خبرگزاری کار ایران

مهمانپرست در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح موضوع جزایر سه‌گانه ارتباط تنگاتنگی با تحولات منطقه دارد/ هر چه مشکلات اقتصادی ما افزایش یابد، مخالفان ما جسورتر و گستاخ‌تر می‌شوند

طرح موضوع جزایر سه‌گانه ارتباط تنگاتنگی با تحولات منطقه دارد/ هر چه مشکلات اقتصادی ما افزایش یابد، مخالفان ما جسورتر و گستاخ‌تر می‌شوند
کد خبر : ۱۵۴۵۷۵۷

تحلیل‌گیر مسائل بین‌الملل گفت: اینکه کشورهای منطقه بر موضوع جزایر سه‌گانه تمرکز زیادی دارند و تلاش می‌کنند از آن به‌عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنند، به‌طور قطع ارتباط تنگاتنگی با تحولات منطقه دارد. ما باید قوی شویم. بخش بسیار مهمی از قوی بودن و داشتن اقتدار در شرایط فعلی به وضعیت اقتصادی برمی‌گردد. وضعیت اقتصادی با کارهای کوچک و اصلاحات جزیی بهبود نخواهد یافت و نیاز به جراحی بزرگ، یک تصمیم‌گیری شجاعانه و یک طرح جامع دقیق و حساب‌شده برای ساختار اقتصادی آینده دارد.

رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با ادعا‌های بی اساس برخی از کشورها مبنی بر عدم مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس، گفت: این موضوع کهنه و قدیمی که اماراتی‌ها با هدایت کشورهای انگلیس و آمریکا پیگیری می‌کنند، اینکه در حال حاضر بر روی آن تمرکز زیادی دارند و تلاش می‌کنند از آن به‌عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنند، به‌طور قطع ارتباط تنگاتنگی با تحولات منطقه دارد. تمامی نقشه‌هایی که اسرائیلی‌ها برای منطقه طراحی کرده و مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته، به‌منظور طراحی یک خاورمیانه جدید و عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

نوعی هماهنگی چندجانبه بین اسرائیل و کشورهای غربی شکل گرفته است

وی ادامه داد: این کشورها طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را دنبال کرده بودند که پس از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و حوادث یک سال گذشته، بسیاری از این برنامه‌ها با چالش مواجه شده و به اهداف خود نرسیده‌اند. جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه و لبنان انجام داده‌اند، به‌ویژه ترور فرماندهان مقاومت و تلاش برای کشاندن ایران به یک درگیری بزرگ، نشان‌دهنده این واقعیت است که یک نوع هماهنگی چندجانبه بین اسرائیل و کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا و انگلیس، شکل گرفته است.

اگر جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت، جبهه مقاومت را نابود می‌کردند

مهمان‌پرست با بیان اینکه  امارات با هماهنگی و همسویی در این وضعیت، به دنبال سوءاستفاده و ایجاد فشاری بر جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: این امر به‌وضوح نشان می‌دهد که اگر جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت، آن‌ها به اهداف خود دست می‌یافتند و جبهه مقاومت را نابود می‌کردند. با وجود این، ناامیدی از نابود ساختن مقاومت، به‌ویژه با ترور فرماندهان اصلی جبهه مقاومت همچون آقای هنیه، سنوار و حسن نصرالله، نشان می‌دهد که این جبهه همچنان زنده و فعال است. این موضوعات و این ترفندهای اخیر به‌منظور محدود کردن ایران و همزمانی آن با تحریم‌های جدید، نمایانگر یک هماهنگی برای برنامه‌ریزی چندجانبه و تحت فشار است.

اگر با کشوری در مواضع سیاسی همسو بودیم به معنای این نیست که از ما دفاع خواهد کرد

وی در رابطه با حمایت‌های روسیه و چین از ادعای امارات بر تصاحب جزایر سه‌گانه خلیج فارس، عنوان کرد:  ما باید درک کنیم که در عرصه بین‌الملل، مفهومی از عدالت و حقوق کشورها وجود ندارد و هر کشوری به دنبال کسب منافع حداکثری خود است، حتی اگر به قیمت نادیده گرفتن عدالت باشد. ما گاهی تصور می‌کنیم اگر در مواردی با بعضی از کشورها در مواضع سیاسی همسویی پیدا می‌کنیم به معنای این است که آن‌ها حاضر هستند از منافع ما به شکل کامل دفاع کنند. این در دنیا امروز جواب نمی‌دهد.

این دیپلمات وزارت امور خارجه افزود: ما باید باور کنیم که برای دفاع از منافع خود، لازم است قوی باشیم. این امر مستلزم برطرف کردن نقاط ضعف و تبدیل کشور به یک الگو و نمونه است. اگر بتوانیم منافع اقتصادی بزرگی برای خود و کشورهایی که خواهان همکاری با ما هستند تعریف کنیم، آنگاه قدرت‌های جهانی، چه همسو و چه غیرهمسو، از تمامیت ارضی و منافع ما حمایت خواهند کرد. اگر احساس کنند که ما ضعیف هستیم آنگاه  برخی کشورها بر این باورند که می‌توانند از کشورهای خلیج فارس منافع بیشتری کسب کنند. این امر موجب می‌شود که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، رفتار ناعادلانه‌ای از خود نشان دهند و بر خلاف مروت رفتار می‌کنند.

کشورهای منطقه زمانی در مسیر جریان مقاومت قرار می‌گیرند که منافع‌شان تامین شود

مهمان‌پرست با اشاره به کشورهای منطقه، گفت: آنان زمانی می‌توانند در راستای اصول جهان اسلام، حقانیت فلسطین و حقانیت جبهه مقاومت قرار بگیرند که احساس کنند منافعشان در تحقق وضعیت مطلوبی که جبهه مقاومت دنبال می‌کند، نهفته است. حداقل احساس کنند که اگر در این راستا قدم برندارند، منافعشان به خطر خواهد افتاد. در این دو بعد، باید بیشتر دقت شود. ما از بعد دفاعی در شرایط قابل قبولی قرار داریم و جنبه بازدارندگی داریم؛ اما در عین حال، نقطه ضعف‌هایی هم داریم. یکی از این نقاط ضعف، مسائل اقتصادی است. متأسفانه، فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود و مشکلاتی که در بودجه و طرح‌ها داریم، واقعاً نیازمند توجه و اصلاح اساسی است. اکنون نیز شاهد  ارائه بودجه سال آینده هستیم و مسئولین کشور بارها بر مشکلات اقتصادی تأکید کرده‌اند. بنابراین، باید حرکتی بزرگ در جهت اصلاح وضعیت اقتصادی موجود انجام گیرد و روند اقتصادی کشور به شکل مثبتی تغییر کند. تا زمانی که این نقطه ضعف برطرف نشود، کسانی که با یک ایران قوی و مستقل مخالفند، چه به‌طور علنی و چه در پنهان، این مسئله را به عنوان یک نقطه ضعف تلقی می‌کنند و بر این باورند که هر چه فشار بر ایران بیشتر شود، به دلیل مشکلات اقتصادی، ایران تسلیم خواهد شد.

هر چه مشکلات اقتصادی ما افزایش یابد، مخالفان ما جسورتر و گستاخ‌تر می‌شوند 

وی خاطرنشان کرد: ما باید به سرعت در این مسیر تغییر ایجاد کنیم. این تغییر فقط با اقدامات بزرگ ممکن است؛ یک جراحی اقتصادی اساسی نیاز است. ادامه روند کنونی در وضعیت اقتصادی، مشکلات ما را بیشتر خواهد کرد و هر چه مشکلات ما افزایش یابد، مخالفان ما جسورتر و گستاخ‌تر می‌شوند و سعی می‌کنند منافع ما را زیر پا بگذارند. ما باید قوی شویم. بخش بسیار مهمی از قوی بودن و داشتن اقتدار در شرایط فعلی به وضعیت اقتصادی برمی‌گردد. وضعیت اقتصادی با کارهای کوچک و اصلاحات جزیی بهبود نخواهد یافت و نیاز به جراحی بزرگ، یک تصمیم‌گیری شجاعانه و یک طرح جامع دقیق و حساب‌شده برای ساختار اقتصادی آینده دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز