خبرگزاری کار ایران

پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی:

از گفت‌وگو باکی ندارم ولی دعوا بی‌معنی است/ به اسم رهبری کاری‌هایی می‌کنند که خلاف نظر ایشان است

از گفت‌وگو باکی ندارم ولی دعوا بی‌معنی است/ به اسم رهبری کاری‌هایی می‌کنند که خلاف نظر ایشان است
کد خبر : ۱۵۴۱۶۴۹

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من از گفت‌وگو باکی ندارم ولی دعوا بی‌معنی است. اگر مشکلی هم حل نشد صادقانه می‌گویم نشد. متاسفانه به اسم رهبری کاری‌هایی می‌کنند که خلاف نظر ایشان است و اسم رهبری سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران عنوان کرد: من تصور می‌کنم رسالت دانشگاه‌ها این است که کشور ما را در قله رفیع علم و دانش نشان دهند. زمانی که پزشکی می‌خواندم به مشکلاتی برخوردم که رفتم آن‌ها را برطرف کنم. ما موظفیم درد و رنج خودمان و مردم‌مان را حل کنیم.

وی افزود: اگر جایی رفتم برای این بود که مشکلات مردم خودم‌مان را حل کنیم. به دنبال پول و مقام نبودیم. آنچه که ما به دنبال آن هستیم و انتظار ما اساتید است حل مشکلاتی است که در جامعه داریم.

پزشکیان گفت: امروز نیز که اینجا ایستاده‌ام نه از پی پست و مقام، بلکه برای آن بوده که احساس کردم باید وسط میدان برای حل مشکلات مردم و مملکت تلاش کنم، چرا که عمیقا باور دارم که مشکلات این کشور را هیچ‌کس جز خود ما قرار نیست حل کند؛ همواره این جمله دکتر شریعتی مدنظر بنده بوده که خدایا به من ایمانی بده که برای آن نام و نانم را بدهم، نه آنکه به خاطر ایمانم به نان و نام برسم.

وی افزود: آنچه که رهبری می‌فرمایند باید در دنیا اول باشیم، با تلاش و کوشش میسر می‌شوید. اینکه در کشور‌های دیگری از ما بالاتر هستند را می‌بینم برای من زور دارد که چرا ما به این جا نرسیدم. باید کاری کاری کنیم که مردم ما به جایی برسند که از کسی کمتر نباشیم. آن سند چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب اسلامی پیش‌روی ما قرار دادند که بر اساس آن باید در منطقه به جایگاه اول برسیم، نه با شعار و دعوا بلکه با تلاش و کوشش محقق می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بنده نسبت به این مسئله تعصب دارم که لیاقت مردم ما بسیار بالاست و نباید در هیچ زمینه‌ای از دیگران عقب‌تر و کمتر باشیم. دلیل اینکه بر وفاق تاکید می‌کنم نیز همین است که با دعوا نمی‌شود به این هدف رسید. اینکه می‌گوییم دعوا نکنیم بر اساس قرآن است که اینگونه رشد کردیم. چه کسی ظالم تر از آن آدمی است که دروغ می‌گوید. حرف درست باید بر اساس مستندات باشد. جهنم جای کسانی است که حرف درست را نمی‌پذیرند. اگر گروهی حرف درست بیاورند ما باید آن را بپذیریم.

پزشکیان خطاب به یکی از کارکنان دانشگاه که خواستار شنیده شدن صدایش بود، گفت: یکی از مشکلاتی که داریم این ادبیاتی است که الان داریم. اینکه بیایم وسط جلسه هر کسی حرف خود را بزند، یعنی یک نظم ساده را بلد نیستیم وگرنه ما مشکلی نداریم، حرف همه را می‌شنویم. علت اینکه نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم هم بر همین مبنا است.

وی گفت:‌ یکی از عزیزان گفتند که دانشگاه منابع کم دارد در خارج از کشور دانشگاه‌ها بیشتر درآمد خود را درمی‌آورند. همین اساتید باید مشکلات جامعه ما را حل کنند. هر استادی می‌تواند گره‌ای را حل کند. یک استاد که می‌تواند مشکل را سیستم اداری ما را حل کند با او قرداد ببندیم تا مشکل ما را حل کند. من در دانشگاه بودم به اساتید گفتم این وضعیت کشاورزی برازنده جامعه ما نیست شما تئوری بلدید؟ در جامعه کار دیگری می‌کنند بیایید ما زمین و مزرعه بدهیم آب بدهیم دانشجو را بیاورید تا تئوری را در عمل پیاده  کند همان کار یکه الان دانشگاه های نسل ۳ و ۴ می کنند. پولی هم که درمی‌آورید برای خودتان. تنها با حضور در کلاس مشکلات حل نمی‌شود، در عمل مشکلات حل می‌شود. امکانات فراهم کنید تا دانشجو و استاد تئوری را تبدیل به عمل کنند. شما می توانید مشکل  اقتصاد، فرهنگ، سیاست و کشاورزی ما را حل کنید اینکه بگویید برای شور برنامه داریم این را فعلا بگذارید کنار منطقه‌ای را بگیرید با شما قرارداد ببندیم و مشکل آنجا را حل کنید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دانشجویان و اساتید کار کنند و پول در بیاورند به جای اینکه سر کلاس تئوری بخوانید. ما در مدیریت به دنبال اساتیدی هستیم که بیایند و روش را به ما بگویند. این میدان و این هم شما بگویید با نیروی انسانی چگونه برخورد کنیم. چه کار کنیم برنامه درست نوشته شود و اجرا به درستی انجام شود؟ مدیریت می‌خوانند و دکتر می‌شوند ولی بعد از آن با نیروی انسانی دعوا می‌کنند. مدیریت توانایی ارتباط گرفتن و اجرای درست است. حتی در آموزش هم بحث همین است. چه کلاسی بسازیم که آموزش در آن به بهترین شکل باشد یا با چه روشی آموزش بدهیم این‌ها را ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: ما در پزشکی یکسری مسائل داریم مثل عدالت و روابط بین بخشی و مشارکت و تکنولوژی. من کسی هستم که داشتند حذفم می‌کردند ولی الان اینجا هستم. یک نفری ممکن است اعتقادات من را نداشته باشد ولی از من بهتر عمل  کند، ما باید به او هم احترام بذاریم. آن‌های که در این مملکت  ماندند و با تمام وجود زحمت می‌کشند، نخبگانی هستند که ما باید هوای آن‌ها را داشته باشیم. وقتی هوای مشتری خودم را نداشته باشم به مشتری دیگر چه بگویم؟

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما هر کاری از دست‌مان بربیاد برای رشد و تعالی افرادی که زحمت می‌کشند خواهیم داشت. برای من افت دارد که ببینم کمتر از کشور‌های دیگر باشیم. من از گفت‌وگو باکی ندارم ولی دعوا بی‌معنی است. اگر مشکلی هم حل نشد صادقانه می‌گویم نشد. متاسفانه به اسم رهبری کاری‌هایی می‌کنند که خلاف نظر ایشان است و اسم رهبری سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر ما به همه تجارب گذشته و الگوهای موجود برای حل مشکلات اشراف داشته باشیم و بتوانیم انتخاب کنیم، هیچ وقت راه اشتباه را انتخاب نخواهیم کرد، افزود: باید حرف خود را بر اساس مستندات و بررسی‌های دقیق علمی ارائه کنیم تا مجبور نشویم بعد از مدت کوتاهی حرف خود را تغییر دهیم. اگر این روش را به کار بگیریم، آن وقت دیگر جایی برای دعوا و اختلاف باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز