خبرگزاری کار ایران

موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه در کنار اسرائیل است/ همه کشورها باید در حالت آماده‌باش کامل باشند/ شورای امنیت کارایی ندارد

روسیه در کنار اسرائیل است/ همه کشورها باید در حالت آماده‌باش کامل باشند/ شورای امنیت کارایی ندارد
کد خبر : ۱۵۳۶۱۳۵

دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه گفت: وقتی اسرائیل می‌بیند که خود فلسطینی‌ها دچار شکاف عمیق شده‌اند و اعراب نیز دچار تفرقه هستند، کشورهای اسلامی بی‌توجه‌اند و حتی حاضر نیستند از نظر تبلیغاتی به شدت علیه اسرائیل فعالیت کنند. بنابراین، انتظار تحول در رفتار اسرائیل بسیار بعید است.

مرتضی موسوی خلخالی دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تحولات منطقه خاورمیانه پس از فجایعی که رژیم صهیونیستی رقم زده‌ است، گفت: اسرائیل به‌وضوح برنامه‌ای دارد که همه کشورها را درگیر کند و عمدتاً هدفش این است که ایران را به این ماجرا وارد کند. کشور ما سیاست معقولانه‌ای در پیش گرفته و حمایت از لبنان و فلسطین امری است که همواره در دستور کار ما بوده است. اما آنچه که اکنون در خاورمیانه مشاهده می‌شود، این است که برخی کشورها از جمله عراق با تمام قدرت وارد میدان نشده‌اند. گروه مقاومت عراق هم به تنهایی نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. در جنگ‌های زمینی، اسرائیل نشان داده است که توانایی لازم را ندارد اما با تسلط در آسمان بی‌رحمانه بمباران می‌کند، بدون توجه به اینکه این مناطق غیرنظامی‌اند یا نظامی.

اسرائیل به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی اداره‌کننده اروپا و آمریکا است

وی ادامه داد: ایران در طول ۷۰ سال گذشته همواره بر این باور بوده که اسرائیل در جنگ‌های فرسایشی تسلیم خواهد شد، اما اسرائیل به‌دلیل حمایت کشورهای اروپایی و به‌ویژه آمریکا، قادر به ادامه جنگ بوده و همچنان به عنوان یک مزاحم دائمی در منطقه فعالیت می‌کند. همچنین، مسئله آوارگی یهودیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی برای اسرائیل اهمیت چندانی ندارد و کشورهای اروپایی و آمریکا هم به بهترین نحو از این افراد استقبال می‌کنند. رژیم صهیونیستی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی اداره‌کننده اروپا و آمریکا هم هست، زیرا یهودیان در تمامی امور در آمریکا، از جمله کنگره، مسائل نظامی و رسانه‌ها، حضوری فعال دارند. این رژیم با تسلیحات پیشرفته‌ای که از غرب می‌گیرد مانند جنگنده‌ها و موشک‌های مختلف، به راحتی در منطقه جولان داده و بمباران می‌کند.

اسرائیل با نابودی لبنان هیچ نفعی نخواهد برد​

موسوی با اشاره نقش تعیین‌کننده ایران در جریان محور مقاومت، تصریح کرد: اسرائیل با نابودی لبنان هیچ نفعی نخواهد برد، زیرا این امر به‌طور قطع به ضرر این کشور خواهد بود. در مورد جانشینی در حزب‌الله، بعید است که با شهادت سید حسن نصرالله، این گروه توانایی خود را از دست بدهد.

اسرائیل با توجه به قدرت نظامی و پشتیبانی آمریکا،  نگرانی ندارد

وی گفت: اسرائیل به‌خوبی از این موضوع آگاه است که لبنانی‌ها تمایل چندانی به درگیری با اسرائیل ندارند بنابراین بهترین جاسوس‌های خود را در لبنان مستقر کرده است. در سال‌های اخیر، اسرائیل توانسته است در میان کشورهای مختلف، عوامل جاسوسی خود را حفظ کند و بر قدرت اتمی خود تأکید کند. هیچ کشوری در منطقه به جز اسرائیل به این سطح از قدرت اتمی دست نیافته و هر کشوری که به دنبال دستیابی به انرژی اتمی بوده، با موانع و مشکلات جدی روبه‌رو شده است. اسرائیل با توجه به قدرت نظامی و پشتیبانی آمریکا، از بابت تهدیدات دیگر کشورها چندان نگرانی ندارد.

روسیه در کنار اسرائیل است

این دیپلمات پیشین ایران گفت: به نظر می‌رسد که روسیه نیز در کنار اسرائیل قرار دارد. به‌طور کلی، اسرائیل به این صورت تسلیم نخواهد شد. او حتی حاضر نیست غزه را واگذار کند. شما اکنون ببینید محمود عباس در این جریان چه اقداماتی انجام داده است؛ او عملاً طی چند سال گذشته از غرب فلسطینی‌ها جدا شده است و به هیچ وجه نمی‌توان تصور کرد که به حماس کمک کند. وقتی اسرائیل می‌بیند که خود فلسطینی‌ها دچار شکاف عمیق شده‌اند و اعراب نیز دچار تفرقه هستند، کشورهای اسلامی بی‌توجه‌اند و حتی حاضر نیستند از نظر تبلیغاتی به شدت علیه اسرائیل فعالیت کنند. بنابراین، انتظار تحول در رفتار اسرائیل بسیار بعید است.

همه کشورها باید در حالت آماده‌باش کامل باشند

وی در پاسخ به این پرسش که نقش ایران در برقراری صلح و امنیت در منطقه چگونه خواهد بود، عنوان کرد: همگان به نوعی توصیه می‌کنند که نباید وارد جنگ شد. زیرا اگر ایران وارد جنگ شود، عراق نمی‌تواند با حشد شعبی در کنار ایران باشد و سوریه نیز تقریباً از گردونه جبهه مقاومت حذف شده و کاره‌ای نیست. با این حال، سوریه از سال ۱۹۶۷، مهم‌ترین منطقه‌اش یعنی جولان را تحت تسلط اسرائیل دارد و باوجود کلیه قطعنامه‌ها و فعالیت‌هایی که علیه این موضوع انجام شده، اسرائیل هنوز حاضر به کوتاه آمدن نیست.

موسوی افزود:‌ در حال حاضر، شرایط بسیار استثنایی است و همه کشورها باید در حالت آماده‌باش کامل باشند. زیرا اسرائیل نشان داده که به راحتی به اهداف خود دست می‌یابد و فلسطینی‌ها را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. شورای امنیت نیز در این زمینه کارایی ندارد و اگر قطعنامه‌ای صادر شود، معمولاً با وتو به نفع اسرائیل مواجه می‌شود. اگر هم آمریکا، انگلیس و فرانسه ناچار به رای‌گیری علیه اسرائیل شوند، به آن‌ها می‌گویند که باید مخالفت کنند.

اوضاع در کل منطقه بسیار خطرناک است

این کارشناس جهان عرب خاطرنشان کرد: کشورهایی وجود دارند که واقعیت‌ها را می‌دانند و علیه اسرائیل تظاهرات می‌کنند، اما اسرائیل به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید. به تعبیر مرحوم حسنین هیکل، در آن لحظه، تمام مردم به عناصر نظامی تبدیل می‌شوند. او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مصری، در کنار عبدالناصر و در طول تاریخ جنگ‌های گذشته اعراب و اسرائیل، همواره به این نکته اشاره داشت که اسرائیل بیشتر شطرنج بازی می‌کند و ما عرب‌ها همچون دومینو عمل می‌کنیم. به همین دلیل، عرب‌ها هرگز تمام عیار در کنار فلسطین نخواهند بود. پس از ۷۰ سال، اسرائیل به جز محمود عباس که اکنون در گوشه‌ای نشسته و مانند یک مرده متحرک است، هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد. اوضاع در کل منطقه بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز