خبرگزاری کار ایران

قالیباف در سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان:

وظیفه‌ی ما است که در قبال حرکات وحشیانه رژیم صهیونیستی صدای عدالت‌خواهی باشیم

وظیفه‌ی ما است که در قبال حرکات وحشیانه رژیم صهیونیستی صدای عدالت‌خواهی باشیم
کد خبر : ۱۵۴۱۲۸۴

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما روسای مجالس و پارلمان‌های کشورها به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم در قبال حرکات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی‌خواهی و عدالت طلبی آنها باشیم.

به گزارش ایلنا، محمد باقر قالیباف روز جمعه در سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان افزود: رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات‌های ترور نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می‌بخشد.

وی افزود: این رژیم به جای حملات هوایی و کشتن انسان‌های بی‌گناه بهتر است هر چه زودتر مسیر توافق برای آتش‌بس که حداقل حقوق مردم غزه و لبنان را رعایت می‌کند را در پیش بگیرد.

وی تاکید کرد: ما روسای مجالس و پارلمان‌های کشورها به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم در قبال حرکات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی‌خواهی و عدالت طلبی آنها باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تاجیکستان و کشور من ایران به واسطه تاریخ و فرهنگ مشترک دارای پیوندهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند، اظهار داشت: زبان فارسی که گوهری مشترک میان دو ملت است پایه‌ای برای همدلی فکری و فرهنگی است.

وی افزود: امروز این میراث فرهنگی غنی می‌تواند به عنوان یک دارایی راهبردی در توسعه رابطه دوجانبه به‌ویژه عرصه‌های فرهنگی عملی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

قالیباف تاکید کرد: همکاری‌های دانشگاهی و برگزاری پروژه‌های مشترک علمی و رویدادهای فرهنگی می‌تواند بستری برای نوآوری و پیشرفت هر دو کشور را فراهم کند، از دیدگاه اقتصادی تاجیکستان با برخورداری از منابع طبیعی غنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد.

وی تصریح کرد: ایران با تجربیات خود در حوزه‌های انرژی، زیرساخت، کشاورزی و صنعت آمده است این ظرفیت‌ها را با همکاری نزدیک و اجرای پروژه‌های مشترک ارتقا دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که برای گرامیداشت این روز خجسته گرد هم آمده‌ایم که جهان و منطقه ما با چالش‌ها و تهدیدهایی چون یکجانبه‌گرایی، تجاوز و نقض حاکمیت، استقلال کشورها، تروریسم، افراط گرایی و تغییرات اقلیمی روبرو است چالش‌ها و تهدیداتی که جز با همکاری‌های مشترک دوجانبه ، چندجانبه و منطقه‌ای و کنش جمعی موثر مرتفع نخواهد شد.

وی تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه و همسایگان همواره بر سه اصل حسن همجواری، تنش‌زدایی و همکاری همه جانبه استوار بوده است، به باور ما راه پیشرفت و سازندگی کشورهای منطقه تنها یکی است و آن هم‌زیستی مسالمت و توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها و سطوح است. 

روابط ایران و تاجیکستان طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است

قالیباف اظهار داشت: اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران امضای پیمان همگرایی پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار میان پارلمان‌های منطقه را پیشنهاد می‌دهم، این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورای مشترک پارلمانی بین کشورهای منطقه با هدف ترویج دیپلماسی چندجانبه و ایجاد ساز و کاری برای گفت و گوهایی میان مجالس کشورها باشد.

وی تصریح کرد: نهاد پارلمان نماینده و تبلور اراده ملت‌ها است ما به نمایندگی از ملت‌های خود از هر نهاد و سازمان‌های بین‌المللی که به‌دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه است دعوت به عمل می‌آوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این پیمان مسیری به سمت مذاکره با کشورهای منطقه و جهان برای رفع سوءتفاهمامات و پیشبرد گفت و گو خواهد بود.

وی گفت: روابط ایران و تاجیکستان طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است اما هنوز پتانسیل‌های بسیاری برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها وجود دارد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز