خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به جابه‌جایی زندان اوین، نامه فائزه هاشمی، ازسرگیری ساخت و ساز هتل ولنجک و آزادی متهمان پرونده فساد در فوتبال

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به جابه‌جایی زندان اوین، نامه فائزه هاشمی، ازسرگیری ساخت و ساز هتل ولنجک و آزادی متهمان پرونده فساد در فوتبال
کد خبر : ۱۵۳۳۵۷۷

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما شاهد هستیم در نظرسنجی مردمی در صدا و سیما رضایتمندی از شوراهای حل اختلاف به ۶۹ درصد رسیده است که بالاترین شاخص رضایتمندی در یکی از بخش‌های قوه قضاییه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مشترک اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه به همراه حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

جهانگیر در ابتدای این نشست گفت: در ابتدا جا دارد هفته دفاع مقدس را خدمت همه ملت شریف ایران و همه آزاداندیشان جهان تبریک عرض کنم. این هفته نشان‌دهنده عرصه شهادت‌طلبی شخصیت‌های غیوری است که با دستان خالی مقابل دشمنان ایستادند و نشان دادند که خون بر شمشیر پیروز است. در طول هشت سال جنگ تحمیلی جوانان غیور اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بیفتد. مبارزه برای حفظ استقلال و آزادی و این جانفشانی‌ها ادامه دارد. 

وی افزود: دشمنان ما آزمایش سلاح‌های هوشمند خود را بر سر زنان و کودکان ما انجام می‌دهند. امیدواریم با همتی که صورت می‌گیرد و حمایت‌هایی که دولت‌ها انجام می‌دهند این غده سرطانی یعنی رژیم صهیونیستی از بین برود. در پی تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان شاهد شهادت فرماندهان ارشد حزب الله بودیم که شهادت این افراد را تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم. 

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین جا دارد به دلیل ریزش معدن در طبس، درگذشت کارگران معدن را به مردم و خانواده‌های آنان تسلیت عرض کنم. پس از وقوع حادثه رئیس قوه قضاییه دستوراتی به رییس دادگستری استان و دادستان کل کشور دادند تا برای قضایا پیگیری صورت بگیرد و اجازه ندهیم حوادث این چنینی تکرار شود و اگر قصور و تقصیری است با آن برخورد شود. 

وی ادامه ‌داد: جلسه امروز با ربیس شورای حل اختلاف برگزار شده و برگزاری دادگاه‌های صلح و سازش از تکالیف دینی و قانونی ما است. بعد از آنکه قانون جدید شورای حل اختلاف تصویب شد،  تشکیل دادگاه صلح اندیشیده شد و فرصت را مغتنم دانستیم تا در کنار آقای صادقی نشست مشترکی داشته باشیم و این موضوعات را تبیین کنیم.

جهانگیر درباره رسیدگی به پرونده‌های شورای حل اختلاف گفت: مدت زمان رسیدگی از ۳۹ روز به ۲۹ روز رسیده و امیدواریم رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد. این اتفاق چهار ساله در صورتی رقم خورده که نیروهای حل اختلاف از ۳۲۰۰۰ نفر به ۲۷۰۰۰ نفر رسیده است. در گذشته با داشتن ۳۲۰۰۰ نیرو ۳ میلیون پرونده رسیدگی می‌شد اما با کاهش نیروی ۵ هزار نفر ۵ میلیون پرونده در سال رسیدگی می‌شود.

وی افزود: ما شاهد این هستیم در نظرسنجی مردمی در صدا و سیما رضایتمندی از شوراهای حل اختلاف به ۶۹ درصد رسیده است که بالاترین شاخص رضایتمندی در یکی از بخش‌های قوه قضاییه است.

جهانگیر تصریح کرد: شوراها به صورت برنامه‌ای جلو رفتند. یکی از برنامه‌ها صدور پروانه داوری و میانجیگری بود. امروز ۲۴۰۰ پروانه داوری و ۱۸۰۰ پروانه میانجگری صادره شده که نشان‌دهنده کار جهادی این شورا است. چند برابر شدن میزان دریافتی و پرداخت حق بیمه این کارکنان  فعالیت‌های جدیدی است که در دوره آقای صادقی اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام صادقی هم گفت: شوراهای حل اختلاف تصویب و قانون دائمی شد و قرار است ساز و کار صلح و سازش خود را ادامه دهد. در این برنامه دادگاه‌های صلح راه افتاده که ماموریت اول این دادگاه‌ها صلح و سازش است. اگر صلح و سازش اتفاق نیفتد منجر به صدور رای خواهد شد. رفتن به شورا چند امتیاز دارد پرونده از دادگاه خارج نمی‌شود و باقی می‌ماند نوبت طرفین محفوظ است و نهایتا شوراها دو ماه فرصت صلح و سازش دارند تا بعد از رسیدگی به صلح برسند. اگر حقی ضایع شده راهی از طریق مصالحه دیده می‌شود.

جهانگیر درباره مرگ ۲۰ هزار نفر در اثر ناایمنی خودروها و اقدامات قوه قضاییه در این خصوص گفت: در بحث تصادفات جاده‌ای ناایمنی خودروها یکی از موارد منجر به تصادف است. تقسیم کار درباره تصادفات خودروها صورت گرفت که یکی از وظایف آن به وزارت صمت داده شد که با همکاری سازمان استاندارد بحث رتبه بندی خودروها دنبال شد و نتایج این رتبه بندی در حال اخذ است. اقداماتی از سوی دادستانی هم صورت گرفته و تذکراتی به خودروسازان داده شده تا ایمنی خودروها انجام شود.

وی درباره پرونده کروز و آزادی متهمین این پرونده گفت: به هیئت کارشناسی ارجاع شده و هنوز مهلت برای هئیت کارشناسی به اتمام نرسیده و اگر برسد نتایج به دادگاه ارسال خواهد شد تا رسیدگی صورت گیرد. تشخیص قاضی پرونده این بوده که بسته به نوع و میزان جرم قرار وثیقه را صادر کرده و متهمین پرونده آزاد هستند.

جهانگیر درباره تبدیل زندان اوین به دانشگاه و انتقال زندانیان به خارج از شهرها گفت:‌ این موضوع در سیاست قوه قضاییه پیگیری می‌شود. زندان‌ اوین هم از این قانون مستثنی نیست و با فراهم شدن مقدمات و زیرساخت‌ها زمینه انتقال آن فراهم خواهد شد. نکته دوم در خصوص تبدیل زندان اوین به دانشگاه که مصوبه‌ای در گذشته در سال ۸۲ هئیت دولت مصوب کرده بود که زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی تحویل داده شود و دولت موظف شد زندانی بسازد و تحویل قوه قضاییه بدهد. اما در همان سال با توجه به اینکه این مصوبه اجرایی نشد، مصوبه در دیوان عدالت اداری ابطال شد؛ از این رو اینکه گفته شده است مصوبه از سال‌های قبل برای اجرا وجود دارد که اجرا نشده است، بخش ابتدایی آن درست است اما این مصوبه ابطال شده است. در عین حال دستگاه قضایی از انتقال زندان‌ها استقبال می کند و نمونه آن زندان رجایی شهر بود که با دستور ریاست قوه قضاییه این زندان مهم تعطیل شد.

وی افزود: ما موظف به کاهش جمعیت کیفری هستیم و یکی از این موضوعات پابند الکترونیکی است. بحث فرهنگ‌سازی حذف بسترهای جرم‌ساز را باید پیگیری کنیم تا تلاش کنیم جمعیت کیفری کاهش پیدا کند.

جهانگیر درباره ساماندهی و نظارت قوه قضاییه بازار رمز ارز گفت: ساماندهی بازار رمزها از وظایف جدی بانک مرکزی است و باید در این زمینه اطلاع رسانی را به طور مرتب انجام دهند. در بخش نظارتی معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دادستانی این کار را در سال ۱۴۰۱ در زمینه آگاهی بخشی انجام داده و بازنگر‌ی در خلأهای قانونی آن هم در دسترس است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره نامه فائزه هاشمی و انتشار نامه‌هایی درباره ممنوعیت ملاقات و اینکه آیا بین زندانیان در ارائه تسهیلات تفاوتی وجود دارد، گفت: درباره این موضوع در زمینه ارائه تسهیلات و بهداشت تبعیضی میان زندانیان نداریم و کیفیات خدمات به نحوی است که نسبت به زندان‌های غربی شرایط بهتری دارد. در بازدیدی که من از برخی زندان‌های غربی داشتم متوجه شدم که در زمینه بهداشتی پیشرو هستیم، بنابراین در ارائه خدمات ه تبعیضی نیست. مرخصی‌ها هم بر اساس چارچوب قواعدی است که زندانی حسن رفتار داشته باشد و احساس شود که نیازمند مرخصی است و این وظیفه به سازمان زندان‌ها مربوط می‌شود و این تفاوت به دلایل ملاحظه قانونی است.

جهانگیر درباره ادامه ساخت و ساز هتل ولنجک با وجود ممنوعیت مجوز گفت: با دستور دادستان عملیات احداث سازه تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شده اما در عین حال به منظور ایمن‌سازی و عدم خطر برای همسایگان و آسیب رساندن به مردم اجازه داده شد تا فعالیت در حد ضرورت ادامه پیدا کند، بنابراین آنچه که در حال انجام است ایمن‌سازی بوده و ساخت و ساز متوقف است تا تعیین تکلیف نهایی صورت بگیرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: در این پرونده تمامی متهمان با تودیع وثیقه از زندان آزادند. همچنین پرونده مسئولان سابق مس رفنسجان دنبال می شود و متهمان برای  اخذ آخرین دفاع احضار شدند. دونفر از متهمین حاضر شدند و  ۵ نفر از آنها در جلسه حاضر نشدند و از  این حق خود استفاده نکردند.  همچنین دو نفر از افرادی که تحت رمال بودند،  تفهیم اتهام شدند.  دادستان مرکز استان هم گفتند حداکثر ظرف یک ماه ثرار نهایی در خصوص پرونده را صادر خواهیم کرد.

جهانگیر با تشریح آخرین وضعیت پرونده دورج کوین گفت: پرونده دورج کوین با ۱۴۳۹ شاکی و ۲۵ متهم شناخته‌شده همچنان در جریان است. 

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که یکی از متهمان اصلی به اتهامات سنگین افساد فی الارض، تشکیل گروه مجرمانه و مشارکت در کلاهبرداری در حال حاضر با قرار بازداشت موقت در بازداشت به سر می‌برد.  همچنین برای تمامی ۲۵ متهم پرونده، قرار جلب دادرسی صادر شده است. 

وی افزود: ارسال پیامک به شاکیان به معنای مختومه شدن پرونده نیست و به محض تکمیل کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. این پرونده یکی از مهم‌ترین پرونده‌های اقتصادی کشور در حال حاضر است و پیگیری آن توسط دستگاه قضایی همچنان ادامه دارد.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز