در دومین نشست کمیته اجتماعی و فرهنگی کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد؛
۴۳ درصد ساختمانهای دانشگاههای پایتخت تخریبی است/ضرورت اختصاص ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه هوش مصنوعی
تخریبی بودن ۴۳ درصد ساختمانهای دانشگاههای پایتخت، وجود تنها ۳۰ خدمتگزار در ۱۲۰ مدرسه شهرستان کوچک، ضرورت سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه هوش مصنوعی و سرویسهای غیر بهداشتی؛ تهدیدکننده سلامت دانشآموزان از جمله مسائلی است که در دومین نشست کمیته اجتماعی و فرهنگی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح و بر ضرورت توجه به این مسائل در لایحه بودجه تاکید و یادآور شد که خوشبختانه با تصویب قانون جهش دانش بنیان، منابع جدید و پایداری برای صندوق نوآوری و شکوفایی دیده شد و صندوق طی دو سال گذشته از گردنه سخت عبور داده شد.
به گزارش ایلنا، دومین نشست کمیته اجتماعی و فرهنگی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ریاست عبدالحسین روح الامینی رئیس این کمیته و با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس دانشگاه ازاد اسلامی، معاونان وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، بهداشت و درمان و روسای دانشگاه فرهنگیان، فنی و حرفهای و رییس سازمان سنجش و اعضای این کمیته (بهروز محبی نجم آبادی، مجید دوستعلی و جبار کوچکی نژاد)، سید ابوالحسن مصطفوی عضو کمیسیون آموزش و تلفیق و سید محمدپاکمهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان و تلفیق لایحه بودجه به منظور بررسی وضعیت حوزه آموزش در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۴ در تمامی سطوح مشترک این دستگاهها برگزار شد.
عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته اجتماعی و فرهنگی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آغاز این نشست گفت: ۶ فصل از برنامه هفتم در این کمیته بررسی میشود و باید مباحث آن را پیگیری و برای اجرای برنامه ریزی و به عنوان بازوی نظارتی بتوان از این حوزه برای تحقق برنامه هفتم دفاع کرد.
وی ادامه داد: این ۶ فصل شامل؛ فصل ۱۴ برنامه هفتم در مورد ارتقای نظام سلامت، ۱۵ در مورد ارتقای فضای عمومی، ۱۶ در مورد زن، خانواده و جمعیت، ۱۷ در مورد میراث، فرهنگی و رسانه گردشگری و صنایع دستی، فصل ۱۹ درمورد ارتقای نظام آموزشی و فصل ۲۰ هم در مورد ارتقای نظام علمی و فناوری است و چون هر کدام از این فصلها خود فصل مشبهای است و در جلسه نخست گفتیم دو موضوع در یک جلسه بررسی میشود بنابراین نخستین نشست کمیته را با بررسی حوزه رفاه و سلامت برنامه ریزی کردیم و در این نشست به حوزه نظام آموزشی و علمی و فناوری میپردازیم و در نشست آتی هم مباحث میراث فرهنگی، فرهنگ عمومی و رسانه بررسی خواهد شد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم، ادامه داد: هر کدام از فصول دارای جدول است و در صفحه ۳۵۱ سنجههای ارتقای نظام آموزشی آمده و نیاز است مسئولان مربوطه اعلام کنند که نسبت به اهداف کمی تا پایان برنامه چه وضعیتی وجود دارد و چه تمهیداتی برای آن اندیشیدهاید و اینکه در برش یکساله از برنامه هفتم باید نقطه تمرکزمان در بودجه ۱۴۰۴ بر روی چه اهدافی باشد البته ممکن است یک تا دو تبصره بیشتر نداشته باشیم اما اگر در لایحه بودجه غفلتی شده که باید جبران کنیم در جلسه اعلام شود.
روح الامینی یادآور شد: گر چه تاکید مجلس بر آن است که موضوعات خارج از تکالیف برنامه نباید در بودجه پیش بینی شود.
ضرورت توجه به شیوهها و احکام جدید برای توسعه هوش مصنوعی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که در نشست حضور داشت خواستار ارائه شیوهها و احکام جدید برای توسعه هوش مصنوعی شد و گفت: انجام کارهای بزرگ در حوزه هوش مصنوعی نیاز به پیش بینی احکام جدید و تامین اعتبارات متناسب دارد البته کمیسیونهای تخصصی موضوعات فناوری را با اهتمام ویژه در دستور کار دارند اما انتظار است دستگاهها و مسئولان دعوت شده به جلسه چند کلان مساله اساسی را در این نشستها بیان کنند تا در فصل بودجه و پس از آن در کمیته دنبال شود.
وی افزود: طی هفتههای اخیر با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از نمایندگان استان تهران از پروژههای عمرانی پردیس بازدید کردیم و امکانات خدماتی متناسب از جمله مدرسه در آنجا وجود نداشت البته وزیر در پی حل مشکلات پردیس هستند و مجلس نیز این مهم را در قالب متنی به وزارت راه و شهرسازی تکلیف خواهد کرد.
سهم اندک آموزش، سلامت، رفاه و فرهنگ از بودجه
روح الامینی در ادامه با بیان اینکه مسائل مطرح شده در این نشست دستهبندی و در اختیار سایر اعضای کمیسیون قرار خواهد گرفت، گفت: آموزش، سلامت، رفاه و فرهنگ، علیرغم اهمیت، بخش کوچکی از بودجه را دارا هستند و سهم اندکی دارند و باید در تنظیم قانون دائمی به آنها توجه کرد تا مشکلات این حوزههای با اهمیت نیز حل شود.
جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه این نشست گفت: تورم برنامه در بودجه است و بودجه هم سالانه یک بار ارائه میشود؛ مباحث مطروحه در حوزه آموزش و فرهنگ در بودجه امسال جایگاه مناسبی ندارد و کل احکام بودجه در حوزه آموزش و پرورش تنها دو تا سه ماده است و مباحثی است که در قوانین دائمی وجود دارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، در قانون برنامه آمده که هر دانش آموز سالانه یک بار باید اردوی فرهنگی برود، چرا به این موضوع توجه نمیشود؛ باید ۱۷ میلیون دانش آموز جابجا شود و برای این کار به چند میلیارد منابع نیاز است؛ در حوزه دانشگاه ملی مهارت هم مباحث جدی وجود دارد در قانون برنامه هفتم پیش بینی شده که ۲ دهم واحد درصد ارزش افزوده برای تخریب، بازسازی، مقاومسازی و تجهیزات مدارس آموزش و پرورش به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور و دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و فنی و حرفهای اختصاص یابد و باید کمک کرد این مباحث تبدیل به اعتبار در برنامه بودجه شود.
سرویس بهداشتی غیراستاندارد سلامت دانش آموزان را تهدید میکند
نماینده مردم رشت در مجلس دوازهم، افزود: باید برای سرویس بهداشتی مدارس چاره اندیشی کرد زیرا بخش عمدهای از آنها استاندارد نیستند و سلامت دانش آموزان را تهدید میکند؛ دولت و مجلس بر اجرای برنامه هفتم تاکید دارند اما به آموزش و پژوهش وتحقیقات به درستی توجه نمیشود؛ اینکه برنامه باید در بودجه تحقق یابد صفر است.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ادامه، گفت: تشکر میکنیم که مسائل حوزه اجتماعی و فرهنگی را با دقت در کمیسیون برنامه و بودجه دنبال میکنید و امیدواریم دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد؛ چند مساله مهم است و رئیس جمهور نیز آنها را دربرنامه هفتم سرلوحههای برنامه خود قرار داده و برنامه هفتم مطالبه جدی ایشان است و مجلس هم همین مطالبه را از ما دارد.
سنگینترین تکالیف برنامه هفتم توسعه مربوط به وزارت آموزش و پرورش است
وی با اشاره به شاخصهای برنامه هفتم توسعه، افزود: سنگینترین تکالیف برنامه هفتم توسعه مربوط به وزارت آموزش و پرورش است و در بیش از ۳۷ حکم آموزش و پرورش مکلف به انجام امور شده است و در جداول شاخصهایی بر عهده ما گذاشته شده که بخشی از آنها تکلیف مالایطاق است حتی اگر همه به ما کمک کنند؛ بر اساس کدام منابع میتوانم این شاخصها را در چارچوب برنامه هفتم به هر میزانی تغییر دهم؛ سه بخش مهم حوزه آموزش و پرورش، سازمان نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است که رهبر معظم انقلاب به اندازهای که بر روی دانشگاه فرهنگیان تاکید کردند به آن توجه نشده است.
نباید انتظار تحول در شاخصها و کیفیت را داشته باشیم/ کمبود ۳۰ تا ۴۰ هزار سرایدار
کاظمی یادآور شد: با وجود تمامی مشکلات آموزش و پروش انتظارتحول در شاخصها و کیفیت را هم داریم؛ یک شاخص برنامه هفتم در سازمان نوسازی برای ما تکلیف شده که بر اساس آن باید متوسط سرانه آموزشی را از ۵.۱ به ۶.۱ افزایش دهیم یعنی باید طی ۵ سال ۱۵ میلیون متر مربع فضا بسازم در حالی که بودجه آن را نداریم بنابراین تمامی جداول پیش بینی شده در برنامه هفتم را تحلیل کردیم و بر مبنای این تحلیلها پیشنهاداتی را ارائه خواهیم کرد؛ تقاضا داریم این پیشنهادات را در چارچوب برنامه هفتم توسعه ببینید؛ مشکل کمبود خدمت گزاران و سرایداران آموزش و پرورش یکی از مشکلات جدی ما است و با کمبود ۳۰ تا۴۰ هزار سرایدار مواجه هستیم و این شغل را نمیتوان از صحنه روزگار محو کرد؛ نیاز است حکمی در بودجه برای افزایش حقوق این قشر پیش بینی شود.
بودجه آموزش و پرورش باید عملیاتی و واقعی باشد
وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت نگاه متفاوتتری به حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش باید عملیاتی و واقعی باشد زیرا سالانه با درصد بالایی کسری بودجه مواجه میشویم. البته در سالهای گذشته اتفاقات بسیار خوبی افتاد که از سازمان برنامه و بودجه تشکر میکنیم، تنها بدهی اکنون ما پاداش بازنشستگان است و بدهی جزئی داریم که این موضوع در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه بوده است؛ احکام برنامه هفتم توسعه نگرانی امروز ما است. زیرا برای تحقق این احکام اعتباری دیده نشده است و حداقل باید یک ردپایی از این شاخصها برای وزارتخانه در برنامه ایجاد شود و اعتباراتی در بودجه برای اجرای این احکام دیده شود.
حسین افشین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه نشست گفت: در برنامه هفتم توسعه یکسری شاخص و وظایف برای معاونت علمی و فرهنگی پیش بینی شده است که مهمترین آن بحث شاخص نوآوری است که برای آن رتبه ۴۲ در نظر گرفته شده که اکنون کشور رتبه ۶۳ را دارا است یعنی این شاخص را حدود ۲۰ رتبه باید ارتقا داد و همچنین کشور باید در رتبه صادرات محصولات با فناوری متوسط به بالا و لبه دانشی در منطقه، باید به مقام دوم دست یابد و رشد فروش کالا و خدمات دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی باید ۲۰ درصد رشد کند؛ در بند (ت) ماده ۹۹ معاونت علمی موظف شده در حوزههای نوظهور و فناوریهای نو که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است زیرساخت و توانمندی لازم را انجام دهیم.
برای توسعه هوش مصنوعی به۱۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است
وی ادامه داد: برای اینکه در هوش مصنوعی حرفی برای گفتن داشته باشیم به سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلار نیاز است و اکنون رتبه کشور در منطقه ۲ است و با توجه به سرمایهگذاری سایرین در منطقه، احتمالا سال آینده به رتبه ۴ تنزل یابیم؛ سرمایهگذاری ما در این حوزه کمتر از میزان نیاز و ظرفیت کشور است و با این نگاه و منابع، نمیتوان معجزه کرد زیرا این فناوری هزینه بر و نیازمند زیرساخت است.
افشین یادآور شد: البته معاونت علمی از همه منابعاش برای تمرکز بر هوش مصنوعی استفاده میکند و تا پایان سال خبرهای خوبی در مورد هوش مصنوعی را خواهید شنید.
قاسم احمدی لاشکی معاون پارلمانی آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: هیچ حکمی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای آموزش و پرورش دیده نشده البته صرفا یک بند مبنی بر استفاده از بازنشستهها برای تامین نیروی انسانی آمده است.
وی افزود: سنجههای آموزش و پرورش در فصل ۱۹ برنامه هفتم توسعه مشخص شده و باید به آن دست یابیم؛ در مورد دانشگاه فرهنگیان برای ما تکلیف شده که نسبت دانشجو معلم به هیات علمی طی ۵ سال به ۳۰ نفر برسد و باید زمینه این مهم فراهم شود.
معاون پارلمانی آموزش و پرورش، ادامه داد: موضوع نوسازی مدارس در سه مبحث به صورت شفاف آمده و یکی از مباحث سرانه فضای آموزش و پرورش است که باید تا ۵ سال به ۶.۱ متر برسد و در حال حاضر ۵.۲۸ متر است و ۸۲ صدم متر فاصله داریم و سالانه باید حدودا ۱۶ صدم متر اضافه کنیم و حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تقسیم ۵ساله نیاز داریم همچنین مقاومسازی و نوسازی کلاسهای فرسوده و فاقد معیار لازم باید تا پایان برنامه هفتم به ۸۰ درصد برسد و معیارسازی سامانههای گرمایشی و سرمایشی باید تا پایان برنامه صد در صد انجام شود و تحقق تمامی این موارد نیاز به تامین بودجه دارد.
کلاسهای بیش از ۳۵ دانش آموز باید تا پایان برنامه هفتم به صفر برسد
احمدی لاشکی با انتقاد از کمبود ۴۷ هزار و ۹۰۷ خدمت گذار در مدارس، یادآور شد: در ۱۲۰ مدرسه شهرستانهای کوچک تنها ۳۰ خدمتگزار داریم ضمن اینکه از پرداخت فوق العادهای خاص هم برخوردار نیستند و در برنامه هفتم توسعه به ازای هر خروج در آموزش و پرورش باید یک ورود داشته باشیم و کلاسهای بیش از ۳۵ دانش آموز باید تا پایان برنامه هفتم به صفر برسد در حالی که در حال حاضر ۸۶ هزار و ۳۸۵ کلاس با بیش از ۳۵ دانش آموز داریم.
رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه نشست با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ۱۲ سال متولی بر ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تاکید کردند، گفت: ۱۱۰ هزار دانشجو و ۱۵۰۰ هیات علمی داریم و در ۳۱ استان و ۱۹۹ نقطه کشور فعالیت میکنیم؛ نظام دانشگاه فرهنگیان شبانه روزی است و مدرسههای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر دارد و ۷۰ درصد خوابگاه ها، مدرسههایی است که تبدیل به خوابگاه شدهاند و سرویسهای خوابگاههای دخترانه در حیاط قرار دارند.
وی با انتقاد از اینکه در استان البرز خوابگاههای غیراستاندارد داریم، افزود: در تهران خوابگاه ۱۸ نفره داریم و ۴۳ درصد ساختمانهای دانشگاهها تخریبی و ۳۵ درصد ساختمانها باید مقاومسازی شوند؛ باید ۴ هزار نیروی هیات علمی داشته باشیم اما در حال حاضر ۱۶۰۰ نیروی هیات علمی داریم که ۸۰۰ نفر امسال و سال آینده بازنشسته میشوند؛ بر اساس برنامه توسعه هفتم باید جذب دانشجو به صورت سالانه ۲۵ درصد افزایش یابد و تا پایان برنامه ۱۱۰ هزار دانشجو به ۲۰۰ هزار دانشجو برسد در حالی که برای این میزان تنها یک متر مربع فضا داریم.
برزویی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان ۳۶ درصد فضای آموزشی کشور را دارا است، گفت: پیشنهاد میکنیم برای بحث مقاومسازی اعتبار مناسبی دیده شود؛ در کشور مراکز آموزش عالی بلااستفاده زیادی داریم و نیاز است فضاهای خالی وزارت علوم در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد و مجوز جذب سالانه ۱۵۰۰ نیروی هیات علمی برای دانشگاه صادر شود؛ عمر ساختمانهای دانشگاه بیش از ۴۰ سال است در حالی که عمر ساختمانهای آموزش عالی کمتر از ۲۰ سال است و اگر به دنبال اصلاح تربیت معلم هستیم باید به این مباحث توجه شود.
حمیدرضا خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه با انتقاد از اینکه هیچکدام از فضاهای آموزشی خالی در روستاها از سرانه حذف نشده است، گفت: اگر این سرانه حذف شود شرایط بحرانیتر میشود و هیچ حکمی در برنامه هفتم برای ارتقای سرانه نداریم و به طور قطع عدد خوبی باید در جداول بودجه دیده شود؛ فضای آموزشی ۷۲۰ منطقه آموزشی کمتر از ۲ متر مربع است یعنی بحرانیترین وضعیت را در مقطع ابتدایی داریم.
وی ادامه داد: در پروژههای مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به مدارس توجه نشده و در بودجه ۱۴۰۰.۲ همت پیش بینی شد و برای دستگاهها تکلیف ایجاد کردیم که از محل تهاتر املاک وداراییها و زمینهای در اختیار این کار را انجام دهند؛ حدود ۴۰۰ هزار متر مربع از فضاهای آموزشیمان را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دادیم؛ ۳ میلیارد دلار باید از صندوق ذخیره به ما داده میشد اما در کل ۴ درصد آن محقق شده است؛ طبق برنامه ریزی و برآوردها و مصوبه هیات دولت به هزار هنرستان نیاز داریم که ۴۰۰ هنرستان با بازتخصیص فضاها ایجاد و ۶۰۰ هنرستان هم باید احداث کنیم که هیچ منابعی برای تحقق این مهم در برنامه هفتم توسعه دیده نشد.
ضرورت افزایش حقوق کارکنان نوسازی
خانمحمدی یادآور شد: برای نوسازی و امور فرهنگی و تربیتی هیچ حکمی دیده نشده است؛ سالانه حدود ۲ میلیون متر مربع فضا میسازیم و دو هزار کارمند داریم و اکثر پروژههای سخت در دولت به ما واگذار میشود اما حقوق کارکنان ما کمتر از ۱۵ ونیم میلیون تومان بوده و ضروری است به حقوق کارکنان نوسازی توجه و با حق فنی موافقت شود همچنین طبق برنامه باید ۵۰ درصد مدارس ما هوشمند شود؛ هیچ حکمی در برنامه هفتم توسعه برای هوش مصنوعی دیده نشده است و در گفت و گویی که با کوچکی نژاد داشتیم درخواست کردیم از درآمدهای شرکتها سهمی به ما اختصاس یابد.
حدود ۲۴۵ همت اعتبار برای تحقق احکام برنامه در سال ۱۴۰۴ نیاز داریم
علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش ۴۴.۲ درصد دولت است، گفت: در سال ۱۳۹۲.۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز داشتیم اما اکنون حدود ۱۷ میلیون دانش آموز بدون اتباع خارجی داریم و در مهرماه ۱۴۰۲حدود ۷۵ تا ۷۶ هزار معلم بازنشسته شدند؛ سازمان برنامه و بودجه با تمام توان همدلانه پای کار آمد و به ما کمک کرد اما اکنون در حال ارسال بودجه ۱۴۰۳ با ۱۱۹ درصد به مبادی تصمیم گیری هستیم و سازمان برنامه هم هر ماه به ما ۱۰ درصد بیشتر بودجه میدهد یعنی تاکنون ۱۱۰ درصد بودجه را گرفتیم اما ۲۰ درصد نسبت به عملکرد، کمبود بودجه داریم و به حدود ۲۴۵ همت اعتبار برای تحقق احکام برنامه در سال ۱۴۰۴ نیاز داریم؛ ۱۲.۳ درصد کل بودجه عمومی کشور را برای سال ۱۴۰۴ پیشنهاد دادیم که کسری نداشته باشیم نه اینکه تحول و جهش ایجاد کنیم.
فرهادی یادآور شد: در سال ۸۲ که نسبت به الان ۲۴ هزار مدرسه کمتر داشتیم حدود ۷۰۹ هزار سرایدار داشتیم و اکنون کل نیروهای خدمتگزار و خدماتی ما حدود ۵۱ هزار نفر هستند که حقوق اندکی هم میگیرند و کمبود شدید نیروی سرایدار ما را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ برای افزایش حقوق سرایداران حکم و تبصرهای را در برنامه پیش بینی کردیم که تقاضا داریم کمیسیون تلفیق در این رابطه به ما کمک کند؛ بخش زیادی از هنرستانهای ما برون سپاری است و بدهی ۱۰ساله برون سپاری را با کمک سازمان برنامه و بودجه پرداخت کردهایم که میزان برون سپاری را به صنعت افزایش دهیم؛ تعداد دانش آموزان مقطع متوسطه ما طی ۵ سال آینده ۴ میلیون افزایش مییابد اما مقطع ابتدایی ما مقدار زیادی کاهش مییابد و اگر فکری برای هنرستانها نکنیم هدف برنامه هفتم در مورد حضور ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه دوم در هنرستانها محقق نخواهد شد؛ نیاز است بودجه ما نسبت به عملکردمان برای سال ۱۴۰۴ تصویب شود.
۵۰ درصد ایرانیان در سن ۵۰ سالگی دندان ندارند
بر اساس این گزارش؛ صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه نشست با انتقاد از اینکه نرخ پوسیدگی دندان دانش آموزان در سن ۱۲ سالگی ۲ دندان است، گفت: دانش آموزان در سن ۱۲ سالگی دو دندان ناسالم دارند و رتبه ما در دنیا حدود ۱۰۶ است و ۵۰ درصد ایرانیان در سن ۵۰ سالگی دندان ندارند و تنها راهکار رفع این مشکل توجه به سلامت دهان و دندان در زمان دانش آموزی است.
ستاری فرد با اشاره به اختصاص ۲۷ صدم درصد از محل مالیات برارزش افزوده به حوزه ورزش، گفت: نیاز است سهم آموزش و پرورش از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سیگار به صورت ویژه دیده شود تا بتوانیم مشکلات ذکر شده را مدیریت کنیم.
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در ادامه این نشست یادآور شد: باید به بحث حداقلهای بودجهای بر مبنای واقعیت و راهکارها برای تحقق برنامه توجه داشت و از امکانات و ظرفیتها به خوبی استفاده کرد؛ در حال حاضر میزان دانشجوی مهندسی در کشور به شدت کاهش یافته و ما و دانشگاههای دولتی کارگاههای با ظرفیت خالی زیادی داریم و این کارگاهها را به صورت برون سپاری در اختیار آموزش و پرورش برای استفاده هنرستانها قرار دادیم و در واقع هم کارگاههای ما احیا شده و هم فضای آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار دادیم و باید با چنین اقداماتی مشکلات را رفع کرد.
وی در مورد افزایش شهریه دانشگاه آزاد ادامه داد: متاسفانه دانشجو در دانشگاه آزاد درس میخواند و طرحش را در دانشگاه دولتی میگذراند؛ در بیمارستان خدمات میدهیم و یک ریال مابه ازای این خدمات دریافت نمیکنیم؛ باید بسته آموزش عالی شهریهپرداز در کنار نظام دوم دیده شود.
طهرانچی یادآور شد: بر اساس قانون، بیمارستانهای تامین اجتماعی باید در اختیار سیستمهای آموزشی غیردولتی و دولتی قرار گیرد اما متاسفانه این قانون اجرا نمیشود و اگر اجرا شود نظام تربیت دانشجو با ناترازی جدی مواجه است و باید به این مهم توجه داشته باشیم.
افشین سفاهن معاون پارلمانی وزارت علوم در ادامه نشست، گفت: نقش وزارت علوم در تولید علم بیبدیل است؛ به طور قطع در آینده نزدیک با ناترازی نیروی انسانی مواجه خواهیم شد و اگر تداوم یابد در تربیت نیروی انسانی ماهر با مشکل مواجه میشویم.
مهدی پندار معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه این نشست یادآور شد: در حال حاضر کل اعتبار هزینهای وزارت علوم و دستگاههای زیرمجموعه آن ۵۲.۵ دهم همت است و همچنین درآمد اختصاصی ۱۶ میلیاردتومان و ۶.۳ همت اعتبار تملک دارایی سرمایهای دانشگاهها است که روی هم رفته ۷۵ هزار میلیارد تومان کل اعتبار در اختیار قرار گرفته در آموزش عالی برای سال ۱۴۰۳ است؛ اعتبارات هزینهای در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری و با کسری ۳ هزار میلیارد تومان در مورد تغذیه دانشجویی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: هزینه نیروهای شرکتی حداقل حدود ۴۰ درصد باید افزایش یابد البته در سال جاری با همت مجلس هزار میلیارد تومان به اعتبارات وزارت علوم افزوده شد و بخشی از مشکلات حل شد؛ حدود هزار و دویست میلیارد تومان کسری در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان از سال ۱۴۰۰ داریم و همچنین به ۴۰۰ همت برای تحقق اهداف برنامه نیاز داریم و یکی از مواردی که در برنامه هفتم پیش بینی شده باید رتبه علمیمان را در منطقه حفظ و از ۱۷ به ۱۴ برسیم و دانشجویی باید تربیت کرد که بتواند شرکت دانش بنیان راه اندازی کند و برای زیرساخت هوش مصنوعی به ۴ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و برای حفظ رتبه باید از انتشار مقاله حمایت کرد و برای ثبت مقاله نیز به ۲۰۰ تا ۳۵۰ یورو نیاز داریم؛ هزار میلیارد درآمد پایگاه علم و فناوری ما است و باید به ۴ برابر برسد بنابراین با تمامی این اوصاف باید برای ما ۱۱۳ همت پیش بینی شود و برای نوسازی و بهسازی تجهیزات دانشگاهی ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه یادآور شد: در بند س تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰ تاکید شده که تمامی دستگاههای اجرایی باید یک درصد تخصیصیشان را در حوزه پژوهش هزینه کنند و در واقع پول در اختیار خودشان است و در حوزه پژوهش هزینه میکنند اما شاهد هیچ اتفاقی نیستیم؛ پیشنهاد میکنیم که این بودجه استانی متعلق به خود استانها باشد اما بودجه ملی به صندوق شورای علوم تحقیقات و فناوری واریز شود؛ این بودجهای که هرساله هزینه میشود و بازدهی ندارد نیاز است به صندوق عتف واریز شود
محمدهای امین ناجی رئیس دانشگاه پیام نور در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور با دغدغه مندی مسائل را پیگیری و رهگیری میکند و موضوع آموزش، پژوهش و فرهنگ و فناوری در دانشگاه به خوبی مدنظر قرار میگیرد؛ متاسفانه اعتبارات ما در بودجه سال آینده تنها ۱۸درصد افزایش یافت در حالی که بودجه دانشگاههای دیگر ۲۸ درصد افزایش یافت و این ناترازی باید اصلاح شود و در حوزه توازن هم ۵ درصد از بودجه ما کاهش مییابد؛ حدود ۴۰۰ هزار دانشجو در ۳ مقطع تحصیلی داریم و در مورد عوارض آلایندگی درخواست کردیم یک درصد از این اعتبار به حوزه زیرساخت و تامین وسایل الکترونیک اختصاص یابد.
ساختمانهای مازاد را میتوانیم در قالب تهاتر به آموزش و پرورش واگذار کنیم
وی ادامه داد: آماده همکاری با سایر نظامهای آموزش عالی هستیم و در تفاهم نامهای که منعقد شده قرار شد بخشی از اعضا هیات علمی و بخشی از املاک ما به دانشگاه فرهنگیان منتقل شود؛ ما آماده همکاری هستیم و مراکز و ساختمانهای مازاد را میتوانیم در قالب تهاتر به آموزش و پرورش واگذار کنیم و همچنین میتوانند از آزمایشگاهها و کارگاههای ما استفاده کنند.
غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت در ادامه این نشست ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه برای وزارت علوم تکلیف شده که ۴۰ درصد دانشجویان در تمام زیر نظامها دانشجوی مهارتی باشند و دانشگاه ما اصلیترین دانشگاهی است که این وظیفه را برعهده دارد و از سال جاری شیب ورود به دانشگاه ما افزایش یافته اما سرانه دانشگاه ما با هیچ دانشگاهی قابل مقایسه نیست در حالی که ۷۰ درصد آموزشهای ما عملی است.
وی افزود: همچنین سرانه دانشجوییمان هم قابل مقایسه نیست؛ ۸۰۰ عضو هیات علمی داریم در حالی که باید ۵ هزار عضو هیات علمی داشته باشیم و اگر این تعداد را هم نداشته باشیم حداقل باید به هزار نفر برسد. ؛ ضروری است ۲۷ صدم درصد اعتبارات ارزش افزوده برای دانشگاه ما هم لحاظ شود و پیشنهاد یک و نیم همت را داریم و بر اساس بند پ تبصره ۸ استفاده از بازنشستهها به ما داده شود و در تبصره ۱۶ اعتبارات در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که روح الامینی تاکید کرد که در بند پ تبصره ۸ دانشگاه علمی مهارت هم اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: تجهیز کارگاههای ما باید مدنظر قرار گیرد و پیشنهاد اختصاص ۳ همت برای تجهیز دانشگاه ملی مهارت نیاز داریم.
محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه گفت: ۳ هزار میلیارد تومان برای صندوق در نظر گرفته شد اما محقق نشد؛ خوشبختانه با تصویب قانون جهش دانش بنیان توسط مجلس منابع جدید و پایداری برای صندوق دیده شد و صندوق را طی دو سال گذشته از گردنه سخت عبور دادیم؛ خوشبختانه سرمایه صندوق به ۱۰همت افزایش یافته است و حدود ۷۰ همت توانستیم خدمت ارائه کنیم و با بانکها همکاری نزدیکی داریم.
وی افزود: بر اساس برنامه هفتم تعداد شرکتهای دانش بنیان باید به ۳۰ هزار شرکت برسد اما اکنون ۱۰ هزار شرکت است و نیاز به حمایتهای شدید مالی داریم و باید سرمایهگذاری جدی صورت گیرد تا به این تعداد برسیم همچنین بر اساس برنامه هفتم سهم اقتصاد دانش بنیان از جی دی پی باید به ۷ درصد برسد اما اکنون برآورد یک درصد است و این مهم هم نیاز به سرمایهگذاری جدی دارد همچنین رشد فروش کالاها و خدمات دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی نسبت به سال تصویب برنامه باید ۲۰۰ درصد رشد کند و فروش کل شرکتهای دانش بنیان ۹۰۰ همت است و تا پایان برنامه نزدیک به هزار همت باید فروش محصولات دانش بنیان را داشته باشیم و تامین منابع مالی آن باید اتفاق بیافتد همچنین افزایش سرمایه صندوق نسبت به سال ۱۴۰۲ باید ۱۵ برابر شود.
وی ادامه داد: قوانین خوبی در حوزه دانش بنیان داریم و نیاز به تصویب قانون خاصی نداریم فقط نیاز است تا ۵ سال اجرا و بر اجرای آن نظارت شود؛ موضوع اشتغال یکی از مسائل مهم فارغ التحصیلان دانشگاهی دانش بنیانها است و این مهم در قالب تبصره ۱۵ دیده شده اما در قانون بودجه پیشنهادی، نامی از صندوق نوآوری دیده نمیشود، پیش بینی ما این است که در سال جاری نزدیک به ۷۰ عملکرد داشته باشیم و ضروری است ۱۰ درصد منابع برای دانش بنیان قید شود.
نماینده سازمان سنجش در ادامه تاکید کرد که درخواست اعتبار نداریم، گفت: ماهیت درآمدهای ما از سال ۷۷ اختصاصی بوده اما به منابع عمومی تغییر کرده و در سال جاری هم تحت عنوان درآمدهای اختصاصی ذکر شده اما برنامه بودجه به سختی دارد این را میپذیرد و نیاز است این مهم برای ما اختصاصی بماند چون ماهیت درآمدهای ما اختصاصی است وعمومی نیست.
غلامحسین محمدی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای هم با بیان اینکه ناترازی ما در آموزش مربوط به گذشته بوده و باید اصلاح شود، گفت: اگر به دنبال رشد ۵۰ درصدی اموزشهای مهارتی هستیم باید به این قائل باشیم؛ سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور متولی آموزشهای غیررسمی است و سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر در آموزشگاههای غیردولتی و ۹۰۰ هزار نفر در ۷۰۰ مرکز آموزشی دولتی با نرخ اشتغال بیش از ۳۰ درصد آموزش میبینند؛ بودجه سالانه سازمان ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی آن است و ۹۴ درصد این پول را صرف پرداخت حقوق میکند؛ سال ۸۳ بیش از دو سوم بودجه سازمان ما صرف توسعه زیرساخت میشد اما اکنون ۹۴ درصد آن صرف پرداخت حقوق میشود و سال ۸۳.۵ گروه هدف و در حال حاضر ۱۹ گروه هدف دارد و متوسط عمر امکانات و تجهیزات آن ۲۵ساله است و متوسط حقوق ۱۲ میلیون کارمند ۱۳ میلیون تومان است.
وی افزود: پول توسعه را از دولت نمیخواهیم بلکه از احکام بودجه و مشارکت عمومی و خصوصی جذب میکنیم و نیاز است که دولت حقوق این ۱۲ هزار نفر را افزایش دهد؛ ۵۰ درصد آموزش کشور باید مهارتی شود اما تنها یک درصد بودجه آموزش کشور متعلق به ما است بنابراین نیاز است یک درصد منابع ما به ۲ درصد افزایش یابد.
رامین رحیم نیا، سرپرست مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با انتقاد ازعدم تخصیص منابع لازم برای پرداخت حقوق، گفت: متاسفانه پول کارمندان و اساتید حق التدریس ما را نمیدهند و تنها ۴۰ درصد حقوق استاد تمام وقت جغرافیایی پرداخت میشود در حالی که موظفند ۵۲ ساعت در هفته تدریس کنید؛ سرانه تغذیه دانشجویان بسیار پایین است و نیاز است بودجه بهداشت و درمان جدا دیده شود.
وی ادامه داد: برای اجرای قانون جوانی جمعیت اعتبار گذاشته شده در حالی که نمیتوان مسکن و خوابگاه دانشجویان را تامین کرد، بدهی انباشته شده ۱۰ همتی دانشگاهها را باید حل کرد؛ بدهی انباشته دانشگاههای علوم پزشکی ۹۵ همت و آموزش ۱۰ همت است؛ نیاز است اختیارات قانونی دانشگاهها افزایش یابد؛ برنامه مدیریت نقدینگی در دانشگاهها را در دستور کار داریم و ضروری است توجه به نیروهای هیات علمی و کارمندان مدنظر قرار گیرد. /