خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی تحولات خاورمیانه بعد از شهادت یحیی سنوار/ روس‌ها بخواهند می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند/ لیکودها تلاش دارند از دل خشونت امتیاز بگیرند

بررسی تحولات خاورمیانه بعد از شهادت یحیی سنوار/ روس‌ها بخواهند می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند/ لیکودها تلاش دارند از دل خشونت امتیاز بگیرند
کد خبر : ۱۵۴۴۹۱۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: رویکرد اسرائیل این است که از طریق هدف قرار دادن فرماندهان مهم میدانی، فضای روانی طرف مقابل خود را به نوعی ملتهب کند و به نوعی فضای موجود را خالی کند، در رابطه با رفتار لیکودی‌‌ها، باید گفت که اقدامات آنها مبتنی بر خشونت است و تلاش دارند از دل خشونت امتیاز بگیرند.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تحولات منطقه بعد از شهادت سنوار و آینده جریان مقاومت، عنوان کرد: در هر صورت، آنچه که مهم است، این است که اوضاع و احوال منطقه متلاطم است. در دو طرف این نزاع، چالش و درگیری‌ها بر اساس راهبردهای خود پیش می‌روند و تلاش دارند که از نقاط ضعف یکدیگر بهره‌برداری کنند یا به نوعی به طرف مقابل ضربه بزنند و به اصطلاح امتیاز خود را افزایش دهند. به همین ترتیب، نزاع اطلاعاتی و درگیری‌های مسلحانه، از جمله ترور فرماندهان و موشک‌باران، از جمله اقداماتی است که دو طرف در حال انجام آن هستند.

اسرائیل به دنبال التهاب فضای روانی برای تضعیف طرف مقابل است

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد رویکرد اسرائیل این است که از طریق هدف قرار دادن فرماندهان مهم میدانی، فضای روانی طرف مقابل خود را به نوعی ملتهب کند و به نوعی فضای موجود را خالی کند، با هدف قرار دادن سید حسن نصرالله، بر این باورند که حتماً خللی در فرماندهی و مدیریت میدانی حوادث وجود خواهد داشت و می‌توانند طرف مقابل را در موضع ضعف قرار دهند. هم‌اکنون، تمرکز آنها بر این مسأله است و قبلاً نیز اعلام کرده‌اند که با این ذهنیت میدان را مدیریت می‌کنند.

شهادت می‌تواند فضایی جدید و انگیزه‌ای تازه ایجاد کند

لاسجردی با بیان اینکه دیدگاه کاملاً متمایزس بین ما و آنها وجود دارد؛ یعنی بین کسانی که به مقاومت معتقدند و کسانی که معتقد نیستند، تاکید کرد: ما بر این باوریم که هر نوع جانفشانی و ایثار و شهادت می‌تواند فضایی جدید و انگیزه‌ای تازه ایجاد کند. لذا، هدف قرار دادن فرماندهان مقاومت نه تنها ضایعه نیست، بلکه به عنوان محرکی برای انگیزه مضاعف دیگر نیروها عمل می‌کند. هر کدام از این فرماندهان جایگاه ویژه خودشان را دارند ولی در اندیشه‌های ایدئولوژیک حوزه مقاومت، نیروها براین باورند که این موضوع می‌تواند محرکی برای اقدامات بزرگتر باشد.

لیکودها تلاش دارند از دل خشونت امتیاز بگیرند

وی با اشاره به رفتارها و سیاست‌های اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: در رابطه با رفتار لیکودی‌‌ها ( احزاب راست‌ افراطی در اسرائیل)، باید گفت که اقدامات آنها مبتنی بر خشونت است و تلاش دارند از دل خشونت امتیاز بگیرند. آنها و نتانیاهو در چند دوره گذشته در مسند قدرت بوده‌اند و تجربیات مختلفی از جنگ‌های منطقه دارند. در مجموع، لیکودها به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن نیستند و اگر کوتاه بیایند، حتماً ضربه خواهند خورد. با این حال، اقداماتی که ایران یا کشورهای منطقه می‌توانند انجام دهند، باید به گونه‌ای باشد که مانع از تبدیل وضعیت به آوارگی منطقه‌ای شود و منطقه را از آسیب اسرائیل در امان نگه دارد. این امر نیازمند رایزنی‌های دیپلماتیک است که دستگاه دیپلماسی باید پیگیری کند. من بر این باورم که در مقابل تهاجمات نظامی اسرائیل، باید یک واکنش مناسب صورت گیرد، هرچند که خط موازی دیپلماسی هم باید دنبال شود تا از طریق بازیگران بین‌المللی، فشارهای لازم به این رژیم وارد شود.

روس‌ها اگر بخواهند وارد تحولات شوند، می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر میانجی‌گری میان ایران و اسرائیل برای جلوگیری از تنش بیشتر در منطقه، بیان کرد: به طور حتم، آنچه که قابل توجه و تأمل است، این است که ایران و رژیم صهیونیستی به دنبال رسیدن به نتیجه نیستند، زیرا هر دو طرف از یکدیگر فاصله دارند. تمامی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی در تلاش هستند که دامنه بحران کل منطقه را در بر نگیرد. در این فضا، نقش قدرت‌های بزرگ، به ویژه کشورهایی مانند روسیه، می‌تواند تأثیرگذار باشد. کشوری مثل روسیه با رژیم صهیونیستی ارتباطاتی دارد و یک جمعیت مهاجر بیش از یک میلیونی در سرزمین‌های اشغالی دارد. روس‌ها اگر بخواهند وارد تحولات شوند، می‌توانند نقش آفرینی مثبت کنند. باقی نهادهای سیاسی هم می‌توانند چنین نقشی داشته باشند، بالأخره رژیم صهیونیستی هم می‌تواتد در خلال جنگ آسیب‌پذیری داشته باشد. آن‌ها هم می‌توانند راهکار مناسب خود را پیگیری کنند. اگر اراده قدرت‌های بزرگ بر مذاکرات صلح یا آتش‌بس باشد، حتماً این امر محقق خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر، نه آمریکایی‌ها، نه اروپایی‌ها و نه حتی برخی کشورهای بزرگ شرقی، اراده محکمی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ندارند. 

در شرایط حاضر، آمادگی لازم برای پذیرش آتش‌بس، ثبات و گفت‌وگو وجود ندارد

لاسجردی با اشاره به احتمال آتش‌بس در شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: با توجه به ضرباتی که دو طرف به یکدیگر وارد کردند به ویژه ترور فرماندهان مقاومت، موضوع به شدت پیچیده شده است. زمانی که یک طرف ضرباتی به طرف مقابل وارد می‌کند، به طور طبیعی طرف مقابل دچار عصبانیت می‌شود و در این حالت، امکان مذاکره دشوار خواهد بود. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر، آمادگی لازم برای پذیرش آتش‌بس، صلح، ثبات و گفت‌وگو وجود ندارد، مگر آنکه مدتی بگذرد. از سوی دیگر، قدرت‌های بزرگ می‌توانند پیشنهادات ابتکاری ارائه دهند. به عنوان مثال، همکاری با کشورهایی چون فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که دارای نفوذ و ارتباطات تاریخی هستند،  می‌تواند به ایجاد ترکیب مناسبی برای فشار به اسرائیل کمک کند. این کشورها می‌توانند نکات و ملاحظات لازم را به اسرائیل منتقل کنند تا اجماعی برای گفت‌وگوهای سازنده میان طرفین ایجاد شود. در غیر اینصورت، به نظر می‌رسد که امکان گفت‌وگو در شرایط فعلی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز