خبرگزاری کار ایران

عابدی در گفت‌وگو با ایلنا:

سخنرانی پزشکیان با هدف جلوگیری از تنش‌های ضدبشری و ایجاد فضای گفت‌وگو بود/ اکنون توپ در زمین غرب است

سخنرانی پزشکیان با هدف جلوگیری از تنش‌های ضدبشری و ایجاد فضای گفت‌وگو بود/ اکنون توپ در زمین غرب است
کد خبر : ۱۵۳۳۹۶۳

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: سخنرانی رییس‌جمهور ایران با رعایت تمام شئون ملی و بین المللی، شئون اخلاقی و مذهبی و مطالبات افکار عمومی جهان و با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌های ضدبشری و ایجاد فضای گفت‌وگو و توافقات سیاسی و فنی بود.

عفیفه عابدی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ارزیابی سخنرانی مسعود پزشکیان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنرانی رییس‌جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را می‌توان از وجوه مختلف تحلیل و تبیین کرد. دال مرکزی سخنان رئیس‌جمهور که خط مشی سیاست‌خارجی ایران در دولت چهاردهم را تشکیل می‌دهد، مقاومت و تعامل عزتمند و سازنده بود. مقاومت در برابر راهبردهای غیرسازنده برخی دولت‌های عمدتا غربی و دعوت از این دولت‌ها برای اصلاح راهبردهای غیرسازنده آزموده شده، برای ایجاد زمینه‌های اعتمادسازی، تعامل ثبات زا و توسعه‌گرا در جهت رفع آلام بشری در مناطق مختلف جهان بود. بر این اساس به طور خاص به بحران‌های جاری جهانی چون جنگ اوکراین در شرق اروپا، جنگ غزه و لبنان در غرب آسیا اشاره داشتند که به نوعی نه تنها منطقه‌ای بلکه به وسعت جهانی منازعه برانگیز شده‌اند.

عابدی در ارزیابی پیشنهادت پزشکیان مبنی بر ایجاد صلح و گفتگو برای خاتمه جنگ‌ در اوکراین و برگزاری همه‌پرسی از سوی مردم فلسطین جهت حق تعیین سرنوشت خود گفت: پیشنهادات رییس جمهور ایران درباره جنگ اوکراین و موضوع فلسطین در چارچوب سیاست کلی ایران بر مبنای رجوع به راه حل سیاسی و پرهیز از جنگ و تجاوز است. سیاست ایران از ابتدای جنگ اوکراین حمایت از مذاکرات و حتی در مقاطعی ابراز تمایل برای میانجی‌گری بود. در مسأله اوکراین، ایران از ابتکارهای سیاسی سایر بازیگران حمایت کرده و حمایت می‌کند. 

وی افزود: موضوع همه پرسی در فلسطین و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان برای سرزمین تاریخی خود و تعیین نظام حاکمیت فلسطین، سیاست دو دهه اخیر ایران بوده و دولت آقای پزشکیان نیز برای پایان صلح آمیز مناقشه فلسطین از آن حمایت می‌کند. در مجموع این پیشنهادها در چارچوب گفتمان اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم یعنی تعامل و گفت‌وگو در سازمان ملل نیز از سوی رییس جمهور کشورمان ارائه شدند.

عابدی در پاسخ به این سوال که پزشکیان درباره متعهد شدن طرف غربی به تعهدات برجامی صحبت کرد، آیا طرف غربی پا به میز مذاکره خواهد گذاشت، گفت: یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای پزشکیان حل و فصل مسأله هسته‌ای و احیای برجام بود. انتخاب ایشان از سوی ملت و حمایت حاکمیت از دولت چهاردهم، نشان داد ایران در موضوع برجام وحدت دیدگاه دارد. 

وی افزود: سیاست ایران درخواست تعهد کامل همه طرف‌های توافق هسته‌ای به برجام است و در این راستا نیز همواره اعلام شده اقدامات ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس، نه علیه برجام، بلکه برای ملزم ساختن طرف آمریکایی و اروپایی به تعهدات برجامی خود بوده است. بر این اساس آقای پزشکیان در سخنرانی خود تاکید داشت اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، ایران کماکان برای نشان دادن حسن تعهدات خود آمادگی دارد.

این تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی درباره پیش‌بینی خود از بازتاب و اثرگذاری سخنرانی رئیس جمهور گفت: سخنرانی رییس‌جمهور ایران با رعایت تمام شئون ملی و بین المللی، شئون اخلاقی و مذهبی و مطالبات افکار عمومی جهان و با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌های ضدبشری و ایجاد فضای گفت‌وگو و توافقات سیاسی و فنی بود. 

وی افزود: طبیعتا درباره آمریکا به دلایل مختلف از جمله درگیر بودن واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان انتظاری وجود ندارد. هر چند مضمون کلی سخنان آقای پزشکیان تبلیغات منفی آمریکا و جوسازی علیه ایران را تاحدی خنثی می‌سازد. اما درباره طرف اروپایی، طرف ایرانی کماکان امیدوار به اتخاذ تصمیم‌های اعتمادساز و سازنده از سوی بروکسل و پایتخت‌های اروپایی برای رفع سوتفاهم‌ها و ایفای نقش فعال و مثبت اروپا در مسأله هسته‌ای ایران و سایر بحران های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی است‌. در واقع اکنون با مواضع صریح و شفاف ایران درباره مذاکره، توپ در زمین غرب است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز