خبرگزاری کار ایران

نصیرپور در گفت‌وگو با ایلنا:

گزارش حادثه معدن طبس فردا در صحن مجلس قرائت می‌شود/ اگر معدن مکانیزه بود تلفاتی در حادثه نداشتیم

گزارش حادثه معدن طبس فردا در صحن مجلس قرائت می‌شود/ اگر معدن مکانیزه بود تلفاتی در حادثه نداشتیم
کد خبر : ۱۵۴۵۱۲۵

نماینده طبس گفت: کاستی‌هایی در حادثه معدن طبس وجود داشته است. گزارش آماده شده است و طبق چیزی که آقای قالیباف گفتند در روز سه‌شنبه در صحن مطرح خواهد شد.

محمد نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین گزارش در خصوص حادثه معدنجوی طبس گفت: حادثه معدن معدنجوی طبس یک حادثه سخت بود. از همان ساعات اول که حادثه را شنیدیم حضور میدانی داشتیم. در همان جا تماس‌های مکرر با آقای قالیباف و وزرای مربوطه داشتیم که حضور میدانی‌شان را در منطقه داشته باشند که عزیزان آمدند و تشکر می‌کنیم. پیام مقام معظم رهبری و پیام آقای پزشکیان تسلی‌بخش خانواده بازماندگان بود.

نماینده طبس با بیان اینکه در حوزه نظارتی کم‌کاری‌ها و کاستی‌هایی وجود داشته است، ادامه داد: موضوعاتی مانند هواکشی که باید می‌بود و دستگاه‌هایی که کار گازسنجی می‌کنند همه باید وجود داشته باشد تا مسائل این‌چنین اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاقات ابعاد گسترده دارد، مثلا ما دو بلوک A و B داریم، در بلوک A اتفاقی افتاده و به بلوک B رسیده است، بسیاری از این کارگران که اصلا شیفت کارشان نبوده، رفته بودند تا به کسانی که در حال کار بودند، اطلاع‌رسانی کنند که از معدن بیرون بیایند و این حادثه برای‌شان رخ داده است. این‌ها کاستی است دیگر؛ باید یک سیستم اطلاع‌رسانی در این زمینه وجود داشته باشد و ما به طور جدی در حال پیگیری این موضوعات هستیم. یک موضوع دیگری که به طور ریشه‌ای پیگیری کردیم این است که این تهدید باید تبدیل به یک فرصت‌ شود تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.

نماینده طبس با اشاره به واردات ذغال سنگ به کشور گفت: حرف و صحبت ما این است که چرا با این منابع ذغالی که داریم، ذغال وارد کنیم؟ آن هم با چه قیمتی؟ قیمت ذغال وارداتی ۳ برابر ذغال داخلی است. یکی از منابع ذوب‌آهن ذغال است، ذوب آهن پایه کاری‌اش بر اساس ذغال داخلی طراحی شده است، الان یکسری موضوعات و بهانه‌هایی مطرح می‌شود که اصلا اینگونه نیست.

نصیری در خصوص گلایه کارفرمای معدن طبس مبنی بر اینکه بدهی به معدن زیاد بوده است و همین امر باعث شده از تجهیزات کاسته شود، گفت: این موضوع را در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی هستیم، از نمایندگان هم در این بررسی‌ها هستند و به طور جد بر اساس آمار و مستندات گزارش ارائه می‌کنیم.

وی در خصوص این‌که ادعا می‌شود ذغال سنگ خریداری شده از معدن طبس کیفیت لازم را نداشته و برای همین خریدار پول آن را پرداخت نکرده است، گفت: اساس کار ذوب آهن بر اساس ذغال داخلی است و این‌ها بهانه است. قبل از این حادثه در حال پیگیری بودیم الان هم در حال پیگیری هستیم. اصلا برای چه ذغال خریداری کرده‌اند؟ چرا ذغال وادارتی وقتی با لنج می‌رسد همان جا پولش را پرداخت می‌کنند اما با ذغال داخلی این کار را نمی‌کنند؟ من ۴ روز قبل از این حادثه از مدیرعامل شستا و مجموعه ذوب و رئیس هیات مدیره ذوب آهن موضوع را پیگیری کردم که پول پرداخت شود زیرا دچار چالش هستند. هنگامی که یکسری موضوعات در حوزه نقدینگی به مشکل می‌خورد، صاحبان معادن دچار مشکل می‌شوند، گرچه این مورد توجیه‌پذیر نیست اما گاهی اوقات از ایمنی کاسته می‌شود و به همین خاطر هم موضوع را به صورت ریشه‌ای بررسی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این مساله به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست کارشناسان ما و کسانی که در حوزه معادن کار کرده‌اند و آنالیز معادن را بررسی می‌کنند این موضوع را بگویند ذغال وارداتی چنان است و ذغال داخلی به گونه دیگری، کاملا به طور جد پیگیر هستیم این موضوعات پیگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل ما این است که باید معادن را به سمت مکانیزه شدن ببریم، اگر معدن طبس مکانیزه بود تلفاتی در حادثه نداشتیم. ما باید به سمت مکانیزه شدن معادن پیش برویم. ما از صنایع و معادن درخواست داریم و پیگیر هستیم که باید مثل همه کشورهای جهان نسبت به ذغال سنگ نگاه حمایتی دارند، نگاه حمایتی داشته باشند. ما ارز نیمایی را برای تجهیزات و تشکیلات معادن باید پرداخت کنیم نه که این واردات ذغال انجام شود. این همه ارز برای واردات ذغال خارج می‌شود باید برای تجهیزات خارج کنیم. بر اساس آمار و مستندات معادن ما تا هزار سال دیگر ذغال سنگ دارد.

نصیرپور درباره ارائه گزارش حادثه معدن طبس در صحن مجلس گفت: دستگاه‌ها گزارشات را ارائه می‌دهند، اما کاملا کاستی‌هایی وجود داشته است اینکه من بخواهم بگویم مقصر چه کسی هست و چند درصد قصور دارد را دستگاه‌های نظارتی به طور جدی پیگیری می‌کنند و در صحن ارائه گزارش می‌دهند. گزارش آماده شده است و طبق چیزی که آقای قالیباف گفتند در روز سه شنبه در صحن مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز