهاید.
پورسید تاکید کرد: در این قانون، نام برخی از قوانین و احکام تغییر کرده است و اگر شما این اسامی را تغییر و یا حذف بفرمایید، نظمی که الان در این قانون جامع در واقع تدوین شده است عملاً به هم خواهد خورد.
علیرضا سلیمی در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد پیشنهاد حذف طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت گفت: برخی از اصطلاحات ماهوی در احکام قانونی آمده و منظور از تبدیل اصطلاحات و اصلاح برخی از عناوین ماهوی است، باید این عبارات را اصلاح و چنانچه اشکالاتی وجود داشته باشد آن را رفع کنیم، این موضوع به طور مرتب در مجلس تکرار و موجب به حاشیه رفتن مجلس میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس با این بند به شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه میدهد قوانینی که مصوب کرده است و با رأی موضوعیت پیدا میکند را رسمیت ببخشد و چنانچه امکان دارد عناوین در قوانین موخر آمده تغییر کند و حفظ شان و حیثیت مجلس باید برای ما مهم باشد.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به نماینده مردم تهران گفت: این موضوع از جمله مصوباتی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشود، به طور روشن مصوباتشان در حکم قانون است ولی قانون نیست. یعنی آن مصوباتی که در حکم قانون در آنجا تصویب میشود را شورای عالی انقلاب فرهنگی باید را به مجلس منتقل کند تا ما در مجلس آنها را بررسی و دنبال کنیم تا تبدیل به قانون شود؛ ممکن است مجلس هم نظراتی داشته باشد ولی شما میدانید، نباید مغایر با سیاستهای ابلاغی عمل کنیم و با توافق آنها تغییرات را اعمال خواهیم کرد و میپذیریم و اگر مانند اکنون که ما مصوباتی داریم که مغایرت با سیاستهای کلان دارد؛ ما میگوییم اینها در شورای نگهبان مغایر است، ما خودمان نیز قبول داریم که با سیاستهای کلی مخالف است اما برای آن دو سوم رأی میخواهیم پس آن موضوع حتما ما آن را رعایت میکنیم؛ مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید کردند، و بر اساس قانون اساسی فقط مجلس حق قانونگذاری دارد.
براساس این گزارش، در ماده واحده این طرح آمده است؛ در اجرای بند ۱۰ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری، احکام قانونی معتبر در موضوع سلامت، با عنوان «قانون جامع سلامت» به شرح پیوست (۱)، اعلام میشود.
تبصره ۱- فهرست قوانین و احکام قانونی که با انتقال به قانون جامع سلامت از قوانین مربوط حذف شده به شرح پیوست (۲) است.
تبصره ۲- احکام قانونی اعمال شده در قانون جامع سلامت به شرح پیوست (۳) از قوانین مربوط حذف میشود.
تبصره ۳- قوانین و احکام قانونی مندرج در پیوست (۴) منسوخ اعلام و به فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت مصوب ۵/۸/۱۳۹۹ الحاق میشود.
تبصره ۴- تغییرات ناشی از مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیگر الزامات قانونی و مواردی نظیر اصلاحات نگارشی، رسمالخطی و املایی، جایگزینی واژگان و اصطلاحات بیگانه یا مهجور، جایگزینی نام دستگاهها، اصلاح تاریخ به هجری شمسی، تصحیح ارجاعات و جایگزینی اختصارات در قانون جامع سلامت، به شرح پیوست (۵) این قانون است.
تبصره ۵- در تمام مواردی که در «قانون جامع سلامت» به قوانین یا احکام قانونی دیگر ارجاع شده است، منظور قوانین یا احکام مذکور با آخرین اصلاحات و الحاقات آنها است.
تبصره۶ - تبویب و درج قوانین و احکام قانونی در «قانون جامع سلامت» و تغییرات ناشی از آن، تنها به منظور تنقیح و تدوین انجام شده و فاقد اثر ماهوی و تفسیری مستقل از آن قوانین و احکام قانونی است.
تبصره ۷- مصوبات و احکامی که مرجع وضع آنها مجالس قانونگذاری نیست یا بهصورت آزمایشی یا موقت وضع شده، در قانون جامع سلامت، با شناسههای زیر مشخص شده است:
۱-قوانین برنامه با شناسه (بر.) با ذکر تاریخ اعتبار قانون مگر در مورد احکام دائمی
۲-قوانین آزمایشی با شناسه (آز.) با ذکر تاریخ اعتبار قانون مگر در مورد احکام دائمی
۳-قوانین بودجه با شناسه (بج.) با ذکر تاریخ اعتبار قانون مگر در مورد احکام دائمی
۴-مصوبات موضوع بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی که به عنوان قانون تصویب شده است (حل.)
۵-مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی (مص.)
۶-آییننامههای قانونی مصوب کمیسیونهای مشترک مجلسین قبل از انقلاب (آن.)
تبصره ۸- ماده ۱۱۴۱-۲۶ قانون جامع سلامت به شرح زیر به تصویب میرسد:
« ماده ۱۱۴۱-۲۶- فرهنگستان علوم پزشکی بر اساس اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اداره میگردد»
تبصره ۹- اصلاحات ماهوی در احکام قانونی زیر برای درج در قانون جامع سلامت، به شرح زیر اصلاح و جایگزین میشود.
۱. در ماده ۵ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ۳/۳/۱۳۶۷ عبارت «به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به عبارت «که رئیس آن از میان اعضای فرهنگستان به پیشنهاد رئیسجمهور و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی و با حکم ایشان برای یک دوره چهار ساله انتخاب میشوند،» اصلاح و حکم یاد شده به ماده ۱۱۴۱-۲۵ قانون جامع سلامت منتقل میشود.
۲. در ماده ۱۴ قانون بهداشت شهری مصوب ۲۹/۱۱/۱۳۲۹ عبارت «کمیسیون دادگستری و بهداری» و در تبصره ۳ ماد ه ۸ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب ۲۲/۰۴/۱۳۴۶ عبارت «کمیسیونهای بهداری مجلسین» و در ماده ۲ قانون مربوط به مواد روانگردان (پسیکوتروپ) مصوب ۰۸/۰۲/۱۳۵۴ عبارت «کمیسیونهای بهداری مجلسین» به عبارت «هیئت وزیران» اصلاح و احکام یادشده بهترتیب به مواد ۲۱۳۱-۶ و۳۱۲۱-۱۳ و ۳۱۱۳-۲ قانون جامع سلامت منتقل میشود.
۳. در تبصره ۵ ماده ۱۸ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۲۹/۰۳/۱۳۳۴، عبارت «در مورد مجازاتهای جنائی یک درجه و در سایر موارد فقط تا نصف مجازات می تواند تخفیف دهد.» به عبارت «با رعایت مواد ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۰۱/۰۲/۱۳۹۲ تخفیف دهد.» اصلاح و حکم یادشده به ماده ۳۱۱۱-۲۹ قانون جامع سلامت منتقل میشود.
۴. در ماده ۱۸ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۲۹/۰۳/۱۳۳۴، عبارت «حبس دائم با اعمال شاقه» به عبارت «حبس درجه یک» و در ماده ۳ قانون مربوط به مواد روانگردان (پسیکوتروپ)مصوب ۰۸/۰۲/۱۳۵۴عبارت «حبس دائم» به عبارت «حبس درجه یک»اصلاح و احکام یادشده به ترتیب به مواد ۳۱۱۱-۲۲ و ۳۱۱۳-۳ قانون جامع سلامت منتقل می شود.
۵. در بند (م) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۸۵ عبارت « قانون هیأت امنای صرفه جویی ارزی به قوت خود باقی است و لغو آن مستلزم ذکر نام بطور خاص است.» به عبارت «لغو احکام این فصل مستلزم ذکر نام بطور خاص است.» اصلاح و حکم یاد شده به ماده (۱۱۲۲-۱۵-بج.) قانون جامع سلامت منتقل میشود.
۶. در ماده ۱ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ۰۹/۰۷/۱۳۶۴ و در بند ۱ و جز (الف) بند ۱۱ و جز (الف) بند ۱۲ و بندهای ۱۵ و ۱۶ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ۳/۳/۱۳۶۷ و ماده ۲ قانون تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی مصوب ۱۶/۰۴/۱۳۵۵ عبارت «بهزیستی» به عبارت «توانبخشی سلامت» اصلاح و احکام یاد شده به ترتیب به ماده ۱۱۱۱-۱ و بندهای ۱ و ۱۲ و ۱۵ و ۲۱ و ۲۳ ماده ۱۱۱۲-۱ و ماده ۱۱۱۲-۵ قانون جامع سلامت منتقل میشوند.
۷. در تبصره ۳ ماده ۱ قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب ۱۲/۰۲/۱۳۷۵ عبارت «کلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی - مصوب ۱۳۳۴» به عبارت «اشخاصی که دارای تشکیلاتی هستند که به هر نام و عنوان با اجازه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده یا خواهد شد و موسسات توانبخشی سلامت موضوع جز ۸ بند (پ) ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۰/۱۱/ ۱۳۹۵» اصلاح و حکم یاد شده به ماده ۱۱۳۲-۴ قانون جامع سلامت منتقل میشود.