خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری:

جزئیات پرونده‌های جعل عناوین دولتی و قضایی/ متهمان بازداشت شدند

جزئیات پرونده‌های جعل عناوین دولتی و قضایی/ متهمان بازداشت شدند
کد خبر : ۱۵۳۸۵۶۷

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یک پرونده‌ای در استان البرز تشکیل شده که فردی با جعل عناوین دولتی و ادعای داشتن نفوذ در میان مقامات دولتی و امنیتی همراه بود‌ه که خود را نزدیک به یک از عناصر بلندپایه نهاد امنیتی معرفی کرده و برای یکی از اصحاب پرونده ۳۵ میلیارد تومان دریافت کرده است. یک نامه معجول دست‌نویس از سوی رئیس قوه قضاییه به رئیس دادگستری البرز منتشر کردند که با هوشیاری مقامات دادگستری البرز متهم بازداشت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه با حضور اهالی رسانه صبح امروز برگزار شد.

اصغر جهانگیر در این نشست گفت: در ابتدا لازم می‌دانم شهادت رهبر مقاومت لبنان پس از عمری مبارزه بی‌امان با اشغالگران قدس را خدمت حضرت ولی عصر و نایب بر حق آن حضرت آیت الله خامنه‌ای، ملت مبارز لبنان، یمن، سوریه، عراق و ایران تسلیت عرض کنم. می‌دانیم که روح بلند سید حسن نصرالله ارزش‌های جدیدی را در جوامع اسلامی خواهد آافرید و با بیداری حاکمین اسلامی به زودی در کشورهای فلسطین، سوریه، یمن و لبنان شاهد ایجاد ده‌ها مبارز دیگر مانند سیدحسن نصرالله خواهیم بود تا آن غده سرطانی برای همیشه برطرف شود.

وی افزود: از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، وزارت دفاع به خاطر انجام عملیات وعده صادق ۲ تشکر کنیم.  فرزندان روح الله و فرزندان آیت‌الله خامنه‌ای هر زمان لازم بدانند سیلی مناسبی را در وقت و زمان درست نه با تعجیل و نه با تاخیر می‌زنند و ما نیز بر دستان آنان بوسه می‌زنیم و بر این بوسه افتخار می‌کنیم. فرزندان امام خمینی و رهبری با هر تجاوزی نسبت به منافع کشورمان برخورد خواهند کرد و دشمن را با عمل خود پشیمان خواهند کرد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: نماز جمعه روز گذشته نشان داد وحدت همه اقشار مختلف برای حفظ ارزش‌ها و اخلاق‌‌ اسلامی جهت نابودی رژیم صهیونیستی لازم است تا از این مرحله ذلت بار فرار کند. رژیم صهیونیستی مصنوعی و ناپایدار است و هرچه با ریشه و اصیل و پایدار است آن ماندنی است آنچه ماندنی اسلام نیکو و اخلاق اسلامی است جبهه حق پیروز است. در سالگرد طوفان الاقصی قرار داریم که دفاع مشروع مردم مظلوم فلسطین عملیات غرور آفرینی را به همراه داشت می‌بینیم‌ ساعت به ساعت از عمر رژیم صهیونیستی کوتاه‌تر شده است. گرچه عملیات‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی ما را آزرده خاطر کرده اما برای پیروزی باید هزینه پرداخت کرد.

جهانگیر افزود: همچنین در هفته بزرگداشت نیروی انتظامی هستیم. بی شک اگر جانفشانی ‌ و حماسه آفرینی جان برکفان کشور در داخل و در مرزها نبود ما شاهد امنیت و آسایش نبودیم. ما با این حال  هر روز شاهد شهادت دلیرمردان این نیرو هستیم که نمونه آن را اخیرا در سیستان و بلوچستان داشتیم و به خانواده بزرگ نیروی انتظامی و خانواده این شهدا تسلیت عرض می‌کنیم. این نیروها تلاش بی وقفه‌ای را برای همیاری با قوه قضاییه دارند که اگر نبودند، خیلی از ماموریت‌های قوه قضاییه با سختی و مشکل مواجه می‌شود و این همیاری ستودنی است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم امروز که اثرات بدی را در جامعه اسلامی داشته است،  وجود افراد شیادی است که به نام مسئولین و افراد صاحب منصب و با استفاده از نام و شهرت برخی از افراد و با عناوین جعلی از جمله استاد و وکیل و قاضی بازنشسته نسبت به کلاه گذاشتن و اخاذی از مردم اقدام می‌کنند و با دادن وعده‌های پوچ علاوه بر اینکه باعث بردن مال مردم می شوند، بدنه مسئولان را با کاهش اعتماد عمومی روبرو می کنند. سلب اعتماد مردم از ارکان دولتی و حاکمیتی و انتظامی مشکلات مختلفی را به وجود می‌آورند. لذا برخورد قاطعانه با این گونه افراد جزو برنامه‌های ویژه‌ای است که در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و موضوع امروز هم به این موضوع اختصاص دارد.

جهانگیر در ادامه گفت: یک پرونده‌ای در استان البرز تشکیل شده که فردی با جعل عناوین دولتی و ادعای داشتن نفوذ در میان  مقامات دولتی و امنیتی همراه بود‌ه که خود را نزدیک به یک از عناصر بلندپایه نهاد امنیتی معرفی کرده و برای یکی از اصحاب پرونده ۳۵ میلیارد تومان دریافت کرده است. یک نامه معجول دست‌نویس از سوی رئیس قوه قضاییه به رئیس دادگستری البرز منتشر کردند که با هوشیاری مقامات دادگستری البرز متهم بازداشت شد.

وی افزود: یک پرونده دیگر در تهران بود مربوط به فراری دادن زندانیانی که در قاچاق مواد مخدر با اقدام مجرمانه در زندان بودند که این باند زمینه آزادی مجرمان مواد مخدر را تدارک می‌دیدند و در آخرین اقدامات خود جرایم سنگین ۸ نفر در شرف آزادی بود اما قبل از اینکه موفق شوند از طریق نهاد اطلاعات قوه قضاییه دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضاویه تصریح کرد: در پرونده دیگری فردی با جعل عنوان مشاور رئیس‌جمهور و مدیرکل اطلاعات یکی از استان‌ها و ایجاد روابط ناسالم با مدیران دولتی صاحب منصب در قالب دلالی، کارچاقکنی و ایجاد ستادهایی در امور مذهبی و خیریه اقدام به کلاه‌برداری می‌کرد. این فرد که سابقه جاسوسی و کلاه‌برداری و اغفال دیگران را داشته با نزدیک شدن به مسئولین دفاتر صاحبان منصب با ادعای جعلی و عناوین مشاور وزیر و مشاور رئیس جمهور یا مشاور رهبری و مقامات نظام و با ذکر این جمله که من استاد حوزه و دانشگاه هستم از افراد سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کرد که این فرد هم شناسایی و دستگیر شد که پرونده در حال رسیدگی است.

وی تصریح کرد: مورد دیگری که شاهد بودیم، افرادی با تشکیل شبکه کلاه‌برداری و جعل نامه مقامات برای خودشان وجوهاتی دریافت می‌کردند. در استان اصفهان هم اقداماتی داشتند و با اعمال نفوذ در پرونده، ۹۰۰ میلیون پول گرفته‌اند. آن‌ها برای ایجاد اعتماد مالباختگان، نامه جعلی از رییس دادگاه قضات در اختیار مالباختگان قرار می‌دادند و یک شرکت جعلی به نام عدالت دادگستر با به کارگیری وکیل و عناوین دروغین از سوی مسئول بازرسی نیروی اطلاعات ارتش، سپاه و فراجا و نهادهای اطلاعتی قوه قضاییه خود را وابسته به تشکیلات مهم اطلاعاتی و امنیتی نشان می‌دادند تا مال مردم را بربایند، این افراد شناسایی و دستگیر شدند.

جهانگیر گفت: از رسیدگی دفاتر آنان اموال جعلی امنیتی و قضایی کشف شد ادوات ممنوعه از جمله سلاح هم از آنها کشف شده است. در یکی از پرونده‌های آنان ادعای نفوذ در شهرداری برای مجوز زمین را داشتند که پول به مبلغ صدها میلیون تومان و چند سکه گرفتند. در یک مورد برای برنده کردن مالباخته در یک مناقضه‌ای، ۲۰۰ میلیون کلاهبرداری کردند. یک فقره دیگر اخذ ضمانت‌های بانکی برای ایجاد رزومه سازی برای بانک بود که بیش از ۱۰۰ سکه برای رزومه‌سازی دریافت کردند از دیگر فعالیت‌های این باند مجرمانه، گرفتن گواهی‌نامه جعلی برای اقامت اتباع خارجی در ایران بود برای هر گواهی‌نامه اقامت ۵۰ میلیون گرفتند. برای مجوز حمل سلاح و شوکر از هر نفر ۶ میلیون گرفتند که یک لیست ۱۰۰ نفره مجوز جعلی اخذ شد که برای این ۱۰۰ نفر از هر نفر ۶ میلیون تومان گرفتند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از این پرونده‌ها در استان فارس تشکیل شده است، ادامه داد: فردی در آنجا با جعل برخی اسناد رسمی، مدعی داشتن سِمت از طرف یکی از مقامات بلندپایه کشور است که در امور اقتصادی فعالیت می‌کند. این فرد با یک فقره نامه جعلی که به رئیس کل بانک مرکزی ارائه کرده و دستور واریز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به حساب شخصی‌اش درخواست کرده بوده که البته ناکام شده و نتوانسته این مبلغ را به حسابش واریز کنند. با پیگیری‌های به عمل آمده، نام‌برده شناسایی و دستگیر شد که پرونده‌اش در حال بررسی است.

جهانگیر افزود: این فرد با منتسب کردن خود به نهاد‌های امنیتی و از جمله اینکه مستقیما از سوی رئیس قوه قضاییه دارای حکم ویژه‌ای است ( تمام ادعا‌های او واهی و کذب بوده) تلاش داشته اعتماد دیگران را جلب کند تا از این طریق بتواند به خواسته‌های نامشروع خود برسد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به موقع خود این شخص و افرادی که با او در ارتباط بودند شناسایی و دستگیر شدند، اظهار کرد: پرونده در جریان رسیدگی است انشاءالله اطلاع رسانی بیشتر از ابعاد پرونده اعلام خواهد شد.

جهانگیر تصریح کرد: در پرونده دیگر تعدادی وکیل با سواستفاده از کارآموزان وکالت و وکلای تازه، پرونده‌های خاص را  به این افراد تازه وارد در کسوت وکالت معرفی می‌کردند و خودشان با ادعای ارتباط  با نهادهای قضایی پرونده را  به سمت دیگری می بردند  و اگر دستگیر می شدند کارآموزان وکالت و وکلای جدید گرفتار می‌شدند. این باند که باند بزرگ ارتشا و کلاهبرداری بودند و  ۲۹ نفر هستند که شناسایی و  دستگیر شدند و پرونده شان در حال رسیدگی است.‌

جهانگیر در ادامه گفت: در یک مورد دیگر شاهد این بودیم که سه وکیل دادگستری شامل دو مرد و یک خانم از خانواده‌های زندانیان پرونده‌های سنگین مواد مخدر با ادعای نفوذ در دستگاه قضایی و اینکه می‌توانند رای را به نفع زندانیان تغییر دهند، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کردند.

 وی افزود:  توصیه‌ می‌کنیم همه افرادی که با پرونده‌های قضایی ارتباط دارند باید مراقبت کنند. امروز وکلای شریفی داریم که کمک کار دستگاه قضایی هستند، اما در کنار این افراد اگر کسانی وجود داشته باشند که سوءاستفاده‌هایی را انجام دهند با آن‌ها برخورد می‌شود.

جهانگیر گفت: این باند معروف به باند «دکتر» در بین زندانیان مواد مخدر شناخته می‌شده است شناسایی شدند و این سه فرد در بازداشت هستند و تلاش برای شناسایی مرتبطین آن‌ها ادامه دارد که در مورد آن اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ در پرونده دیگری در استان گلستان افرادی در خارج از دادگاه با ارتباط برقرار کردن با اعضای پرونده جلب اعتماد می‌کردند و  مبالغ کلانی را از آنها دریافت می‌کردند با ادعای اینکه نسبت خانوادگی با مقامات قضایی، نظامی و امنیتی استان دارند. این افراد به موقع شناسایی و دستگیر شدند و پرونده‌های آنها در جریان رسیدگی است.

وی افزود: در همین استان گلستان ما در ماه اخیر شاهد شناسایی و دستگیری فردی بودیم که خودش را به عنوان قاضی معرفی می‌کرد که به اتهام جعل عنوان و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفت و در حال حاضر بازداشت است. بنا به تصمیم مقامات قضایی تصویر نامبرده را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد تا کسانی که توسط او فریب خوردند بتوانند او را شناسایی و طرح شکایت کرده تا امکان رسیدگی به همه جرایم این فرد وجود داشته باشد.

جهانگیر گفت: فرد دیگری در استان  گلستان در هفته‌های اخیر دستگیر شد که مدعی ارتباط با دستگاه قضایی  برای نجات زندانیان  و همینطور ارتباط با مقامات قضایی برای دادن مرخصی و تسهیلات به زندانیان بود. این فرد از هر خانواده زندانی مبلغ ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان کلاهبرداری می‌کرد تا مثلاً بتواند تسهیلاتی را برای فرزندان آنها در زندان‌ها فراهم کند که این فرد شناسایی و بازداشت شده و  تحقیقات از او ادامه دارد. در مجموع در استان گلستان در ماه‌های اخیر حداقل ۱۵ کارچاق کن که تشکیل باند داده بودند و ادعای نفوذ در دادگستری داشتند و مدعی بودند از اصحاب پرونده رشوه به قضات و کارکنان دستگاه قضایی پرداخت می‌کنند شناسایی و دستگیر شدند.

وی در ادامه گفت: در استان قم در ماه گذشته شاهد این بودیم که دو نفر سارق که تحت پوشش مامورین مبارز با مواد مخدر اقدام به ۱۵ فقره سرقت از اتباع خارجی می‌کردند. شیوه کار به این صورت بود که وسایل آنها را به عنوان بازرسی می‌گشتند و اگر پول و ارز، طلا و سایر اشیای قیمتی همراه آنها بود را به سرقت می‌بردند که این سارقین هم شناسایی و دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در استان کرمان در همین ماه ۸ نفر جاعل، ۴ نفر کارچاق کن و سه نفر غصب کننده عناوین شناسایی و بازداشت شدند و ۳۰ نفر رشوه دهنده و رشوه گیرنده هم تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند که پرونده آنها در حال رسیدگی است.

جهانگیر در ادامه گفت: این موارد برخی از پرونده‌هایی بود که در آنها تلاش ویژه مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه برای برخورد با کسانی که از حسن نیت، اعتماد و سادگی مردم سوء استفاده می‌کنند و آن‌ها را فریب می‌دهند، شاهد بودیم. این مسئله در راستای اجرای صدور دستور فوق العاده رئیس قوه قضاییه برای مجموعه حفاظت و اطلاعات است. در مجموعه حفاظت نیز با یک کار جهادی و شبانه روزی به صورت سراسری در کشور تلاش می‌کند که دستگاه‌های حاکمیتی را از مواردی که با سو استفاده، جعل عناوین و غصب عناوین باعث می‌شوند که اعتماد مردم نسبت به آن‌ها کاهش پیدا کند، نجات دهد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: به تمام کسانی که تاکنون دستگیر نشده‌اند و در این حوزه‌ها اقدامات مجرمانه انجام داده‌اند یا در حال انجام هستند و یا قصد انجام را دارند اخطار می‌دهیم که بدانند براساس برنامه ویژه‌ای که تدارک دیده شده و پیگیری‌هایی که صورت خواهد گرفت، همچنین اقدامات قاطعی که در این خصوص پیش بینی شده است اگر دست از اعمال خود برندارند دیر یا زود شناسایی و به سزای اعمال خود می‌رسند.

وی با طرح این پرسش که  چه اتفاقی می‌افتد که افراد به راحتی به کلاهبرداران و شیادان اعتماد می‌کنند، گفت: اولین علت می‌تواند عدم آگاهی مردم از مباحث حقوقی، قوانین اداری و جاری کشور باشد؛ این مسئله باعث می‌شود به راحتی در دام این شیادان قرار گیرند. یکی از عمده مواردی که زمینه چنین جرایمی را فراهم می‌کند و لازم است که بخش‌های اداری و قضایی متناسب با شرح وظایف خود اقدام کنند، تدارک برنامه‌های ویژه متناسب با شرایط روز جامعه برای ارتقای آگاهی‌های عمومی است.  امروز لازم است تا هم دانش اداری مردم و هم دانش قضایی و اطلاعات عمومی مردم افزایش یابد و مردم را ترغیب کنیم تا از مشاوران امین اطلاعات کسب کنند و به افراد متخصصی مراجعه کنند که کارآزموده هستند و امکان رصد و پیگیری افرادی که مدعی دارا بودن سمت‌هایی هستند، کاملا فراهم است. قبل از اینکه افراد بخواهند به دیگران اعتماد کرده و پولی بدهند راجع به این افراد که گمنام هستند و وسایل فریب دیگران را فراهم می‌کنند، ابتدا پیش بینی‌های لازم پیرامون این‌ها را داشته باشند و در این زمینه رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی نقش مهمی دارند.

وی افزود: بحث فریب خوردگی و مالباختگی مردم و بحث کاهش اعتماد مردم به نهادها و مسئولان بخش‌های مختلف مهم است و اگر امروز کسی به نام یک نهاد امنیتی، نظامی، اداری و قضایی و مسئولان آن‌ها از مردم طلب پول و رشوه و مسائل مجرمانه می‌کند، در خیلی موارد این باور در بین خیلی از افراد شایع می‌شود که ممکن است این مسئله واقعیت داشته باشد و همان نهاد و اداره و افراد گرفتار این مشکلات شده باشند در حالی که واقعیت نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در این عرصه‌ها به نام مسئولان و حاکمیت دوایر دولتی دارند از این فضا سوءاستفاده می‌کنند این‌ها هیچ ارتباطی با مسئولان و بخش‌های اداری و قضایی نداشتند و صرفا از سادگی مردم و از مشکلاتی که مردم برای حل معضلات داشتند و راه حل آن را نمی‌دانستند، توانستند فرصتی را برای فریب دادن پیدا کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما باید بدانیم که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی مردم به تکنولوژی‌های جدید سبک زندگی مردم درحال تغییر است؛ یعنی اینکه به موازات آن اجازه ندهیم فرهنگ غلط رابطه بازی و پارتی بازی و برقراری روابط بخواهد به جای قانون‌مندی و ضابطه‌مندی جایگزین شود. اگر این موارد مورد توجه قرار گیرد که به جای رابطه، ضوابط رعایت شود می‌تواند کمک کند که همه مردم از خطر در دام افتادن در امان باشند.  باید شیوه‌های کلاهبرداری جمع آوری و احصا شود و محل‌های پر خطر شناسایی شود.  در جاهایی که مردم احساس کنند گوش شنوایی ندارند بیشتر در محل خطر هستند. کلاهبرداران به خانواده‌های زندانی که مالی هم ندارند رحم نمی‌کنند لذا اطلاع رسانی می‌تواند زمینه وقوع جرم را کاهش دهد.

جهانگیر در ادامه گفت: امروز شاهد این هستیم که شکایات مردم از هم زیاد شده و پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود. به عنوان نمونه جرم «توهین» پرونده‌های کیفری زیادی را به خود اختصاص داده است و وقت زیادی را از مردم، دستگاه قضایی و انتظامی می‌گیرد و در کنار آن فرصت‌هایی را در اختیار شیادین قرار می‌دهد. وقتی حجم زیادی از پرونده‌ها وارد دستگاه قضایی می‌شود افراد ممکن است به هرکسی برای حل مشکل خود رجوع کنند. به مردم توصیه می‌شود صبر خود را افزایش دهند و برای هر موضوعی دست به شکایت نزنند و تلاش کنیم با صبر مشکلات کوچک را به دستگاه قضایی نکشانیم. یکی از آسیب‌هایی که قبول داریم این است که در برخی از حوزه‌ها مجازات‌های تعیین شده برای جرایم ناکافی است؛ امروز این افراد ممکن است با اطلاع از نوع مجازات‌ها، فکر کنند که فایده ارتکاب جرم از مقدار مجازات بیشتر باشد به همین دلیل دست

به اقدام مجرمانه بزنند، لذا باید به موازات اقدامات پیشگیرانه ما متناسب با شرایط روز جامعه قوانین و مجازات‌ها را بازنگری کنیم که در این خصوص معاونت حقوقی در حال کار است. افراد کلاهبردار علاوه بر بردن مال مردم اعتماد عمومی به نهادها و حاکمیتی را از بین می‌برند به همین دلیل این جرایم باید مشمول جرایم امنیتی باشد و مجازات‌های متناسب با آن تعریف شود تا کسی به خودش جرات ندهد به نام مسئولان مرتکب جرم شود.

وی افزود: سر شماره ۱۵۸۰ حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در رابطه با جرایم ارتباط با دستگاه قضایی است. مردم بدانند کسانی که با دادن وعده‌های دروغین و داشتن قدرت اعمال نفوذ در هر دستگاهی می‌خواهند شما را فریب دهند، کارشان مشروع نیست و این‌ها شیاد و غاصب هستند. اگر مالتان را در اختیارشان قرار دهید اگر در پرونده‌ای باشید که آن پرونده حق‌تان باشد، ممکن است حق تان با مشکلاتی روبرو شود؛ چراکه سعی کردید پرونده خود را از طریق دیگری حل کنید؛ لذا اگر با این افراد روبرو شدید بلافاصله آن‌ها را به مراجع نظارتی از جمله مرکز حفاظت و اطلاعات معرفی کنید تا امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود آن‌ها معمولا اطراف ادارات شهرداری و بیمارستان‌ها پرسه می‌زنند و خود را کاربلد و دلسوز معرفی می‌کنند که لازم است سریعا آن‌ها را معرفی کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز