خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

پاسخ‌ متناسب و قاطع به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی خواهیم داد/ سید حسن نصرالله شهید شد، اما حزب‌الله و مکتب او زنده است

پاسخ‌ متناسب و قاطع به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی خواهیم داد/ سید حسن نصرالله شهید شد، اما حزب‌الله و مکتب او زنده است
کد خبر : ۱۵۳۶۳۶۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سید حسن نصرالله شهید شد، اما حزب‌الله و آرمان‌های آن و مکتب ایشان زنده است و مرام و مکتب او همواره پایدار خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست عنوان کرد: شهادت سید حسن نصرالله را به ساحت مقدس حضرت بقیة‌الله‌الاعظم و به محضر مقام معظم رهبری و به آحاد شریف ملت بزرگ ایران، همچنین به همه دولت‌ها و ملت‌های حامی آرمان فلسطین، به ملت بزرگ فلسطین و به اهالی صبور و مقاوم غزه که همواره ایستاده‌اند، تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: به لبنان عزیز، به دولت و ملت لبنان و به حزب‌الله لبنان و همچنین به خانواده گرانقدر و بزرگوار شهید سید حسن نصرالله، ادای احترام می‌کنم. سید حسن نصرالله شهید شد، اما حزب‌الله و آرمان‌های آن و مکتب ایشان زنده است و مرام و مکتب او همواره پایدار خواهد ماند.

کنعانی با بیان اینکه هیچ تردیدی نداریم که جبهه مقاومت، ملت‌های منطقه، به خصوص ملت بزرگ فلسطین و ملت لبنان، به زودی مرگ صهیونیست‌ها و آزادی قدس شریف را در بیت‌المقدس جشن خواهند گرفت، گفت: رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل جنایات و روش‌های شوم و ننگین خود، هرگز نخواهد توانست به این شکست تردیدناپذیر پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم آمریکا نیز در ادامه حمایت‌های ننگین و شرم‌آور خود از این جنایات، هیچ دستاورد راهبردی در منطقه به دست نخواهد آورد و شکست‌های سنگین سال‌های گذشته را با این روش‌ها جبران نخواهد کرد. به روح بلند شهید سرافراز و قهرمان و حامی برجسته ملت فلسطین، سید حسن نصرالله، ادای احترام نموده و به مقام بلند ایشان درود و سلام می‌فرستیم.

کنعانی در رابطه با اقداماتی که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در ترور سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان در دست اقدام قرار داده است، گفت: بلافاصله پس از این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، که منطقه پرجمعیت بیروت را هدف قرار داده و از روش‌های ننگین و تسلیحات اهدایی رژیم آمریکا استفاده کرده است، جمهوری اسلامی ایران اقدام‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را فوراً در دستور کار قرار داد. با توجه به حضور جناب آقای عراقچی، وزیر امور خارجه، در نیویورک است و ادامه برنامه‌های ایشان در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را شاهد بودیم مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اعلام شد.

وی افزود: ما به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی و دولت، بیانیه وزارت امور خارجه را در این خصوص فوراً صادر کردیم. جناب آقای عراقچی در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل، ضمن محکوم کردن شدید این اقدام جنایتکارانه، آن را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کردند و خواستار اقدام فوری و قاطع جامعه جهانی در این رابطه شدند. همچنین، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با مقامات ذی‌ربط، از جمله دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری اجلاس فوق‌العاده فوری سران کشورهای عضو این سازمان را درخواست کردند. در ادامه پیگیری‌ها، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، مواضع جمهوری اسلامی را رسماً اعلام کردند و خواستار اقدام فوری و جدی در این زمینه شدند.

کنعانی عنوان کرد: در این نامه تصریح شد که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود بر اساس حقوق بین‌الملل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. همچنین ضمن درخواست اتخاذ اقدامات فوری از سوی دبیرکل سازمان ملل، ترور دبیرکل حزب‌الله و مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار نیلفروشان، را به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه و اقدامی خلاف مقررات حقوق بین‌الملل اعلام کردیم و هشدار دادیم که تداوم این‌گونه اقدامات می‌تواند منطقه را به سمت شرایط غیرقابل پیش‌بینی و گسترش ناامنی‌ها و درگیری‌ها سوق دهد.

وی با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه  با دبیرکل سازمان ملل مواضع جمهوری اسلامی ایران را با جدیت مطرح کردند و از دبیرکل خواستند تا به رغم اقدامات غیرقابل قبول دولت آمریکا در ناکارآمد کردن شورای امنیت، تقاضاهای جامعه بین‌المللی، به ویژه درخواست‌های فلسطین، لبنان و جمهوری اسلامی ایران، را با جدیت پیگیری کند. طبیعی است که مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این راستا ادامه خواهد یافت و در مشورت نزدیک با مقامات دولت لبنان، این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. در ادامه این تلاش‌ها، معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان گفت‌وگوی تلفنی با جناب آقای میقاتی نخست‌وزیر دولت اداره امور لبنان داشتند و مواضع و دیدگاه‌های مورد نظر را تبادل کردند تا اتخاذ اقدامات جدی در دستور کار دولت لبنان قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم غاصب صهیونیستی را در ارتباط با اهداف خود نادیده نخواهد گرفت و برای جنایاتی که در حق ملت ایران و محور مقاومت مرتکب شده، قطعاً پاسخ‌های متناسب و قاطع خود را ارائه خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که تا چه اتدازه کشورهای اسلامی می‌توانند با عدم همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، تأثیر بسزایی داشته در توقف جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشند، گفت: مطالبات برای اقدام قاطع کشورهای اسلامی علیه رژیم غاصب صهیونیستی، همواره از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. ما اطمینان داریم که کشورها و ملت‌های اسلامی از ظرفیت‌های بی‌شماری برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و تنبیه این رژیم متجاوز برخوردارند. مهم است که اراده سیاسی برای استفاده از این امکانات در جهت حمایت مؤثر از ملت مظلوم فلسطین شکل گیرد. این انتظار و مطالبه نه تنها از سوی دولت و ملت ایران، بلکه به‌ویژه از سوی ملت مظلوم فلسطین از کشورهای اسلامی است که باید از تمامی امکانات خود برای اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه، مجامع بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت، که باید بازوی ایجاد صلح و امنیت جهانی باشند، تصریح کرد: به دلیل نقش مخرب دولت آمریکا تاکنون این سازمان‌ها نتوانسته‌اند از عهده ایجاد بازدارندگی در برابر ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین برآیند. لذا این یک هشدار برای کشورهای اسلامی است که تهدید فلسطین از جانب رژیم غاصب صهیونیستی، همان‌طور که تجربه کنونی لبنان نشان می‌دهد، محدود به جغرافیای فلسطین نخواهد بود. حمایت از فلسطین نه تنها حمایت از ملت مظلوم، بلکه حمایت از امنیت منطقه و ملت‌های آن است.

کنعانی ادامه داد: انتظار به حق ملت این است که کشورهای اسلامی از تمامی ظرفیت‌ها، به‌ویژه ظرفیت‌های اقتصادی، برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی استفاده کنند. قطعاً مطالبه ملت‌ها و همچنین درخواست نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت‌های خود از دولت‌ها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. تلاش‌های گروه‌های مردمی، سازمان‌های مردم‌نهاد و به‌ویژه پارلمان‌های اسلامی و عربی می‌تواند در مطالبه‌گری از دولت‌های اسلامی مؤثر باشد. ترور شهید سید حسن نصرالله برخی تحلیل‌گران را به این باور رسانده است که رفتار ایران در پی ترور شهید اسماعیل هنیه، موجب توهمی در رژیم صهیونیستی مبنی بر فرار ایران از جنگ بوده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران در منطقه، با نگاهی به ضرورت حمایت از ملت مظلوم فلسطین و در عین حال حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه، مواضع و دیدگاه‌های روشنی را اتخاذ کرده و اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای را انجام داده است. این اقدامات به ویژه با هدف مقابله با جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همچنین کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه و ممانعت از گسترش جنگ صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جنگ علیه غزه نمی‌تواند به هیچ یک از اهداف اعلام شده رژیم اشغالگر صهیونیستی دست یابد. در عمل نیز اثبات شده که این رژیم پس از قریب به یک سال ارتکاب جنایات وحشیانه، نقض فاحش حقوق بشر و انواع جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین و ساکنان محاصره شده نوار غزه، به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

کنعانی گفت: ایران در همین راستا هشدار داده است که ادامه جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه، در سایه جنگ‌طلبی و آتش‌افروزی این رژیم، می‌تواند دامنه بی‌ثباتی و ناامنی را به منطقه گسترش دهد. این نگرش کاملاً درست و در چارچوب تلاش برای ممانعت از دایره ناامنی و درگیری در منطقه است. این به معنای ترس جمهوری اسلامی ایران از جنگ نیست. ما جنگ‌طلب نیستیم؛ بلکه برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنیم. همچنین در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه که به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی آن تعدی کند، هیچ‌گاه دست بسته نمانده و نخواهیم ماند.

وی در رابطه با سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به‌طور رسمی و علنی از تریبون سازمان ملل متحد و در مقابل دوربین‌ها، جمهوری اسلامی را تهدید کرده است، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع نخست، باید گفت که این واقعاً یک آبروریزی است که تریبون سازمان ملل متحد در خدمت یک رژیم متجاوز و نخست‌وزیر یک رژیم جنایتکار قرار گیرد، به‌گونه‌ای که از این تریبون برای تهدید کشورها و دولت‌های مستقل و عضو سازمان ملل استفاده کند. این مسئله به‌ویژه برای کسانی که دم از صلح و امنیت بین‌المللی می‌زنند و همزمان از یک رژیم متجاوز و غاصب حمایت می‌کنند، بسیار تاسف‌بار است. این امر نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها برای پیشبرد اهداف جنایتکارانه و سیاست‌های شوم خود از هیچ فرصتی دریغ نمی‌کنند، حتی از تریبون سازمان ملل.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در ارتباط با تحریم‌ها، ما معتقد هستیم که تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران، در هر قالبی که باشد، اقدامی غیرقانونی است. استفاده از ابزار تحریم به‌عنوان یک وسیله غیرقانونی برای پیشبرد اهداف سیاسی، در راستای رفع تحریم‌های ظالمانه، نیازمند استفاده از فرصت‌های دیپلماتیک و سازوکارهای بین‌المللی است. در عین حال، برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده و این تلاش را در کنار اقدامات دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

وی در رابطه با ادعای غربی‌ها مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن ایران و نیرو‌های نیابتی آن توسط اسرائیل گفت: باید تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. جریان‌های مقاومت در منطقه نمایندگان ملت‌های خود هستند که در مقابله با اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها به‌هیچ‌وجه به‌عنوان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی محسوب نمی‌شوند و در راستای مصالح و منافع ملی خود و حمایت از امنیت کشورها و ملت‌هایشان عمل می‌کنند. این موضوع به‌ویژه در مورد فلسطین و لبنان مصداق دارد و آن‌ها به‌عنوان بخشی از روند سیاسی کشورهای خود، شریک در ساختارهای دولتی و پارلمانی نیز به شمار می‌روند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و از گروه‌های مقاومت ضد صهیونیستی در راستای کمک به آرمان ملت فلسطین و تحقق حقوق مشروع آن‌ها حمایت می‌کند. این حمایت‌ها مبتنی بر رویکرد اصولی و اساسی جمهوری اسلامی است و ادامه خواهد داشت. در راستای حمایت از امنیت ملی خود، جمهوری اسلامی ایران قاطعانه عمل خواهد کرد. طولانی شدن برخی اقدامات به معنای نادیده گرفتن تجاوزات متجاوزان نیست و هیچ اقدام متجاوزانه‌ای از فهرست مطالبات و اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران پاک نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران به‌طور قاطع در مقابل متجاوزان عمل خواهد کرد.

کنعانی با بیان اینکه شاهد سکوت گزارشگران حقوق بشری سازمان ملل و همچنین سکوت جهانی و همکاری کشورهای اسلامی نسبت به وضعیت کودکان و جوانان ناپدید شده در فلسطین هستیم، گفت: آنچه در نوار غزه در یک سال گذشته رخ داده، یک آبروریزی تمام‌عیار برای جامعه جهانی، بشریت و سازمان ملل متحد است و یک سابقه ننگین برای کشورهایی که پرچم دفاع از حقوق بشر را در دست دارند. این کشورها، سهمگین‌ترین نقض حقوق بشر را در جغرافیای فلسطین مشاهده کرده و دم بر نمی‌آورند، بلکه برعکس، از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می‌کنند.

وی افزود: اهدای بمب‌های یک تنی به رژیم صهیونیستی برای استفاده ضد بشری علیه اماکن مسکونی، آوارگان فلسطینی و نواحی پرجمعیت، چه نسبتی با شعار حقوق بشر دارد؟ آن‌ها که با شعار دفاع از یک شهروند در یک کشور، همه امکانات سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و اقتصادی خود را برای اعمال فشار بر آن کشور به کار می‌برند، چه پاسخی برای کشتار ۴۲ هزار انسان بی‌گناه دارند که بیش از ۱۵ هزار نفر از آن‌ها زنان و کودکان هستند؟ این مسئولیتی جهانی است که باید از فلسطینیان حمایت کند و به‌نوعی آبروریزی غیرقابل جبران برای مدعیان دروغین حقوق بشر تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت‌های خود عمل کرده و خواهد کرد. ما برای دفاع از فلسطین منتظر کسی نخواهیم ماند، کما اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز در این مسیر عمل کرده‌ایم و هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده‌ایم. حمایت از آرمان فلسطین و ملت مظلوم آن، هرگز ما را از ادامه این مسیر باز نخواهد داشت. در جغرافیای ایران نیز میزبان آوارگان بسیاری از کشور همسایه افغانستان هستیم. عامل اصلی این گرفتاری‌ها رژیم آمریکا و اشغالگری آن است که طی ۲۰ سال، جز آوارگی و رنج برای مردم افغانستان به بار نیاورده است. جمهوری اسلامی ایران در عمل به شعارهای خود صادق است و آن‌هایی که این وضعیت اسفناک را به وجود آورده‌اند، باید پاسخگوی این همه جرم و جنایت باشند.

وی در خصوص راهبرد  سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای تنش‌زدایی که از سوی وزیر امور خارجه و ریاست جمهوری در نیویورک، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش است تا با عوامل بی‌ثباتی در منطقه مقابله کند و ماشین جنایت را متوقف نماید. این تلاش‌ها شامل تداوم گفت‌وگوهای سازنده با طرف‌های مختلف در دنیا است، به‌ویژه با کشورهایی که تمایل دارند اختلافات و سوءتفاهمات را بر اساس اصول احترام متقابل و منافع مشترک حل کنند. ما به حمایت از ملت‌های منطقه، جریان‌های مقاومت و دولت‌های منطقه در مقابل تجاوزگری رژیم غاصب صهیونیستی پایبند هستیم. معتقدیم که حمایت برخی طرف‌های غربی، به‌ویژه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی، عامل تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه است. اگر این کشورها به دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه هستند، باید به این حمایت‌های غیرقابل قبول پایان دهند.

کنعانی با بیان اینکه گفت‌وگو در زمینه صلح و امنیت، در حالی که از عامل بی‌ثباتی حمایت می‌شود، در دو مسیر مخالف قرار دارد، گفت: بنابراین، ما به حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ملت و دولت لبنان ادامه خواهیم داد. رویکرد اصولی ما در مجامع بین‌المللی نیز به تقویت روند گفتگو برای تحکیم صلح و ثبات در منطقه و رفع زمینه‌های ناامنی و بی‌ثباتی ادامه خواهد یافت. ما معتقد هستیم که رژیم غاصب صهیونیستی مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است و مواضع خود را در این رابطه به‌طور شفاف بیان می‌کنیم. مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی مغتنم بود تا جناب آقای رئیس‌جمهور پزشکیان و جناب آقای عراقچی مواضع جمهوری اسلامی ایران را در نشست‌های متعدد، چه در سخنرانی‌ها در مجمع عمومی و شورای امنیت و چه در دیدارهای دو جانبه با طرف‌های مختلف، از جمله طرف‌های اروپایی، بیان کنند.

وی درباره ممانعت از حمله به رژیم صهیونیستی پس از شهادت شهید هانیه توسط کشورهای اروپایی و آمریکا با وعده صلح و آتش بس که رئیس جمهور در مصاحبه اخیر خود اعلام کردند، گفت: باید تأکید کنم که پاسخ به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل در تهران، به معنای فراموشی این جنایتکاران نخواهد بود و آن‌ها از پیگرد قانونی در امان نخواهند ماند. در عین حال، حمایت ما از مسئله فلسطین و ملت مظلوم فلسطین و نیز از مقاومت فلسطین، به‌طور کامل محفوظ است و این حمایت‌ها در کنار یکدیگر ادامه خواهد یافت.

کنعانی در رابطه با پاس  جمهوری اسلامی ایران به همکاری‌هایی از جانب اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در زمینه روابط دیپلماتیک و تبادل زندانی، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که کشوری تحت فشار نیست و اساساً در سایه فشار با هیچ کشوری مذاکره و گفت‌وگو نمی‌کند. جمهوری اسلامی کشوری مقتدر و توانمند است که مواضع و دیدگاه‌های اصولی دارد و در چارچوب گفت‌وگوها نیز این مواضع را بیان می‌کند. گفت‌وگوهای ما با فرانسه و دیگر کشورها در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای همواره وجود داشته و طبیعی است که دیدگاه‌های خود را مطرح کنیم. این امر جزء اقتضای گفت‌وگوهای دیپلماتیک است. با این حال، ما مشروط کردن گفت‌وگوها به خواسته‌های خاص را رد می‌کنیم و هیچ‌گونه فشاری را نمی‌پذیریم.

وی در پاسخ به این سوال که دستور کار سفر نخست‌وزیر روسیه به تهران چیست و آیا درباره توافق راهبردی ایران و روسیه نیز گفت‌وگویی انجام خواهد شد، گفت: در چارچوب برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سفر نخست‌وزیر روسیه به تهران امروز به‌عنوان یک سفر کاری انجام خواهد شد. ایشان دیدارهای مختلفی با مقامات ایرانی خواهند داشت و حضور محترم رئیس‌جمهور نیز در برنامه‌های کاری ایشان پیش‌بینی شده است. به‌علاوه، تعدادی از وزرای اقتصادی و مدیران شرکت‌های دولتی بزرگ روسیه نیز در این سفر همراهی خواهند کرد.

کنعانی یادآور شد: آخرین وضعیت روابط دو جانبه ایران و روسیه، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، همچنین هماهنگی و همکاری برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی در حوزه انرژی و حمل و نقل و افزایش مبادلات تجاری، از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد بود. سند راهبردی که به آن اشاره کردید، همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده است، تنظیم و تهیه گردیده و امضای آن موکول به تنظیم برنامه‌های بعدی دو کشور خواهد بود. ان‌شاءالله این سند در سطح مورد توافق امضا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه جدی و عملی برای اعزام نیروهای داوطلب جدید دارد، گفت: ما معتقد هستیم که دولت‌ها و کشورهای منطقه، از جمله لبنان و فلسطین، از توانایی و اقتدار لازم برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگری رژیم غاصب صهیونیستی برخوردارند و نیازی به اعزام نیروهای کمکی یا داوطلب جمهوری اسلامی ایران نیست. هیچ‌گونه درخواستی در این زمینه از سوی هیچ طرفی نداشته‌ایم و برعکس، اطمینان داریم که آن‌ها نیاز به کمک‌های انسانی ما از این دست ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: واضح است که منطقه لبنان و فلسطین در یک جنگ نابرابر قرار دارند. رژیم صهیونیستی به دلیل شکست‌های سنگینی که در طول چند دهه گذشته متحمل شده، اساساً توان رویارویی مستقیم با نیروهای مقاومت در منطقه را ندارد. آنچه در فلسطین و غزه انجام شد، یک جنایت آشکار با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و بعضاً ممنوعه است. همچنین، آنچه در لبنان تاکنون انجام شده، استفاده از نیروی هوایی و موشکی با تسلیحات دریافتی از رژیم آمریکا برای ارتکاب جرم و جنایت علیه ملت لبنان است.

وی افزود: لبنان نشان داده که توانایی شکست رژیم غاصب صهیونیستی را دارد. مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۰، رژیم صهیونیستی را از جنوب لبنان مفتضحانه بیرون راند. جنگ ۳۳ روزه در تابستان ۲۰۰۶ نیز شکست سنگینی را بر رژیم غاصب و تمامی حامیان آن تحمیل کرد. بنابراین، جریان مقاومت توانایی حمایت از خود و ایستادگی مقتدرانه در برابر متجاوزان را دارد.

کنعانی در خصوص ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر بازداشت فردی که قصد ترور نتانیاهو را داشته است گفت: در ارتباط با ادعاهای متنوع و واهی مقامات رژیم صهیونیستی، ما نظری نخواهیم داشت.

وی درباره آزادی محمدرضا نوری و آخرین اقدامات وزارت خارجه، توضیح داد: در خصوص آزادی شهروند ایرانی، همان‌طور که قبلاً اطلاع‌رسانی کردیم، دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی تلاش‌های گسترده‌ای را برای تحقق آزادی این شهروند انجام داده‌اند. ما موفقیت‌های بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده‌ایم. موضوع آزادی این شهروند در سفر آقای رئیس‌جمهور نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و مقامات دولت اعلام آمادگی کرده‌اند که در راستای همکاری‌های دوجانبه، برای تحقق آزادی این شهروند کمک نمایند. به هر حال، تلاش‌های ما تا زمان تحقق آزادی این شهروند ادامه خواهد داشت.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز