خبرگزاری کار ایران

عارف: آماده‌ایم تا سطح مبادلات با ازبکستان را به ۵ میلیارد دلار برسانیم

عارف: آماده‌ایم تا سطح مبادلات با ازبکستان را به ۵ میلیارد دلار برسانیم
کد خبر : ۱۵۴۷۱۹۰

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندهای گسترده دو کشور ایران و ازبکستان و مشترکات دیرینه فرهنگی دو ملت، می‌توانیم «اقتصادهای مکمل» یکدیگر باشیم و سطح همکاری‌های اقتصادی را تا ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، در دیدار معاون اول رئیس جمهور و وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت کشور ازبکستان که صبح امروز (پنج شنبه) برگزار شد، محمد رضا عارف با بیان اینکه در روزهای اخیر، دو دیدار مشترک در سطح سران دو کشور برگزار شده است، گفت: در جلسه ای در عشق آباد، دکتر پزشکیان و رئیس جمهور ازبکستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند، همچنین در دیدار با آقای عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان، به بررسی راهکارهای مشترک برای ارتقاء روابط دو جانبه در همه زمینه ها پرداختیم اما نکته مهم این است که وجه مشترک هر دو دیدار و مذاکره، «گله‌مندی» از سطح پایین مبادلات اقتصادی بین دو کشور بود.

وی با تاکید بر مشترکات دیرینه فرهنگی و توانمندی‌های بالای دو کشور در عرصه‌های مختلف گفت: ما می توانیم «اقتصادهای مکمل» یکدیگر باشیم و باید هرچه زودتر تفاهم نامه‌ها و موافقتنامه‌های امضاء شده برای گسترش همکاری ها، «عملی» شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان آنکه واقعیت آن است که سطح مبادلات چند صد میلیون دلاری در شأن دو کشور نیست، گفت: بر اساس تفاهم نامه ها و توافقاتی که بین دو کشور امضا شده است، سطح مبادلات تا پایان ۲۰۲۴ باید به یک میلیارد دلار برسد اما نخست وزیر ازبکستان پیشنهاد مبادلات تجاری ۵ میلیارددلاری را مطرح کردند که ما هم از آن استقبال می‌کنیم.

عارف خطاب به وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان گفت: با آقای مهندس اتابک، وزیر صمت و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، جلسات مذاکره تخصصی را برگزار و توانمندی های دو کشور در تمام زمینه ها را بررسی کرده و به جمع بندی برسید و آنچه که از نتیجه این جلسات حاصل شود، مورد تأیید دولت ایران است.

وی در ادامه با بیان اینکه اعضای کمیسیون مشترک دو کشور لازم است به چند موضوع مهم توجه داشته باشند گفت‌: مهمترین موضوع آن است که در اولین فرصت، شانزدهمین کمیسیون مشترک را که قرار است کشور ما میزبان آن باشد را برگزار کنید که از نخست وزیر ازبکستان نیز برای حضور در این اجلاس یا هر زمان دیگری که صلاح می دانند، برای جمع بندی و عملیاتی کردن تصمیمات دعوت می کنم و دعوتنامه ای نیز برای ایشان ارسال شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: روسای دو کشور برای ارتقاء سطح مبادلات در زمینه‌های تجاری و همکاری‌های زیربنایی و خصوصا در حوزه «علم و فناوری‌های نوین» تأکید بسیاری دارند و خوشبختانه در این زمینه‌ها تفاهم نامه و توافقات خوبی صورت گرفته است و نیاز است که دو طرف جدی تر درباره عملیاتی شدن آنها گام بردارند.

عارف در ادامه با تاکید بر اینکه برای بهبود سطح روابط تجاری دو کشور، گام اول، استفاده از فرصت تعرفه های ترجیحی و گسترش کالاهایی که مشمول تعرفه های ترجیحی هستند می باشد، گفت: در گام بعدی همکاری‌های بانکی که تسهیل کننده فعالیت بازرگانان است باید مورد توجه قرار گیرد و خواستار آن هستیم که فعالیت بانک صادرات در ازبکستان، مورد حمایت آن دولت قرار گرفته و شاهد توسعه فعالیت های بانکی در آینده باشیم.

وی، همچنین با اشاره به اینکه در اجلاس اخیر اوراسیا، ایران به عنوان عضو ناظر حضورداشته است، گفت: در دیدار با نخست وزیر ازبکستان، حضور مشترک و قدرتمند در بازار اوراسیا را پیشنهاد دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه ‌با بیان اینکه در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری مشترکات بسیار زیادی داریم و باید جایگاه ویژه‌ای برای گردشگری و ارتباطات مردم و تجار دو کشور قائل شویم گفت: «سمرقند و بخارا برای هر ایرانی یادآور اصفهان و شیراز است‌ و باید امکان سفر آسانتر مردم دو کشور فراهم شود».

عارف همچنین همکاری در حوزه های علمی و فناوری‌های پیشرفته، تسهیل رفت و آمد طرفین در سطح مسئولان و مردم و لغو روادید از سوی طرف ازبکستان را خواستار شد و گفت: لغو روادید برای شهروندان ازبکستانی از سوی کشورمان انجام شده است، چون معتقدیم یکی از شروط توسعه روابط دو طرف، رفت و آمد شهروندان و بخصوص تجار است.

وی گفت: امیدواریم در مذاکره با وزیر صمت ایران به تفاهم های خوبی برسید که در اجلاس بعدی آنها را عملیاتی کنیم.

«لذیذ قدرت اف» نیز در این دیدار با تشکر از میهمان نوازی طرف ایرانی و تقدیم سلام رئیس جمهور و نخست وزیر کشورش گفت: با وزیر صمت ایران ‌در زمینه ‌تعرفه‌های تجاری، شیوه پرداخت هزینه کالاها و خدمات، همکاری‌های بانکی، طراحی مکانیسمی برای پرداخت با ارز ملی، یوان چین و یا روبل روسیه، همکاری در زمینه واردات نفت و فلزات، خدمات بیمه ای، تبادل محصولات کشاورزی، گسترش تجارت و شبکه حمل و نقل، استفاده از بنادر چابهار و بندرعباس، همکاری های صنعتی و تولیدات و صادرات مشترک گفتگوهای مفصلی خواهیم داشت.

وی افزود:‌ ما جزو معدود کشورهایی هستیم که امکان صادرات بدون پرداخت مالیات و گمرک در مورد شش هزار و دویست قلم کالا به اروپا را داریم که در صورت سرمایه گذاری مشترک در دو کشور و تولید و صادرات آن می‌توانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان همچنین با بیان اینکه ایران در زمینه فناوری و علوم نوین جایگاه بالایی دارد گفت: خواستار افزایش همکاری‌ در این زمینه هستیم‌ و یکی از محورهای مورد توجه ما استفاده از توانمندی های علمی و فنی ایران است.

«لذیذ قدرت اف»، همچنین با اشاره به تدابیر وزارت خارجه ازبکستان در زمینه تسریع در صدور ویزای شهروندان ایرانی گفت: در مورد لغو روادید در آینده نزدیک تصمیم گیری خواهد شد.
وی همچنین خواستار برگزاری نمایشگاه توانمندی های ازبکستان همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در تهران شد.

وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان همچنین با دعوت از وزیر راه کشورمان برای حضور در اجلاس چهارجانبه وزرای راه چهار کشور ایران، ازبکستان، هند و ترکمنستان گفت: برای توسعه تجارت بین دو کشور نیاز است تا شبکه حمل و نقلی قدرتمندی را از بنادر جنوبی ایران تا کشورمان راه اندازی کنیم که برای رسیدن به این هدف، قصد داریم اجلاسی را در سطح وزرای راه چهار کشور در تاشکند برگزار کنیم.

در این دیدار، عارف همچنین از برگزاری اجلاس ۴ جانبه وزرای راه در کشورهای دیگر یا ازبکستان استقبال کرد و برای بررسی راهکارهای صدورنفت به ازبکستان و همچنین گسترش مبادلات تجاری دو کشور تا سطح ۵ میلیارد دلار و افزایش مبادلات در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و علمی دستورات لازم را صادر کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی دولت جمهوری اسلامی ایران، تلاش می کنیم تا کم کاری های گذشته را در همه زمینه های تجاری، فنی، علمی، اقتصادی و فرهنگی جبران کرده و رابطه دو کشور را به سطحی که دو طرف اعتقاد داریم برسانیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز